Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle egentligen kört Hemmaträning idag efter att vi varit i skogen och grillat samt gått promenad.

Skogsturen utspelade sig i sol, storm, regn, hagel och slutligen snöstorm. Har varit hemma i snart 3 timmar och ligger fortfarande i soffan under 2 täcken. Orkar inte alls träna idag, har fått för mycket frisk och kall luft 🥶

Det är första passet på sista veckan men jag tror jag skjuter det till nästa tisdag istället. 8000 steg i snöstorm går väl ändå anses som ok träning.
 
Kollade igenom dagens aktiviteter och kunde se att jag under intervallerna när jag sprang kom upp i mellan 90-100% av maxpulsen och sen har jag promenerat med hundarna totalt (inte allt på en gång) ca 1,5 mil. Fast det känns inte som att jag varit igång så mycket för mellan alla saker har jag slappat i soffan framför youtube och Talang så det känns som en soffdag. Så har väl gått från maxpuls och genom hela registret ner till total vilopuls. Har en promenad kvar med hundarna men det blir en kortis.
 
Vaknade vid halv fem, fixade lite hemma, gick med hundarna och gick till gymmet. Styrka med fokus på rygg och mage. Gillar verkligen det passet och momenten.

Så tidigt var vi inte många där, skönt! Hade funderat på om det skulle bli stressigt att hinna med allt idag men nu var ju träningen klar så tidigt.


Det var jätte roligt idag med.
 
Aktiv påskhelg! På långfredagen gick jag och äldsta dottern en tur i skog och på väg på totalt 8,5 km, gick en kortare skogspromenad med hästar och hund och på kvällen gym.
Påskafton blev det ridning, påskdagen ridning och cykeltur och igår ridning, promenad, löpning och gym.
Sen har jag grejat på gården, storstädat huset och bytt däck på bilar och hästtransporten. Så jag har fått röra på mig :)
 
Nu! Efter en evighet av testande har jag hittat det som verkar vara dom bästa gymtightsen. Jag har bra löparkläder men inget mjukt och följsamt som sitter på plats i olika rörelser på gymmet för ofta rullar tights ner på mig men dom här är bekväma att röra sig i och jag är så glad, stör mig på tightsen hela tiden annars.Har utan överdrift provat över 30 eller 40 olika sorter så nu hoppas jag dom lever upp till förväntningarna.
 
Suger ur säsongens sista skidåkning, för jag tror inte att den kommer att hålla till kristihimmelfärdshelgen i fjällen så som den gjorde förra året.

Åkte min vanliga tur i går, 3 km uppför, och svagt uppför på 35 minuter, vända och åka samma väg hem, mestadels nedför 15 minuter :)
F3F72B05-61B0-49D7-AA62-8DA7EAF3DB19.jpeg
 
Nu! Efter en evighet av testande har jag hittat det som verkar vara dom bästa gymtightsen. Jag har bra löparkläder men inget mjukt och följsamt som sitter på plats i olika rörelser på gymmet för ofta rullar tights ner på mig men dom här är bekväma att röra sig i och jag är så glad, stör mig på tightsen hela tiden annars.Har utan överdrift provat över 30 eller 40 olika sorter så nu hoppas jag dom lever upp till förväntningarna.
Märke? :)
 
Promenad med löpintervaller idag. Denna gång med ortoserna på. Nu domnar istället hälarna bort. Jag har mindre ont i benhinnorna men mer nere vid anklarna på insidan samt insida vänster knä. 😔

Det känns inte som att mina ortoser och skorna samverkar optimalt, tror foten blir för still. Jag är ju dessutom inte ens säker på att jag fått benhinneinflammationen av löpningen. Så nu funderar jag på hur jag ska gå vidare? 🤔

Kommer nog köra utan ortoserna nästa gång iaf. Kanske beställa vadskydd/stödstrumpor och se om det kan ha ngn effekt?
Ibland vill jag bara ställa mig och skälla ut min kropp 🤬

Det kändes dessutom som om det gick långsammare idag, vilket det tydligen även gjorde när jag kollar i appen. Ortoserna plus skorna gör att jag tappar den lilla spänst jag har i steget.
 
Promenad med löpintervaller idag. Denna gång med ortoserna på. Nu domnar istället hälarna bort. Jag har mindre ont i benhinnorna men mer nere vid anklarna på insidan samt insida vänster knä. 😔

Det känns inte som att mina ortoser och skorna samverkar optimalt, tror foten blir för still. Jag är ju dessutom inte ens säker på att jag fått benhinneinflammationen av löpningen. Så nu funderar jag på hur jag ska gå vidare? 🤔

Kommer nog köra utan ortoserna nästa gång iaf. Kanske beställa vadskydd/stödstrumpor och se om det kan ha ngn effekt?
Ibland vill jag bara ställa mig och skälla ut min kropp 🤬

Det kändes dessutom som om det gick långsammare idag, vilket det tydligen även gjorde när jag kollar i appen. Ortoserna plus skorna gör att jag tappar den lilla spänst jag har i steget.

Hoppas att du inte tar illa upp men måste du springa? Låter inte som om din kropp har förutsättningarna för att orka med löpning, iaf inte just nu. Det finns ju mycket annat som man kan ägna sig åt som inte sliter lika mycket på kroppen.
 
Hoppas att du inte tar illa upp men måste du springa? Låter inte som om din kropp har förutsättningarna för att orka med löpning, iaf inte just nu. Det finns ju mycket annat som man kan ägna sig åt som inte sliter lika mycket på kroppen.
Ingen fara ☺️
Jag behöver ngn typ av cardio (mer än hiit) och cykla funkar dåligt för knäna och promenader sliter på höfterna medan löpning faktiskt verkar stärka höfterna och ryggen. Jag vill gärna ha den positiva effekten av löpningen ☺️

Innan barn sprang jag milen 3ggr/ veckan helt utan ortoser och i inte helt lämpliga skor så det borde inte vara en omöjlighet att superlångsamt smyga igång löpningen igen. Just nu springer jag 4 intervaller på 1 minut /st och däremellan 2 min promenad. På löparspår då jag vet att asfalt inte är optimalt för mig.

I höstas kom jag upp i 2 min löpning / 1 min gång *8 innan det gick åt skogen med benen men då var det i helt felaktiga skor. Då hade jag sprungit i 10 veckor för att komma dit.

Nu har jag rätt skor och har inte haft ngn känning alls innan i söndags då det kom på första steget. Vårstädade huset i fredags och undrar om inte det egentligen är boven i dramat så jag vill inte ge upp löpningen än. Städning ger jag dock gladeligen upp 😁
 
Utöver gymmet imorse har jag gått 13 km ungefär idag. Men sen har jag varit utmattad eftersom jag vaknade så tidigt, känner tydligt av sömnbristen och så har jag ju tränat och gått en del. Så jag har legat i soffan helt utslagen nu på eftermiddagen. Varit yr och trött men nu har jag samlat lite mer energi så att jag kommer att lyckas ta mig ut med hundarna efter att ha vilat så mycket.

Längtar efter nästa pass. Har planerat styrka på fredag för då hinner jag komma till gymmet innan det kommer in för mycket folk men vill springa mitt andra pass någon dag också. Vill helst springa på gymmet men inte när alla är där, ifall jag inte får tag på ett löpband då. Funderar på att springa imorgon, antingen inne eller ute. Får se dagsformen.

Och se till att få in vilodagar. Räknar med 4 pass som vanligt.
 
Ingen fara ☺️
Jag behöver ngn typ av cardio (mer än hiit) och cykla funkar dåligt för knäna och promenader sliter på höfterna medan löpning faktiskt verkar stärka höfterna och ryggen. Jag vill gärna ha den positiva effekten av löpningen ☺️

Innan barn sprang jag milen 3ggr/ veckan helt utan ortoser och i inte helt lämpliga skor så det borde inte vara en omöjlighet att superlångsamt smyga igång löpningen igen. Just nu springer jag 4 intervaller på 1 minut /st och däremellan 2 min promenad. På löparspår då jag vet att asfalt inte är optimalt för mig.

I höstas kom jag upp i 2 min löpning / 1 min gång *8 innan det gick åt skogen med benen men då var det i helt felaktiga skor. Då hade jag sprungit i 10 veckor för att komma dit.

Nu har jag rätt skor och har inte haft ngn känning alls innan i söndags då det kom på första steget. Vårstädade huset i fredags och undrar om inte det egentligen är boven i dramat så jag vill inte ge upp löpningen än. Städning ger jag dock gladeligen upp 😁

Men jag svarade nyss i en annan tråd där du var oerhört trött efter en ordentlig viros?? Låter väldigt olämpligt med konditionsträning.
 
Tips på hur man kommer igång med tyngre träning hemma? Menar då mer vikt - färre reps. For beginners alltså, inga krångliga övningar där man riskerar att göra fel och skada sig. Är därfr jag inte tränar med fria vikter tex, jag kan inte tekniken. Är främst intresserad av överkroppen, där jag behöver lägga på mig. Ben tränar jag med löpning och promenader tänker jag...
 
Tips på hur man kommer igång med tyngre träning hemma? Menar då mer vikt - färre reps. For beginners alltså, inga krångliga övningar där man riskerar att göra fel och skada sig. Är därfr jag inte tränar med fria vikter tex, jag kan inte tekniken. Är främst intresserad av överkroppen, där jag behöver lägga på mig. Ben tränar jag med löpning och promenader tänker jag...
Hur känner du för klassikerna planka, armhävningar, dips, och chins? De kan ta en del beroende på hur stark du redan är :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
410
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
931
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 300
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp