Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
På dagens crossfit körde jag 10 rundor med

Stående rodd 5 st
Hang power cleans 7 st
Hopprep single unders 35 st

Målet var 18 minuter, jag gjorde det på någonstans 21-22. Mest pga lyfte tyngre än angivet, skulle ha 12,5 kg men hade 20 på uppvärmningen så jag var lite för lat för att byta och lite för pepp på att orka.

Egentligen skulle det vara 5 jumping pull ups istället för rodd, men vågade mig inte riktigt på det.
 
28 grader och sol idag dvs ingen joggingrunda som vanligt... Gick däremot upp vid 7 och promenerade i 1,5 timme med hunden innan det blev alldeles för äckelvarmt. Hade druckit vin med några bekanta till 23 igårkväll och nej det var inte läge för nån joggingrunda då kl 7... Gjorde sedan 20 min core + ett kort minibandspass på lunchen. Ikväll blir det dressyrträning med hästen så det blir väl en ok dag ändå...
 
Lunchträning med veckans första styrketräningspass :) Helkropp, fyra superset med lite olika rodd- och pressövningar och massa knäböj i olika former. Supervarmt så blev ju trött bara för den sakens skull :p
 
Nu är skorna testade 6,5 km. Mjuka och sköna. Fick ett skavsår på ena tån men tror att jag knöt den skon för hårt. Har inlägg i den, ett vanligt sånt att lägga i hälen men jag tror att min vänsterfot skulle bli gladare om den fick även det andra inlägget i så det får det bli nästa runda. (Ville testa en sak i taget)
Rundan kändes lätt iaf.Visa bifogad fil 69544
Vad tycker du om skorna nu när du haft dem ett tag? Vilken modell är det? (Såg nu, clifton va?)

Nån mer som använder Hoka? Jag har ett par speedgoat hemma, tanken är att de ska passa till långa pass på fjället. Använder Asics och Salomon nu och har inga problem men det känns som dämpningen i Hoka vore skön när man är ute länge. Dock är jag orolig att just dämpningen gör att det blir ett tryck i hålfoten, är ju inte van att sjunka ner så mycket.
 
Hur är IcanIwill i storlek? Har M på Adidas tights och L på Craft och Nike så funderar på vad jag skulle satsa på där.
 
Vad tycker du om skorna nu när du haft dem ett tag? Vilken modell är det? (Såg nu, clifton va?)

Nån mer som använder Hoka? Jag har ett par speedgoat hemma, tanken är att de ska passa till långa pass på fjället. Använder Asics och Salomon nu och har inga problem men det känns som dämpningen i Hoka vore skön när man är ute länge. Dock är jag orolig att just dämpningen gör att det blir ett tryck i hålfoten, är ju inte van att sjunka ner så mycket.
Dom passar mig bra. Har nästan inte alls ont i foten som jag har haft lite problem med. Och knät är bättre även om det nog aldrig blir helt bra.
Jag har dock ett par sulor i (gamla dock) som jag skaffade när jag bröt ena foten.
Jag uppskattar att dom känns lätta men samtidigt stadiga.
 
Dom passar mig bra. Har nästan inte alls ont i foten som jag har haft lite problem med. Och knät är bättre även om det nog aldrig blir helt bra.
Jag har dock ett par sulor i (gamla dock) som jag skaffade när jag bröt ena foten.
Jag uppskattar att dom känns lätta men samtidigt stadiga.
Vad var det nu du hade för sko? Jag har ju dåliga knäleder både på mor och fars sida så jag bör nog börja mota Olle i grind nu när jag inte är ungdom längre. Har Asics Gel Nimbus men jag har haft dem i snart ett år så är väl dags att fundera på nytt...
 
Har haft 1 veckas uppehåll.
Inflammationer i fotleder, knän, höfter, fingrar och armbågar gör det oerhört tufft att ta sig ut för jag vet hur fruktansvärt ont det kommer göra.

Normalt sett fixar jag det ändå för i det långa loppet är träning en stor del i att minska mängden och kraften på inflammationerna.

Men när det psykiska måendet inte heller är bra så blir det övermäktigt att bita ihop.

Nästa veckas mål blir att försöka ta mig ut på mina 2 löppass. Plan B är 2 promenader istället, enklare för psyket men värre för kroppen. Vi får se hur det går helt enkelt.
Det är ok att sänka kraven om man inte mår bra. Jag har dragit ner tillfälligt på träningen för att det känns mastigt att hålla den rutinen jag brukar ha. Både mentalt och för att min astma krånglar så jag har väldigt svårt att andas och är liksom seg i benen, känns ibland som att dom är väldigt trötta innan jag ens tagit mig till gymmet så jag springer 2-3 gånger i veckan dom dagarna jag har lugna dagar och mest energi och korta pass och fokuserar på promenader dom andra dagarna.
 
Igår sprang jag ett sånt där löppass jag egentligen borde skippat och sagt till andra att det inte var läge för träning men så klart är jag inte lika snäll mot min egna kropp, kände att det var länge sen jag sprang och hade lusten och viljan men var nära att vända hem flera gånger på vägen till gymmet och väl på löpbandet kände jag att jag inte var i form redan första stegen på bandet så tog mig bara igenom 2,1 km. Jag hade kunnat pressa mer och springa det dubbla men valde till sist att lyssna på kroppen när den sa stopp.
Det var ett bra beslut. Laddar upp för löpning nu i mitten eller slutet av veckan. Med mer energi.
 
Just träning i gymmet är inte prio för mig just nu. Har haft det väldigt jobbigt pga skadad häst som slutade med operation och som nu rehabas, vilket tar en hel del extra tid och energi. Plus att vi började med årets höskörd för en vecka sen och kommer köra hö i några dagar till. Så det blir små promenader, någon ridtur, rörlighet och stretch och sen kroppsarbete med hö´t för min del :)

Försöker vara noga med ryggen i vardagen och att stretcha och göra rörlighet så det håller sig bra. För ja, det är faktiskt riktigt bra just nu! Igår staplade jag 390 småbalar och inte alls ont i ryggen varken under tiden eller idag. Tack kroppen 🙏 Tackar mig själv för allt jobb jag lagt ner senaste 1,5 året för att få en rygg som mår bättre. Det tar tid!
 
Trots att det är tråkigt med styrketräningen så är det ju faktiskt väldigt fint när den betalar sig. Har så mycket bättre balans och hållning när jag dansar nu, vilket gör att jag kan börja ta de stora hoppen igen vilket helt enkelt är det roligaste som finns:D
 
Tack vare en långpromenad i söndags och en krisvecka på jobbet fick jag trots allt ihop 100 aktiva minuter förra veckan. Det är tydligen flåsigt att gå en km i grov makadam och sparka på bromsar :laugh:

Kosten är aningens miserabel, jag lever på takeaway och ostmackor hemma och majskakor och proteinyoghurt/shakes på jobbet. Har även bestämt mig för att börja springa lite smått. Är inget större fan av det men tror jag får vika mig för enkelheten, får helt enkelt inte plats att styrketräna eller yoga i vilorummet på jobbet 😂 20 min löpning tänker jag att det går att bränna av på parkeringen i värsta fall(/om jag blir mörkrädd :p) och det känns mentalt rätt trevligt att få det gjort när jag ändå är fast på jobbet och det inte tar tid från något roligare.
 
Tog det rätt lugnt förra veckan då jag vabbade två dagar vilket slog ut mig helt. På torsdagen plockade vi jordgubbar på självplock, och tillbringade midsommar på High Chaparall så var ändå aktiv.

I måndags var kroppen lite svårväckt i styrketräningen men idag märktes det att vilan varit bra för kroppen levererade på topp även om magen är i vägen i vissa övningar :D
 
Promenerade 1 timme med hunden imorse, sedan dressyrpass i stallet och joggade strax under 9 km där innan jag åkte hem. Ska börja göra det känner jag, grusväg, skogsstig och hunden kan vara lös. Bra för mina knän och min hund lider mindre av tristessen av jogging.
Så jävla skönt nu när det äntligen blivit normalt träningsväder dvs 17 och mulet med lite blåst. Helt jävla underbart. Ja jag vet att det är hädelse men för mig är det viktigare att kunna träna mig själv och mina djur på semestern än vad det är att svettas och vara inaktiv.
 
Woop woop, idag kunde jag sätta upp håret alldeles själv för första gången på en vecka! :laugh: Armen är betydligt bättre med andra ord och gör knappt ont alls längre, men där är fortfarande en svullnad stor som en golfboll ungefär som jag undrar lite när den ska försvinna...

Jag har inte tränat alls den här veckan men sysselsatt mig med en hel del promenader istället. I tisdags blev det även 10 km cykling vilket funkade fint. Ikväll ska jag hänga med sambon när han ska surfa. Jag tänker inte gå i närheten av en surfbräda alltså, men väl promenera runt på stranden under den timme som hans lektion varar. Det ska bli härligt att andas lite havsluft igen! Imorgon tänkte jag våga mig på ett benpass på lunchrasten. :)
 
Woop woop, idag kunde jag sätta upp håret alldeles själv för första gången på en vecka! :laugh: Armen är betydligt bättre med andra ord och gör knappt ont alls längre, men där är fortfarande en svullnad stor som en golfboll ungefär som jag undrar lite när den ska försvinna...

Jag har inte tränat alls den här veckan men sysselsatt mig med en hel del promenader istället. I tisdags blev det även 10 km cykling vilket funkade fint. Ikväll ska jag hänga med sambon när han ska surfa. Jag tänker inte gå i närheten av en surfbräda alltså, men väl promenera runt på stranden under den timme som hans lektion varar. Det ska bli härligt att andas lite havsluft igen! Imorgon tänkte jag våga mig på ett benpass på lunchrasten. :)
Skönt att det gått så fort med läkningen! Hoppas det inte krånglar mer:)
 
Överkroppspass idag, kändes jättebra :) Har nog aldrig tränat så mycket armar/axlar som de senaste veckorna men det är rätt kul :D

Sammanfattning av juni månad blev 13 styrketräningspass och ca 10 800 steg per dag i snitt. Så himla nöjd! :) Det lär ju bli mindre och mindre så det gäller att passa på medan kroppen är med på noterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
403
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
875
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 241
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp