Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu avslutar jag mars och hoppas på att få fortsätta vara frisk så motionen kan fortsätta nästkommande månad. (Känns osäkert)
Jogga varannan dag (Minst 3 km är nya gränsen) och 15 000 steg per dag är målet för april.
7C6085D8-826D-4A39-A258-6050A5F1A33B.jpeg


Har ni några mål för april?
 
Jag är helt mörbultad sedan jag var på massage igår. Har träningsvärk och blåmärken. Jag hade behövt gå på sånt här för flera år sedan och bekymren var rätt omfattande och kommer kräva flera besök:banghead: Skulle misstänka att detta inte bara handlar om träningsvärk utan snarare om inre spänningar som satt sig överallt i kroppen. Jag är 0% förvånad egentligen, jag är rätt insatt i hur sånt hänger ihop. Men är som alla andra säkert lite överrumplad när det väl drabbar en själv :o

Några andra saker har jag också kommit fram till efter gårdagen. Jag kanske borde byta ut ett joggingpass mot ett extra styrketräningspass, förutsatt att jag inte hinner med båda. Jag har gått ner en del i vikt och behöver bygga på lite muskler. Har den tråkiga egenskapen att jag blir benig på överkroppen medan midjan och neråt är rätt intakt. Så går jag ner för mkt i vikt ser jag bara ut som benknotor upptill, inte vidare snyggt eller praktiskt. Jag behöver ju ha muskler för att orka med saker och ting i min vardag. Men även om jag vet att jag behöver behålla det jag har och gå upp i vikt muskelmässigt, så har jag med min bakgrund med anorexi, svårt med balansen. Jättesvårt att acceptera en viktuppgång, så bäst är ju att aldrig råka gå ner för mkt. Men den här hösten och vintern har varit väldigt påfrestande på flera fronter, och motion är tyvärr en effektiv ångesthantering för mig och bevisligen har jag inte ätit motsvarande så resultatet är som det är. Jag har inte tänkt på mkt på det innan, man blir ju hemmablind. Men igår påtalade massören detta, pga corona har vi ju inte träffats regelbundet i höst/vinter och då syns det ju mer för henne...
 
Nu avslutar jag mars och hoppas på att få fortsätta vara frisk så motionen kan fortsätta nästkommande månad. (Känns osäkert)
Jogga varannan dag (Minst 3 km är nya gränsen) och 15 000 steg per dag är målet för april.
Visa bifogad fil 67132

Har ni några mål för april?
Mitt mål för April är att komma upp i reps om 30 igen på fysioterapin, att planka 45 sekunder, och kunna köra 30 min på spinningcykeln :D
 
Nu avslutar jag mars och hoppas på att få fortsätta vara frisk så motionen kan fortsätta nästkommande månad. (Känns osäkert)
Jogga varannan dag (Minst 3 km är nya gränsen) och 15 000 steg per dag är målet för april.
Visa bifogad fil 67132

Har ni några mål för april?
"springa" 2 dagar i veckan. Om allt går som det ska kommer jag få höja till 4*1,5min 😁

Sedan blir det Hemmaträning för hela slanten
 
Har ni några mål för april?

Nja, april och maj är traditionellt bland mina sämsta träningsmånader på året, om man med träning menar särskilt avsatt tid för löpning/gym/liknande. För att den tiden är det så mycket som behöver ordnas med gården och trädgården och djuren och växthuset. Men lite kompenserar jag det med att jag brukar ta en semestervecka i slutet på april - början på maj för att hinna njuta av den underbara tiden på året och i bästa fall hålla igång någon "vanlig" träning.

Så även i år, men det kommer nog aldrig att vara månaderna som jag går in för att maxa konditionsträningen. Det kommer att vara mycket med jobbet också fram till juni, så träningsmålen är blygsamma för min del ett tag framöver. Å andra sidan är ju trädgården och utesysslorna på gården en massa vardagsträning också, med allt grävande och ogräsrensning och sånt.

Men jag gnetar på med min stegmålssvit på miniminivån 10 000 om dagen, uppe i 114 dagar i sträck nu och ska försöka hålla den lite längre. Och så ska jag ju cykla en del, och hoppas springa åtminstone två gånger i veckan så jag inte tappar det helt. Skåneledsvandrandet ska också återupptas men tveksamt vad som hinns fram till juni.

Dessutom, så har dressyrtanten nyligen vågat sig på att asa fram hinder (höjd cirka 50 cm), och hoppat! Det var alldeles för länge sedan men ganska snabbt kom både jag och hästen ihåg att just ja, det där var ju faktiskt väldigt roligt. Så det hoppas jag att vi kan få lite mer kontinuitet på så kanske vi vågar upp till typ 70 cm med lite träning. :laugh:

59E04EA9-F1D1-41E5-ACD1-3B2AF1BC2166.jpeg
 
Senast ändrad:
Crossfit efter jobbet idag, så kul att vara igång med det lite igen! Det blev ett mer effektivt - och framförallt mindre blött - pass än förra veckan och jag känner mig sådär härligt genomtränad i hela kroppen. Hela bröstmuskulaturen är fortfarande i någon slags kramp och vibrerar varje gång jag råkar spänna mig på något vis, och det kommer INTE att vara skönt att rida ett dressyrpass imorgon efter att ha gjort bl.a. 175 sit ups och 140 utfall med vikt idag, men jag överlever nog det också! :)
 
Mitt mål för april är att hålla igång med både ridning och crossfit som ju båda är "nya" (nåja, nygamla) i mitt liv sedan två veckor tillbaka. Medryttarhästen känns helt fantastiskt fin och vi har liksom funnit varandra på ett annat sätt efter den här ofrivilliga pausen vi haft, så jag vill fortsätta bygga på det och kommer att rida mycket för tränare under våren. Mest dressyr, men även lite hoppning (med början på lördag - wish me luck :nailbiting:).

Förhoppningen är att jag ska hinna och orka 2 pass ridning och 2 pass crossfit per vecka, det tror jag att jag hade mått väldigt bra av. Jag känner mig väldigt motiverad att bygga upp kroppen lite igen efter allt som varit, och hoppas att universum inte har några fler otrevliga överraskningar för mig nu.
 
Gym igår kväll, löpning på löpbandet och sen styrka och rörlighet. Så jag landade på 20 pass i mars och 8 av dom är löpning, känns overkligt 😅 Kroppen känns *peppar peppar* rätt bra just nu, aldrig en helt smärtfri dag men såå mycket bättre.

Jag har inga mål för april, kommer antagligen inte ha några mål alls på hela året. Ryggen styr och jag tränar varannan dag för att hålla den glad, springer ett-två pass i veckan och rider mer eller mindre varje dag.

Idag blir det inget alls mer än att gå med när ungarna rider på ridskolan ikväll. Lunchrasten går åt till equiterapeutbesök till ena hästen.
Men i morgon ska jag och äldsta dottern ut och vandra! En 8 km runda i skog och på väg. Ska packa med oss god frukost och fika och hitta nåt mysigt ställe i skogen och äta på :love: Blir annat grejande på gården och ridning, ett eller två pass, det får vi se.
 
Långsamt.

Jag hade problem med hjärtat efter covid och fick slutgiltigt klartecken för bara några veckor sedan efter nästan tre månader borta. Innan dess höll jag på med mycket långa konditionspass, men planen nu är att främst jobba på styrkan i några månader, dels för att jag förlorat så mycket muskelmassa (och lagt på mig fett) och dels för att just konditionen är mest känsligt efter en sjukdom som covid. Mitt upplägg nu är fysioterapi 5 tim/vecka, fria vikter 3 tim/vecka, och kondition i korta stötar om 15-20 minuter var tredje dag, utan att nå maxpuls. På det ligger sen den mer "vardagliga" aktiviteten som är med skogsbruk och hästar. Det låter kanske mycket men det är väldigt lugnt med mycket pauser. Tack och lov svarar jag riktigt bra på styrketräning (gener) så får snabba framsteg där.

Motivationen för mig kommer av att jag saknar att vara frisk och stark och pigg. Covid har påverkat min mentala hälsa enormt, har ätit sämre och blivit trött och seg och deppig och nu är det bara NOG med skiten. Vill tillbaka till känslan av att flyga genom luften när jag dansar, att lägga mig över spinningcykeln och nästan spy efter ett pass, att kunna gå ut och hugga ner träd utan att oroa mig för slitningar och skador. Vill vakna och känna glädje, att vara vän med min kropp igen, att orka med att springa hela vägen längs med hagkanten när hästarna vill leka.

Det kommer nu med styrkan, efter några veckor igång igen. Så lycklig! Kör mycket meditation för att få vara närvarande i min kropp under den här processen. Varje skada är en chans att hitta nya styrkor, att bygga upp bättre rutiner och bättre förhållande till sin hälsa. Svårt att komma ihåg när en är på botten efter sjukdom och kanske orolig och rädd men jag lovar att när första små framstegen kommer är känslan underbar:banana::love::D


Tack för svar! Låter som du har haft det ännu tuffare än jag har haft. Jag känner verkligen igen mig i vad du skriver om konditionsträningen, det får bara vara korta stötar åt gången och ingen maxpuls. Tar jag i för mycket så får jag andningsproblem och det tar lång stund innan jag kan andas ordentligt igen. Det är otäckt tycker jag. Det är bara nån vecka sen jag kan gå uppför någorlunda branta backar utan att andningen blir påverkad och höja pulsen så mycket att det blir otäckt jobbigt. För branta backar eller som förra helgen när vi gick upp för en lång trappa så kom andningsproblemen tillbaka. Men det har ju ändå gått framåt.

Jag har också börjat med lite styrketräning nu, känns bra att köra så för det genererar inte mycket puls och kan få rätt snabba resultat på det för mig med. Jag har också gått upp i vikt och lagt på mig fett för jag tröståt en del när jag hade covid. Tyvärr är tröstätande något jag gör tidigare i livet jag har haft det tufft och mått dåligt och nu fick jag ett litet återfall. Jag känner faktiskt att det har gått framåt lite för mig med och jag vill också känna mig frisk och stark igen och orka med saker som jag gjorde innan. Jag har ett stillasittande jobb men nu när vi jobbar hemma så försöker jag lägga in en kvarts styrketräning med kroppen som motstånd varje förmiddag. Sen kör jag mer strukturerade pass på gymmet. Jag har också kommit in i lite nyttigare tänk med maten igen så det känns skönt.

Återigen tack för du tog dig tid att svara, känner ingen annan som fått problem efter covid så det känns skönt att veta att man inte är ensam och att man inte är ensam om problemen,. :bow::bow:
 
Tack för svar! Låter som du har haft det ännu tuffare än jag har haft. Jag känner verkligen igen mig i vad du skriver om konditionsträningen, det får bara vara korta stötar åt gången och ingen maxpuls. Tar jag i för mycket så får jag andningsproblem och det tar lång stund innan jag kan andas ordentligt igen. Det är otäckt tycker jag. Det är bara nån vecka sen jag kan gå uppför någorlunda branta backar utan att andningen blir påverkad och höja pulsen så mycket att det blir otäckt jobbigt. För branta backar eller som förra helgen när vi gick upp för en lång trappa så kom andningsproblemen tillbaka. Men det har ju ändå gått framåt.

Jag har också börjat med lite styrketräning nu, känns bra att köra så för det genererar inte mycket puls och kan få rätt snabba resultat på det för mig med. Jag har också gått upp i vikt och lagt på mig fett för jag tröståt en del när jag hade covid. Tyvärr är tröstätande något jag gör tidigare i livet jag har haft det tufft och mått dåligt och nu fick jag ett litet återfall. Jag känner faktiskt att det har gått framåt lite för mig med och jag vill också känna mig frisk och stark igen och orka med saker som jag gjorde innan. Jag har ett stillasittande jobb men nu när vi jobbar hemma så försöker jag lägga in en kvarts styrketräning med kroppen som motstånd varje förmiddag. Sen kör jag mer strukturerade pass på gymmet. Jag har också kommit in i lite nyttigare tänk med maten igen så det känns skönt.

Återigen tack för du tog dig tid att svara, känner ingen annan som fått problem efter covid så det känns skönt att veta att man inte är ensam och att man inte är ensam om problemen,. :bow::bow:
Låter ju som att du är på bra väg! Och visst är det skitläskigt när en når en gräns som innan inte funnits alls!

Fick rådet av min fysioterapeut att upp och röra på mig fem minuter i halvtimmen. Bara få upp pulsen lite, gå ett varv runt huset eller upp och ner för en trappa. Det ska tydligen hjälpa för att få kroppen att komma in i aktivitet igen utan att överanstränga :)
 
Tack för svar! Låter som du har haft det ännu tuffare än jag har haft. Jag känner verkligen igen mig i vad du skriver om konditionsträningen, det får bara vara korta stötar åt gången och ingen maxpuls. Tar jag i för mycket så får jag andningsproblem och det tar lång stund innan jag kan andas ordentligt igen. Det är otäckt tycker jag. Det är bara nån vecka sen jag kan gå uppför någorlunda branta backar utan att andningen blir påverkad och höja pulsen så mycket att det blir otäckt jobbigt. För branta backar eller som förra helgen när vi gick upp för en lång trappa så kom andningsproblemen tillbaka. Men det har ju ändå gått framåt.

Jag har också börjat med lite styrketräning nu, känns bra att köra så för det genererar inte mycket puls och kan få rätt snabba resultat på det för mig med. Jag har också gått upp i vikt och lagt på mig fett för jag tröståt en del när jag hade covid. Tyvärr är tröstätande något jag gör tidigare i livet jag har haft det tufft och mått dåligt och nu fick jag ett litet återfall. Jag känner faktiskt att det har gått framåt lite för mig med och jag vill också känna mig frisk och stark igen och orka med saker som jag gjorde innan. Jag har ett stillasittande jobb men nu när vi jobbar hemma så försöker jag lägga in en kvarts styrketräning med kroppen som motstånd varje förmiddag. Sen kör jag mer strukturerade pass på gymmet. Jag har också kommit in i lite nyttigare tänk med maten igen så det känns skönt.

Återigen tack för du tog dig tid att svara, känner ingen annan som fått problem efter covid så det känns skönt att veta att man inte är ensam och att man inte är ensam om problemen,. :bow::bow:
Jag har mycket problem efter Covid, jag utvecklade lunginflammation och fick lungorna fulla av slem. Jag fick onormalt hög puls både liggandes/sittande/gå lite så det slutade med att jag var tvungen att ta hjärtmedicin för att få ner pulsen och jag äter fortfarande den. Har numera ingen gräns att hålla mig under för med medicinen ligger jag normalt.

Andningen är bland det värsta, jag hade det extremt svårt i början, nu ett år senare går det bättre men inte helt. När jag tränar är det oftast andningen som stoppar innan fysiska signaler sätter stopp. Är lite van eftersom jag har astma men jag har döpt det till Coronaandning för det är på ett speciellt sätt.

Jag har helt tappat balanssinnet och avståndsbedömningen och har svårt att gå i en vanlig trappa, kliva upp på en pall, gå på sluttande områden. Har missat ett trappsteg med 6 trappsteg och ramlat rakt ner. Går jag trappa stirrar jag ner och om det går håller jag i med båda händerna, har blivit rädd för trappor.

Jag är glömsk, virrig och har svårt att hänga med.

Febern kommer och går hela tiden fortfarande , ibland en dag, ibland flera dagar eller flera veckor utan att jag vet varför. När jag fick Covid i början av mars, tror det var den 8 mars 2020 så hade jag sammanhängande feber i 97 dagar. Galet! Sjuk mars till maj. Kom ett bakslag på 9 veckor i höstas.

Är orimligt trött hela tiden, huvudvärk som inte ner går över med Panodil.

Så mycket sämre kondition, har fått börja från början för dom första månaderna fick hundarna bo hos mamma och pappa och sen vara hos mig dagtid så jag kunde ta ut dom 5-10 minuter och minuter.

Fick veta sist jag var hos optikern något som dom inte anmärkt någon gångnjag var barn. Dom sa att jag kan ha haft det hela men kompenserat för det. Nämligen att jag har dold skelning. Optiker såg det direkt, att ögonen inte följer med åt samma håll.Jag tror att det kan hänga ihop med Covid men överlåter slutgiltiga diagnosen till proffsen.

Fick även sömnrubbningar och kan vakna super tidigt dvs 01.00 till 03.00 Eller ibland lite senare men jag kan inte somna om. Det här hänger i sen Corona men sen kan det komma nätter när jag sover ikapp allt och knappt komma ur sängen.
 
Liksom för andra trädgårdsnördar är det bråda tider nu. Fortsatte gräva i landet igår och kom en bra bit. Eftersom jag försöker ha rak rygg hela tiden blir det en helkroppsworkout med många benböj och ta i med benen. Det märks idag. :) Har slarvat med sjukgymnastiken så det blir att ta tag i den direkt!
Idag blir mest småfix och påskmiddag men i morgon blir det långpromenad om allt klaffar. :love:
 
Igår blev det ingen träning pga lite sliten efter nattjobb (och redan existerande träningsvärk :love: ) men red ut nästan en timma på medryttarhästen och pysslade i stallet så lite motion iaf. :) Idag blir det promenad + ett yogapass som uppvärmning för en träningspåsk, är ledig nämligen!
 
@Lillefrun tack för att du delar med dig. Du verkar ha haft det väldigt mycket värre än vad jag har haft det, tråkigt att höra. Hoppas verkligen att du kan få tillbaka en god hälsa i framtiden även om jag förstår att det kanske inte känns så.. Covid är en hemsk sjukdom som verkligen är helt oförutsägbar i vilka konsekvenser det ger långsiktigt. Jag har fortfarande en del problem med andningen även om det blivit långsamt bättre.

Det med balanssinnet och avståndsbedömningen verkar extremt otäckt som du har, det låter helt fruktansvärt jag förstår att du blivit rädd för trappor. Jag var extramt trött i början även efter alla symtom gått över, kunde lägga mig ner vart som helst, när som helst dag som natt och så somnade jag så¨för mig yttrade sig sömnrubbningarna som ett vansinnigt stort behov av ökad sömn. Vissa dagar kan det vara som att min hjärna bara stänger ner helt och hållet och jag inte tänka eller jobba normalt. Men de dagarna kommer allt mer sällan tack och lov. Ta hand om dig och tack för att jag fick ta del av din situation. :heartheart
 
Låter ju som att du är på bra väg! Och visst är det skitläskigt när en når en gräns som innan inte funnits alls!

Fick rådet av min fysioterapeut att upp och röra på mig fem minuter i halvtimmen. Bara få upp pulsen lite, gå ett varv runt huset eller upp och ner för en trappa. Det ska tydligen hjälpa för att få kroppen att komma in i aktivitet igen utan att överanstränga :)

Jo det känns som att det har blivit lite bättre det sista faktiskt och det är skönt. Kanske ska testa då att gå upp och röra mig också 5 minuter i halvtimmen för att komma framåt. Jag har inte haft någon hjälp av vården alls, fick bara en halvtidssjukskriving efter jag varit hemma tre veckor på heltid. Fast jag har inte bett om det heller utan tänkt att detta är nog bara att vänta ut.
 
Usch vad obehagligt @Islandshästryttare! Låter verkligen inte kul, men vad skönt att du är på någon slags bättringsväg nu i alla fall. Vet att åtminstone två stycken här i tråden har haft rätt besvärliga och långdragna omgångar av Covid (ping @Nahar @Lillefrun) så förhoppningsvis kan ni få lite stöttning av varandra :)

Jag är lite virrig och hittar inte riktigt i tråden nu, tack för att du pingade dem. Ja det är skönt att jag börjar komma tillbaka litegrann iallafall. :)
 
Jo det känns som att det har blivit lite bättre det sista faktiskt och det är skönt. Kanske ska testa då att gå upp och röra mig också 5 minuter i halvtimmen för att komma framåt. Jag har inte haft någon hjälp av vården alls, fick bara en halvtidssjukskriving efter jag varit hemma tre veckor på heltid. Fast jag har inte bett om det heller utan tänkt att detta är nog bara att vänta ut.
Jag hade kontakt med min fysio redan innan på grund av skada, så det blev naturligt att vi gick vidare med det här. Tycker verkligen du ska söka fysioterapeut, det är många som behöver det efter covid just för att bygga upp styrka och kondition igen i bra takt!
 
Joggade 4,5 km i 5.20-tempo inkl hundrastningsstopp. Kändes förvånade lätt och den där härliga känslan av att ha lite dragläge infann sig för första gången sedan i höstas tror jag :) Gjorde sedan 10 min core/mage och ett 17 min rörelsebaserat pass. Det blir nog veckans, om jag inte hinner med nåt lättare på sön men då jag jobbar mkt nätter nu kommer jag inte hinna jogga förrän nästa torsdag tidigast... nåt styrkepass hoppas jag dock att det blir :)
 
Vandring/långpromenad i skog och på väg med dottern idag, 8,5 km. Bra jobbat av en snart 9 åring!
Sen blev det en till promenad i skogen fast kortare med hästarna, maken (som red ena hästen) och hunden.
Grejande ute på gården och nu ikväll gym för att förebygga att få ont i morgon.
Fitbiten visar 21705 steg och nu ska jag somna till min ljudbok 😴
 
4 timmars vårstädning resulterade i 11 000 steg (nu 15 500) blev 15 min HIIT och 2 filmer med mage och rumpa.
Jag gillar egentligen de 2 filmerna som var idag men jag brukar köra det rumppasset med band och idag gick det knappt utan 🙄 det är ngt som inte stämmer, har iofs inflammation i höfterna just nu men det brukar brukar inte påverka styrkan.

Jaja bara att hålla i och hålla ut antar jag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
408
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
912
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 285
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp