Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att få en mental härdsmälta av att vara hemma hela tiden, jag är inte gjord för att vara hemma så mycket. Oerhört frustrerad. Tar fortfarande mina promenader men även det har gett känningar i benhinnorna så kan inte gå ut på en ordentlig powerwalk heller för att försöka bli av med det. Försöker fokusera på att styrketräna mer men jag är redan kräktrött på den dagliga sjukgymnastiken som tar en timme så motivationen att göra något annat utöver det finns inte riktigt heller. Har iaf kört 10 min core-träning på morgonen. Vet inte om jag ska ta promenad i solen på lunchen eller ta ett pass för armar/axlar då. Sjukgymnastiken blir till kvällen sen.
Är du säker på att det är benhinnorna? Jag trodde det men det visade sig att det var vadmuskelns fästen på framsidan av benet som strulade. Vi jobbade med rörlighet och stabilitet i vristen och numera har jag sällan problem om jag bara rehabar som jag ska.
 
Är du säker på att det är benhinnorna? Jag trodde det men det visade sig att det var vadmuskelns fästen på framsidan av benet som strulade. Vi jobbade med rörlighet och stabilitet i vristen och numera har jag sällan problem om jag bara rehabar som jag ska.

Sjukgymnasten var övertygad om att det var benhinnorna så det är det nog. Har inte själv så stor kunskap där utan har mer koll på knäskadorna och stukade fötter men hon gav ett bra och kunnigt intryck.
 
När jag tränar styrka tar det 60-70 minuter med nuvarande program plus uppvärmning. Blir så trött att hela kroppen darrar av det programmet. Just nu springer jag två-tre gånger i veckan (målet är minst två och max 3) och det tänker jag är rimligt, börjar om från noll eller snarare minus efter all sjukdom. Jag tränar styrka en dag i veckan men ska öka på till två dagar gym och bygga upp upp konditionen med löpningen gradvis och styrkan. Min favorit träning är löpning men nu springer jag super kort, när jag är i bättre form vill jag orka mycket, mycket mer. Längtar dit.

Men jag har lite tappat aptiten. Blir inte så som det är tänkt, hoppar över flera måltider i rad och äter väldigt ensidigt och lite, känner liksom inget behov av mer mat. Kan träna på tom mage eller bara äta 2 gånger per dag. Jag vet inte om det är ett problem i och med att jag fortfarande tränar ganska lite mot vad jag är van vid och orkar det, känner inte brist på energi.

Samtidigt är det ju ändå 3-4 dagar med träning just nu och promenerar 2-2,5 timmar per dag. Vet inte ens om löpningen kan räknas på dom korta distanser jag springer.

Är det ok att fortsätta äta så om man klarar vardagen och att träna med sina matvanor eller behöver jag lägga till något i alla fall? Fast det inte känns som det behövs? Kan jag prestera bättre med mer regelbunden kosthållning?.

Är långt ifrån underviktig,snarare åt andra hållet just nu, några extra kilon istället så behöver inte oroa mig för att gå ner i vikt vilket i och för sig inte skulle vara fel men jag väger mig inte just nu. Vill inte ha det fokuset. Har försökt få in lite mandlar och pumpakärnor som mellis för att få i mig lite mer men tröttnade, proteinbars går upp och ner med vad jag klarar. Kan ibland vara gott och ibland får jag spotta ut den, då är det alltså samma smak. Provade med bananer för det ska ju vara bra när man tränar, fick spotta ut den och nu kan jag inte äta bananer alls.

Har ytterst konstigt förhållande till mat, inte mentalt utan att jag kan tycka något är jätte gott och sen bara helt plötsligt kan jag inte äta det, smaken får mig illamående, konsistensen gör att kräkreflexen går igång och jag måste spotta ut det jag äter och sen kan jag inte äta det på månader eller för alltid.


Tips på mellanmål?
 
Har faktiskt inte tränat sen i söndags, medvetet, och inte pga att ryggen är skrot. Anledningen är att vi bestämt oss för att göra ett ryck med veden den här veckan så vi ska klyva ved en stund varje kväll så istället för att göra både det och träna så får träningen vänta några dagar och så får klyvandet vara träning så stretchar jag bara :) Gör så för att inte riskera att det blir för mycket för ryggen som faktiskt är riktigt bra den här veckan.

Idag har jag ridit på lunchen och ikväll blir det som sagt vedhögen och efter det ett till ridpass.
 
Nu har jag köpt en månads hemmaträning av min crossfit-tränare (tack @Mineur som tipsade om det). Så i helgen ska garaget städas så det går att träna där ute igen. Jag känner mig taggad! Inte på städningen då men träningen ska bli rolig. Har fått tre pass i veckan. Hoppas det är realistiskt för mig att genomföra.
 
När jag tränar styrka tar det 60-70 minuter med nuvarande program plus uppvärmning. Blir så trött att hela kroppen darrar av det programmet. Just nu springer jag två-tre gånger i veckan (målet är minst två och max 3) och det tänker jag är rimligt, börjar om från noll eller snarare minus efter all sjukdom. Jag tränar styrka en dag i veckan men ska öka på till två dagar gym och bygga upp upp konditionen med löpningen gradvis och styrkan. Min favorit träning är löpning men nu springer jag super kort, när jag är i bättre form vill jag orka mycket, mycket mer. Längtar dit.

Men jag har lite tappat aptiten. Blir inte så som det är tänkt, hoppar över flera måltider i rad och äter väldigt ensidigt och lite, känner liksom inget behov av mer mat. Kan träna på tom mage eller bara äta 2 gånger per dag. Jag vet inte om det är ett problem i och med att jag fortfarande tränar ganska lite mot vad jag är van vid och orkar det, känner inte brist på energi.

Samtidigt är det ju ändå 3-4 dagar med träning just nu och promenerar 2-2,5 timmar per dag. Vet inte ens om löpningen kan räknas på dom korta distanser jag springer.

Är det ok att fortsätta äta så om man klarar vardagen och att träna med sina matvanor eller behöver jag lägga till något i alla fall? Fast det inte känns som det behövs? Kan jag prestera bättre med mer regelbunden kosthållning?.

Är långt ifrån underviktig,snarare åt andra hållet just nu, några extra kilon istället så behöver inte oroa mig för att gå ner i vikt vilket i och för sig inte skulle vara fel men jag väger mig inte just nu. Vill inte ha det fokuset. Har försökt få in lite mandlar och pumpakärnor som mellis för att få i mig lite mer men tröttnade, proteinbars går upp och ner med vad jag klarar. Kan ibland vara gott och ibland får jag spotta ut den, då är det alltså samma smak. Provade med bananer för det ska ju vara bra när man tränar, fick spotta ut den och nu kan jag inte äta bananer alls.

Har ytterst konstigt förhållande till mat, inte mentalt utan att jag kan tycka något är jätte gott och sen bara helt plötsligt kan jag inte äta det, smaken får mig illamående, konsistensen gör att kräkreflexen går igång och jag måste spotta ut det jag äter och sen kan jag inte äta det på månader eller för alltid.


Tips på mellanmål?
Det verkar ohållbart att träna och röra på sig så mycket som du beskriver och samtidigt äta så lite, du presterar garanterat bättre med regelbunden kosthållning. Att hoppa över måltider, äta ensidigt och lite är ineffektivt och kontraproduktivt om man vill få goda resultat med sin träning.

Mellanmål - fungerar det i flytande form, som smoothies/shakes eller liknande? Jag har liknande problem med aptit och egentligen är mitt råd att tvinga i sig allt man rimligen kan, vad det än är och hur det än smakar där och då. Att svepa något i flytande form kan då ibland vara enklare än att tugga sig igenom något. Och prova nya saker hela tiden, ha flera alternativ att välja mellan, så kanske något av det är lättare att få i sig.
 
Det verkar ohållbart att träna och röra på sig så mycket som du beskriver och samtidigt äta så lite, du presterar garanterat bättre med regelbunden kosthållning. Att hoppa över måltider, äta ensidigt och lite är ineffektivt och kontraproduktivt om man vill få goda resultat med sin träning.

Mellanmål - fungerar det i flytande form, som smoothies/shakes eller liknande? Jag har liknande problem med aptit och egentligen är mitt råd att tvinga i sig allt man rimligen kan, vad det än är och hur det än smakar där och då. Att svepa något i flytande form kan då ibland vara enklare än att tugga sig igenom något. Och prova nya saker hela tiden, ha flera alternativ att välja mellan, så kanske något av det är lättare att få i sig.
Tack för råd och tips! Ska ta till mig det
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Nu har jag köpt en månads hemmaträning av min crossfit-tränare (tack @Mineur som tipsade om det). Så i helgen ska garaget städas så det går att träna där ute igen. Jag känner mig taggad! Inte på städningen då men träningen ska bli rolig. Har fått tre pass i veckan. Hoppas det är realistiskt för mig att genomföra.
Åh vad roligt att du hittade något som passade! Hoppas det funkar bra! :)
 
Efter min aktiva helg vaknade jag med inte bara träningsvärk och ridsår, utan även munsår :arghh: En riktigt otäck variant denna gång som gjort att jag känt mig rätt hängig och lite småsjuk de senaste dagarna. Men det brukar bli bättre efter några dagar! Är även rätt rejält sliten p.g.a jobbet, så jag tar ett steg tillbaka vad gäller träningen igen och fokuserar på yoga och promenader. Men på lördag blir det dressyrträning igen, det ska bli superkul!
 
När jag tränar styrka tar det 60-70 minuter med nuvarande program plus uppvärmning. Blir så trött att hela kroppen darrar av det programmet. Just nu springer jag två-tre gånger i veckan (målet är minst två och max 3) och det tänker jag är rimligt, börjar om från noll eller snarare minus efter all sjukdom. Jag tränar styrka en dag i veckan men ska öka på till två dagar gym och bygga upp upp konditionen med löpningen gradvis och styrkan. Min favorit träning är löpning men nu springer jag super kort, när jag är i bättre form vill jag orka mycket, mycket mer. Längtar dit.

Men jag har lite tappat aptiten. Blir inte så som det är tänkt, hoppar över flera måltider i rad och äter väldigt ensidigt och lite, känner liksom inget behov av mer mat. Kan träna på tom mage eller bara äta 2 gånger per dag. Jag vet inte om det är ett problem i och med att jag fortfarande tränar ganska lite mot vad jag är van vid och orkar det, känner inte brist på energi.

Samtidigt är det ju ändå 3-4 dagar med träning just nu och promenerar 2-2,5 timmar per dag. Vet inte ens om löpningen kan räknas på dom korta distanser jag springer.

Är det ok att fortsätta äta så om man klarar vardagen och att träna med sina matvanor eller behöver jag lägga till något i alla fall? Fast det inte känns som det behövs? Kan jag prestera bättre med mer regelbunden kosthållning?.

Är långt ifrån underviktig,snarare åt andra hållet just nu, några extra kilon istället så behöver inte oroa mig för att gå ner i vikt vilket i och för sig inte skulle vara fel men jag väger mig inte just nu. Vill inte ha det fokuset. Har försökt få in lite mandlar och pumpakärnor som mellis för att få i mig lite mer men tröttnade, proteinbars går upp och ner med vad jag klarar. Kan ibland vara gott och ibland får jag spotta ut den, då är det alltså samma smak. Provade med bananer för det ska ju vara bra när man tränar, fick spotta ut den och nu kan jag inte äta bananer alls.

Har ytterst konstigt förhållande till mat, inte mentalt utan att jag kan tycka något är jätte gott och sen bara helt plötsligt kan jag inte äta det, smaken får mig illamående, konsistensen gör att kräkreflexen går igång och jag måste spotta ut det jag äter och sen kan jag inte äta det på månader eller för alltid.


Tips på mellanmål?
Kort inhopp i tråden bara, NEJ det är inte okej att fortsätta äta så! Och självklart kommer du prestera bättre om du äter bättre. :)
 
Det verkar ohållbart att träna och röra på sig så mycket som du beskriver och samtidigt äta så lite, du presterar garanterat bättre med regelbunden kosthållning. Att hoppa över måltider, äta ensidigt och lite är ineffektivt och kontraproduktivt om man vill få goda resultat med sin träning.

Mellanmål - fungerar det i flytande form, som smoothies/shakes eller liknande? Jag har liknande problem med aptit och egentligen är mitt råd att tvinga i sig allt man rimligen kan, vad det än är och hur det än smakar där och då. Att svepa något i flytande form kan då ibland vara enklare än att tugga sig igenom något. Och prova nya saker hela tiden, ha flera alternativ att välja mellan, så kanske något av det är lättare att få i sig.
Jag har faktiskt börjat dricka smoothies och det går bättre. Funderar på gröt och lite allt möjligt.

Ska sätta mig och skriva en lista med förslag. Så kan jag ta fram den.

Så hoppas ja få ordning på det så jag kan ge allt på träningen.
 
Senast ändrad:
Jag har faktiskt börjat dricka smoothies och det går bättre. Funderar på gröt och lite allt möjligt.

Ska sätta mig och skriva en lista med förslag. Så kan jag ta fram den.

Så hoppas ja få ordning på det så jag kan ge allt på träningen.
Vad roligt att det går åt rätt håll! Det verkar som en mycket bra strategi och början. Sedan kan man förstås få svackor ibland, det får jag, antar att alla får det, men är man envis och håller sig till sin plan i så stor utsträckning det bara går kan man åstadkomma en ordentlig förändring på sikt. Så håll ut, fortsätt äta, få i dig mer, dina träningsresultat blir definitivt bättre av goda kostvanor.
 
Åkt på en förkylning och ska coronatestas på måndag. Så förmodligen ryker all träning nästa vecka om de inte är snabba med analys och det är negativt. Är pigg osv, däremot lite snorig så får bli lite promenader för att få lite frisk luft iallafall.

Är en 150% person så blir en mental prövning att vara isolerad...
 
Sov 11 h i natt och tog en lugn frukost. Sen drog jag på mig träningskläderna för dagens joggingrunda. Det var inte planerat men det blev lite mer än en mil. För mig är en mil långt och jag är löjligt nöjd över att det kändes rätt lätt och att fot/knä/ljumske sa ok.
Tänk att ett lyckat motionspass kan göra en så glad.
CF8F1799-3AD7-43A9-8AE2-74FD9FBDC666.jpeg
 
Fick feeling och sprang mina första 1,3km idag 🥳 Det var jobbigt men förvånansvärt lätt på samma gång. Eftersom jag inte visste alls hur långt jag skulle orka springa så valde jag det kortaste spåret. Jag måste öva på att sakta ner. Vill gärna springa det snabbaste jag orkar.
 
Jag hoppar in i tråden och tänkte be om tips från er som löptränar. Jag tycker att det är kul att springa ibland och skulle vilja komma igång med det igen, har sprungit i perioder tidigare. I höstas sprang jag varannan dag och då mellan 4-8 km per pass. Alltid när jag sprungit några pass får jag dock känningar i benhinnorna/underbenen, vet inte exakt vad det är som gör ont egentligen, men det blir värre och värre. I höstas tänkte jag att äsch, jag provar köra på och ser vad som händer. Det skulle jag inte ha gjort. Jag har nog aldrig haft så ont någonsin, jag kunde knappt gå till slut. Jag blev även röd, varm och svullen nere på underbenen, strax ovanför och framför den inre fotknölen. Jag provade kyla efter varje pass och det hjälpte till viss del mot smärtan, men jag lyckades såklart få köldskador istället till slut...

Nu har jag pausat helt från löpningen, med undantag för enstaka pass, sedan i november ungefär. Alltså cirka 4 månader. Jag promenerar minst en timme om dagen i raskt tempo. Jag känner fortfarande av underbenen ibland, men det är inte rött/svullet längre alls och gör inte i närheten av så ont som jag fick innan.

Hur hade ni lagt upp det? Vågar jag försöka börja springa igen? Ska jag börja med intervallpass, eller springa kortare sträckor? Jag vet att skorna är viktiga och jag köpte nya skor i höstas. Har ortopediska inlägg (för att jag är något plattfotad, har haft inlägg sedan jag var 12) i skorna, ska jag kanske prova att springa utan dem och se hur det funkar eller är det en dum idé? Upplever att jag inte är lika plattfotad längre, har inte kollat upp det på hur många år som helst dock... Tänker att inläggen är ganska "stumma", det kanske är bättre med något mer stötdämpande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 735
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
435
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 398
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp