Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså vad många steg, wow! Men antar att du har klocka som mäter? Jag har aldrig haft någon stegräknare på mig hela dagen så har ingen aning om hur många steg det kan bli på en hel dag då allt räknas. Får ju bara med promenader eller fältjobb och då behöver jag ha jobbtelefonen men kanske borde skaffa stegräknare på den privata också.
För mig skiljer det också en hel del om jag har klockan/smartwatchen som mäter hela tiden mot när jag bara bär runt med den på promenaderna.

Älskar statistik och siffror och mål att ta mig till. Men lätt att det går överstyr och blir tvång. Men känner att jag nu iaf är på rätt sida av den gränsen. Dvs världen går inte under om siffrorna inte stämmer med gårdagens
 
Senast ändrad:
Kunde inte sova i natt så gick upp tidigt och ut med hundarna och traskade till gymmet för att köra när jag ändå var rastlös och hade energi och var motiverad. Gymmet öppnar vid 6 och där 6/7/8 på morgonen är det alltid oväntat många där.

Körde igenom nya passet jag knåpat ihop och jag hade varit lite väl ambitiös om vad jag klarar, det var lite som jag verkligen försökte men inte klarade.

Det jag lagt till som är rimligt men svårt är jag så ur form i, jag slet som ett djur, kände att tekniken satt i dom flesta övningarna och att jag verkligen tog i.
 
För mig skiljer det också en hel del om jag har klockan/smartwatchen som mäter hela tiden mot när jag bara bär runt med den på promenaderna.

Älskar statistik och siffror och mål att ta mig till. Men lätt att det går överstyr och blir tvång. Men känner att jag nu iaf är på rätt sida av den gränsen. Dvs världen går inte under om siffrorna inte stämmer med gårdagens
Ja jag har tex räknat kalorier en gång i tiden och det funkar inte för mig, blir så besatt av mat och att äta när jag vet att det är begränsat. Det blev eventuellt samma nu, eller så var det hormoner. Men sedan jag började skriva här i tråden har jag varit så infernaliskt hungrig. Om det är för att jag har små inskränkningar, som i princip innebär att jag inte ska vältra mig i socker, eller om det är pga hormoner vet jag inte. Men borde gå över snart. Hoppas jag. :p

Och dagens promenad blev 2,3 km, vi unnade oss en något längre sväng då vi inte hade möten att passa. :)
 
Dagens träning var ingen höjdare alls.
15min HIIT och därefter 1 pass rumpa och 1 pass mage.

Jag var inte alls i synk med HIIT-passet, det var bara tungt och just det rumppasset är sedan tidigare ingen favorit 🙄 magpasset gillar jag men då var jag tokslut 🙈🥵

Hupp

Nya tag i morgon
 
Apropå att jag aldrig kan planera mitt liv utifrån träning utan får lägga in träning i mån av luckor, så blir det precis ett sånt pass ikväll. Har ingen direkt motivation alls men inser att jag måste ut och jogga idag om jag ska få ihop två pass i veckan... Vädret ställde in mina försök att rida ut med min hispiga häst idag så det blev longering istället, varpå jag blev klar tidigare än beräknat. Imorgon måste jag iväg till massören efter jobbet + skifta däck på kvällen + motionera hunden och jag misstänker att jag är noll % sugen på jogging efter att ha skiftat däcken. Och sedan måste jag rida ons + tors då jag senare i helgen inte kommer kunna rida pga jobbet och eftersom jag måste hinna motionera hund + rida före 12.30 så hnns det inte med någon träning innan jobbet. Så ja.. bara samla kraft och tvinga sig ut i blåsten och halvregnet ikväll. :meh:
 
Ja jag har tex räknat kalorier en gång i tiden och det funkar inte för mig, blir så besatt av mat och att äta när jag vet att det är begränsat. Det blev eventuellt samma nu, eller så var det hormoner. Men sedan jag började skriva här i tråden har jag varit så infernaliskt hungrig. Om det är för att jag har små inskränkningar, som i princip innebär att jag inte ska vältra mig i socker, eller om det är pga hormoner vet jag inte. Men borde gå över snart. Hoppas jag. :p

Och dagens promenad blev 2,3 km, vi unnade oss en något längre sväng då vi inte hade möten att passa. :)
Trot du att tråden och fokus kring träning vad det nu innebär för olika personer kan ha en negativ effekt? Att du kanske inte behöver lägga för mycket tankeverksamhet på det? Jag tog en paus när jag var ostabil.
 
Apropå att jag aldrig kan planera mitt liv utifrån träning utan får lägga in träning i mån av luckor, så blir det precis ett sånt pass ikväll. Har ingen direkt motivation alls men inser att jag måste ut och jogga idag om jag ska få ihop två pass i veckan... Vädret ställde in mina försök att rida ut med min hispiga häst idag så det blev longering istället, varpå jag blev klar tidigare än beräknat. Imorgon måste jag iväg till massören efter jobbet + skifta däck på kvällen + motionera hunden och jag misstänker att jag är noll % sugen på jogging efter att ha skiftat däcken. Och sedan måste jag rida ons + tors då jag senare i helgen inte kommer kunna rida pga jobbet och eftersom jag måste hinna motionera hund + rida före 12.30 så hnns det inte med någon träning innan jobbet. Så ja.. bara samla kraft och tvinga sig ut i blåsten och halvregnet ikväll. :meh:
Vilken kämpe du är! :bow:
 
Jaha, nu vill jag gå i idé, har gått 1,5 mil, tränat över en timme på gymmet, städat i racertempo här hemma (kör så intensivt att jag blir svettig vid vissa moment) i 75 minuter, fixat med hundarna, gjort ärenden på stan och handlat och tvättat och varit vaken sen 2 och nu är jag halvdöd men måste ju ut igen iaf med hundarna, jag som knappt ens orkar skriva det här. Får hoppas på att få sova i natt
 
Vilken kämpe du är! :bow:

Tack :o Skulle nog främst kalla det ett resultat av mina tvångsmässiga drag men kämpe låter bättre :angel:

Tog mig runt 5.2 km enligt kartan, hade måttat en runda på 4 och en på 4,5 men när jag väl var ute blev jag tjurig och sprang en annan avslutning så det blev lite längre. Sprang på 5.21/km men idag var det mestadels pannben och väldigt lite skön känsla. Men nu är det gjort och det känns skönt, nästa pass blir på fredag eller lördag. Får se om jag får in nån styrketräning innan dess...
 
Kämpar på efter covid med att försöka komma tillbaka i någon slags form. I fem veckor kunde jag knappt göra något alls, vecka 6 började jag ta promenader. kroppen kollapsade mer eller mindre efter 5 minuters promenad i början när jag började bli frisk. Fick i början följa busshållplatserna för att kunna ta mig hem när kroppen sa stopp.

Känns som jag har tappat alla muskler och kondition under de här totalt 9 veckorna av nästan totalt träningsuppehåll. Har börjat gå lite på gymmet igen trots att jag vet att man inte ska men å andra sidan är vi oftast inte mer än 3-4 personer. Så avstånd går att hålla och jag byter om och duschar hemma och spritar allt före och efter.
Men jag är desperat känner att jag har noll inspiration och motivation att ta mig tillbaka till någon form utan gymmet. Orkar inte motivera mig till att träna utomhus när det är dåligt väder. Det är tillräckligt tungt ändå.

Någon som har några bra tips på hur man tar sig tillbaka efter längre tids frånvaro från träningen? hur lade ni upp det? Var hittade ni motivationen när det var tungt?
 
Det är lite konstigt för jag hade inte symtom i många dagar med förkylning och hosta utan det var en enorm trötthet som satt i i fem veckor. Så fort jag la mig ner somnade jag dag som natt. Har också haft andningsproblem som suttit i ganska länge och jag kan fortfarande inte göra några extremt pulshöjande aktiviteter för då får jag problem med andningen.
 
Trot du att tråden och fokus kring träning vad det nu innebär för olika personer kan ha en negativ effekt? Att du kanske inte behöver lägga för mycket tankeverksamhet på det? Jag tog en paus när jag var ostabil.
Nej det tror jag inte för tillfället men tack för omtanken. :) Jag blir inte stressad av vad andra har för sig eller känner ett behov av att prestera för trådens skull. Jag är bara lite extra hungrig. :D
 
Kämpar på efter covid med att försöka komma tillbaka i någon slags form. I fem veckor kunde jag knappt göra något alls, vecka 6 började jag ta promenader. kroppen kollapsade mer eller mindre efter 5 minuters promenad i början när jag började bli frisk. Fick i början följa busshållplatserna för att kunna ta mig hem när kroppen sa stopp.

Känns som jag har tappat alla muskler och kondition under de här totalt 9 veckorna av nästan totalt träningsuppehåll. Har börjat gå lite på gymmet igen trots att jag vet att man inte ska men å andra sidan är vi oftast inte mer än 3-4 personer. Så avstånd går att hålla och jag byter om och duschar hemma och spritar allt före och efter.
Men jag är desperat känner att jag har noll inspiration och motivation att ta mig tillbaka till någon form utan gymmet. Orkar inte motivera mig till att träna utomhus när det är dåligt väder. Det är tillräckligt tungt ändå.

Någon som har några bra tips på hur man tar sig tillbaka efter längre tids frånvaro från träningen? hur lade ni upp det? Var hittade ni motivationen när det var tungt?
Långsamt.

Jag hade problem med hjärtat efter covid och fick slutgiltigt klartecken för bara några veckor sedan efter nästan tre månader borta. Innan dess höll jag på med mycket långa konditionspass, men planen nu är att främst jobba på styrkan i några månader, dels för att jag förlorat så mycket muskelmassa (och lagt på mig fett) och dels för att just konditionen är mest känsligt efter en sjukdom som covid. Mitt upplägg nu är fysioterapi 5 tim/vecka, fria vikter 3 tim/vecka, och kondition i korta stötar om 15-20 minuter var tredje dag, utan att nå maxpuls. På det ligger sen den mer "vardagliga" aktiviteten som är med skogsbruk och hästar. Det låter kanske mycket men det är väldigt lugnt med mycket pauser. Tack och lov svarar jag riktigt bra på styrketräning (gener) så får snabba framsteg där.

Motivationen för mig kommer av att jag saknar att vara frisk och stark och pigg. Covid har påverkat min mentala hälsa enormt, har ätit sämre och blivit trött och seg och deppig och nu är det bara NOG med skiten. Vill tillbaka till känslan av att flyga genom luften när jag dansar, att lägga mig över spinningcykeln och nästan spy efter ett pass, att kunna gå ut och hugga ner träd utan att oroa mig för slitningar och skador. Vill vakna och känna glädje, att vara vän med min kropp igen, att orka med att springa hela vägen längs med hagkanten när hästarna vill leka.

Det kommer nu med styrkan, efter några veckor igång igen. Så lycklig! Kör mycket meditation för att få vara närvarande i min kropp under den här processen. Varje skada är en chans att hitta nya styrkor, att bygga upp bättre rutiner och bättre förhållande till sin hälsa. Svårt att komma ihåg när en är på botten efter sjukdom och kanske orolig och rädd men jag lovar att när första små framstegen kommer är känslan underbar:banana::love::D
 
Hej Tråden! Minns ni mig? :angel:
Jag har slirat iväg till yogatrådarna och sedan slirat ur träningstrådar helt och hållet. Håller dock igång hyffsat med yoga hemma. Styrkan jag byggde upp förra året är nog nära på borta men jag känner mig otroligt mjuk och trevlig i kroppen.

Saknar dock gymträningen... "Markade" en 50 kilos säck med jord häromdagen och blev lite lycklig över hur bra det kändes.

Vet inte vart jag vill komma med inlägget. Få ett ok att gå tillbaka till gymmet? Önska kan man ju men jag vet att det inte är lämpligt.
 
Hej,
Här har ni en som lärde sig gilla gym för ca 2 år sen då jag upptäckte hur bra kropp och psyke mådde av ett träningspass och vidare resultat av det.
Nu har jag inte tränat något på ca 1 år pga covid19 och har beslutat mig för att börja på gym igen, ett litet i en väldigt liten by. Min kropp är för svag nu, spänningar kommer och går konstant och jag känner mig oftast närmre 90 än 30.
 
Månadens sista joggingpass avklarat.
Med en dag kvar sammanfattar jag månaden.

Klarade målet att jogga 5 km eller mer varannan dag och har nu gjort det i tre månader. Med ngr längre rundor upp till en mil som bonus.
Hade också som mål att röra mig 15 000 steg varje dag och det har jag klarat med marginal då det har blivit 20 000 eller mer.
Känner mig nöjd och det bästa är att kroppen känns pigg och glad de flesta dagar.
Och även skallen har nytta av det.
 
Har ni kollat in Flowtank? Jag har sett och hört mkt om den i mitt sociala flöde och alla verkar helt sålda på den. Jag tycker den ser väldigt intressant ut, särskilt i dessa hemmaträningstider. Att kunna ta med den på resa osv känns också lockande. Så jag är grymt sugen på att testa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 838
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
435
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 401
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp