Träna skotträdd hund

Det finns ju skott-cd:er som man kan köra på låg volym inne för att vänja dem. Har aldrig testat någon sådan själv dock.

Min första familjehund var rädd för åskan, men hon fick lov att vara rädd helt enkelt. Tror inte mina föräldrar tränade på något direkt sätt med henne.

Skulle inte dra på mig en hund med massa rädslor rent generellt, det är bara krångel och har de vissa idéer så tenderar det att finnas andra saker de också är rädda för.
Jag undrar hur bra de där skivorna fungerar. Min hund är ju som sagt väldigt skotträdd men bryr sig inte ett skvatt om skott på film eller yt. Borde väl vara samma sak med CD?
 
Jag tror inte att skotträdsla hänger ihop med allmän miljörädsla. Ingen av mina skottberörda hundar har haft någon allmän miljörädsla (den ene har lite sociala rädslor) och skotten testas också specifikt när man tittar på hundars mentalitet. Men omvänt kan det nog ha ett samband kanske, att en hund som är rädd för det mesta kommer nog också att vara rädd för skott. Det skadar såklart inte att miljöträna valpen men viktigast att att välja valp där hela släkten är skottfast. Sedan kan det såklart bli tokigt i alla fall, det finns inga garantier.
 
Ts: förutom det som redan är sagt, så hade jag inte haft med din framtida valp med den skotträdda när det är risk för skott. Inte som valp iaf.

Bra tips! Det är inte så stor sannolikhet att framtida valpen kommer träffa just den här hunden, men det finns ju fler med samma problem.
 
Jag tror inte att skotträdsla hänger ihop med allmän miljörädsla. Ingen av mina skottberörda hundar har haft någon allmän miljörädsla (den ene har lite sociala rädslor) och skotten testas också specifikt när man tittar på hundars mentalitet. Men omvänt kan det nog ha ett samband kanske, att en hund som är rädd för det mesta kommer nog också att vara rädd för skott. Det skadar såklart inte att miljöträna valpen men viktigast att att välja valp där hela släkten är skottfast. Sedan kan det såklart bli tokigt i alla fall, det finns inga garantier.



Det tror inte jag heller att det självklart måste göra - jag generaliserade från egen erfarenhet bara. En hund med rädslor tenderar att vara rädd även för skott, så är den rädd för skott skulle jag kolla så den inte hade annat bagage också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 643
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 394
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 732
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp