Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittills den här veckan har jag sprungit två gånger och styrketränat en gång. Har gjort upp planen för nästa vecka och det är inbokat 2 styrkepass och 2 löppass. Finns tid över kommer det nog bli ytterligare en till dag med löpning men vet inte om det kommer hinnas med.

Sen min bror träffade sin sambo lever vi som en bonusfamilj med firande av allt på olika dagar så det blir påskfirande både lördag och söndag och min bror som är väldigt familjekär kan hålla oss fånga i 7-8 timmar :eek::D Mysigt men jag med autism klarar egentligen 1-2 timmar sen zoomar min hjärna ut av överbelastning och jag har svårt att hänga med i samtal, koncentrera mig och blir sjukt trött och fattar knappt vad vi gör. Men jag ska hänga i så länge jag orkar.

Hade tänkt springa idag men det är snöslask, regnar och superkallt, tänkte gå till gymmet istället och springa där men måste även handla så får prioritera det och eventuellt springa senare. Å andra sidan har jag planerat in ett tungt styrkepass imorgon. Och ska ut på en långpromenad med en kompis strax.

Skulle ni springa ändå idag? Vill ju kunna prestera på topp imorgon.

Har ju gjort ett nytt schema där jag delat in styrkeprogrammet med två muskelgrupper per gång för att verkligen ha tid för varje grupp.
 
Hittills den här veckan har jag sprungit två gånger och styrketränat en gång. Har gjort upp planen för nästa vecka och det är inbokat 2 styrkepass och 2 löppass. Finns tid över kommer det nog bli ytterligare en till dag med löpning men vet inte om det kommer hinnas med.

Sen min bror träffade sin sambo lever vi som en bonusfamilj med firande av allt på olika dagar så det blir påskfirande både lördag och söndag och min bror som är väldigt familjekär kan hålla oss fånga i 7-8 timmar :eek::D Mysigt men jag med autism klarar egentligen 1-2 timmar sen zoomar min hjärna ut av överbelastning och jag har svårt att hänga med i samtal, koncentrera mig och blir sjukt trött och fattar knappt vad vi gör. Men jag ska hänga i så länge jag orkar.

Hade tänkt springa idag men det är snöslask, regnar och superkallt, tänkte gå till gymmet istället och springa där men måste även handla så får prioritera det och eventuellt springa senare. Å andra sidan har jag planerat in ett tungt styrkepass imorgon. Och ska ut på en långpromenad med en kompis strax.

Skulle ni springa ändå idag? Vill ju kunna prestera på topp imorgon.

Har ju gjort ett nytt schema där jag delat in styrkeprogrammet med två muskelgrupper per gång för att verkligen ha tid för varje grupp.
Har bestämt mig att inte springa, kroppen känns trött och seg och motivationen från igår är borta. Blir promenader istället.
 
Den som myntade talesättet "det finns inget dåligt väder" skulle ha ett kok stryk. :rage:
Frös på vägen till spåret, kokade under intervallerna och frös på vägen tillbaka 🙄
Jag har tyckt att 4*1 min är lite lite (dock enligt plan från fysio) men idag var jag glad att det inte var mer 🙈

IMG_20210328_174627_642.jpg
 
Gjorde två pass med minibands idag, ett 20 min med mest ben och sen ett kortare med bara axlar/armar. Verkligen tyngre än jag kunde tro, får göra de flesta övningarna med medium-bandet :o Gjorde sedan en rörlighetsövning på 7 min istället för vanlig stretching i mitt nya antistretch-projekt ;)
Så träningsveckan gick i lås bra trots mina muskelbekymmer, 2 joggingpass och 3 styrke/rörlighetspass. På tis ska jag kolla upp min rygg hos en jag känner som kan massage och akupunktur. Tar emot att söka för det för jag hatar att folk ska röra i mig, men jag hoppas det går bra för att det är nån jag känner sen innan...

Jobbar mkt nästa vecka men hoppas kunna dra en joggingrunda ons/tors och lör då jag planerat att inte vara i stallet. Hinner inte både jobba, rida och träna mig själv samma dagar.
 
Jag hittade fina spår hos grannorten (Vålådalen för den som är bekant med området). Lite hårt, andra beskriver det som snabbt men min beskrivning är "svårbromsat" 🙈. Känns som vintern väldigt snabbt går mot sitt slut, förra året åkte jag skidor i mitten av maj men tvivlar på att det blir så i år 🙁.
DSC_2847.JPG
 
Jag hittade fina spår hos grannorten (Vålådalen för den som är bekant med området). Lite hårt, andra beskriver det som snabbt men min beskrivning är "svårbromsat" 🙈. Känns som vintern väldigt snabbt går mot sitt slut, förra året åkte jag skidor i mitten av maj men tvivlar på att det blir så i år 🙁.Visa bifogad fil 66984

Åååh! Tänk att få testa min upparbetade rullskidsform i sådana där spår, på ett par riktigt bra skidor. Jag hör det där härliga (men för mig mycket exotiska) ljudet av skidorna mot snön i ett långt glidparti bara jag tittar på bilden. :love:
 
Veckan sammanfattas med tre kortare springpass och tre ridpass varav ett hyggligt ridbane-/dressyr. 507 intensiva minuter men lite sämre än planerat i totalmängd. Men skenbenen blev lite sura för att jag tryckte in löpning tre dagar av fyra efter varandra. Och idag blev även ryggen sur för att jag skulle fortsätta sisyfosjobbet att rensa ogräsrötter på ridbanan, före den tänkta lilla hoppträningen med några blygsamt små hinder.

Böjde mig på något dumt och antagligen helt oergonomiskt sätt som gjorde ont direkt. Och även om jag sällan eller aldrig har ryggproblem så har jag stor respekt för kroppens varningar, inte minst i ryggregionen. Så valde att skjuta upp dagens ridning och hoppandet lite för att bevaka om det känns bättre eller sämre i morgon.

Så, nu hoppas jag att både rygg och ben vilar sig i form snabbt och att det blir en bra vecka med ljusa kvällar och lite extra ledig tid över påsk. OCH ett härligt rid- och cykelväder, och någon första Vätternrunda-mil till Ica-klassikern.
 
Min vecka landar på 2x svettiga dressyr/markarbetespass, 1x vandring och 1x crossfit. Lite korta promenader här och där utöver det, samt mycket god mat och många långa timmar på soffan. Klockan har loggat 376 intensiva minuter vilket jag är jättenöjd med!

Imorgon ska jag rida igenom två hästar (en storhäst och en welshponny, mina ljumskar kommer vara förvirrade :laugh:) och det blir samma sak på lördag. Utöver det är planen att få till 1-2 crossfitpass under veckan, samt dagliga promenader. Jag brukar ta mig ut och promenera varje dag i vanliga fall, men har släppt den ambitionen under veckan som gått eftersom jag varit ledig och haft annat för mig.
 
Jag har börjat med pulserande schema så att jag ena veckan tränar mer intensivt och andra veckan har en återhämtningsvecka.

Veckan som gick var en återhämtningsvecka och innehöll enbart två löppass. Ett intervallpass/löpskolning med löpargrupp och ett tröskelpass på löpband. Därutöver hade jag ett styrkepass och ett par enkla, korta rörlighetspass.

Denna veckan blir det fyra löppass och tre styrkepass/rörlighetspass (fast på två dagar). En vilodag vilket är idag.

Känner mig pigg och stark efter återhämtningsveckan och ser så mkt fram emot den kommande tränings- och påskveckan!! :banana: :banana: :banana:
 
Börjar veckan hos sjukgymnasten som inte ville behandla med stötvåg mer, besviken. :cautious: Hade ont i höften och såg fram emot en behandling eftersom det brukar kännas bättre efteråt (och som tusen nålar under behandlingen) men nu sitter jag här med nya övningar och väntar på recept på muskelavslappnande istället. Jag gillar stötvåg mycket bättre än att äta medicin. Men om det inte verkar hjälpa så är det ju så.... Får ta min massagekudde och se om det hjälper höften något.

Annars så känns kroppen rätt okej. Påbörjade vårgrävningen i landet igår lite lätt och lekte ute med lilleman, sjukgymnastik på kvällen. Idag blir det lunchpromenad och nya sjukgymnastikövningar. Blev lite sugen på yoga av videon ovan så finns orken blir det lite yoga också. :) Har inga direkta planer för mina fem dagars påskledigt, börjar väl bli dags att fundera på vilken träning som ska klämmas in med allt annat som behöver/vill göras så det inte blir bortprioriterat!
 
Ridning, promenader i skogen, grejande ute, tömkörning av ena hästen och gym med både löpning och styrka blev det för mig i lördags. Bytte en övning mot marklyft och den rörelsen var inte min kropp van efter alla dessa månader utan marklyft så jag har träningsvärk lite överallt efter det 😂 18500 steg drygt.

Igår blev det ridning, skogspromenad och grejande ute. 17000 steg drygt.

Idag är tanken att ta en tur med hund och shettis på lunchen. Regnar det inte så mycket tror jag det får bli löpning annars tömkörningstur. Ikväll blir det gym.
 
Jag har börjat med pulserande schema så att jag ena veckan tränar mer intensivt och andra veckan har en återhämtningsvecka.

Veckan som gick var en återhämtningsvecka och innehöll enbart två löppass. Ett intervallpass/löpskolning med löpargrupp och ett tröskelpass på löpband. Därutöver hade jag ett styrkepass och ett par enkla, korta rörlighetspass.

Denna veckan blir det fyra löppass och tre styrkepass/rörlighetspass (fast på två dagar). En vilodag vilket är idag.

Känner mig pigg och stark efter återhämtningsveckan och ser så mkt fram emot den kommande tränings- och påskveckan!! :banana: :banana: :banana:

Smart upplägg. Det hade nog passat mig fint, tyvärr blir det så i mitt liv med skiftjobb och mkt annat som styr att jag får planera in träningen när det finns en lucka i tid och ork. Inte helt optimalt. Tur jag inte tränar inför nåt speciellt.
 
Ridning, promenader i skogen, grejande ute, tömkörning av ena hästen och gym med både löpning och styrka blev det för mig i lördags. Bytte en övning mot marklyft och den rörelsen var inte min kropp van efter alla dessa månader utan marklyft så jag har träningsvärk lite överallt efter det 😂 18500 steg drygt.

Igår blev det ridning, skogspromenad och grejande ute. 17000 steg drygt.

Idag är tanken att ta en tur med hund och shettis på lunchen. Regnar det inte så mycket tror jag det får bli löpning annars tömkörningstur. Ikväll blir det gym.
Alltså vad många steg, wow! Men antar att du har klocka som mäter? Jag har aldrig haft någon stegräknare på mig hela dagen så har ingen aning om hur många steg det kan bli på en hel dag då allt räknas. Får ju bara med promenader eller fältjobb och då behöver jag ha jobbtelefonen men kanske borde skaffa stegräknare på den privata också.
 
Alltså vad många steg, wow! Men antar att du har klocka som mäter? Jag har aldrig haft någon stegräknare på mig hela dagen så har ingen aning om hur många steg det kan bli på en hel dag då allt räknas. Får ju bara med promenader eller fältjobb och då behöver jag ha jobbtelefonen men kanske borde skaffa stegräknare på den privata också.

Ja jag har en träningsklocka på mig mer eller mindre jämt, har en Fitbit ionic :) Har en rätt aktiv vardag så det blir många steg en ledig dag. En vanlig arbetsdag (kontorsjobb) landar jag runt 10-12000 ungefär. Någon dag kanske det "bara" blir 7000 också men det är inte jätteofta.
 
Ja jag har en träningsklocka på mig mer eller mindre jämt, har en Fitbit ionic :) Har en rätt aktiv vardag så det blir många steg en ledig dag. En vanlig arbetsdag (kontorsjobb) landar jag runt 10-12000 ungefär. Någon dag kanske det "bara" blir 7000 också men det är inte jätteofta.
Jag är så hopplöst ute när det gäller nya grejer, för mig är träningsklockor fortfarande ny teknik. :rofl: Låter kul att ha all statistik dock! Själv är jag bra mycket mer stillasittande men krafttag för förändring, och till sommaren blir det ju stor skillnad med allt trädgårdsliv och annat. :)
 
Jag är så hopplöst ute när det gäller nya grejer, för mig är träningsklockor fortfarande ny teknik. :rofl: Låter kul att ha all statistik dock! Själv är jag bra mycket mer stillasittande men krafttag för förändring, och till sommaren blir det ju stor skillnad med allt trädgårdsliv och annat. :)

Jag löptränade mycket tidigare då jag sprang halvmaraton både 2018 och 2019 så "behövde" en klocka med GPS i. Sen så gillar jag siffror och statistik så jag loggar både ridpass, promenader, styrketräning, yoga och löpning i min klocka. Den mäter min puls, sömn och annat också. Jättekul när man är lite nördig :D
 
Jag är så hopplöst ute när det gäller nya grejer, för mig är träningsklockor fortfarande ny teknik. :rofl: Låter kul att ha all statistik dock! Själv är jag bra mycket mer stillasittande men krafttag för förändring, och till sommaren blir det ju stor skillnad med allt trädgårdsliv och annat. :)

Statistiknördandet är helt klart en delbelöning för mig efter ett träningspass! Brukar logga in direkt när jag är klar bara för att få sitta en stund och glo på tider och mellantider och pulskurvor och höjdmeter och jämföra med tidigare pass. :)
 
Statistiknördandet är helt klart en delbelöning för mig efter ett träningspass! Brukar logga in direkt när jag är klar bara för att få sitta en stund och glo på tider och mellantider och pulskurvor och höjdmeter och jämföra med tidigare pass. :)
Jag tycker också sånt är kul. Ett litet tag... :p Jag tröttnar alltid och ger upp sådana saker. Just nu tittar jag nöjt på telefonens stegräknare efter en promenad. Det skulle kunna vara en morot att ha mer statistik men stor risk för ett kortvarigt nöje också. Mja, får fundera lite och se om det är något som långsiktigt kan få mig att införliva hälsosammare vanor.
 
Blev en skön springtur på lunchen! Shettisen är inte riktigt den lata varianten så hon mer eller mindre släpade på mig ibland så jag fick bromsa ner henne för att orka 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
4 656
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
449
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 488
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp