Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har mycket problem efter Covid, jag utvecklade lunginflammation och fick lungorna fulla av slem. Jag fick onormalt hög puls både liggandes/sittande/gå lite så det slutade med att jag var tvungen att ta hjärtmedicin för att få ner pulsen och jag äter fortfarande den. Har numera ingen gräns att hålla mig under för med medicinen ligger jag normalt.

Andningen är bland det värsta, jag hade det extremt svårt i början, nu ett år senare går det bättre men inte helt. När jag tränar är det oftast andningen som stoppar innan fysiska signaler sätter stopp. Är lite van eftersom jag har astma men jag har döpt det till Coronaandning för det är på ett speciellt sätt.

Jag har helt tappat balanssinnet och avståndsbedömningen och har svårt att gå i en vanlig trappa, kliva upp på en pall, gå på sluttande områden. Har missat ett trappsteg med 6 trappsteg och ramlat rakt ner. Går jag trappa stirrar jag ner och om det går håller jag i med båda händerna, har blivit rädd för trappor.

Jag är glömsk, virrig och har svårt att hänga med.

Febern kommer och går hela tiden fortfarande , ibland en dag, ibland flera dagar eller flera veckor utan att jag vet varför. När jag fick Covid i början av mars, tror det var den 8 mars 2020 så hade jag sammanhängande feber i 97 dagar. Galet! Sjuk mars till maj. Kom ett bakslag på 9 veckor i höstas.

Är orimligt trött hela tiden, huvudvärk som inte ner går över med Panodil.

Så mycket sämre kondition, har fått börja från början för dom första månaderna fick hundarna bo hos mamma och pappa och sen vara hos mig dagtid så jag kunde ta ut dom 5-10 minuter och minuter.

Fick veta sist jag var hos optikern något som dom inte anmärkt någon gångnjag var barn. Dom sa att jag kan ha haft det hela men kompenserat för det. Nämligen att jag har dold skelning. Optiker såg det direkt, att ögonen inte följer med åt samma håll.Jag tror att det kan hänga ihop med Covid men överlåter slutgiltiga diagnosen till proffsen.

Fick även sömnrubbningar och kan vakna super tidigt dvs 01.00 till 03.00 Eller ibland lite senare men jag kan inte somna om. Det här hänger i sen Corona men sen kan det komma nätter när jag sover ikapp allt och knappt komma ur sängen.
Usch, låter jobbigt. Var rädd om dig och hoppas arg du återhämtar dig även om det tar tid.
 
4 timmars vårstädning resulterade i 11 000 steg (nu 15 500) blev 15 min HIIT och 2 filmer med mage och rumpa.
Jag gillar egentligen de 2 filmerna som var idag men jag brukar köra det rumppasset med band och idag gick det knappt utan 🙄 det är ngt som inte stämmer, har iofs inflammation i höfterna just nu men det brukar brukar inte påverka styrkan.

Jaja bara att hålla i och hålla ut antar jag
Tar du nån antiinflammatorisk medicin nu? Tänker att du får kanske vara försiktig med träning som påverkar höfterna så du inte retar upp inflammationen mer. Hälsningar från en som vet hur det är med muskelinflammationer. :meh:
 
Jag är tacksam varje dag jag vaknar frisk. Fattar inte hur det är möjligt men väldigt tacksam som sagt.
I torsdags blev jag ledig då vår klass skulle vara hemma pga elev som testat positivt. Man vidtog nog försiktighetsåtgärd eftersom det var en dag före lov.
Det var första passet på länge som jag kände mig tung i kroppen när jag joggade men mina 5 km fick jag ihop.
Gick ett par promenader under dagen eftersom det inte fanns mkt annat att göra. ( Kände att jag behövde hålla mig på avstånd från folk)
I går gick jag en härlig promenad med mamma.
Idag blev det 7,5 km jogg med en stunds fartlek på idrottsplatsens bana. Jag springer ju inte alls snabbt så det känns när jag kör på lite fortfare.
 
4BB380AA-0E95-4717-A798-55F0ED7F35CA.jpeg


Äntligen börjar uteyoga igen. ❤️ Att få starta varje lördagsmorgon med den här utsikten är så himla härligt.
 
Tar du nån antiinflammatorisk medicin nu? Tänker att du får kanske vara försiktig med träning som påverkar höfterna så du inte retar upp inflammationen mer. Hälsningar från en som vet hur det är med muskelinflammationer. :meh:
Jag har 50mg diklofenak och 2*500mg Alvedon som jag tar 3ggr/ dag när jag får lite värre inflammationer. Har ju oftast minst en inflammation pågående så tar bara vid de gånger då jag märker att det inte kommer gå över av sig själv, typ nu.

Tror inte det är muskelinflammation denna gång utan känns mer i själva leden. En del i min bindvävssjukdom är att jag överanstränger muskler /leder och sener. Samtidigt måste jag ju vi starkare för att minska mängden inflammationer 🙄 smal balansgång 🙈
 
Långpromenad i påsksolen och sedan en sväng på utegymmet. Demonstrerade gymmet för mitt sällskap så körde varenda övning men i lite mindre omfattning (marklyft, knäböj, axelpress, latsdrag, dips, enbensknäböj, etc) så kommer nog ändå att kännas lite imorgon.
 
Den här veckan har jag tränat styrka två gånger och sprungit en och en halv gång :p

En halv gång för att det egentligen inte var planerat alls men något blev det. Var ute på långpromenad med Alvin och Milou och längst bort hemifrån fick jag sprittande känslor i benen och ville springa.

Jag var definitivt inte klädd för löpning,tjock tröja, aningens för stor jacka, lite stora mjukisbyxor och visste inte hur grabbarna skulle reagera men lillen höll sig lugnt bredvid mig och gammelmannen som jag trodde skulle vara tveksam flög iväg i full fart. Så vi fortsatte så att växla promenad med löpningsintervaller. Ren rörelse glädje.

All träning är bra, ett improviserat pass är ju samma sak som om jag bara hade bytt kläder och sagt att jag skulle ut och springa intervaller. Så nu kommer grabbarna få följa med fler gånger.

Har också min egna lilla städmani så var fjärde dag städar jag varje cm här hemma, tar 70-90 minuter per gång och den här veckan blir det 3 timmar städning. Och jag tar i om man säger så, blir rejält svettig ibland.

På gymmet igår kom 2 poliser och antagligen letade dom efter misstänkta fall av dopning/anabola steroider. Dom valde inte mig om man säger så :rofl:
 
Är helt frälst i träningen med dom fria vikterna, så glad att jag tog steget från maskinerna och att jag ens tränar styrka som jag alltid sagt att jag aldrig skulle göra.

Imorgon blir det löpning/styrka/ vila det beror på dagsformen och tid, påsk med familjen.
 
Sista passet med Chloe Ting för denna veckan. Inleddes med en film plank challenge, den brukar vara med minst 1 gång i alla challenges och jag brukar hata den. Idag var det mer motvilja så jag har väl utvecklats på det området även om jag är gräsligt svag i axlar och bröst 🙈🤣

Därefter 1 film core vilket jag gillade. Avslutade med en ny 15min HIIT-film, troligtvis en av mina favoriter bland hennes HIIT-filmer. Jag gillade dessutom att den var sist, funderar på om jag ska ändra ordningen hädanefter så att jag alltid tar HIIT sist? 🤔

I morgon blir det promenad med 4*1 min löpning på spåret. Hoppas på fint väder ☺️
 
Långpromenad i påsksolen och sedan en sväng på utegymmet. Demonstrerade gymmet för mitt sällskap så körde varenda övning men i lite mindre omfattning (marklyft, knäböj, axelpress, latsdrag, dips, enbensknäböj, etc) så kommer nog ändå att kännas lite imorgon.

Mm, ja det känns. Men endast som lumbago! :arghh::arghh::arghh:
 
Inser precis att jag missat att göra styrketräningen i veckans som planerat. Jag var helt säker på att jag gjorde ett pass i måndags, men ser nu här i tråden att jag bara joggade då. Sen har jag jobbat ihjäl mig, varit slut i ryggen pga massage och det blev bara styrkepass i fredags. Hade tänkt göra ett minibandspass idg men nej, jag orkar verkligen inte. Har sovit 3 tim efter 12 tim nattpass på jobbet och har varit ute med hunden 1,5 timme + burit upp saker på vinden + burit ner däck i källarförrådet + handlat. Nu är tiden slut och jag behöver sova en stund för att orka med 12 tim på jobbet inatt. Imorgon har jag återbesök hos massören så det ser inte så lovande ut att träna då heller. Blir så jävla less när jag inte får ihop det för det är egentligen inte mkt tid det handlar om, men desto mer handlar det om tajming och det har jag inte mkt av :rage:
 
Gjorde ett pt-pass igår på eftermiddagen så nu har jag träningsvärk i rumpan och lår. Vilodag idag och sen tänkte jag bra med på uteyoga på morgonen och sen göra ett pt-pass på kvällen.
 
Sista passet med Chloe Ting för denna veckan. Inleddes med en film plank challenge, den brukar vara med minst 1 gång i alla challenges och jag brukar hata den. Idag var det mer motvilja så jag har väl utvecklats på det området även om jag är gräsligt svag i axlar och bröst 🙈🤣

Därefter 1 film core vilket jag gillade. Avslutade med en ny 15min HIIT-film, troligtvis en av mina favoriter bland hennes HIIT-filmer. Jag gillade dessutom att den var sist, funderar på om jag ska ändra ordningen hädanefter så att jag alltid tar HIIT sist? 🤔

I morgon blir det promenad med 4*1 min löpning på spåret. Hoppas på fint väder ☺️
Jag gillar att avsluta mina pass med någon slags pulshöjande aktivitet, oftast HIIT i någon form! :)
Inser precis att jag missat att göra styrketräningen i veckans som planerat. Jag var helt säker på att jag gjorde ett pass i måndags, men ser nu här i tråden att jag bara joggade då. Sen har jag jobbat ihjäl mig, varit slut i ryggen pga massage och det blev bara styrkepass i fredags. Hade tänkt göra ett minibandspass idg men nej, jag orkar verkligen inte. Har sovit 3 tim efter 12 tim nattpass på jobbet och har varit ute med hunden 1,5 timme + burit upp saker på vinden + burit ner däck i källarförrådet + handlat. Nu är tiden slut och jag behöver sova en stund för att orka med 12 tim på jobbet inatt. Imorgon har jag återbesök hos massören så det ser inte så lovande ut att träna då heller. Blir så jävla less när jag inte får ihop det för det är egentligen inte mkt tid det handlar om, men desto mer handlar det om tajming och det har jag inte mkt av :rage:
Det låter som att du kan behöva vila lite, jättebra om du går och sover en stund istället för att träna "bara för att" tycker jag. Ta hand om dig och försök att vara lite mindre hård mot dig själv (lättare sagt än gjort, jag vet) :heart
 
Jag njuter av en riktig vilodag efter fyra väldigt aktiva dagar på rad. Crossfit i onsdags, dressyrträning i torsdags, långpromenad i fredags och hoppträning + kort uteritt + (inofficiell) hopptävling igår. Det sistnämnda var som del av en familjedag på stallet och jag satt i sadeln från 11 till 15:30. Det känns i sittbenen (och överallt annars också för den delen) vill jag lova! Herregud, jag hade helt glömt hur flåsigt det är att hoppa bana - särskilt på en stark och taggad häst som helst skulle göra allt tre gånger så snabbt :laugh: Men OJ vad roligt jag hade - jag hade också lyckats glömma hur KUL det är att hoppa!

Utöver ovanstående har det blivit promenader av varierande längd varje dag, oftast runt 2-3 km. Klockan säger 397 intensiva minuter för veckan och idag ska jag inte göra något mer än att rensa lite ogräs och köra igenom mina yoga/fysio-övningar för nacken.
 
Vandrade på en mosse idag. Trevligt, men det blåste ishavsvindar.. Vi höll ett rejält tempo för du inte frysa ihjäl. Jag kunde knappt andas i perioder och givetvis hade jag ingen medicin med mig.
Jag upplever att jag blir sämre och sämre ju mer jag rör mig. Ska in och göra lungfunktionstest i mitten på maj, får väl se vad det visar.
 
Det låter som att du kan behöva vila lite, jättebra om du går och sover en stund istället för att träna "bara för att" tycker jag. Ta hand om dig och försök att vara lite mindre hård mot dig själv (lättare sagt än gjort, jag vet) :heart

Chefen ringde precis och sa att det är en coronasjuk på jobbet, så det blir att jobba extrapass nästa vecka. Helt plötsligt försvann mitt ena joggingpass... då jag aldrig kan jogga efter nattskift och jag hinner knappast få in två pass med vilodagar emellan nu då jag jobbar natt i sträck tom torsdag morgon :banghead: Isf får jag jogga fre och sön nästa vecka och skiter nåt sig då med annat då är jag rökt. Kan inte springa två dagar i rad. Hoppas jag kan få in 3 styrkepass istället, men det brukar jag vara sisådär sugen på också efter nattskift, sömnbrist, stall och hundmotion O_o
 
Jag gillar att avsluta mina pass med någon slags pulshöjande aktivitet, oftast HIIT i någon form! :)

Det låter som att du kan behöva vila lite, jättebra om du går och sover en stund istället för att träna "bara för att" tycker jag. Ta hand om dig och försök att vara lite mindre hård mot dig själv (lättare sagt än gjort, jag vet) :heart
Ja jag ska nog testa att byta ordning på dem nästa vecka och se hur det känns ☺️
 
Dagens promenad med löpinslag avklarat och tja första löpsteget och benhinnorna bara skrek :(
Gjorde mina 4*1 min i alla fall för va fasen liksom :cautious:
Nu har jag riktigt bra skor, så bra att jag struntat i ortoserna och det är klart, jag kommer inte strunta i dem fler gånger men ändå. Sist jag sprang var i tisdags, totalt 4 minuter, helt utan någon som helst känning i benen. Jag funderar på om det verkligen är löpningen som är boven denna gången eller om det kan vara något annat? Kan det vara fredagens vårstädning som ju tog både på ländrygg och höfter? 🤔
 
Det blev bara ett springpass denna vecka, men sånt är livet. Mycket utevistelse, mycket ridning, mycket kroppsarbete och många intensiva minuter + många steg ändå. Men för ovanlighetens skull blev det idag ett springpass i kombination med liten utflykt, annars gör jag ju oftast samma uttjatade rundor.

Dagens runda gick i bokskog högt på Hallandsåsen, alltid vackert även om det dröjer några veckor till tills det ljuvliga bladverket börjar synas. Tuffare terräng än en halvmil hemma - men också väldigt skönt att bara springa på så gott det går, och fokusera helt på att inte ramla över rötterna och stenarna utan att glo på klockan. Och inte veta i förväg exakt "där borta vid kröken är det tre km" "där vid den stenen är det fyra komma två km".

thumbnail_IMG_0426.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
408
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
912
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 284
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp