Tränare uppmuntra sågning?

ponnyellen

Trådstartare
Igår satt jag o läste en hel del trådar om just sågning. Min förra tränare visade en stretchövning där jag ställer pållen som på en volt stillastående. Först åt vänster o sen höger. Alltså när jag rider o sitter på. Nu när jag läste är jag ju orolig att övningen motsvarar sågning? Är det verkligen klokt att uppmuntra till detta som tränare? O_o
 
Sv: Tränare uppmuntra sågning?

Nej, det är inte riktigt samma sak. Såga är när man sitter och plockar växelvis ganska intensivt med tyglarna, oftast utan att bry sig om hur resten av kroppen jobbar. Det handlar om att bryta ner motståndet i hästens mun.

Att ställa utåt och sedan inåt kan däremot vara en smart övning för att rakrikta hästen. När man ställer hästen utåt på volt kommer man framför allt åt ytterbogen samt även i viss mån inner bak. När man sedan ställer tillbaka kan man då förhoppningsvis göra det utan att ytterbogen faller ut. Om bogen ändå faller ut ställer man utåt tills man fått fatt på den. Och så vidare.

I den övningen är inte växlandet av ställning något självändamål. Man ställer utåt för att man vill komma åt bogen, och håller hästen utåtställd tills det målet är nått. Då ställer man om mjukt och försiktigt så att hästen inte tappar balansen (för då kommer den att trycka ut bogen det första den gör). Sen rider man inåtställd tills man känner att man börjar tappa greppet om bogen. Då använder man utåtställnigen för att korrigera.

Din tränare använder det som stretchövning, och då är det ju också långsamma mjuka rörelser och övergångar det handlar om.
 
Sv: Tränare uppmuntra sågning?

Skönt att höra! Men funkar övningen på samma sätt trots att man står raktriktad på medelinjen o ställer om hästen i taget sen fortsätta rakt framåt...? Har nämligen använt övningen både på volt o rakt då av tränarens uppmuntran..
 
Sv: Tränare uppmuntra sågning?

Jag tycker inte att det är detsamma som sågning om du inte menar att man snabbt tar höger-vänster-höger etc i tyglarna. Att lugnt ställa eller rentav böja halsen åt ett håll i stretchande och lösgörande syfte är helt normal ridning i min värld. Det gör jag varje ridpass. Sedan är ju frågan HUR man gör. Det ska inte handla om någon våldsutövning eller om att man håller fast hästen i en onaturlig böjning.

Vissa hästar är stela i nacken och har svårt att ställa korrekt, utan böjer i stället halsen. Då kanske din tränare tänker att det är enklare för dig att jobba med det när hästen står stilla och du inte ska tänka på en massa annat?
 
Sv: Tränare uppmuntra sågning?

Jag utövar inga övningar våldsamt. Utan jag ställer honom lugnt åt vänster o höger. Jag tror det hela handlade om att hon tyckte han hade en låsning i hägervarvet o stel mm. Så att öva på att ställa stilla kunde lätta för oss.. Tack för svaret!
 
Sv: Tränare uppmuntra sågning?

Skönt att höra! Men funkar övningen på samma sätt trots att man står raktriktad på medelinjen o ställer om hästen i taget sen fortsätta rakt framåt...? Har nämligen använt övningen både på volt o rakt då av tränarens uppmuntran..



Den övning du gör är ju extremt lösgörande och stretschande och har inget med sågning att göra

Såga är där du frenetiskt sitter och drar höger vänster höger vänster med tyglarna och bokstavligen drar ner hästens huvud på "tygel"



Jag brukar stanna hästen och så ta huvudet åt höger sedan vänster mot mina ben. viktigt är att hästen inte vickar på huvudet utan tar huvudet rakt år sidan så halsens muskler verkligen får bli längre.
Prova själv och dra halsen åt höger så långt du kan och prova att först vicka huvudet på sne och en gång du tar de rakt åt sidan. Så känner du att de drar på olika ställen=)
Man kan göra denna övning från marken på stallgången om man hellre vill de!

Går man dessutom runt i en liten volt så kan låsta bogar lossna riktigt bra.:)

Superbra övning
 

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 182
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 071
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp