Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vad jag är nöjd med träningsveckan! När jag tittade i kalendern i början av veckan insåg jag att det skulle bli lite kämpigt att få ihop tre pass crossfit, men jag gav mig den på att det skulle gå och det gjorde det ju också! Kroppen har känts bra, passen har känts roliga (ok, halvvägs genom fredagens 60 burpees kanske "kul" inte riktigt var ordet som dök upp i huvudet, men ändå) och jag känner mig överlag väldigt peppad på träning just nu. Ser fram emot att förhoppningsvis kunna köra på rätt bra nu fram till jul :)

Planen för veckan som kommer är:

Måndag: 30 min promenad, annars vila
Tisdag: 30 min promenad, crossfit
Onsdag: 50 min promenad, annars vila
Torsdag: 30 min promenad, annars vila
Fredag: 30 min promenad, crossfit
Lördag: Crossfit
Söndag: Ridning & stalljobb

Hela veckans crossfitpass ser roliga och bra ut egentligen, så det kan vara att jag kastar om lite i planeringen om andan faller på, men det här känns som en stabil början i alla fall :)
 
@Mineur vilken superträningsvecka! :banana: Själv ser jag framemot att komma igång igen nästa vecka efter att ha varit sjuk i princip hela denna veckan. Får väl börja lite försiktigt men oj vad jag längtar till träningen! Är så kul nu när jag har tränat så mycket hela hösten, märker verkligen resultaten och ridningen går väldigt mycket bättre också när jag är i bättre form. Ser fram emot att köra på så hårt jag kan fram till jul. Ska bara få lite mer ordning på ätandet, det är alltid min största utmaning på hösten när det blir mörkt. Jag blir deppig och äter onyttigt, vet att det är så lätt för mig att hamna i den onda cirkeln.
 
Nån som har bra tips på vad som är bästa ersättningen för burpees? Jag brukar göra jumping jacks men vet inte om det är det bästa. Efter jag hade covid så fungerar inte burpees överhuvudtaget tyvärr, jag får väldigt stora andningsproblem och det känns som jag försöker andas genom ett sugrör och inte kan andas alls till slut. Trodde det skulle ge sig med tiden men det verkar vara momentet att gå upp och ner som ställer till det för mig. Det är tråkigt.
 
Nån som har bra tips på vad som är bästa ersättningen för burpees? Jag brukar göra jumping jacks men vet inte om det är det bästa. Efter jag hade covid så fungerar inte burpees överhuvudtaget tyvärr, jag får väldigt stora andningsproblem och det känns som jag försöker andas genom ett sugrör och inte kan andas alls till slut. Trodde det skulle ge sig med tiden men det verkar vara momentet att gå upp och ner som ställer till det för mig. Det är tråkigt.
Kan det funka att bryta upp det i att göra ett antal djupa upphopp och armhävningar alternerat? Tänker så du inte får från fullt golv till hopp i varje repetition?

Eller är djupa upphopp också problematiskt kanske?
 
@Mineur vilken superträningsvecka! :banana: Själv ser jag framemot att komma igång igen nästa vecka efter att ha varit sjuk i princip hela denna veckan. Får väl börja lite försiktigt men oj vad jag längtar till träningen! Är så kul nu när jag har tränat så mycket hela hösten, märker verkligen resultaten och ridningen går väldigt mycket bättre också när jag är i bättre form. Ser fram emot att köra på så hårt jag kan fram till jul. Ska bara få lite mer ordning på ätandet, det är alltid min största utmaning på hösten när det blir mörkt. Jag blir deppig och äter onyttigt, vet att det är så lätt för mig att hamna i den onda cirkeln.
Här är en till som hoppas komma igång nästa vecka igen efter 1,5 veckas uppehåll. Jag har lite slem i halsen kvar så funderar på promenad med löpinslag när det känns bra istället för förbestämda intervaller i morgon.
 
Jodå, det blev dans idag. Brände dock rejält i min skadade fot, men kändes mer som extrem träningsvärk eller väldigt lokaliserad mjölksyra. Tror bara den är trött på min extra vikt, så det enda som är att göra är väl att fortsätta träna. Men jag har tagit det lugnt hela dagen efteråt. Vila mellan varven ändå. Imorgon ska jag cykla en sväng :)
 
Förra veckan blev minimalt med träning, blev bara 2gympass.. Sen har det varit full rulle med kalas och övernattningsgäster hela helgen så jag gav helt enkelt upp planerna på träning.. lite trist.
Men idag har jag kört 1h på gymmet på morgonen före jobbet, helt lovely! Va på "mitt" hemmagym istället för det bredvid jobbet och dom har gjort en totalrenovering plus byggt ut så det va helt fantastisk rymligt och så himla mkt nya grejer!! Blev nästan sur för att jag inte kunde vara där längre:rofl:
 
Kan det funka att bryta upp det i att göra ett antal djupa upphopp och armhävningar alternerat? Tänker så du inte får från fullt golv till hopp i varje repetition?

Eller är djupa upphopp också problematiskt kanske?

Har nog inte testat djupa upphopp så det är definitivt ett bra alternativ för att prova. Generellt är det svårt att driva upp pulsen för mycket då får jag andningsproblem också. Men det är värre när jag går upp och ner . Men ska prova detta på nästa pass jag går där burpees ingår att separera det i djupa upphopp och armhävningar. Tack för bra idé!
 
Blev 5km promenad med löpinslag på lunchen. 1,2km löpning totalt så det känns ändå helt okej med tanke på att det var längesen jag sprang och jag inte känner mig helt hundra från förkylningen än.

Började småregna när jag gått 50m och slutade inte förrän jag såg bilen igen 🙄

IMG_20211101_122153.jpg


Nästan lite bländande på sina ställen 🤩🍂
 
Smyger in i tråden igen, har ju skaffat gymkort och grejer. Helt novis på gym och gruppträningar egentligen men har varit på Bodypump två gånger och tyckte det var kul, även om musiken suger.

I går hade jag planerat att köra roddmaskin kanske 10 minuter innan jag började med bänkpress osv. Lite uppvärmning. Gymma i kanske 40 minuter.
Skulle precis köra igång när jag ser "Games" på displayen. Vad då games? tänkte jag och klickade.
40 minuter senare satt jag fortfarande och rodde livet ur mig pga det där sabla fiskspelet. :banghead:
Således var jag och gymmade i nästan 1,5 timme. Har nu djävulsk träningsvärk :angel:
 
Kämpade på ordentligt på dagens crossfit.

Vi körde 5-7 sets med 5 hang power cleans, jag började på 20 kg och jobbade mig upp till 35 men det var jäklarimig max idag. Har tidigare tagit 27,5 kg som mest så ändå väldigt nöjd!

Därefter var det 12 min amrap där jag gjorde 15 marklyft och 16 box step up. Mina knän pallar ju inte boxen så bra så jag körde på lägsta höjden och lägsta antalet men jag kompenserade med att lyfta tyngre så tog 35 kg istället för 22 kg. Målet var 4 varv men jag klarade 6 så hell yes! 👊

Blir några lugna dagar framöver nu pga blodgivning imorgon, kroppen blir alltid väldigt tagen efteråt.
 
Kämpade på ordentligt på dagens crossfit.

Vi körde 5-7 sets med 5 hang power cleans, jag började på 20 kg och jobbade mig upp till 35 men det var jäklarimig max idag. Har tidigare tagit 27,5 kg som mest så ändå väldigt nöjd!

Därefter var det 12 min amrap där jag gjorde 15 marklyft och 16 box step up. Mina knän pallar ju inte boxen så bra så jag körde på lägsta höjden och lägsta antalet men jag kompenserade med att lyfta tyngre så tog 35 kg istället för 22 kg. Målet var 4 varv men jag klarade 6 så hell yes! 👊

Blir några lugna dagar framöver nu pga blodgivning imorgon, kroppen blir alltid väldigt tagen efteråt.
Wow, snyggt jobbat både vad gäller vikt och intensitet! Femmor med 35kg är inte illa! 💪
 
Kvällens crossfitpass var nog ett av de tuffaste jag kört på länge, och då har det varit många tuffa pass på senaste. Men idag var det på nivån att jag trodde att jag skulle både kollapsa och spy på samma gång. Men det är nyttigt med träning, har jag hört! :cautious:

Del 1: Tabata med rörlighetsövningar, långsamma pausade benböj, cykling och wall balls. 20 sekunders jobb, 10 sekunders vila. 4 rundor.

Del 2: 400 m cykling + 15 wall balls. 8 rundor.

Del 3: 30 Russian twists med medicinboll + 20 enbensmarklyft med medicinboll. 3 varv.

Det var någonstans under runda 7 på del 2 som jag började känna att jag skulle tuppa av, och när det sedan var dags för enbensmarklyft fick jag skala ner det till 10 st eftersom det kändes som att middagen skulle komma upp när jag böjde mig fram :wtf:

Enligt pulsklockan spenderade jag 55% av passet i pulszon 4 eller 5, alltså de allra högsta, och pulsen låg rätt stadigt kring 190 under de sista 7 minuterna av del 2, så det är väl inte jättekonstigt att jag kände mig lite tagen efteråt. Klockan registrerade även 107 intensiva minuter, under ett vanligt pass brukar den logga typ 50 :laugh: Har ätit ett rejält mellis nu och ska låta kroppen vila imorgon, så det blir nog bra det här också! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
892
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 254
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp