Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyckades ta mig ut på en joggingrunda igår, 8,5 km. Gick långsamt men kändes faktiskt inte tungt och segt. Gjorde sedan 2x10 min hemmaträning framför teven, core och axlar/rygg med hantlar.

Har fått tag i ett kostprogram som hjälpt folk med den här sjukdomen. Håll tummarna för att det fungerar på mig med. Jag har väl inga större ideer om att kunna bli medicinfri men kan jag bli symptomfri och hålla vikten stabil på en smal men sund nivå så är det good enorgh för mig. Mår så dåligt av hur jag ser ut nu så jag vill inte ens gå ut nånstans där nån jag känner kan se mig men måste ju tyvärr sköta min vardag så jag loggar ut från hjärnan i rent överlevnadssyfte. Det gjorde inte saken bättre att jag råkade fastna på bild från en kurs i helgen, jag blir på riktigt suicidal av att se hur illa det är. Hittar jag inte kost och medicin som funkar inom kort så hoppas jag att livet nån gång bara kunde ge sig.
 
Har tillåtit mig att ta det lite lugnt under semestern, men så idag gav jag mig ut på en enkel löprunda; 5 min gång, 1 min jogg och 1 min gång x 10, 5 min gång.

Detta brukar vara mitt lättare pass men idag var det bara jobbigt. Jag var hungrig redan igår kväll så kroppen hade inte så mycket energi att jobba på, känningar i benhinnorna, jobbigt med andningen pga dåliga konditionen och skavsår på insida lår. Tröstar mig med att det blev av iaf, men jag blev plötsligt rätt nervös för den där prova på-löpträningen jag anmält mig till om två veckor även fast den är för nybörjare som aldrig sprungit förut.
 
Har tillåtit mig att ta det lite lugnt under semestern, men så idag gav jag mig ut på en enkel löprunda; 5 min gång, 1 min jogg och 1 min gång x 10, 5 min gång.

Detta brukar vara mitt lättare pass men idag var det bara jobbigt. Jag var hungrig redan igår kväll så kroppen hade inte så mycket energi att jobba på, känningar i benhinnorna, jobbigt med andningen pga dåliga konditionen och skavsår på insida lår. Tröstar mig med att det blev av iaf, men jag blev plötsligt rätt nervös för den där prova på-löpträningen jag anmält mig till om två veckor även fast den är för nybörjare som aldrig sprungit förut.
Äsch, det kommer att gå jättebra tror jag! Du har ju redan identifierat problemet själv - att kroppen inte hade mycket till energi att ta av. Dagsformen gör en helt enorm skillnad, särskilt när det kommer till löpning tycker jag. Är det dessutom en kurs inriktad på nybörjare tror jag verkligen inte att du har något att oroa dig för!
 
Jag lämnade in en stor jobbgrej i eftermiddags och kunde sedan ta lite ledigt och köra ett benpass på gymmet. Jag ville fortfarande inte vara där alltför länge ifall något skulle dyka upp på jobbet, så jag satsade på intensiva och effektiva övningar:
  • 5 min crosstrainer samt lite stretching som uppvärmning
  • Utfall bakåt med skivstång på ryggen
  • Thrusters med skivstång
  • Marklyft
  • Kettlebell swings
  • Höftlyft med skivstång
Mycket svett och flås och många intensiva minuter på klockan - precis som jag vill ha det! :D
 
Jag tog skidbacken igår (3 km uppför, 400 höjdmeter). Det var så segt! Men hade en "vilovecka" förra veckan, dels för att det var dax för lite återhämtning och dels för att det var andra saker som tog tid och energi. Jag tänker alltid att benen ska vara pigga efter vila men efter en lugnare period är de alltid jättesega.

Tänkte göra om samma sak idag för det ska tokregna hela dagen imorgon = bättre att hålla sig nere i byn då. Men ligger på soffan och har lite ångest över hur jobbigt det kommer vara 😅.
 
Blev en cykeltur idag men sen orkade jag inte ens stretcha. Brukar köra ett enklare danspass efter cykling åtminstone men nope. Får se om jag orkar imorgon, annars får jag hoppas att jag orkar ordentligt på torsdag med både cykling, spinning, och dans.
 
Idag spanade jag in jobbets gym och jag måste säga, det var najs! Ett trevligt rum med det mesta man vill ha, definitivt bättre än vad jag trodde. Så himla kul! Denna vecka kommer det inte passa, eller jag orka, men nästa vecka tänker jag planera in mitt första gympass på många år. :)

Klockar in på lite över 9000 steg idag med endast vardagsrörelse, till/från bilen, på jobbet och en kortare skogspromenad ikväll. Så jag är hittills nöjd med att inte gå från mycket rörelse till 100% stillasittande vid datorn.
 
Redan frustrerad på denna veckan!

Hittade ju lite nya yoga pass som gav mig träningsvärk, men hittar ingen tid att få till det! Jobbet är helt galet och hästarna kräver extra pga allt regn. Skönt iaf att jag fått in 3 min stretch här, benböj där osv men inget tyngre, inget utmanade, mer underhåll.
 
Ja det är så man får se det :)

---

Ju mer jag läser och lär mig om min sjukdom ju mer tröstlöst känns det. Blir ju tom så att jag tänker att det är lönlöst att träna alls, eftersom kroppen bara är trött och seg. Det verkar också vara standard att bli sämre av träning, vilket kan förklara varför jag blviit långsammare och tröttare trots att jag tränat målmedvetet i ett år. Skönt att veta att man inte bara inbillar sig och är lat, men tröstlöst att känan att inget man gör spelar nån roll. Jävla tur jag inte ägnar mig åt nån idrott, jag hade ju aldrig kunnat träna inför nån prestation eller ha ett mål.
Sagt av en som haft 0 sköldkörtelfunktion i 30 år, så känner jag inte alls igen mig i att man blir sämre av träning. Tvärtom, så ger träning mer energi, mer ork.

Har numera en väl inställd dos av levaxin och det är inte svårare för mig att gå ner i vikt och ha energi över för att träna än för någon annan, men det tog rätt lång tid att få in rätt inställning och för kroppen att komma i balans.
Sköldkörteln styr/reglerar mycket i kroppen och alla är vi olika i hur de olika "systemen" svarar på både sjukdom och mediciner.

Kort sagt; tänk inte katastrof och att det alltid måste vara svårt med energi, ork och träning bara för att man har problem med sköldkörteln. Det finns också annat som påverkas av hypo, ex.vis b12, folsyra, d-vitamin och är de i olag så mår kroppen som ett misär.
 
Sagt av en som haft 0 sköldkörtelfunktion i 30 år, så känner jag inte alls igen mig i att man blir sämre av träning. Tvärtom, så ger träning mer energi, mer ork.

Har numera en väl inställd dos av levaxin och det är inte svårare för mig att gå ner i vikt och ha energi över för att träna än för någon annan, men det tog rätt lång tid att få in rätt inställning och för kroppen att komma i balans.
Sköldkörteln styr/reglerar mycket i kroppen och alla är vi olika i hur de olika "systemen" svarar på både sjukdom och mediciner.

Kort sagt; tänk inte katastrof och att det alltid måste vara svårt med energi, ork och träning bara för att man har problem med sköldkörteln. Det finns också annat som påverkas av hypo, ex.vis b12, folsyra, d-vitamin och är de i olag så mår kroppen som ett misär.

Ja det är mkt olika hur man mår. Min mamma har ju haft detta i 37 år utan att må dåligt annat än innan de satte in Levaxin. Hon har ätit samma dos i 35 år och inte känt av det enligt henne.
Men just trötthet i muskler och att bränna ut kroppen vid belastning hör väl ihop med brist på fT3 enligt allt jag läst? Och jag ligger lågt i fT3, inte så illa om man jämför med fT4 men jag ligger ju även lågt där så det är ju brist på allt = undermedicinerad. Och eftersom det är fT3 som är det aktiva hormonet ute i musklerna så är det ju kännbart att ha för lite, speciellt om man tränar och är aktiv i övrigt vilket jag är.

Men jag har en rejäl svacka nu sen i våras. Jag börjar tro att de bättre perioderna jag haft har varit mer hyper. Jag har ju varit nästan manisk så det kan ju vara sköldkörteln som svänger i funktion. Har läst att det kan vara så. Jag har trott att medicneringen börjat funka och att jag kunnat ha ett liv, orka träna och varit bra i kroppen. Sen svänger det om och är långa svackor. Som nu. Har gått upp minst en klädstorlek och är tjock och otymplig trots oförändrad träning, i kombination med att jag enbart går på vilja och inte har lust att göra så mkt så är det sårt att motivera sig. Jag skjuter bort det så jag kan sköta min vardag, umgås med de jag behöver för att vara ute och köra lastbil, vara i stallet osv men jag skäms så jävla mkt för hur jag ser ut så jag vill helst inte alls gå ut genom dörren. Men det gör en ju inte smalare och piggare precis att vara hemma. så fort jag är hemma får jag ångest så jag sysselsätter mig för att slippa känna av den så mkt. men helst vill jag ju bara att allt ska ta slut.

Imorgon (gjorde fel frukost imorse då jag hade bråttom till stallet så jag sabbade den här dagen) ska jag påbörja en 10 dagar utrensningskur och sedan ska jag gå in i det kostprogram som jag tror kommer bli det jag behöver äta resten av livet. Första 10 dagarna kommer vara segt men samtidigt är det mer tillåtande än de flesta andra dieter. Tex kommer jag få äta mjölkprodukter så länge jag då inte själv känner att jag mår sämre av det. Men däremot bort med alla spannmål (även glutenfria), frön och nötter i 6 månader. Det kommer bli tufft. som vegetarian är det ju bara ägg som återstår och det kommer jag vara jävligt trött på. Men jag slipper iaf hålla på och räkna kalorier eftersom man äter de livsmedel man äter i fri mängd och åller blodsockret stabilt. Jag tror på konceptet då jag själv utan att gå på nån uttalad diet insett att jag inte funkar med bröd, pasta, ris och sånt dvs med facit i hand det som höjer blodsockret snabbt.
 
Men däremot bort med alla spannmål (även glutenfria), frön och nötter i 6 månader. Det kommer bli tufft. som vegetarian är det ju bara ägg som återstår och det kommer jag vara jävligt trött på. Men jag slipper iaf hålla på och räkna kalorier eftersom man äter de livsmedel man äter i fri mängd och åller blodsockret stabilt. Jag tror på konceptet då jag själv utan att gå på nån uttalad diet insett att jag inte funkar med bröd, pasta, ris och sånt dvs med facit i hand det som höjer blodsockret snabbt.
Vad är det för kostprogram? Känner mig skeptisk till "utrensningskur" :cautious:. Kan du inte äta baljväxter?

(Kanske är dax för en separat tråd om hypotyreos?)
 
Vad är det för kostprogram? Känner mig skeptisk till "utrensningskur" :cautious:. Kan du inte äta baljväxter?

(Kanske är dax för en separat tråd om hypotyreos?)

Eva Renners kost. Googla på det, det verkar vettigt och inte som nån hysterisk diet utan snarare för hälsan och stärkande för kroppen. Ingen bantningskur. Jag ska inte äta baljväxter förrän tarmfloran återhämtat sig, det är inte helt lätt att smälta. Groddat ser ut att funka dock, lite längre fram när man "nollställt" systemet. Börjar med 10 dagar tarmflorakur för att sedan gå över på kortprogrammet. Jag griper halmstrån här och måste få tro att det kan funka, för det jag hittills gjort i hela mitt liv har bevisligen Inte gjort det. Då skulle jag ju inte längta efter döden varje dag.

Jag skapade en tråd när jag fick diagnosen men hänvisades till grupper på facebook. Den finns nog om man söker här i forumet.
 
Får att återknyta mer till huvudämnet träning så tog jag mig igenom 20 min med Sandra Friberg idag, minibands. Kändes helt okej. Blev även två promenader med hunden trots det otrevliga vädret så har väl ändå fått ihop 2 tim promenad. Planerar joggingrunda i skogen imorgon.
 
Joggingrunda igår och det känns jättebra. :) Ingen träningsvärk eller trötthet idag. Bara piggare!

Men jag behöver tips på BRA träningstights? Jag har fortfarande lite mage från graviditeten och även jättehöga tights vill glida ner när jag joggar. Jag såg ett par från Soc på Stadium som hade lite tjockare tyg och hög midja men är så trött på att köpa något som sen inte blir bra alls, så jag avstod. Har sett mycket reklam för Ninepine, någon som testat dem?
 
Joggingrunda igår och det känns jättebra. :) Ingen träningsvärk eller trötthet idag. Bara piggare!

Men jag behöver tips på BRA träningstights? Jag har fortfarande lite mage från graviditeten och även jättehöga tights vill glida ner när jag joggar. Jag såg ett par från Soc på Stadium som hade lite tjockare tyg och hög midja men är så trött på att köpa något som sen inte blir bra alls, så jag avstod. Har sett mycket reklam för Ninepine, någon som testat dem?
Mina bästa kommer från BARA, de sitter nästan lite för bra :D Aim'n sitter också bra tycker jag.
 
Jag lämnade in en stor jobbgrej i eftermiddags och kunde sedan ta lite ledigt och köra ett benpass på gymmet. Jag ville fortfarande inte vara där alltför länge ifall något skulle dyka upp på jobbet, så jag satsade på intensiva och effektiva övningar:
  • 5 min crosstrainer samt lite stretching som uppvärmning
  • Utfall bakåt med skivstång på ryggen
  • Thrusters med skivstång
  • Marklyft
  • Kettlebell swings
  • Höftlyft med skivstång
Mycket svett och flås och många intensiva minuter på klockan - precis som jag vill ha det! :D
Alltså jag har så mycket träningsvärk efter detta. Skönt, men aningens besvärligt. Men det var i och för sig också veckans enda renodlade träningspass, så det var kanske lika bra det. Resten av veckan blir det en hel del transportcykling och promenader, och på lördag ska jag rida en 3 timmar lång tur på islandshästar som del av min bästa kompis möhippa :love: Måste också ta tag i att yoga lite, för min nacke & rygg har varit ganska ledsna på mig den senaste veckan.
 
Joggingrunda igår och det känns jättebra. :) Ingen träningsvärk eller trötthet idag. Bara piggare!

Men jag behöver tips på BRA träningstights? Jag har fortfarande lite mage från graviditeten och även jättehöga tights vill glida ner när jag joggar. Jag såg ett par från Soc på Stadium som hade lite tjockare tyg och hög midja men är så trött på att köpa något som sen inte blir bra alls, så jag avstod. Har sett mycket reklam för Ninepine, någon som testat dem?
Jag har flera olika, mina favoriter är från Heart of Lule och Adidas. Jag är ju rätt fluffig så många sorter kanar ner/rullar sig när man tränar men dessa brukar funka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
406
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
890
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp