Träna och tävla med någon annans hund

Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Kan du specificera mer exakt varför inte? Jag vill gärna vända och vrida på det från alla håll innan jag bestämmer något. Kan ju finnas saker jag inte har tänkt på.

Jag kan helt ärligt inte komma på speciellt många fördelar, såvida det inte handlar om en avelshund som man inte har tid att meritera själv, eller får sin hund grundutbildad för tjänst.

I min värld är det för träningen och den tighta relationen som jag håller på med hund, och den blir klart mindre värd om de skulle träna med någon annan eller om hunden bara umgicks med mig för träning.

Mängden risker med att låna ut sin hund till nån är för mig helt överväldigande. Men då är jag en curlingmatte som inte ens låter sambon ta långpromenader med dem utan mig;)
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag skulle gärna göra det och har haft sådana planer med en kompis hund, men det blir ofta svårt att få till träningar tillräckligt ofta för att komma nånvart.

Jag håller med, jag har fått låna en hund av en kompis att träna med, och iom att man hela tiden måste boka träningarna blir det inte så ofta plus att man har en sämre relation till den hunden. Så det blir tyvärr inget tävlande med den.

Man missar ju alla småträningar och relationsbyggandet man gör när man har hunden hemma hela tiden. Då tränar man ju små pass hela tiden i vardagen. För att detta ska fungera med en lånad hund måste ägaren vara med på noterna och göra hundens "hemläxa" annars tar det en evinnerlig tid. Men man bygger ändå inte upp någon relation själv till hunden.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Ser inte varför man ska lägga ned tid och pengar på att värdeöka någon annans hund.
Håller med om detta, samt Jenka som tar upp det jag var inne på. Relationen med hunden är en grund för att träningen ska vara givande (för mig), och det är svårt att genomföra en konsekvent träning om man bara träffar hunden nån timme här och var.

Jag hjälper Idas nya ägare att aktivera henne under deras arbetsveckor, men då handlar det ju om en hund där en stark relation redan är grundad(eftersom jag ägde henne i flera år) och det är en förutsättning att hon får jobba för att hon ska må bra.

Jag gör dock inga övningar eller moment som matten tränar på, utan ägnar mig åt annan sysselsättning och kravlös stimulans i form av långpromenader.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Om min mor skulle skaffa hund, då skulle jag hjälpa henne med träning, kanske ta ut hennes hund på tävlingar osv, helt enkelt för att det hade varit kul.

Om någon annan inte hade tid att träna sin hund och vill att jag tränar den, ja då får de betala mig för att göra det och jag själv skulle aldrig lägga ut en krona på att tävla andras hundar. Det är dyrt nog att tävla med mina egna.

Men. Ingen annan får träna med mina hundar. De får inte träna ens sådant som mina hundar kan hur bergsäkert som helst. Är jag jättesjuk eller behöver hundvakt så får självfallet pålitliga vänner och bekanta ta ut hunden på en lång koppelpromenad, men that's it.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag kan helt ärligt inte komma på speciellt många fördelar, såvida det inte handlar om en avelshund som man inte har tid att meritera själv, eller får sin hund grundutbildad för tjänst.

I min värld är det för träningen och den tighta relationen som jag håller på med hund, och den blir klart mindre värd om de skulle träna med någon annan eller om hunden bara umgicks med mig för träning.

Mängden risker med att låna ut sin hund till nån är för mig helt överväldigande. Men då är jag en curlingmatte som inte ens låter sambon ta långpromenader med dem utan mig;)

Det är bara det att jag ser hur hunden lever upp när man tex tränar agility. Eller när han får spåra. Suck! Jag skulle så gärna vilja göra det på regelbunden basis men det går verkligen inte nu.

Det är som sagt för hans skull för han tycker det är så roligt.

Tänkte att tex agility är roligt att både tävla och träna. Speciellt kanske för någon som är yngre.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Rent spontant känns det som om de flesta som svarar här är ganska så duktiga på att träna hundar och har egna som de tränar målmedvetet med.

Jag tänkte mig snarare någon glad amatör som gärna vill ha en egen hund men inte kan av olika anledningar ha hund. Så tanken är väl egentligen att personen inte behöver tillföra hunden något rent utbildningsmässigt.

Men det kanske inte finns några sådana personer. I så fall får jag som sagt tänka om.

Fick dock ett tipps på att kolla bland ungdomarna här. De kanske gärna vill ha hund men inte kan ha det.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag tycker som sagt det var kanon. Min hund älskar den tjejen besinningslöst och det är 6år sedan de gjorde något ihop. Såg inget negativt med det alls, de hade en tid på bhk där de gick kurser, och sedan lånade hon henne kanske två dagar i veckan för bus och träning.

Min hund hade en mkt bra grundlydnad, vilket varken blev sämre eller bättre. På plussidan vann hon agilityn samt en kompis. Bonus för mig var att jag fick en trofast hundvakt och en ännu gladare hund. Jag betalade för övrigt halva första kursen, resten betalade hennes föräldrar.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag tycker som sagt det var kanon. Min hund älskar den tjejen besinningslöst och det är 6år sedan de gjorde något ihop. Såg inget negativt med det alls, de hade en tid på bhk där de gick kurser, och sedan lånade hon henne kanske två dagar i veckan för bus och träning.

Min hund hade en mkt bra grundlydnad, vilket varken blev sämre eller bättre. På plussidan vann hon agilityn samt en kompis. Bonus för mig var att jag fick en trofast hundvakt och en ännu gladare hund. Jag betalade för övrigt halva första kursen, resten betalade hennes föräldrar.

Åhhh! Precis något sådant hade jag velat ha. Skall börja leta med en gång.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Hittar man nån som mig som tonåring (läs träningsglad, djurkär och ansvarstagande), men med lite bättre träningsmöjligheter (skjuts? Hundklubb?) och helst lite mer kunskap (inlärningsteori hade varit bra att ha bättre grunder i, och gärna momenten också, å andra sidan mådde knappast hunden dåligt av att lära sig lydnadsfot på fel sida eller missa självständigheten i agilityn), ser jag inga nackdelar med det om du inte vill träna själv.

Det gäller väl mest att hitta den där personen.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Min man och jag var i många år "extrafamilj" åt en hund. Det betydde väldigt mycket för oss att t ex få ta en långtur i skogen med en glad hund eller bara få sitta en stund och borsta drivor ned hår ur en fällade päls.Med åren blev det mer och mer, från att hunden bodde hos oss når matte reste bort till att vi i princip gick promenad varje kväll när mattes hälsa blev sämre.

I vårt fall var det alltså inte fråga om träning eller tävling utan mera vardagsumgänge, jag vill bara berätta hur oerhört mycket det betydde för oss att få "låna hund" trots heltidsarbete.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

*kl*

Har kanske fått napp. Allt hänger på dock om hon får jobb i Göteborg eller inte. Blir lite långt att pendla från Örebro annars.

Hon blev eld och lågor. Vi har varit på någon kurs tillsammans och hon har alltid varit imponerad av min hund. Han har ett helt annat driv än hennes. Han bjuder på hindrena på ett fantastiskt sätt (enligt henne alltså och matte blir sååå stolt). Hon vill gärna komma någonstans och då räcker inte hennes egen hund till. På detta sätt får hon en färdig hund med riktigt bra förutsättningar utan att behöva köpa en egen och börja från början.

Hoppas att det fixar sig med jobbet nu.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Min man och jag var i många år "extrafamilj" åt en hund. Det betydde väldigt mycket för oss att t ex få ta en långtur i skogen med en glad hund eller bara få sitta en stund och borsta drivor ned hår ur en fällade päls.Med åren blev det mer och mer, från att hunden bodde hos oss når matte reste bort till att vi i princip gick promenad varje kväll när mattes hälsa blev sämre.

I vårt fall var det alltså inte fråga om träning eller tävling utan mera vardagsumgänge, jag vill bara berätta hur oerhört mycket det betydde för oss att få "låna hund" trots heltidsarbete.

Det hade ju också varit en bra lösning. Då skulle jag kunna ta träningsbiten själv. För det är ju så roligt att träna med honom. Tänkte bara att det är mer intressant för någon utomstående att göra den "roliga" biten med träning och jag skulle göra det mer "vardagliga" biten.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag har faktiskt funderat på detta, att låna alltså.

Jag har redan en hund, en gammal dam, och skulle jättegärna ha en tävlings/träningshund också. Men att skaffa en egen till är inte ett alternativt. Dels är ekonomin lite väl knapp för det men framför allt eftersom min hund är fruktansvärt rädd för andra hundar skulle det inte var schysst mot henne att ta in en till hund i familjen. SÅ himla desperat är jag inte. Men jag saknar verkligen att träna och tävla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 784
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp