Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite sugen på att skaffa handskar till de passen med mycket skivstång. Jag har ganska mjuka och känsliga händer och blir rätt öm efter ett pass även om jag försöker komma ihåg att använda krita.

Någon som har tips?
 
Alltså det är tur att jag inte styrketränar med annat än kroppsvikt 😂
:laugh: Framtänderna har jag som tur är lyckats skona såhär långt, men däremot har jag skaffat mig blodblåsor i underläppen två gånger när närkontakten med skivstången blev lite väl intensiv :nailbiting:
Hahaha, bra beskrivning! Och det stämmer, mycket snatch idag, första gången med skivstången för mig men jag har gjort det med hantlar innan.
Kul! Det är definitivt inte en favoritövning här, mest för att jag tycker att de känns så onaturliga och knepiga att göra, men övning ger färdighet även där antar jag 🙄😉
Jag är lite sugen på att skaffa handskar till de passen med mycket skivstång. Jag har ganska mjuka och känsliga händer och blir rätt öm efter ett pass även om jag försöker komma ihåg att använda krita.

Någon som har tips?
Nu ska jag vara lite tråkig här, men jag hade samma problem när jag började crossfit och fick då lära mig att det allra bästa är att köra på utan handskar i största möjliga mån för att härda händerna. Jag har numera permanenta förhårdningar i handflatan och även om det fortfarande kan göra ont ibland (t.ex. under pass med mycket toes to bar, cleans eller liknande) så är det betydligt bättre än förut, det är nästan aldrig så att det stör. Handskar gör tyvärr ofta att man tappar mycket greppstyrka och muskelkontakt och åtminstone på mitt gym avråder de från att använda det. Men du kanske har fått annan input från dina instruktörer i och för sig, det vet ju inte jag! :D
 
Gårdagens overhead squats gick över förväntan! Jag hade väntat mig att kunna ta kanske 25-30 kg eftersom det är en väldigt tekniskt krävande övning som jag inte gjort på nästan två år nu p.g.a pandemin. Den kräver även mycket stabilitet i handleder och axlar vilket aldrig varit min starka sida... Därför blev jag jättenöjd med dubbla PB på 35 resp 37,5 kg! :banana:

Passet gick ut på att vi skulle göra nio set med 10-5-3-1-1-1-3-5-10 reps i varje. Vila och höjning av vikter emellan varje set hela vägen upp till ettorna, och efter det skulle man skala av vikt igen men utan att hamna lika lågt som man tog under de första 10 repsen. Jag körde mina set med 17,5 - 20 - 25 - 30 - 35 - 37,5 - 35 - 30 - 25 kg. Det blev PB på både en etta (37,5kg, mitt förra var 35 kg) och en trea (35 kg, förra var 30 kg). Tjoho!

Ikväll tänkte jag träna crossfit igen. Inte optimalt med tre pass på tre dagar men i helgen hinner jag inte och kroppen känns bra på alla sätt, så jag tänker att jag kör på! Sen blir det förhoppningsvis ridning på söndag :)
 
Jag är lite sugen på att skaffa handskar till de passen med mycket skivstång. Jag har ganska mjuka och känsliga händer och blir rätt öm efter ett pass även om jag försöker komma ihåg att använda krita.

Någon som har tips?
Jag "måste" ha handskar eftersom jag har en hobby där jag inte får ha nariga händer alls. Mitt tips är att skippa de vadderade i fejkläder, dels för att de går sönder fort men också för att stången inte kan glida alls i dem, så skavet blir ändå på händerna. Lite svårt att förklara, men jag använder i alla fall bara handskar med riktig mocka istället, greppet är väldigt bra men mockan slits istället för händerna så att säga, till skillnad från fejklädret. Jag köper fingerlösa seglarhandskar numer då jag inte hittat några gymhandskar med riktig mocka på ett bra tag faktiskt.
 
Gårdagens overhead squats gick över förväntan! Jag hade väntat mig att kunna ta kanske 25-30 kg eftersom det är en väldigt tekniskt krävande övning som jag inte gjort på nästan två år nu p.g.a pandemin. Den kräver även mycket stabilitet i handleder och axlar vilket aldrig varit min starka sida... Därför blev jag jättenöjd med dubbla PB på 35 resp 37,5 kg! :banana:

Passet gick ut på att vi skulle göra nio set med 10-5-3-1-1-1-3-5-10 reps i varje. Vila och höjning av vikter hela vägen upp till ettorna, och efter det skulle man skala av vikt igen men utan att hamna lika lågt som man tog under de första 10. Jag körde mina set med 17,5 - 20 - 25 - 30 - 35 - 37,5 - 35 - 30 - 25 kg. Det blev PB på både en etta (37,5kg, mitt förra var 35 kg) och en trea (35 kg, förra var 30 kg). Tjoho!

Ikväll tänkte jag träna crossfit igen. Inte optimalt med tre pass på tre dagar men i helgen hinner jag inte och kroppen känns bra på alla sätt, så jag tänker att jag kör på! Sen blir det förhoppningsvis ridning på söndag :)
Jädrar så grymt, bra jobbat! 💪
 
:laugh: Framtänderna har jag som tur är lyckats skona såhär långt, men däremot har jag skaffat mig blodblåsor i underläppen två gånger när närkontakten med skivstången blev lite väl intensiv :nailbiting:

Kul! Det är definitivt inte en favoritövning här, mest för att jag tycker att de känns så onaturliga och knepiga att göra, men övning ger färdighet även där antar jag 🙄😉

Nu ska jag vara lite tråkig här, men jag hade samma problem när jag började crossfit och fick då lära mig att det allra bästa är att köra på utan handskar i största möjliga mån för att härda händerna. Jag har numera permanenta förhårdningar i handflatan och även om det fortfarande kan göra ont ibland (t.ex. under pass med mycket toes to bar, cleans eller liknande) så är det betydligt bättre än förut, det är nästan aldrig så att det stör. Handskar gör tyvärr ofta att man tappar mycket greppstyrka och muskelkontakt och åtminstone på mitt gym avråder de från att använda det. Men du kanske har fått annan input från dina instruktörer i och för sig, det vet ju inte jag! :D
Min ena coach tycker att jag är en mes ;) (vi känner varandra privat alltså, så det är med glimten i ögat) och att jag får härda ut tills huden vänjer sig men jag har aldrig haft valkar i händerna, inte ens när jag jobbade heltid i stall. Jag är inte så sugen på att ha ont under tiden heller 😅
 
Jag "måste" ha handskar eftersom jag har en hobby där jag inte får ha nariga händer alls. Mitt tips är att skippa de vadderade i fejkläder, dels för att de går sönder fort men också för att stången inte kan glida alls i dem, så skavet blir ändå på händerna. Lite svårt att förklara, men jag använder i alla fall bara handskar med riktig mocka istället, greppet är väldigt bra men mockan slits istället för händerna så att säga, till skillnad från fejklädret. Jag köper fingerlösa seglarhandskar numer då jag inte hittat några gymhandskar med riktig mocka på ett bra tag faktiskt.
Mocka har jag inte sett när jag googlat men ska hålla span! Hittar med läder som ju verkar rätt bra men jag hade gärna haft ett par man kan slänga in i tvättmaskinen ibland.
 
Min ena coach tycker att jag är en mes ;) (vi känner varandra privat alltså, så det är med glimten i ögat) och att jag får härda ut tills huden vänjer sig men jag har aldrig haft valkar i händerna, inte ens när jag jobbade heltid i stall. Jag är inte så sugen på att ha ont under tiden heller 😅
Mm, det var ungefär den feedback jag fick också när jag frågade om handskar :p
 
Översvämning under COP26 hade ju varit något! Men bra jobbat att du körde ändå :D
Funderar lite på om du är synsk nu faktiskt. Det regnar, regnar och regnar, har uppstått problem med översvämning på flera ställen i stan och COP26 börjar... I övermorgon :meh:
 
Funderar lite på om du är synsk nu faktiskt. Det regnar, regnar och regnar, har uppstått problem med översvämning på flera ställen i stan och COP26 börjar... I övermorgon :meh:
Jamen de säger att vi har häxor i släkten :D Nej men min förhoppning var väl att det kanske skulle sätta press på ministrarna, men de lär väl bli skjutsade i motorbåtar i värsta fall och fortsätta låtsas som att inget händer.
 
Jamen de säger att vi har häxor i släkten :D Nej men min förhoppning var väl att det kanske skulle sätta press på ministrarna, men de lär väl bli skjutsade i motorbåtar i värsta fall och fortsätta låtsas som att inget händer.
Ja, man kan ju alltid hoppas (om än naivt) att det kommer något positivt ur det hela! Blir svårt att förneka att något måste göra medan vattnet från den översvämmade floden sipprar in i möteslokalen liksom... (obs hypotetiskt scenario, men floden ligger precis invid konferenscentrumet så...)
 
Ja, man kan ju alltid hoppas (om än naivt) att det kommer något positivt ur det hela! Blir svårt att förneka att något måste göra medan vattnet från den översvämmade floden sipprar in i möteslokalen liksom... (obs hypotetiskt scenario, men floden ligger precis invid konferenscentrumet så...)
Vi får hoppas att du också är synsk!
 
Hejsan hoppsan vilken svettfest det blev på dagens crossfit!

Del 1: Rörlighetsövningar + jämfotahopp sidvärtes över skivstång + burpees + sidoplanka med rotation. 3 varv. Sedan teknikträning marklyft + frivändningar där vi i vanlig ordning bröt ner varje övning i 4-5 olika steg och övade på dem del för del innan vi satte ihop det till en helhet. Älskar att de alltid är så supernoga med det på mitt gym så att såväl nybörjare som erfarna får en ordentlig påminnelse om hur övningen verkligen ska utföras!

Del 2: 12 minuters AMRAP med 9 marklyft, 6 burpees och 3 frivändningar.

Målet på del 2 var att hinna 7-10 rundor och jag tror jag landade på drygt 8 eller drygt 9, jag tappade räkningen lite. Helt slut var jag i alla fall, och det är ju trots allt det som räknas. Är nöjd med min egen bedömning både vad gällde vikt på stången samt tempo, det kändes utmanande men jag kände ändå att jag kunde hålla ungefär samma "fart" under alla 12 minuterna istället för att gå ut för hårt/tungt och bränna ut mig.

Nu är jag slut som artist och ska snart gå och lägga mig och sova väldigt gott! Ska bara äta upp min choklad först :D
 
Tro det eller ej, men jag tog mig ut på en joggingrunda i skogen igår. Var ute 45 min och det var riktigt skönt. Troligen ingen superbra tid men det är som att när jag springer i skogen bryr jag mig inte om det. Så jag ska nog fortsätta springa på stigar över stock och sten och rentav skita i kilometertiderna :angel::up:
 
Tro det eller ej, men jag tog mig ut på en joggingrunda i skogen igår. Var ute 45 min och det var riktigt skönt. Troligen ingen superbra tid men det är som att när jag springer i skogen bryr jag mig inte om det. Så jag ska nog fortsätta springa på stigar över stock och sten och rentav skita i kilometertiderna :angel::up:
Det låter som en fantastisk idé! :D
 
Tro det eller ej, men jag tog mig ut på en joggingrunda i skogen igår. Var ute 45 min och det var riktigt skönt. Troligen ingen superbra tid men det är som att när jag springer i skogen bryr jag mig inte om det. Så jag ska nog fortsätta springa på stigar över stock och sten och rentav skita i kilometertiderna :angel::up:
Välkommen till skogsklubben! Vi har möte varje nymåne mellan bäcken och åsen, och det är helt okej att vara sen för ingen av oss har koll på tiden :D
 
Lyckades sträcka en muskel i armen igår, så det där med att hinna göra tre chins i rad kan jag nog glömma.
Det var svårt nog redan innan, när jag "bara" hade galet dåligt med tid p.g.a. jobb och lång pendling. Nu är det dessutom en skadad häst och en skadad arm som gör ekvationen betydligt krångligare.
Så jag har beslutat mig för att skjuta på det målet till nästa år, utan att ha dåligt samvete.
Har åtminstone uppfyllt mitt andra träningsrelaterade mål för året. Nämligen att genomföra minst 104 st träningspass á minst 30 min. Räknade ihop det idag och konstaterade att jag redan nu ligger på 120 💪
 
Jag har haft en riktigt, riktigt dålig vecka träningsmässigt. Cyklat lite, men inte så mycket mer än så. Imorgon hoppas jag att jag har energi och tid att i lugn och ro ta mig igenom ett danspass igen. Har behövt vilan men nu vill jag bara röra på mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
892
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 254
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp