Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar in i tråden och tänkte be om tips från er som löptränar. Jag tycker att det är kul att springa ibland och skulle vilja komma igång med det igen, har sprungit i perioder tidigare. I höstas sprang jag varannan dag och då mellan 4-8 km per pass. Alltid när jag sprungit några pass får jag dock känningar i benhinnorna/underbenen, vet inte exakt vad det är som gör ont egentligen, men det blir värre och värre. I höstas tänkte jag att äsch, jag provar köra på och ser vad som händer. Det skulle jag inte ha gjort. Jag har nog aldrig haft så ont någonsin, jag kunde knappt gå till slut. Jag blev även röd, varm och svullen nere på underbenen, strax ovanför och framför den inre fotknölen. Jag provade kyla efter varje pass och det hjälpte till viss del mot smärtan, men jag lyckades såklart få köldskador istället till slut...

Nu har jag pausat helt från löpningen, med undantag för enstaka pass, sedan i november ungefär. Alltså cirka 4 månader. Jag promenerar minst en timme om dagen i raskt tempo. Jag känner fortfarande av underbenen ibland, men det är inte rött/svullet längre alls och gör inte i närheten av så ont som jag fick innan.

Hur hade ni lagt upp det? Vågar jag försöka börja springa igen? Ska jag börja med intervallpass, eller springa kortare sträckor? Jag vet att skorna är viktiga och jag köpte nya skor i höstas. Har ortopediska inlägg (för att jag är något plattfotad, har haft inlägg sedan jag var 12) i skorna, ska jag kanske prova att springa utan dem och se hur det funkar eller är det en dum idé? Upplever att jag inte är lika plattfotad längre, har inte kollat upp det på hur många år som helst dock... Tänker att inläggen är ganska "stumma", det kanske är bättre med något mer stötdämpande?
Jag som också haft problem med benhinnorna under vintern (aldrig haft tidigare) trots att jag sprungit mycket kortare sträckor än du gav upp på egenbehandling och bokade sjukgymnast. Så just nu är det daglig sjukgymnastik som gäller, ingen löpning under tiden. Det är dels stretch men även styrketräning av underbenet. Kommer även byta skor, jag är plattfotad och med knäskador och för mig har det inte räckt med bara ilägg utan planerar att ta hjälp med att prova ut skor.

Jag kommer också starta upp med korta intervaller när jag får träna igen, typ jogga 1,5 minuter och gå 1 minut och se hur det känns.
 
@Nevermind jag är ingen expert på löparrelaterade skador (lyckligtvis eftersom jag inte behövt bli det). Men det där låter obehagligt smärtsamt, i jämförelse med de helt övergående känningar jag fått i skenbenen precis när jag börjat springa efter längre uppehåll.

Med den bakgrunden så hade jag dragit mig för att våga experimentera på egen hand och kollat upp med sjukgymnast innan jag satte igång igen. Även för att känna mig trygg med vägledning om skor och underlag för att veta vad som är en ok känning som går över, och vad som är den där varianten som bara blir värre.
 
Har inte blivit nån styrketräning alls denna vecka pga att jag har flyttat och grejerna varit nerpackade, utrymmet inne har varit noll pga allt stök och dessutom känns det lite sisådär att prioritera ett träningspass när jag haft folk här som hjälpt mig :p Däremot har jag lyckats ta mig ut på två joggingrunor, inte så bra koll på distanserna då det blir nya rundor nu. Men jag har mätt dom i efterhand och det var väl 4,5 resp 6.3km. Får vara nöjd med det så länge.
 
Jag har haft en jättebra träningsvecka! 4 löppass (2 snabba, 2 lugna), 2 styrkepass och 1 vilodag (med tre vilodagar fr löpning på rad). Börjar märka stor förbättring av min kondition och även förbättring av min styrka och rörlighet.

Nästa vecka ska jag börja springa med löpargrupp 1 g/vecka vilket jag ser galet mkt fram emot! :love::banana:
 
Äntligen rullskidade jag i mål igår! Värsta prokrastineringen fram till denna vecka men nu tog jag mig samman och rev av en mil varje kväll tisdag till och med lördag. 😱 Dvs av fyra månader att genomföra Ica-Vasans 90 km, så tog det fem dagar att göra de sista 50. Inte helt optimal planering kanske.

Jag önskar ju absolut inte någon snö, men det hade varit lite intressant att bara testa formen på riktiga skidor nu. Rullskidorna är nere på snitt 11 km i timmen nu, maxfart 19 och nånting, och visserligen har jag stabil balans men mycket snabbare än så vågar jag nog inte.

Men ser mkt fram emot 315 km cykel nu! Helst inte 170 km sista veckan dock. Och fokus på löpningen igen, den fick stå tillbaka lite denna Vasa-vecka. 921 intensiva minuter så här långt. 😄

A9A54F22-3A03-4DB1-BB62-EB52EB83C81B.png
 
Äntligen rullskidade jag i mål igår! Värsta prokrastineringen fram till denna vecka men nu tog jag mig samman och rev av en mil varje kväll tisdag till och med lördag. 😱 Dvs av fyra månader att genomföra Ica-Vasans 90 km, så tog det fem dagar att göra de sista 50. Inte helt optimal planering kanske.

Jag önskar ju absolut inte någon snö, men det hade varit lite intressant att bara testa formen på riktiga skidor nu. Rullskidorna är nere på snitt 11 km i timmen nu, maxfart 19 och nånting, och visserligen har jag stabil balans men mycket snabbare än så vågar jag nog inte.

Men ser mkt fram emot 315 km cykel nu! Helst inte 170 km sista veckan dock. Och fokus på löpningen igen, den fick stå tillbaka lite denna Vasa-vecka. 921 intensiva minuter så här långt. 😄

Visa bifogad fil 66548
Heja dig vad bra gjort! :heart
 
Jag har haft en jättebra träningsvecka! 4 löppass (2 snabba, 2 lugna), 2 styrkepass och 1 vilodag (med tre vilodagar fr löpning på rad). Börjar märka stor förbättring av min kondition och även förbättring av min styrka och rörlighet.

Nästa vecka ska jag börja springa med löpargrupp 1 g/vecka vilket jag ser galet mkt fram emot! :love::banana:
Hur fungerar löpargrupper? Måste man ha en viss form/kondition/sträckor och det finns flera grupper anpassade efter det eller kör alla samma?
 
Hur fungerar löpargrupper? Måste man ha en viss form/kondition/sträckor och det finns flera grupper anpassade efter det eller kör alla samma?
Det varierar nog från grupp till grupp. Men tex Runacademy indelar i olika grupper från nybörjare till vana löpare. Sen vet jag att vissa lokala grupper bara har en grupp. Ett tips är att kolla facebook för vilka grupper som finns i din närhet.
 
Hej igen tråden! Har varit borta ett tag men nu är jag 100% fullt frisk och har tränat igen i ett par veckor:banana: Har dock märkt att efter träning blir jag helt orimligt kall och orimligt hungrig i 12-24 timmar. Jag äter mer än jag behöver rent kcalmässigt, både innan och efter träning. Brukar aldrig frysa annars. Någon som har idéer om vad detta kan bero på? Har alltid blivit varm, pigg, och mätt av träning innan.
 
Jag red en rejält svettig (och alldeles fantastisk) dressyrträning igår morse men har annars inte tränat i veckan, förutom lite yoga och promenader. Det var fullt ös medvetslös som gällde på jobbet för att få in det sista i tid och i kombination med det värsta munsåret jag haft på åratal har jag känt mig väldigt sliten och i stort behov av vila. Och vila ska jag få! Nu är jag ledig fram till nästa tisdag, vansinnigt skönt och välbehövligt. Crossfitgymmet har fått lov att börja med utomhuspass nu, så jag ska försöka knipa åt mig en plats på ett sådant under veckans gång. Lite läskigt, det var ju hur länge som helst sen jag tränade crossfit! Sen lär det bli några turer till stallet med allt vad det innebär, och så ska vi ta oss ut och vandra någon dag också. Så det blir nog en ganska aktiv vecka, blandat med många långa timmar på soffan med Netflix/Buke/en bok som sällskap :love:
 
Jag är lite dålig på att uppdatera här just nu men jag tränar på.

I lördags blev det inte mycket rörelse då jag satt i bilen hela dagen. Men i söndags var det fullt ös medvetslös hela dagen!
Två omgångar i vedhögen vilket resulterade i att vi blev helt klara med årets vedhantering, så skönt! Sen red jag båda islandshästarna, körde shettisen, städade stallet och ligghallarna, städade åt kaninerna, slängde ner hö för flera dagar och på kvällen blev det gymmet. Så en aktiv dag, som jag älskar :)

Igår blev det en morgonpromenad med hunden, en ridtur på lunchen, efter middagen cyklade jag iväg och la spår i skogen till hunden och efter det tog jag på min löparkläderna och sprang, ute! Det har inte jag gjort sen november 2019. Så himla skönt! Tog med ungarna på cykel så det blev naturliga pauser i uppförsbackar och inte så långt och snabbt, perfekt för min rygg :)
 
Ahhh, vad lätt det är att falla ut ur rutiner! Sedan mitt vasaåk30 den 5:e mars har det liksom blivit lite sämre...
Sportlovet vecka 10 blev bara två lugna skidturer och inget annat, förra veckan, ja var tog den vägen? Helt plötsligt var jag liksom i det där stadiet när träning inte alls kändes motiverat? Bara efter en veckas off rutines? Fick sparka igång mig, trots rejält med snö fortfarande har jag inte alls varit sugen på skidor, hallå det är ju mitt liv, det som jag alltid längtar efter? Så i lördags tvingade jag mig själv att ta årets första spinningpass och lite styrketräning för det. I söndags blev det en timmes yoga och herregud vad mina axlar har fått vila länge känner jag.

Det blir en längre promenad i dag på lunchen, förhoppningsvis en skidlunch på fredag och däremellan ska det in några 20-30 minuters yoga eller ren styrketräning.

har 5 mil kvar för att klara mitt mål "ett Vasalopp" per månad, känns inte som att jag kommer att nå det i mars :angel:
 
Jag är så stolt o glad så jag vill bara dela med mig!
Jag har börjat köra mina pass hemma och jag har följt schemat jag fick av tränaren och jag har inte lagt av när jag blir trött, som jag alltid gör annars när jag tränar hemma själv, utan kört på så jag blivit svettig och till och med fått träningsvärk.
Det känns så bra! Så mycket lättare att motivera mig när passet är färdigt och förutbestämt. Det känns riktigt bra. Tre dagar i veckan känns inte alls som en utopi för tillfället! Tjoho!
Har börjat följa massor med träningsfolk på instagram så hoppas på att det ska peppa mig när det blir lite motigare.
 
har 5 mil kvar för att klara mitt mål "ett Vasalopp" per månad, känns inte som att jag kommer att nå det i mars :angel:

Du kan, du har ju hela helgen på dig!


Men skämt åsido, jag som lyckades få ihop 40 km rullskidor utspritt på tre och en halv månad är inte helt rätt att hetsa. :D Tycker det är imponerande att ha fått ihop ett Vasalopp någon månad!
 
Ska träffa en kompis och träna vid ett utegym idag. Vi har försökt få ihop det här i 3 veckor och jag har varit så pepp men sjuka barn har hindrat oss. Idag vill jag bara somna på soffan. Är inte alls taggad. 🙈
 
Tog mig ut på joggingrunda ikväll. Enligt iform.se blev det 6,9 km i 5,40-tempo. Är rätt nöjd för det börjar kännas lättare igen, möjligt att det är så att jag får leva med att vinterlöpning är tyngre och inte jämföra med hur det är på barmark för nu har det plötsligt bara blivit lättare utan orsak :o
Har köpt minibands på Dollarstore så min plan imorgon är att göra ett styrkeps med dem, har aldrig provat det förr så det blir intressant. Orkade inte idag för jag jobbar äckliga kontorstider denna vecka och är helt slut bara av det, så det får räcka med ett pass per kväll de kvällar som jag inte har stallet.
 
Jahaja, någon annan som ägnade sin onsdagskväll åt att göra burpees i leran på en parkeringsplats medan det blåste stormvindar och regnet piskade dig i ansiktet? Jaså, inte det? Såhär såg jag ut efter att ha gjort just detta:

CF.jpeg

(mitt hår är vanligtvis blont och jackan klarblå)

Så jääävla blött alltså :laugh: Jag kunde ha valt en bättre kväll för min crossfit-come back, det kunde jag. Grejen är bara att det var sol när jag gick hemifrån... En kvart senare var det allt annat än sol.

Det positiva är att det blev ett hyfsat lätt pass - dels för att några av övningarna var tvungna att anpassas p.g.a vädret, och dels för att vi hade fullt upp att skratta åt det smått osannolika ovädret som drog in precis när vi började. Jag har aldrig sett på maken till ösregn! Passet efter mitt blev inställt p.g.a vädret, och när inte ens crossfit-entusiaster tycker det är en bra idé att träna vet man att det är illa. ;) Men roligt hade vi, och när jag kommit hem och återfått känseln i kroppen kunde jag känna att musklerna nog fått en liten omgång ändå.

Nåja, nu är crossfitplåstret avrivet i alla fall och förhoppningsvis blir det inga mer långa uppehåll nu. I slutet av april får vi börja träna inomhus, så förhoppningsvis blir det inte så många fler dyngsura pass heller. :D

Imorgon ska jag till stallet och rida dressyrträning med medryttarhästen igen!
 
Senast ändrad:
Tog mig ut på joggingrunda ikväll. Enligt iform.se blev det 6,9 km i 5,40-tempo. Är rätt nöjd för det börjar kännas lättare igen, möjligt att det är så att jag får leva med att vinterlöpning är tyngre och inte jämföra med hur det är på barmark för nu har det plötsligt bara blivit lättare utan orsak :o
Har köpt minibands på Dollarstore så min plan imorgon är att göra ett styrkeps med dem, har aldrig provat det förr så det blir intressant. Orkade inte idag för jag jobbar äckliga kontorstider denna vecka och är helt slut bara av det, så det får räcka med ett pass per kväll de kvällar som jag inte har stallet.

Jag tycker minibands är lite orimligt roligt att träna med :D
 
Jag tycker minibands är lite orimligt roligt att träna med :D
Det känns hoppfullt❤ Då har jag nåt att se fram emot när jag kräkt mig igenom den här arbetsdagen och all energi är slut och det är dags att ta tag i sina egna måsten... bara tanken på träning nu känns orimlig. Men det blir bara värre av att låta bli så det är bara bita ihop och göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
4 341
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
449
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 473
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp