Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, hur glad är jag inte att jag provade crossfit? Den här veckan ska jag försöka mig på tre pass… imorgon är det exakt 6 månader sedan jag gick på mitt första pass med hjärtat i halsgropen och galna fjärilar i magen.

Idag har jag toppat mina deadlift igen, idag 60 kg :up: fanns egentligen lite till att ta av men tiden räckte inte till.

På slutet gjorde jag ett test, 15-12-9 reps med deadlift 30 kg och push ups mot låda (30”, vet inte vad det är i cm) på under 5 min. Gjorde klart på 4:19! Mest nöjd med armhävningarna faktiskt, för ett halvår sedan kunde jag inte göra en enda mot lådan utan fick ha vägg/skivstång…
Grymt jobbat! :banana:
 
Höst = äntligen kan jag gå i skogen. Så idag blev det en timme bland sly och stockar och träsk. Inte så långt på kartan, men det är ju som hinderbana så det räknas som träning tycker jag (även om jag stannar titt som tätt och kollar på saker:o).
 
Onekligen praktiskt att föredra skidåkningen, utom på sommaren antar jag?:p Å andra sidan, jag klättrar bara i träd på vintern. För mycket kryp ute på sommaren. Lite mysigt att ha något som bara är för en del av året, ändå.
På sommaren har jag vandring/löpning/toppturer :D. Det är väl typ halva maj och juni som är riktigt trist, för lite snö för skidåkning men för mycket snö på fjället för att gå/springa. Sämsta jävla månaderna.
 
Veckans andra crossfit-pass avklarat. Om träningsvärken idag varit jobbig är det nog inget mot hur det kommer vara imorgon :D

Dagens bästa var något som heter Peterson step up, en stillsam och fokuserad övning som verkligen utmanade. Tog lite tid innan jag fick kläm på det men sen föll det på plats!
 
Om jag funderade över mitt beslut att gå till crossfit när jag kom ut genom dörren och möttes av det här? Japp!

rain1_61799ccdddf2b3061d6825ef.jpg


Fy saaatan vad det regnade, jag var blöt ända in på trosorna när jag kom fram trots att jag hade en rejäl Didriksons-kappa på mig och trots att det inte är mer än 10 minuters promenad dit. På väg hem såg det ut såhär:

rain2_61799cce9606ee39d78691a6.jpg


Ja ja, det var ett mycket väl värt pass att plaska dit för i alla fall.

Del 1: Rörlighetsövningar + 10 benböj med knäna invid väggen + 10 armhävningar + 10 plankan med axelklapp + 20 utfall. 3 varv.

Del 2: 250 m farmers carry med hantlar följt av så många rundor man hann av 10 armhävningar med händerna på hantlar + 10 knäböj med hantlarna på axlarna. Detta repeterades var 5:e minut, så var 5:e minut skulle man alltså gå farmers carry och sedan göra resten av övningarna så många gånger man hann under resterande tid. Sen började ett nytt 5-minutersblock och så höll vi på sådär i 3 omgångar.

Det var väldigt mycket jobbigare än det såg ut, främst eftersom det inte var någon vila någonstans. Och tro mig, 250 meter är LÅNGT när man har en tung hantel (jag körde med 8 kg) i varje näve. Det var en rejäl prövning av greppstyrkan och mina underarmar var alldeles stenhårda och svullna när vi var klara. Det kändes naturligtvis även i benen samt rygg och axlar. Ja, och så hade vi ju de där armhävningarna som innebar att bröstmusklerna fick sig en rejäl omgång... Känner mig rätt mör överallt med andra ord, underbar känsla!
 
Onsdag = tre timmar bassängkantskuttande.
Är sopslut mentalt just nu, men att köra mina pass med positiva deltagare ger alltid lite extra energi.

I helgen var jag ute på vandring med en vän. 6,5 h inkl stopp, totalt ca 18 km. Upp och ner på två berg, några detours offroad när det var för blött samt korsade ett vattendrag genom att balansera på stenar eftersom vägen var helt bortspolad (den går vanligen sisådär 3 m över sjöbotten, men nu var sjön nästan tom).
Är nu löjligt sugen på t.ex. jämtlandstriangeln nästa sommar.

Skärmavbild 2021-10-27 kl. 21.49.11.png
 
Om jag funderade över mitt beslut att gå till crossfit när jag kom ut genom dörren och möttes av det här? Japp!

rain1_61799ccdddf2b3061d6825ef.jpg


Fy saaatan vad det regnade, jag var blöt ända in på trosorna när jag kom fram trots att jag hade en rejäl Didriksons-kappa på mig och trots att det inte är mer än 10 minuters promenad dit. På väg hem såg det ut såhär:

rain2_61799cce9606ee39d78691a6.jpg


Ja ja, det var ett mycket väl värt pass att plaska dit för i alla fall.

Del 1: Rörlighetsövningar + 10 benböj med knäna invid väggen + 10 armhävningar + 10 plankan med axelklapp + 20 utfall. 3 varv.

Del 2: 250 m farmers carry med hantlar följt av så många rundor man hann av 10 armhävningar med händerna på hantlar + 10 knäböj med hantlarna på axlarna. Detta repeterades var 5:e minut, så var 5:e minut skulle man alltså gå farmers carry och sedan göra resten av övningarna så många gånger man hann under resterande tid. Sen började ett nytt 5-minutersblock och så höll vi på sådär i 3 omgångar.

Det var väldigt mycket jobbigare än det såg ut, främst eftersom det inte var någon vila någonstans. Och tro mig, 250 meter är LÅNGT när man har en tung hantel (jag körde med 8 kg) i varje näve. Det var en rejäl prövning av greppstyrkan och mina underarmar var alldeles stenhårda och svullna när vi var klara. Det kändes naturligtvis även i benen samt rygg och axlar. Ja, och så hade vi ju de där armhävningarna som innebar att bröstmusklerna fick sig en rejäl omgång... Känner mig rätt mör överallt med andra ord, underbar känsla!
Översvämning under COP26 hade ju varit något! Men bra jobbat att du körde ändå :D


KL:

Själv har jag både cyklat och dansat idag. Kände av skadorna lite, men inte som ont utan mer som att jag blev extra mjölksyrig, så det är ju bra. Lite fundersam på om jag kommer orka plantera träd igen imorgon, men äsch, det var värt det. För fint väder idag för att skippa träning (det vill säga regn och rusk, mitt favvo för cykling!).
 
Det står overhead squats på schemat på crossfit idag och jag är orimligt peppad! 🏋️‍♀️ :bump:
Jag har gjort några såna idag med 😁

På något vis så lyckades jag boka in mig på tre crossfit-pass den här veckan :laugh: idag mycket fokus på lyft med skivstången, dock inte marklyft. Flera övningar som var nya för mig så mycket fokus på tekniken! Kul men sjukt jobbigt. Största problemet att bredda händerna i greppet och att försöka inte vara för rädd att drämma skivstången i huvudet på mig själv.
 
Igår körde jag helkroppspass på gymmet, go känsla när man liksom är helt färdig när man varvar ner på löpbandet efteråt (avslutar alltid med 5-10min jogg)
Ikväll blir det mörkerlöpning, store sonen ska på gympa så jag får vänta tills vi är hemma😎
 
Jag har gjort några såna idag med 😁

På något vis så lyckades jag boka in mig på tre crossfit-pass den här veckan :laugh: idag mycket fokus på lyft med skivstången, dock inte marklyft. Flera övningar som var nya för mig så mycket fokus på tekniken! Kul men sjukt jobbigt. Största problemet att bredda händerna i greppet och att försöka inte vara för rädd att drämma skivstången i huvudet på mig själv.
Ah, just problemet "bredda händerna tillräckligt och försök att inte slå ut framtänderna på väg upp" brukar jag ha framförallt i snatch/ryck. Sjukt besvärlig övning! Kanske var sådana ni pysslade med idag också? :D
 
Ah, just problemet "bredda händerna tillräckligt och försök att inte slå ut framtänderna på väg upp" brukar jag ha framförallt i snatch/ryck. Sjukt besvärlig övning! Kanske var sådana ni pysslade med idag också? :D
Alltså det är tur att jag inte styrketränar med annat än kroppsvikt 😂
 
Ah, just problemet "bredda händerna tillräckligt och försök att inte slå ut framtänderna på väg upp" brukar jag ha framförallt i snatch/ryck. Sjukt besvärlig övning! Kanske var sådana ni pysslade med idag också? :D
Hahaha, bra beskrivning! Och det stämmer, mycket snatch idag, första gången med skivstången för mig men jag har gjort det med hantlar innan.
 
Är med inne i träningssvängen, men kör mest hemma då jag är ensamstående. Jag funderar på att köpa en smartwatch för att kunna följa upp träningen- jag märker ju att jag orkar mer men hade varit kul att följa det. Klockan måste kunna kopplas till hörlurar så jag kan lyssna på musik när jag är ute, skulle vilja slippa ta med telefonen. Men den får inte heller kosta hur mycket som helst. Har sneglat på apple Watch, men de är dyra, är de värda det? Syrran hade en fitbit som hon inte var nöjd med :( Vad kan ni rekommendera?
 
Är med inne i träningssvängen, men kör mest hemma då jag är ensamstående. Jag funderar på att köpa en smartwatch för att kunna följa upp träningen- jag märker ju att jag orkar mer men hade varit kul att följa det. Klockan måste kunna kopplas till hörlurar så jag kan lyssna på musik när jag är ute, skulle vilja slippa ta med telefonen. Men den får inte heller kosta hur mycket som helst. Har sneglat på apple Watch, men de är dyra, är de värda det? Syrran hade en fitbit som hon inte var nöjd med :( Vad kan ni rekommendera?
Jag har en Applewatch, är supernöjd med den. Har en SE (med den större urtavlan) Den har e-sim så jag kör Spotify, tar emot/skickar samtal, sms, mail mm. Tycker den är en rolig grej plus att det är skönt att slippa ha telefonen med mig när jag tränar/springer. Använder den mkt till jobbet också, springer på olika våningsplan och tycker det är fantastiskt att slippa ha telefonen. Tycker den är värd sina pengar.
Maken har också en men han är rätt likgiltig inför den, han tränar dock noll och inget utan har den bara för att slippa ta upp telefonen varje gång det ringer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
417
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
1 007
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 369
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
559
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp