Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningsveckan har varit dålig, trodde att jobbveckan skulle bli hyfsat lugn, men det blev visst inte så... Har inte hunnit gå mina steg som jag brukar. Trots avsaknaden av annan träning så har jag kommit på ett nytt koncept "hockeyyoga" dvs nu när det drar ihop sig till slutspel snart och vårt lag börjar tuffa på så gör jag yoga i vardagsrummet under en av perioderna :) Så får jag till träning och är delaktig i familjens hockeyfeber samtidigt.

Har bestämt mig för att åka kortvasan hemma, jag har till nästa fredag på mig. Så någon dag när jag kan ta ledigt en halvdag från jobbet och föret är gynnsamt så drar jag i väg!
 
Vet aldrig om jag ska skriva här eller i yogatråden när jag bara pratar yoga. Hade yoga på studion idag och det var bra jag som kom. Jag älskar att ha yoga ensam med läraren, så himla kul när någon är där och korrigerar direkt och man kan anpassa allt efter mina förutsättningar. Har yogat mycket via hemma via zoom så har passat på att lägga till med lite olater i positionerna.
 
Somnade sent i går pga kvällsäventyr och sen vaknade jag tvärt 1:20 när det ringde i mobilen. (Ngt jäkla Albaniennr)
Men upp till joggingrundan kom jag. Det var halkigt och det var jag inte beredd på så det blev en lugn runda. Men jag är nöjd. 5 km.
Har joggat varannan dag 2021.
I januari snittade jag ca 19200 steg per dag och den här månaden har jag rört mig 20 000 steg eller mer.
Nästa månad ska jag inte ha så höga mål men jogga varannan dag och 15 000 steg per dag bör vara rimligt.
 
Äntligen träning igen! Två veckor sedan sist, har bara promenerat sen dess. Men imorse tog jag mig ut till gymmet och styrketränade :)

Bänkpress, pausböj, smalbänk, liggande tricepsextension, skivstångscurls. Kände mig inte i superform men det var ändå ett bra pass.
 
Joggade 5 km igår, med den numera normala tunga trista känslan. Dock årets första pass med vanliga skor och inte dubb. Hade förhoppningar om att det skulle gå lättare men ja... sen gjorde jag 2x10 min pass framför teven. Axlar/Armar samt core. Det är i princip alltid sånt jag tränar, känns som att benen får sitt redan av jogging promenader och ridning.

Avslutade kvällen med en flaska vin så idag blir det lugna puckar 🙄
 
Har nog bestämt mig för ett par löparskor. Nu har vi mer eller mindre barmark överallt så jag börjar bli sugen på att ta mina korta löparpass på grusvägen och i skogen istället snart. Mina gamla skor har gjort sitt efter två halvmaror och alla jäkla mil av träning inför dom 😅
 
Kroppen känns rätt sliten idag, tränade på morgonen men ska nog ta en vilodag i helgen. Eftersom jag inte tränar så hårt har jag tyckt att det känts lite fånigt att lägga in en vilodag men ska nog prova och se om det hjälper. Den andra dagen tänkte jag jogga igen, då med intervaller så att jag kommer jogga mer än halva tiden :)
 
Hade tänkt jogga idag på fm vilket normalt sett är svårt för mig som är en kvällstränare... men vaknade efter 10 tim stenhård sömn, och var så dimmig så det gick inte ens att uppbringa lite ork till jogging. Lyckades väl dosera sömnmedlen bra, för sov det gjorde jag för ovanlighetens skull :o
Blev en rask promenad i 1 tim istället, väl ute kunde jag nog ha joggat men hade såklart fel BH för det så det sket sig. Kom hem och gjorde lite styrkeövningar 10 min. Hoppas på bättre lycka med jogging imorgonkväll. Annars är veckoplanen åt skogen, har bara varit ute en gång och vill ju ha två..
 
Supertrist träningsvecka över. Ingen bänk, mark eller böj. Förvisso fått till bra pass ändå men gillar baslyften. I torsdags sprang jag strax över 4 km på 30 min. Kände mig oväntat fräsch med tanke på att jag väger 7 kg mer än när jag löptränade i somras/höstas.
 
Eftersom att jag kände mig frisk igen de senaste två dagarna så tänkte jag att det var dags att prova på att springa nu när det blivit barmark. Har inte sprungit sedan förra sommaren men fick sjukt bra flow och sprang 5 km på 27:45. Nu har jag feber igen och ont i hela kroppen. Men löpningen var nice. Har aldrig sprungit utan att må illa och velat dö innan. Ska nog köpa bra skor när jag inte är sjuk.

Hur pass viktigt är det med pulsklocka om man ska springa?
 
Hur pass viktigt är det med pulsklocka om man ska springa?

Beror väl på syftet med träningen tänker jag. Jag har sprungit utan klocka sedan 2011 när jag sprang in i träningsväggen. Tränade då för lopp och sprang mot tider, intervaller osv för att öka min prestation. Tog tvärstopp på en tävling i 28-gradig värme och nattskift som uppladdning. Sedan dess har jag inte kunnat springa på tid eller med klocka öht förrän först nu då jag tittat på tider och räknat ut i efterhand...

Så ja. Springer du inte för att kunna räkna ut pulsintervall osv så är det mest bara ett par bra skor som behövs. Tänker jag.
 
Senast ändrad:
Beror väl på syftet med träningen tänker jag. Jag har sprungit utan klocka sedan 2011 när jag sprang in i träningsväggen. Tränade då för lopp och sprang mot tider, intervaller osv för att öka min prestation. Tog tvärstopp på en tävling i 28-gradig värme och nattskift som uppladdning. Sedan dess har jag inte kunnat springa på tid eller med klocka öht förrän först nu då jag tittat på tider och räknat ut i efterhand...

så ja. Springer du inte för att kunna räkna ut pulsintervll osv så är det mest bra ett par bra skor som behövs. Tänker jag.

Haha, nej min träning är mest för att jag vill vara snygg naken och samtidigt kunna äta lite som jag vill. Min kompis som löptränar sa direkt att jag borde skaffa något som håller koll på pulsen så att jag kan springa och hålla mig inom ett visst spann när det gällde pulsen. Har verkligen NOLL KOLL.
 
Haha, nej min träning är mest för att jag vill vara snygg naken och samtidigt kunna äta lite som jag vill. Min kompis som löptränar sa direkt att jag borde skaffa något som håller koll på pulsen så att jag kan springa och hålla mig inom ett visst spann när det gällde pulsen. Har verkligen NOLL KOLL.

Äh tänker att om du inte pushar dig så vansinnigt att du håller på att dö under passen är det nog onödigt.

Jag har förvisso pulsklocka (men egentligen för att mäta sömnen) och brukar titta på den ibland. Men mest försöker jag bara tänka på andningen och känna efter själv.
 
MÅL!!!
Passar på att avsluta vinterns sista månad med årets första mil!😊🏃‍♀️
Februari innehöll joggingturer på minst 5 km varannan dag och 20 000 steg eller mer varje dag. Trots massa minusgrader och mögel. Kroppen har dessutom varit pigg de flesta dagar så jag stänger vintern väldigt nöjd!
 
MÅL!!!
Passar på att avsluta vinterns sista månad med årets första mil!😊🏃‍♀️
Februari innehöll joggingturer på minst 5 km varannan dag och 20 000 steg eller mer varje dag. Trots massa minusgrader och mögel. Kroppen har dessutom varit pigg de flesta dagar så jag stänger vintern väldigt nöjd!
Starkt jobbat!!! :bow:
 
Eftersom att jag kände mig frisk igen de senaste två dagarna så tänkte jag att det var dags att prova på att springa nu när det blivit barmark. Har inte sprungit sedan förra sommaren men fick sjukt bra flow och sprang 5 km på 27:45. Nu har jag feber igen och ont i hela kroppen. Men löpningen var nice. Har aldrig sprungit utan att må illa och velat dö innan. Ska nog köpa bra skor när jag inte är sjuk.

Hur pass viktigt är det med pulsklocka om man ska springa?
Puls/GPS-klocka är mer när man känner för att nörda ner sig. Det dröjde rätt länge av regelbundet springande innan jag kände behov av den. Men när man kommit till det stadiet att man vill träna prestationsinriktat så är klockan ett roligt hjälpmedel (men kan också vara negativ när den skapar hets och press).
 
MÅL!!!
Passar på att avsluta vinterns sista månad med årets första mil!😊🏃‍♀️
Februari innehöll joggingturer på minst 5 km varannan dag och 20 000 steg eller mer varje dag. Trots massa minusgrader och mögel. Kroppen har dessutom varit pigg de flesta dagar så jag stänger vintern väldigt nöjd!

Imponerande facit, för en vintermånad dessutom! Jag maler på med mitt stegmål på 10 000 och närmar mig 100 dagar i sträck med det. Tidigare rekord var 65 dagar i sträck så jag ska kämpa på så länge som möjligt nu. Men några vardagskvällar när jag inte rört mig mycket på dagen, så har det varit motigt nog att asa ut och gå i mörker och minusgrader för att dra ihop 5000 steg eller något ditåt.

De dagarna jag springer ger det sig mer av sig själv, så de känns inte lika sega som de segaste "promenaddagarna."
 
Imponerande facit, för en vintermånad dessutom! Jag maler på med mitt stegmål på 10 000 och närmar mig 100 dagar i sträck med det. Tidigare rekord var 65 dagar i sträck så jag ska kämpa på så länge som möjligt nu. Men några vardagskvällar när jag inte rört mig mycket på dagen, så har det varit motigt nog att asa ut och gå i mörker och minusgrader för att dra ihop 5000 steg eller något ditåt.

De dagarna jag springer ger det sig mer av sig själv, så de känns inte lika sega som de segaste "promenaddagarna."
Jag har haft 2 månader när jag har kört på lite extra. Kroppen har känts bra så det har gått rätt lätt.
Nästa månad blir målet att fortsätta jogga varje dag men kan vara kortare än 5 km.
Och 15 000 steg per dag. Går ju en del på jobbet så det är ngn helgdag som det kan kännas lite mkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
398
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
870
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp