Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridning på lunchen igår, liten cykeltur med familjen på em och träning på kvällen igår som sagt :) Kör alltid rörlighet och stretch efter jag tränat och just nu känner jag mig inte så hemskt stel och öm faktiskt. Ska njuta så länge det varar!

Idag ska jag ta en skogspromenad med hunden på lunchen och ikväll hade jag tänkt gym igen, men tror nog inte jag kommer hinna med det.
 
Så lite offtopic här
- Vilka är era bästa träningslåtar som ni får power av
- Vilka träningsformer lyfter er när ni är nere, arga etc?

Träningslåtar beror ganska mycket på egen sinnesstämning vad som ger mest power tycker jag. Ibland är det lite lugnare men mäktig filmmusik, och ibland kör jag spellistan "Nu jävlar!" på Spotify (mer hårdrock/metal), tycker den rubriken sätter nivån när jag behöver det. :D En personlig energihöjande favorit - som jag alltid lägger in när jag springer lopp och vill hitta extra kraft/studs i benen - är annars denna:


Är jag arg är nog löpningen bäst som träning, gärna med hög musik typ "Nu jävlar!". Eller möjligen cykel/spinning/annan gymträning (men de senare är så länge sedan så det kommer jag knappt ihåg). Men är jag nere är inget bättre än ett ridpass - om så bara skritta ut en halvtimme. :heart
 
Lite off topic men I går hade jag ett sådan jäkla go pass nere i mitt källargym. Vet inte hur många gånger jag hade "Salt" med Ava max på repeat - men jag får sådan grym träningskänsla av den låten.

Den är perfekt att pumpa biceps till och eftersom jag inte har någon gammal kärlek som jag vill räcka fingret åt så brukar jag i stället tänka på alla gubbar som "lilla gummat" mig under mitt arbetsliv och det får mig verkligen att gå igång max!

(En period när jag var tämligen ung, där just innan trettio var jag väldigt frustrerad på män som inte ville lyssna på vad jag sade och gruppdissade mig, denna period tränade jag mycket powerstrike (boxcersize) det hjälpte bra ::D fick sådan djäkla energi av att mentalt placera deras huvuden på boxningssäcken, fast sådan kanske man inte ska säga högt? :o)

Så lite offtopic här
- Vilka är era bästa träningslåtar som ni får power av
- Vilka träningsformer lyfter er när ni är nere, arga etc?
När footloose kommer igång så måste man ju vara dansspringa oavsett hur trött man är så det är en favorit 🤩
 
Lite off topic men I går hade jag ett sådan jäkla go pass nere i mitt källargym. Vet inte hur många gånger jag hade "Salt" med Ava max på repeat - men jag får sådan grym träningskänsla av den låten.

Den är perfekt att pumpa biceps till och eftersom jag inte har någon gammal kärlek som jag vill räcka fingret åt så brukar jag i stället tänka på alla gubbar som "lilla gummat" mig under mitt arbetsliv och det får mig verkligen att gå igång max!

(En period när jag var tämligen ung, där just innan trettio var jag väldigt frustrerad på män som inte ville lyssna på vad jag sade och gruppdissade mig, denna period tränade jag mycket powerstrike (boxcersize) det hjälpte bra ::D fick sådan djäkla energi av att mentalt placera deras huvuden på boxningssäcken, fast sådan kanske man inte ska säga högt? :o)

Så lite offtopic här
- Vilka är era bästa träningslåtar som ni får power av
- Vilka träningsformer lyfter er när ni är nere, arga etc?
Alltså jag kan omöjligen välja en låt för det beror så enormt på humör och vad jag ska träna för dagen. Men några låtar som oftast får mig att vilja träna är
HammerFall - Hearts on fire
AC/DC - Thunderstruck
John Vass -Life is life
 
Träningslåtar beror ganska mycket på egen sinnesstämning vad som ger mest power tycker jag. Ibland är det lite lugnare men mäktig filmmusik, och ibland kör jag spellistan "Nu jävlar!" på Spotify (mer hårdrock/metal), tycker den rubriken sätter nivån när jag behöver det. :D En personlig energihöjande favorit - som jag alltid lägger in när jag springer lopp och vill hitta extra kraft/studs i benen - är annars denna:


Är jag arg är nog löpningen bäst som träning, gärna med hög musik typ "Nu jävlar!". Eller möjligen cykel/spinning/annan gymträning (men de senare är så länge sedan så det kommer jag knappt ihåg). Men är jag nere är inget bättre än ett ridpass - om så bara skritta ut en halvtimme. :heart
Åååh MCR :love:
/emoungen

Kl
Igår blev det 45 min ashtangayoga och 30 min yinyoga. Känner mig lite sliten(tror det är pollen) så idag blir det på sin höjd en promenad till butiken. Har en pulsklocka på posten :o
 
Så lite offtopic här
- Vilka är era bästa träningslåtar som ni får power av
- Vilka träningsformer lyfter er när ni är nere, arga etc?

The Exciters - Tell Him har en fantastisk takt som passar mig perfekt i löpningen. Har jag svårt att hitta takten så drar jag igång den och kör den på repeat , och hoppas jag står ut med den hela vägen i mål ;)

Yard Act - Dark Days är min nya livskamrat. Får väldigt mkt gjort med den i lurarna. Tyvärr är takten inte helt optimal för jogging, men peppen är det :D
 
The Exciters - Tell Him har en fantastisk takt som passar mig perfekt i löpningen. Har jag svårt att hitta takten så drar jag igång den och kör den på repeat , och hoppas jag står ut med den hela vägen i mål ;)

Yard Act - Dark Days är min nya livskamrat. Får väldigt mkt gjort med den i lurarna. Tyvärr är takten inte helt optimal för jogging, men peppen är det :D
Tell Him går i 180 bpm, det perfekta löptempot. Det finns låtlistor på Spotify med låtar i 180 bpm. Så du behöver inte stå ut med den på repeat om du inte tvunget vill! ;) Kanske Cheap Thrills eller In da club kan erbjuda lite skön variation? Eller kanske Bad mon rising, Son of a preacher man eller Tequila om du vill ha gamla godingar?
 
The Exciters - Tell Him har en fantastisk takt som passar mig perfekt i löpningen. Har jag svårt att hitta takten så drar jag igång den och kör den på repeat , och hoppas jag står ut med den hela vägen i mål ;)

Yard Act - Dark Days är min nya livskamrat. Får väldigt mkt gjort med den i lurarna. Tyvärr är takten inte helt optimal för jogging, men peppen är det :D
Yard Act - Dark Days har jag inte hört förut, men den var ju skitbra! Gillar skarpt!
 
Tell Him går i 180 bpm, det perfekta löptempot. Det finns låtlistor på Spotify med låtar i 180 bpm. Så du behöver inte stå ut med den på repeat om du inte tvunget vill! ;) Kanske Cheap Thrills eller In da club kan erbjuda lite skön variation? Eller kanske Bad mon rising, Son of a preacher man eller Tequila om du vill ha gamla godingar?

Se på fan. Nu gjorde du livet mkt lättare för mig :love::p
 
Fortsatt dåligt på träningsmotivationsfronten här - ja, på livsmotivationsfronten överlag för att vara helt ärlig. Det har varit ganska mörkt och kämpigt inne i huvudet på mig de senaste veckorna, av olika skäl. Jag tar mig fortfarande ut på dagliga promenader och gör lite yoga varje kväll, men det är med nöd och näppe att det blir av. Därför plockar jag fram det berömda knepet "berätta för andra att du ska träna så ökar sannolikheten för att det blir av" och meddelar härmed följande:
  • Imorgon eller på onsdag SKA jag utöva någon slags styrketräning, om så bara i en kvart
  • På fredag/lördag/söndag SKA jag ge mig ut på en löprunda av något slag, om så bara 2 km
Det är ju löjligt lite nu när jag tittar på det, men oj vad svårt det känns att få det gjort. Men nu jävlar! Nu vill jag börja känna mig lite levande igen!

Har även tänkt om lite vad gäller yogan och hoppas att min nya strategi ska göra att det känns lite mindre motigt att göra det varje dag. Jag vet ju att jag gillar det, egentligen.

Heja mig!
Bestämde mig för att ta tag i det här redan på lunchen idag eftersom det funkade med arbetsdagen och livet i övrigt. Det blev ett lite lagom helkroppspass på ca 45 minuter som innehöll:
  • Goblet squats 3x12
  • Axellyft åt sidan och framåt 3x8
  • Utfall bakåt med en hantel i famnen 3x8
  • Armhävningar 3x6
  • Musslan 3x12
  • V-ups 3x15
  • Plankan 3x1 minut
Skönt och lagom utmanande - tillräckligt för att det skulle bränna rejält i musklerna, men inte så mycket att det inte kändes roligt. Så nöjd med mig själv som fick det gjort!
 
Så lite offtopic här
- Vilka är era bästa träningslåtar som ni får power av
- Vilka träningsformer lyfter er när ni är nere, arga etc?
Åh, jag har så himla många träningspepp-låtar att det blir svårt att välja. Det blir mycket rock, men även en och annan poplåt och så lite Timbuktu. Ska jag välja några favoriter så blir det:

Uprising av Muse
Fire av Barns Courtney
Break My Baby av Kaleo (en sådan där låt som bara måste spelas på hög volym)
Lasternas av Timbuktu
Spring av Timbuktu

Är jag riktigt arg ger jag mig ut och springer intervaller med Muse i hörlurarna. Minns att jag var skitförbannad på min chef nån gång i somras och stack ut i ösregnet med deras låt Psycho på hög volym - det var effektivt! :D

Annars brukar crossfit (och rejält pulshöjande träning överlag) vara synnerligen effektivt när humöret inte är på topp, men det har jag ju sorgligt nog inte haft möjlighet att utöva särskilt mycket under det senaste året.
 
Senast ändrad:
Trots vilodag i söndags har jag fortsatt känt mig trött både i huvud och kropp. Tragglat mig igenom tre träningspass under måndag och tisdag men trots att jag varit starkare än när jag gjorde passen för 6 veckor sen har kroppen ändå känts matt.

Hade därför ingen lust alls att springa på lunchen idag. Noll motivation. Försökte hitta massa ursäkter att slippa men kom iväg till slut ändå för jag vet ju att det brukar kännas bättre efteråt även om det är motigt ut. Idag var inget undantag. Jag var bara ett par sekunder ifrån att göra min snabbaste tid någonsin. Är plötsligt så pepp på att försöka få till det i helgen.

Såg också att mina steps/minute ökat med 10. Jag vet inte vad som är normalt? 150 ca var det idag.
 
Joggade 5 km idag, vet inte exakt tid men uteslutningsmetoden säger att det bör vara ganska nära normal barmarkstid. Jag minns vad klockan var när jag klädde på mig och vad den var då jag kom hem och stängde av Spotify så däremellan, inkl stopp för tågövergång, hundbajsplockning, pinkningar osv :p
Kändes helt okej ändå, trots bogsering av hunden i 5 km. Måste vara sen jag upptäckte hela listor med 180 bpm tack vare @Saigon och slipper lyssna på samma låt :rofl: Jag har märkt att takten i musiken blir vitkigare ju sämre jag själv är i form, för när jag är i bra form är jag så taktsäker själv att musiken inte stör mig ur mitt flow. Så är det bevisligen inte nu så det var en välkommen upptäckt att det fanns hela listor ;)

Hemma körde jag ett lågintenisvt pass med gummiband. Hundpromenad på morgonen och så har jag varit i stallet och försökt rida ut min vildhäst, mer hjärngympa än motion men dock en rörelseaktivitet... nu väntar några nattskift så på sin höjd blir det ridning, promenader och nåt pass framför teven.
 
Trots vilodag i söndags har jag fortsatt känt mig trött både i huvud och kropp. Tragglat mig igenom tre träningspass under måndag och tisdag men trots att jag varit starkare än när jag gjorde passen för 6 veckor sen har kroppen ändå känts matt.

Hade därför ingen lust alls att springa på lunchen idag. Noll motivation. Försökte hitta massa ursäkter att slippa men kom iväg till slut ändå för jag vet ju att det brukar kännas bättre efteråt även om det är motigt ut. Idag var inget undantag. Jag var bara ett par sekunder ifrån att göra min snabbaste tid någonsin. Är plötsligt så pepp på att försöka få till det i helgen.

Såg också att mina steps/minute ökat med 10. Jag vet inte vad som är normalt? 150 ca var det idag.
Bra jobbat! Underbart när kroppen överraskar en sådär!

Det där med steg per minut har jag helt missat, men nu när jag kikade i min Garmin-app hittade jag helt plötsligt en väldig massa statistik som jag lyckats missa under de 1,5 år jag haft min pulsklocka nu :laugh: Däribland running cadence, vilket under mina senaste rundor låg på 156 resp 160 steg per minut. Jag har dock inte den blekaste aning om vad det innebär egentligen - brukar mest bara ha koll på tempo och distans!
 
Joggade 5 km idag, vet inte exakt tid men uteslutningsmetoden säger att det bör vara ganska nära normal barmarkstid. Jag minns vad klockan var när jag klädde på mig och vad den var då jag kom hem och stängde av Spotify så däremellan, inkl stopp för tågövergång, hundbajsplockning, pinkningar osv :p
Kändes helt okej ändå, trots bogsering av hunden i 5 km. Måste vara sen jag upptäckte hela listor med 180 bpm tack vare @Saigon och slipper lyssna på samma låt :rofl: Jag har märkt att takten i musiken blir vitkigare ju sämre jag själv är i form, för när jag är i bra form är jag så taktsäker själv att musiken inte stör mig ur mitt flow. Så är det bevisligen inte nu så det var en välkommen upptäckt att det fanns hela listor ;)

Hemma körde jag ett lågintenisvt pass med gummiband. Hundpromenad på morgonen och så har jag varit i stallet och försökt rida ut min vildhäst, mer hjärngympa än motion men dock en rörelseaktivitet... nu väntar några nattskift så på sin höjd blir det ridning, promenader och nåt pass framför teven.
Tror jag måste testa en sådan där lista nästa gång jag springer, spännande att se om det gör någon skillnad!
 
Jag i förmiddags, mallig som få: Åh vad skönt, jag fick inte sådär förlamande mycket träningsvärk efter passet igår!

Jag alldeles nyss, gnällig som få: HUUUR kan det göra såhär ont att ta sig upp från soffan?!

Jag lär mig aldrig att den värsta träningsvärken hos mig tenderar att sätta in först 36 timmar efter avslutat pass... 🙄😁
 
Bra jobbat! Underbart när kroppen överraskar en sådär!

Det där med steg per minut har jag helt missat, men nu när jag kikade i min Garmin-app hittade jag helt plötsligt en väldig massa statistik som jag lyckats missa under de 1,5 år jag haft min pulsklocka nu :laugh: Däribland running cadence, vilket under mina senaste rundor låg på 156 resp 160 steg per minut. Jag har dock inte den blekaste aning om vad det innebär egentligen - brukar mest bara ha koll på tempo och distans!

Jag har egentligen inte så bra koll heller, jag brukar mest vara glad att jag springer när jag ska :) en kompis som springer milen regelbundet frågade hur min pulskurva såg ut och jag var ett frågetecken. Jag brukar mest kika på genomsnittligt och högsta noterade. Men hon sa att kurvan såg bra ut :D

Ang. musiken så prova! Jag har lyssnat på dem innan träning ibland och lagt till de som verkar lovande att springa till i min vanliga lista. En del passar inte alls när jag väl kommer ut medan en del blir suveräna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
904
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 273
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp