Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mars summerar endast till 8 pass på gymmet. Har haft svårt med motivationen under månaden och missat många inplanerade pass. Mår inte hela 100, en kombo av för mycket stress, hela coronasituationen, pollenallergi och lite livskris uppepå det tror jag. Trodde livet skulle bli lättare när ljuset kom tillbaka men det blev tvärtom, jag är tröttare nu än jag varit på väldigt länge. Imorgon efter jobbet börjar en länge efterlängtad påskledighet som jag ska försöka njuta av. Vi åker bort så inga krav på träning men hoppas kunna promenera på bohuslänska klippor och rensa huvudet lite. Har iaf promenerat mer i mars än på många månader.

Nya tag i april.
 
Jag delar upp mitt träningsår i olika perioder och nu är jag på väg ut ur skidperioden och det som brukar bli springperioden, hösten brukar egentligen vara spinningperioden, men nu iochmed att jag tänkt köra en Ica-klassiker blir det spinning även i vår då "Vätternrundan" börjar i morgon.

Slutsats av min skidperiod
- Flåset har ökat ytterligare (vid söndagens spinningpass var det benen som satte begränsning inte flåset som ALLTID annars!!!)
- Axlarna har blivit svagare, lite förvånande efter som jag ändå kört tämligen mycket yoga också främst för att väcka skulderblad och överdelen av armarna.
- Framsida lår behöver en rejäl väckning!
- Bicep, tricep och mage har tack vare all skidåkning (främst stakning) vuxit och blivit mer definierade! (Forsatt fokus på gäddhänget!)

Jag är ju lite svag för att köpa inventarier till mitt hemmagym, har länge tänkt att jag saknar en stepbräda, kanske främst för att köra styrkeövningar på, kanske något bodypumppass eller eftersom jag är uppvuxen i aerobiseran något step-up pass (har lesmills- on demand). Men har tyckt att rejäla stepbrädor varit lite för dyra, råkade googla förra veckan och hittade en till bra pris, helt plötslig fanns den vid ett utlämningsställe nära mig :D 🤫 Det jag inte riktigt tänkte på är att takhöjden i mitt förrådsgym är lite lågt så jag får passa mig för huvudskador om jag ska köra något steppass med upphopp😬
 
Har ni kollat in Flowtank? Jag har sett och hört mkt om den i mitt sociala flöde och alla verkar helt sålda på den. Jag tycker den ser väldigt intressant ut, särskilt i dessa hemmaträningstider. Att kunna ta med den på resa osv känns också lockande. Så jag är grymt sugen på att testa.

Hörde om den i maratonpodden och den verkar väldigt intressant! Jag är sugen på att testa, bra redskap att ta med på husvangssemestern! (där varje kilo i medhavd vikt måste övervägas)
 
Jag har typ vunnit en online-pt i 90dagar 🤔 men som vanligt när saker låter lite to good to be true så blir man ju skeptisk. 💁‍♀️ Vi får väl se helt enkelt.

Är det Constance PT? Jag gick med i deras 90-dagars förra vintern för att komma igång med styrketräning på tider som passade mig och mitt jobb. Var en bra inkörsport och spark i baken och det var ju gratis i en version, sen kan man köpa tjänster också. Nu är jag är igång räcker det gott och väl för mig med youtube :)
 
Apropå att jag aldrig kan planera mitt liv utifrån träning utan får lägga in träning i mån av luckor, så blir det precis ett sånt pass ikväll. Har ingen direkt motivation alls men inser att jag måste ut och jogga idag om jag ska få ihop två pass i veckan... Vädret ställde in mina försök att rida ut med min hispiga häst idag så det blev longering istället, varpå jag blev klar tidigare än beräknat. Imorgon måste jag iväg till massören efter jobbet + skifta däck på kvällen + motionera hunden och jag misstänker att jag är noll % sugen på jogging efter att ha skiftat däcken. Och sedan måste jag rida ons + tors då jag senare i helgen inte kommer kunna rida pga jobbet och eftersom jag måste hinna motionera hund + rida före 12.30 så hnns det inte med någon träning innan jobbet. Så ja.. bara samla kraft och tvinga sig ut i blåsten och halvregnet ikväll. :meh:
Kan du göra någon sorts prioriteringslista med allt du gör och skala bort sånt du kanske inte tänker på men som tar tid utan att ge så mycket tillbaka?

Eller sänka kraven på träningen när du har extra mycket att göra? Det verkar som du får rejält med rörelse i vardagen?

Förstår ju att du vill träna men jag har haft långa perioder då jag levt under mycket press i vardagen och väldigt långa och fullpackade dagar plus träningen varje dag som jag vägrade minska på och till sist kraschade jag helt.

En sak jag gjorde som var väldigt bra för mig var att ta med min ponny ut på löpturer så vi båda fick röra på oss. Eller springa till och från saker, transport springa istället för att för att gå eller cykla.

Ta hand om dig :heart
 
Tack för ditt svar :heart

Jag är en överplanerare och allt är redan i det närmaste detaljplanerat. Jag väljer bort väldigt mkt saker samtidigt som jag blir mest stressad av att ha för mkt oplanerad tid. Moment 22. Jag brukar säga att all min stress är i syfte att göra mig lugn, och det är precis så det är. Ironiskt nog. Jag upplever nog saker mer påfrestande än de är också, för att jag är nära kaklet och tål i princip inga motgångar eller ytterligare stresspåslag. Och med min bakgrund är det bättre att jag tränar lite lagom än inte alls, för då kommer det slå över i hysteri förr eller senare men gör jag det regelbundet är det lugnast. Och så har jag en rutin och slipper bli stressad av att ha kommit av mig.

Transportspringa kan jag inte. Jag har 1 km till jobbet och jag har 2,5 mil till stallet. Inget av det går att få ut nåt vettigt av, till jobbet går jag och rastar hunden på vägen och till stallet kör jag bil. Hade gått att träningscykla dit men då blir det tjorv med hunden för den är för liten för att cykla med. Jag la ner cyklingen när jag köpte hund för det blev för krångligt, istället joggar jag för det kan hunden följa med på. Tycker dessutom att transportträning är krångligt då det kräver ännu mer planering med ombyten osv på plats. Jag cyklade/sprang förr till stallet när jag hade vettigt avstånd men det är inte kul att komma dit dösvettig och sedan ta på sig de svettiga kläderna när man ska hem. Det förtar smidigheten i det.
 
Tack för ditt svar :heart

Jag är en överplanerare och allt är redan i det närmaste detaljplanerat. Jag väljer bort väldigt mkt saker samtidigt som jag blir mest stressad av att ha för mkt oplanerad tid. Moment 22. Jag brukar säga att all min stress är i syfte att göra mig lugn, och det är precis så det är. Ironiskt nog. Jag upplever nog saker mer påfrestande än de är också, för att jag är nära kaklet och tål i princip inga motgångar eller ytterligare stresspåslag. Och med min bakgrund är det bättre att jag tränar lite lagom än inte alls, för då kommer det slå över i hysteri förr eller senare men gör jag det regelbundet är det lugnast. Och så har jag en rutin och slipper bli stressad av att ha kommit av mig.

Transportspringa kan jag inte. Jag har 1 km till jobbet och jag har 2,5 mil till stallet. Inget av det går att få ut nåt vettigt av, till jobbet går jag och rastar hunden på vägen och till stallet kör jag bil. Hade gått att träningscykla dit men då blir det tjorv med hunden för den är för liten för att cykla med. Jag la ner cyklingen när jag köpte hund för det blev för krångligt, istället joggar jag för det kan hunden följa med på. Tycker dessutom att transportträning är krångligt då det kräver ännu mer planering med ombyten osv på plats. Jag cyklade/sprang förr till stallet när jag hade vettigt avstånd men det är inte kul att komma dit dösvettig och sedan ta på sig de svettiga kläderna när man ska hem. Det förtar smidigheten i det.
Ja, det är inte lätt att få ihop allt så som man vill men låter som du har kontroll på allt.
 
Som ett brev på posten började höften krångla igår, jag visste att den där djupvågsbehandlingen hade varit till nytta. :cautious: Men men. Därför blev det idag stretchyoga 30 min på lunchen istället för promenad. Kroppen säger nu Aaaaah tack så mycket. :bow: Har inte yogat på jättelänge och även om det bara var stretch så är det som en stor kopp varmt te för kroppen, fylld med smärtlindring, lugn och glädje efteråt.
 
Jag har försökt motivera mig till löpning idag, var på Stadium och köpte ett maghjul och ett till mobilarmband för att jag slitit ut alla jag haft innan, bra tecken :D Dessutom hade jag bonus kvar så betalade bara halva priset. Och fick det sista hjulet, jätte glad för det för jag behöver verkligen stärka bålen. Jag kommer inte långt fram och när jag försöker pressa mig själv ramlar jag som en planka. Hände flera gånger igår på gymmet att jag bara föll ner. Inte direkt skrytresultat och jag tänkte lite på hur dum och otränad jag såg ut och uppenbarligen är. Så nu ska jag köra hemma också.
 
Dagens träning 🙈
Promenad med intervaller gick helt okej, helt underbart väder och det kändes bra även om det var lite långsammare än vanligt, har dock ordentlig träningsvärk i rumpan så frågan är hur mycket det spelade in.

Hemma igen och träning enligt programmet. 1 core och arm film, 2 armfilmer och 1 lower abs

OH well...
När man skulle göra bear walk för andra gången meddelade jag högt att det kunde hon göra själv 🙈🤣

Jag gjorde filmerna men allt var tungt. Hon har verkligen steppat upp det denna veckan. Däremot börjar jag ser skillnad i armhävningarna. Jag kan nästan göra helt korrekta sådana med knäna i 😁 jag är fruktansvärt svag i axlarna så jag ser det som en framgång. Tänk jag börjar tro att en riktig armhävning inte är en omöjlighet om några år eller så 🥳
 
Dagens träning 🙈
Promenad med intervaller gick helt okej, helt underbart väder och det kändes bra även om det var lite långsammare än vanligt, har dock ordentlig träningsvärk i rumpan så frågan är hur mycket det spelade in.

Hemma igen och träning enligt programmet. 1 core och arm film, 2 armfilmer och 1 lower abs

OH well...
När man skulle göra bear walk för andra gången meddelade jag högt att det kunde hon göra själv 🙈🤣

Jag gjorde filmerna men allt var tungt. Hon har verkligen steppat upp det denna veckan. Däremot börjar jag ser skillnad i armhävningarna. Jag kan nästan göra helt korrekta sådana med knäna i 😁 jag är fruktansvärt svag i axlarna så jag ser det som en framgång. Tänk jag börjar tro att en riktig armhävning inte är en omöjlighet om några år eller så 🥳

Jag ser fram emot att kunna göra min första riktiga på knä snart. Ibland tar jag hjälp av ett miniband för att få lite flow och göra några i rad, känns lite coolare än knappt en :D
 
Åååh! Tänk att få testa min upparbetade rullskidsform i sådana där spår, på ett par riktigt bra skidor. Jag hör det där härliga (men för mig mycket exotiska) ljudet av skidorna mot snön i ett långt glidparti bara jag tittar på bilden. :love:
Kom till Jämtland :D ja det ljudet är faktiskt härligt.
 
Hmm, jag fick för mig precis när jag skulle äta middag att jag trots allt ville springa en sväng. I och med att jag precis börjat springa tänkte jag verkligen en kort runda.

Första 200 meterna flög jag fram till skön musik, sen började luftrören knipa ihop sig och jag kom på att jag hade glömt min astmamedicin som jag inte kunnat konditonsträna utan sen jag fick astmadiagnosen när jag var typ 8-9 år.

Resultatet blev ett tvärstopp med hela halsen ihopsnörpt och jag blev rädd. Men envis som jag är ville jag springa klart, fick astmaanfall gång på gång så fick blanda löpningen med några meter promenad för att få ner andningen och sen springa igen.

Ingen mer löpning utan Airomir och ska ta med den ut också. Hatar min astma och dom problemen jag fick av Coronan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
1 527
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
423
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
32
· Visningar
1 076
Senast: Araminta
·
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp