Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har äntligen hittat ett sätt att träna överkroppen som inte är skittråkigt. Uppblåsbar kajak, alltid i bilen redo för nya äventyr.
Det lät kul! Har ni mga vattendrag i närheten?
Vad kul med paddling!

Även jag har varit ute och paddlat idag, jag ska ju inte anstränga mig, men tog en liten lugn tur bara för upplevelsen! Och en upplevelse blev det, stötte nämligen på han hära: 😯😍
Oj!!! WOW!!!! :love:
 
Det blev ett dragpass. Mark, latsdrag, rodd, mfl. Ovant att göra 12or men jag ser att jag blivit starkare när jag jämför med när jag gjorde samma pass senast (ca 2 månader sedan). Höjde antingen vikt eller antal reps i nästan varje övning. Med tanke på de monsterpass jag haft de senaste veckorna så kändes 60 min (exkl. värmning) som förhållandevis kort :o
 
Vad kul med paddling!

Även jag har varit ute och paddlat idag, jag ska ju inte anstränga mig, men tog en liten lugn tur bara för upplevelsen! Och en upplevelse blev det, stötte nämligen på han hära: 😯😍
Oj vad häftigt!!! Ja, att åka ut och hyra en kajak nånstans ligger definitivt på min topplista över saker jag vill göra när saker och ting börjar öppna upp igen här borta :)
 
Det blev ett dragpass. Mark, latsdrag, rodd, mfl. Ovant att göra 12or men jag ser att jag blivit starkare när jag jämför med när jag gjorde samma pass senast (ca 2 månader sedan). Höjde antingen vikt eller antal reps i nästan varje övning. Med tanke på de monsterpass jag haft de senaste veckorna så kändes 60 min (exkl. värmning) som förhållandevis kort :o

Tolvor i mark också?! O_o:wtf::p
 
Överkroppspass igår, idag troligen vila. Lika bra det, har sovit dåligt och vaknade med huvudvärk.

Promenaderna går det dåligt med, vill inte gå med bebis i vagnen när det är soligt och jättevarmt. Har gått några kortare rundor kvällstid i alla fall men det blir inga 10 000 steg direkt :p
 
Styrkepass på lunchen blev det som tänkt! Underkropp idag, plus de vanliga coreövningarna. Fokus är ju fortsatt rehab och det går faktiskt bra! Känner mig lite stolt över att ha knåpat ihop egna rehabprogram till mig själv som faktiskt funkar :)

Blir lite promenad sen också när jag och maken ska iväg och bada :D
 
På grund av dåligt planerad dag blev det att jag var ute och sprang på eftermiddagen när det var över 30 grader. Trodde att det inte skulle bli kvar mer än en blöt fläck av mig men kändes faktiskt riktigt bra. Tog det lite lugnare än vanligt och försökte hålla mig så mycket i skuggan som möjligt, men kroppen kändes verkligen med mig idag och kunde till och med skjuta på lite extra i uppförsbackarna och jag sprang med ett leende på läpparna större delen av rundan. Hälsenan strular inte alls så till fredag tänkte jag gå upp till 7-minutersintervaller med gåvila emellan.

Körde även på med mina appar, 15 minuter planking och 15 minuter fitness men hästen fick vila idag.
 
Ska försöka hålla en rutin med varannan dag gym, varannan dag yoga nu under sommaren då alla andra aktiviteter ligger på is. Har lite småont i axel och nacke ( = spänningshuvudvärk) på ena sidan så hoppas att utökad varje-dag-rörelse ska hjälpa.
 
Dagens första träningspass över, först uppvärmning genom hundpromenad och sen en kort löprunda. Gick ut 04.40 eftersom jag varit vaken sen 01. Det här var mitt andra löppass sen början av februari. Sprang bara en kort runda i och med att jag varit sjuk så länge men det var tok jobbigt för jag har tappat i princip allt under mina 97 dagar med Corona, lunginflammation och feber,och andningen har inte blivit helt bra ännu. Tycker det är lättare att springa på löpband än ute som jag gjorde idag. Höll bra tempo, kanske för snabbt. Jag har hostat sen jag kom in och det kliar i halsen. Så nästa gång ska jag springa samma sträcka och inte öka som jag hade planerat och dra ner på tempot. Eller springa inne och bygga upp en bas innan jag springer ute. Lutar åt det sistnämnda. Tycker så mycket om att vara på mitt gym, känns extra roligt att träna där och det känns mer ordentligt fast det är samma sak utanför .

Skönt att ha första delen av dagens träning klar. Sen ska jag göra min Pilates och styrketräning med övningar med bara kroppen som crunches och olika plankor, pilatesboll och mina nya träningsband. Roligt att kunna träna lite hemma utöver den andra träningen.

Men en sak har jag insett idag och det är att jag nog skulle prestera bättre om jag äter något innan för det gjorde jag inte idag utan sprang på fastande. Får ta något litet iaf även om jag som idag inte var hungrig.

Brukar ni äta innan ni tränar?
 
Dagens första träningspass över, först uppvärmning genom hundpromenad och sen en kort löprunda. Gick ut 04.40 eftersom jag varit vaken sen 01. Det här var mitt andra löppass sen början av februari. Sprang bara en kort runda i och med att jag varit sjuk så länge men det var tok jobbigt för jag har tappat i princip allt under mina 97 dagar med Corona, lunginflammation och feber,och andningen har inte blivit helt bra ännu. Tycker det är lättare att springa på löpband än ute som jag gjorde idag. Höll bra tempo, kanske för snabbt. Jag har hostat sen jag kom in och det kliar i halsen. Så nästa gång ska jag springa samma sträcka och inte öka som jag hade planerat och dra ner på tempot. Eller springa inne och bygga upp en bas innan jag springer ute. Lutar åt det sistnämnda. Tycker så mycket om att vara på mitt gym, känns extra roligt att träna där och det känns mer ordentligt fast det är samma sak utanför .

Skönt att ha första delen av dagens träning klar. Sen ska jag göra min Pilates och styrketräning med övningar med bara kroppen som crunches och olika plankor, pilatesboll och mina nya träningsband. Roligt att kunna träna lite hemma utöver den andra träningen.

Men en sak har jag insett idag och det är att jag nog skulle prestera bättre om jag äter något innan för det gjorde jag inte idag utan sprang på fastande. Får ta något litet iaf även om jag som idag inte var hungrig.

Brukar ni äta innan ni tränar?

Himla strongt av dig att komma igång så ordentligt så snart efter en lång period av sjukdom! Bara känn efter så att du inte går för hårt ut :heart

Jag äter ca en timma innan gympass. Märker direkt när jag slarvat och blir jätteseg och svag så jag behöver verkligen energin. Men det finns ju många som både styrke- och konditionstränar på fastande mage så det är troligen individuellt.
 
Har kört aktiv vila nu sedan jag sprang det virtuella ecotrailet den 13e juni. Var ju lite trasig från att ha tränat för mycket redan innan den, och efter kände jag mig helt matt i kroppen.

Det har blivit:
- 8km lugn jogg med lite backar
- 2 dagars krattande i flera timmar (på skärgårdstomt, så man måste ta i) samt annat stugfix, där jag utan att ens behöva motionera kom upp i ca 100% på aktivitetsklockan varje dag. 100% motsvarar ett ganska tufft 10km pass med lite extra promenad efter. Så är himla nöjd ändå!
- 5,5km löpning som skulle vara ganska kvickt och jag skulle trycka på men jag hade noll att ge i benen :crazy:
- 10km löpning tidigt tidigt pga värmen som skulle rulla in. Även där hade jag noll att ge i benen.
- 6+6km cykling i går (för att handla). Var nice att cykla när det var tokvarmt, i stället för att springa.
- ett rejält styrkepass i går, i 35 graders värme. Men jag skulle ändå duscha så jag tänkte att jag kör! Blev ett bra pass där jag gick igenom det mesta :up:

Är rätt nöjd. Vill dock att benen ska komma tillbaka. Har börjat få blåmärken på knäna efter både styrketräning och springning :confused: Har googlat men hittade inget vettigt. Det gör inte ont någonstans vilket är det viktigaste.
Planerar nu att kanske klämma in ett till löppass denna vecka, och en yoga.
Nästa vecka vill jag börja ta tag i långpassen igen, blir nog att jag springer hem till pappa (17km). Hoppas benen har ordnat upp sig tills dess.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
89 017
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 597
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp