Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag tog jag med mig sambon ut och så sprang vi 2km till ett utegym. Väl där tränade sambon överkropp medan jag körde en cirkel med 20 step ups på en bänk, 20 gående utfallssteg och 20 knäböj. 3 varv, ingen vila mellan övningarna men 1 min vila mellan varje varv. Sen promenerade vi hem.

Det var svettigt och tungt från början till slut, dels pga väldigt kvav luft (ska åska senare idag och det behövs!) och dels pga hög pollenhalt vilket gör att mina luftvägar har det lite kämpigt. Men jag körde på och det känns bra såhär i efterhand :) Fick ihop 56 intensiva minuter på bara det passet, som alltså inte tog mer än en halvtimme totalt, så kroppen jobbade nog på rätt bra :p
 
Jag kommer inte få träna på minst två veckor från och med i torsdags och sen får vi hur det går. Kroppen är sliten och trött så träningen har bara negativ inverkan. Jag är helt slut i benen efter träningen sist då jag fick avbryta. Ingen återhämtning. Så min träning nu kommer bestå av promenader och vila.

Känns så surt, samtidigt är det inte roligt att träna med en ”utbränd” kropp, bara plågsamt och pressande och ärligt så blir inte träningen något man ser fram emot utan ett tvång. Och jag vill att träningen ska vara rolig.

Så jag hoppas kroppen återhämtar sig under den här vilan. Kommer promenera minst 2 timmar varje men oftast 2,5 timmar och upp mot 3 timmar så kommer ju inte bli helt passiv.
 
Joggade 9.7km imorse, var 22 grader i skuggan redan kl 7 så jag var tvungen ut före frukost. Ska bli 30 grader idag så det är ju kört att träna efter tidig morgon. 58 minuter och det är jag nöjd med, snurrade i huvet när jag kom hem pga värmen och som sagt bara kunnat äta en nektarin och lite energidryck innan. Gick inte att ha nåt annat tempo men konstigt nog är snittet på 5.60 så bevisligen springer jag i liknande hastighet oberoende av tid på dygnet och intag av mat. Det är bra känslan som skiljer :o Jag är ju ingen morgontränare men jag är ju även en värmehatare så... vad göra liksom.
 
Jag har blivit rekommenderad både pilates och yoga för att öka min smidighet. Någon här som testat båda? Försöker klura ut vad som skulle passa mig bäst.
 
Förra veckan blev det tre styrkepass, det tredje var dock väldigt kort och inte så jobbigt så det räknas nästan mer som rörelse än som träning :p Men man får inte vara kräsen! Skulle tränat ett till rejälare pass igår men fick istället åka akut till tandläkare pga fraktur på en tand :down:

På’t igen idag istället (jag mår bra och har inte ont). Helkroppspass som faktiskt var riktigt jobbigt men det känns bra! :)
 
Jag har blivit rekommenderad både pilates och yoga för att öka min smidighet. Någon här som testat båda? Försöker klura ut vad som skulle passa mig bäst.
Jag har bara testat pilates typ 2-3 gånger men gjort betydligt mycket mer yoga. Såvitt jag förstått är pilates bättre om man även vill tona och bygga lite (slanka) muskler medan yoga är mer fokuserad på smidighet i första hand och styrka i andra hand. Man blir naturligtvis stark även av yoga, och smidig även av pilates, men det huvudsakliga fokuset skiljer dem liksom åt.

Det blev rörigt det här känner jag, hoppas du förstår hur jag menar!
 
Jag fick ihop 145 intensiva minuter och i genomsnitt 9700 steg per dag förra veckan trots att jag nästan inte tränade alls. Känns bra även om det såklart är långt från mitt vanliga. Men så är jag inte riktigt som vanligt just nu heller...

Denna veckan hoppas jag kunna smyga igång lite mer med träningen igen. Morgondagens crossfitpass ser ut att kunna anpassas rätt bra, så jag ska testa det. Sedan ska jag prova att rida på onsdag hade jag tänkt, och på torsdag blir det löpning av något slag. Beroende på hur det går på onsdag blir det sen ridning även i helgen hoppas jag!
 
Jag har bara testat pilates typ 2-3 gånger men gjort betydligt mycket mer yoga. Såvitt jag förstått är pilates bättre om man även vill tona och bygga lite (slanka) muskler medan yoga är mer fokuserad på smidighet i första hand och styrka i andra hand. Man blir naturligtvis stark även av yoga, och smidig även av pilates, men det huvudsakliga fokuset skiljer dem liksom åt.

Det blev rörigt det här känner jag, hoppas du förstår hur jag menar!
Kanske ska testa yoga då, styrkan har jag men är ganska 'statisk' eller vad en ska säga. Även om jag alltid haft en viss aversion mot yoga på grund av hela namaste-hippie-grejen.

Någon har kanske tips på bra yoga online som är mer träning i känsla och mindre flum? Meditera gör jag ju redan :)
 
Kanske ska testa yoga då, styrkan har jag men är ganska 'statisk' eller vad en ska säga. Även om jag alltid haft en viss aversion mot yoga på grund av hela namaste-hippie-grejen.

Någon har kanske tips på bra yoga online som är mer träning i känsla och mindre flum? Meditera gör jag ju redan :)
Jag brukar tipsa om Yoga with Adriene som finns på YouTube. Jag har ganska låg toleranströskel för flum och hela den där namaste-hippie-grejen men trivs bra med hennes pass. Hon har en massa olika spellistor och tusentals videos att välja på, så du bör kunna hitta flera som passar dig!
 
Jag brukar tipsa om Yoga with Adriene som finns på YouTube. Jag har ganska låg toleranströskel för flum och hela den där namaste-hippie-grejen men trivs bra med hennes pass. Hon har en massa olika spellistor och tusentals videos att välja på, så du bör kunna hitta flera som passar dig!
Det var många med lite flummiga titlar men jag får leta efter de som faktiskt nämner kroppsdelar och stabilitet kanske. Blir säkert bra när jag kommit in i det:) Tack för tips!
 
Det var många med lite flummiga titlar men jag får leta efter de som faktiskt nämner kroppsdelar och stabilitet kanske. Blir säkert bra när jag kommit in i det:) Tack för tips!
Ja helt fritt från flum är det tyvärr inte, men oftast tycker jag att titlarna låter värre än vad passen faktiskt är ;)
 
Jag gav upp yoga på grund av allt flum runtomkring. Gick en kurs men stod inte ut med allt prat om energier som skulle skickas mellan deltagarna och massa sånt. Har försökt flera gånger efter det men det går bara inte. Ska kolla in Adrienne jag med, kanske går det bättre.

Laddade hem FitOn appen och testar deras träningsprogram. Rätt kul, är olika typer av träning och korta pass.
 
Det var många med lite flummiga titlar men jag får leta efter de som faktiskt nämner kroppsdelar och stabilitet kanske. Blir säkert bra när jag kommit in i det:) Tack för tips!
Sök på "Yoga with Adriene yoga for weightloss" så hittar du många videos som har mer fokus på styrka och olika muskler (fast med smidighet såklart) och mindre flum :) Håller dock med @Mineur att Adriene håller flummet på en lagom nivå :D
 
Blev ett kort pass idag, 10min core + 7 min minibands. Hann bara med en kortare promenad med hunden innan värmeböljan brakade loss. Men nu ska jag ha utomhusjobb i två dagar i 25-30-gradig värme så jag tror jag kommer vara less på att vara ute och röra mig... :cautious:
 
Idag var det mycket pull ups på crossfiten, en av få grejer som verkligen får mig att känna mig ganska dålig. Jag kan det liksom bara inte. Försökte mig på några scap pull ups men inte ens det gick. Surt. Jag är både för svag och för tung. Ah well, jag får väl kämpa vidare och kanske klara det en annan gång.

Hang power cleans däremot, där kändes det som jag verkligen fått in snitsen!
 
Idag var det mycket pull ups på crossfiten, en av få grejer som verkligen får mig att känna mig ganska dålig. Jag kan det liksom bara inte. Försökte mig på några scap pull ups men inte ens det gick. Surt. Jag är både för svag och för tung. Ah well, jag får väl kämpa vidare och kanske klara det en annan gång.

Hang power cleans däremot, där kändes det som jag verkligen fått in snitsen!
Äsch, jag tycker det är mer regel än undantag att tjejerna inte kan göra pull ups? Åtminstone där jag tränar. Det är ju så himla mycket mer än bara styrka som spelar in, kom ihåg det!

Hang power cleans är en av mina absoluta favoritövningar! :love:
 
Jag var på sportmassage idag igen då jag har ett presentkort som går ut snart. Nacke och bröstrygg har skött sig riktigt bra de senaste 2-3 månaderna vilket är fantastiskt skönt, så det kändes inte riktigt som att jag behövde massage på samma sätt som tidigare, men det är ju alltid skönt (och ibland inte särskilt skönt alls :nailbiting:) att bli lite tillknådad!

Jag passade på att fråga den här fysion (som är en annan än den jag träffade häromveckan) om min arm och hon sa att jag absolut inte bör belasta den på något vis förrän svullnaden gått ner. Jag kan använda den fritt i vardagen så länge det känns bra, men bör undvika att utsätta den för något tuffare än det. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att svullnaden är kvar trots att det i princip aldrig gör ont längre (jo, på kvällarna värker det lite svagt i den), men det verkade inte vara något konstigt enligt henne.

Så ja, det där ridpasset jag hade hoppats på på onsdag får jag kanske låta bli. Inte för att det är särskilt betungande för armarna generellt, men jag är rädd att något går sönder ifall hästen (som är lite tittig av sig) far iväg på något vis. Samtidigt är det fortfarande inte 100% bekvämt att sitta med armen böjd under en längre period. Det känns helt enkelt som en onödig risk att ta när jag verkligen inte "behöver". Jag tar nog och åker ut ändå och går en lång promenad i skogen med herr häst istället!
 
Jo, svårt bara att veta vad de faktiskt innehåller när de heter saker som "Sunrise" och "Forgiveness" :laugh: Men jag testar mig fram. Jag märker nog vad som funkar efter ett tag!
Jag har yogat en del med Adriene och tycker att det har blivit liiiite mer flum med åren (eller så är det jag som har börjat fatta fler nyanser pga inte längre måste ha 120% fokus på vad jag försöker göra med armar och ben). Med det sagt är det inte extremt flummigt, men mycket "var snäll mot dig själv" pepp som ibland känns helt rätt och ibland är lite för mycket, beroende på humör och mottaglighet. Och det kan absolut gömma sig en del tuffare pass bakom fluffiga titlar, många med "flow" i titeln brukar kunna ge lite... ja, flow. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
402
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
874
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp