Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menar som generell rekommendation för människors aktivitetsnivå. Det är inget magiskt med steg. Cykling, simning, skidåkning etc fungerar lika bra som aktivitet. Samma mängd steg kan vara hur lugna eller hur krävande som helst. Så 10 000 steg säger inte mycket. Men om individer gillar att räkna steg så kör på! Jag roas av att räkna höjdmeter men tycker ändå att det är ett dåligt mått om man pratar aktivitetsnivå generellt. Kan nog inte förklara tydligare och tror inte jag lyckas få fram vad jag menar.
Jag förstår vad du menar och håller med :) Cykling ger inte i närheten av lika mycket utslag på stegräknaren som en promenad men vad är det som säger att promenaden är bättre?
 
Åh, jag har ont lite överallt efter första veckan med träning. Tror jag måste haft ena handen i fel vinkel eller pressat flera reps än jag borde för handleden känns inte riktigt bra idag och jag har typ sträckt mig på väldigt lång ner på ryggen men inga av sakerna stör särskilt mycket, tror inte något av det är någon fara. Jag har träningsvärk i hela kroppen men framförallt benen, svårt att sätta sig och resa sig från toaletten :p

Inte konstigt när kroppen har rostat till sig rejält och man ju dessutom inte blir direkt yngre.
 
Jag anmälde till två andra lopp igår, och har ett par till jag funderar på att anmäla till, tittade på vårruset men jag fattar inte heller upplägget för i år så får se om jag anmäler..
Ja visst var det rörigt? Har inte ens förstått om jag anmält mig till ett specifikt lopp en speciell dag eller om jag har en vecka på mig att genomföra det. 🤷‍♀️
 
jag söker en app till kin telefon... Där jag kan sätta tidsintervaller som t.ex 45 sec träna 15 sec vila, Samma typ av app man har på F&S... Någon som har tips på något dylikt....
 
Ja visst var det rörigt? Har inte ens förstått om jag anmält mig till ett specifikt lopp en speciell dag eller om jag har en vecka på mig att genomföra det. 🤷‍♀️
Jätterörigt! 🤔
jag söker en app till kin telefon... Där jag kan sätta tidsintervaller som t.ex 45 sec träna 15 sec vila, Samma typ av app man har på F&S... Någon som har tips på något dylikt....
Hybrid interval timer använder jag! ^^
 
jag söker en app till kin telefon... Där jag kan sätta tidsintervaller som t.ex 45 sec träna 15 sec vila, Samma typ av app man har på F&S... Någon som har tips på något dylikt....
Den jag gillat bäst är Seconds.
Har haft lite problem med att vissa appar pausat sig och det ställer till det lite 🙄
 
Om man vill ha ett aktivitetsarmband som kan spela musik utan att jag behöver släpa med mig mobilen, visar typ steg/hur långt man gått eller sprungit, klocka och vilken puls jag har, vilken rekommenderar ni då? Behöver inget flashigt. Har försökt googla men de är så mycket funktioner så blir helt snurrig.
 
Cyklade 2 mil idag på motionscykeln vi har på jobbet, och sen joggade jag 4-5 km då jag kom hem. Kändes väldigt oväntat lättsamt, med tanke på att jag jobbat 12 tim per dygn samt att jag joggade i torsdags och jag brukar behöva 2 joggingfria dagar mellan :)
 
Har hoppat på en träningsutmaning på jobbet och fått en fitbit som vi använder för att mäta aktiviteten. Den och jag är inte helt överens då jag tycker att den är för generös mot mig och det har lett till att mina jobbarkompisar tror att jag är ngn sorts guru.. Haha. Det jag gör som fitbiten blir glad av är att jag borstar min häst som fäller av årets mammutpäls. Gårdagens dryga timme borstning motsvarade tydligen 8000 steg med den pulsen jag hade...

Till saken: fitbiten registrerar inte om jag sover i etapper. Max två sömnperioder per dygn verkar den klara av. Jag sover ofta tre gånger per dygn på helgerna, och jag får dåliga sömnpoäng pga det. Är det ngn annan med samma problem?
 
Glömde helt bort att jag tänkte dansa igår :laugh: Övervägde att skita i det idag men min bästis tog initiativ, så vi körde en kvart. Efter det började vi på en video för överkroppsstyrka(cirklar) men asså, jag begriper inte vad det är men alla gör det så jävla krångligt? Enarmssidoarmhävningar till exempel. Va. Antar att det är för att det inte ska bli enformigt men det blir ju nästan dumt nu i stället. Vi tapped out efter 10 minuter. Nåja. Velar om att avrunda med ett yogapass i kväll, vet inte riktigt om jag är sugen på riktigt eller bara frustrerad för att klockan säger 117/150 intensiva minuter. På tal om att jaga siffror liksom. :p
 
Har cyklat 2 mil idag igen, samt kört ett lågintensivt styrkepass på 25 min framför datorn. Skönt när det är lugnt så det går att göra bort träningen på jobbet. Ikväll blir det väl en lite längre kvällspromenad med hunden, 1 tim ungefär.

Veckan har ju varit svårplanerad men jag har ju fått ihop 2 joggingpass och 2 styrkepass även om dagens styrkepass inte direkt var betungande. Men jag vet att ikväll efter 20 kommer jag inte orka dra igång nåt sånt så bättre med ett lågintensivt på jobbet än inget alls.

Nästa vecka är ännu mer svårplanerad eftersom jag ska flytta, hinna rida, hunda och träna. Får jag ihop det som denna vecka får jag vara nöjd med det...O_o
 
I dag är jag väldigt nöjd och glad!😊
Vaknade tidigt och tog på mig träningskläderna. Var lite låg då jag var orolig för att ljumsken skulle vara för ond eftersom jag kunde ana smärta i viloläge. Men när jag kom iväg så avverkade jag kanske den bästa halvmilen jag någonsin joggat.😊 Det kändes jättelätt och det kändes som jag flöt fram. Jag kunde tänka på hur jag rörde mig och ljumsken märkte jag inte av alls.
Jag får nästan alltid kämpa för varje kilometer så jag tillåter mig att vara riktigt glad idag!
 
Jag har varit väldigt omotiverad senaste 1,5 veckorna, först av frivillig vila och sen ofrivillig när jag på något okänt sätt lyckades dra upp en gammal handskada :cautious: Måste ha hänt när jag sov eller något. Idag tog jag mig ut och åkte skidor i alla fall så känner mig lite piggare nu även om det känns väldigt tråkigt att inte kunna göra ordentlig yoga eller träna.
 
Har hoppat på en träningsutmaning på jobbet och fått en fitbit som vi använder för att mäta aktiviteten. Den och jag är inte helt överens då jag tycker att den är för generös mot mig och det har lett till att mina jobbarkompisar tror att jag är ngn sorts guru.. Haha. Det jag gör som fitbiten blir glad av är att jag borstar min häst som fäller av årets mammutpäls. Gårdagens dryga timme borstning motsvarade tydligen 8000 steg med den pulsen jag hade...

Till saken: fitbiten registrerar inte om jag sover i etapper. Max två sömnperioder per dygn verkar den klara av. Jag sover ofta tre gånger per dygn på helgerna, och jag får dåliga sömnpoäng pga det. Är det ngn annan med samma problem?

Haha, även jag har noterat att ryktning genererar en hel del steg enligt min klocka - och med tre fällande, inte sällan leriga, individer så skulle jag nästan kunna dra ihop mitt stegmål genom att rykta alla samma kväll. :laugh: (Har ingen fitbit så jag är tyvärr inte till någon hjälp i sömnpoängsberäkningen)
 
Igår åkte jag mitt snabbaste pass hittills. Hela veckan fokuserade jag på korta och snabba pass för det var kul att jag fått upp farten. Är så himla nöjd med min utveckling! Denna vecka ska jag åka långt och lugnt istället är planen, hoppas vädret är fint bara annars fortsätter jag med korta och snabba pass.

Men jag känner att omställningen till att springa sen kommer kämpig, borde hållit igång löpningen men det slutar alltid med att jag tar skidorna istället. Tror det var MÅNADER sen jag sprang...
 
Jag håller på att få en mental härdsmälta av att vara hemma hela tiden, jag är inte gjord för att vara hemma så mycket. Oerhört frustrerad. Tar fortfarande mina promenader men även det har gett känningar i benhinnorna så kan inte gå ut på en ordentlig powerwalk heller för att försöka bli av med det. Försöker fokusera på att styrketräna mer men jag är redan kräktrött på den dagliga sjukgymnastiken som tar en timme så motivationen att göra något annat utöver det finns inte riktigt heller. Har iaf kört 10 min core-träning på morgonen. Vet inte om jag ska ta promenad i solen på lunchen eller ta ett pass för armar/axlar då. Sjukgymnastiken blir till kvällen sen.
 
Jag håller på att få en mental härdsmälta av att vara hemma hela tiden, jag är inte gjord för att vara hemma så mycket. Oerhört frustrerad. Tar fortfarande mina promenader men även det har gett känningar i benhinnorna så kan inte gå ut på en ordentlig powerwalk heller för att försöka bli av med det. Försöker fokusera på att styrketräna mer men jag är redan kräktrött på den dagliga sjukgymnastiken som tar en timme så motivationen att göra något annat utöver det finns inte riktigt heller. Har iaf kört 10 min core-träning på morgonen. Vet inte om jag ska ta promenad i solen på lunchen eller ta ett pass för armar/axlar då. Sjukgymnastiken blir till kvällen sen.

Cykla? Simma? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
417
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
32
· Visningar
1 087
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 379
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
569
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp