Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Onsdagens lunchjogg gick uruselt. Har ju nästan alltid inflammation i någon led men veckan innan hade det varit överjävligt i båda höfterna. Försökte verkligen att ändå inte felbelasta men kände i onsdags när jag började springa att jag ändå gjort just det veckan innan.

Kände av både knän och ena fotleden. Eftersom jag tyvärr är envis som en åsna så fortsatte jag springa iaf :banghead: med resultatet att inre ledbandet i bägge knäna gav mig långfingret och höger fotled gick på semester. :cautious:

Har inte gjort ett skvatt sedan dess utan mest linkat runt här hemma med tejpade knän och fotledsortos och bannat mig själv och min dumhet.

Nu börjar det dock kännas mycket bättre och genast satte jag upp planen att springa mån, ons och fredag i veckan. Ja ni hör ju, jag är lite smått korkad 🙄

Nu tror jag att jag lyckats övertyga mig själv att istället köra styrka mån /tis och prova jogga först på onsdag. Men vi får se om jag lyckas hålla mig till den här lite klokare planen eller om jag gör som jag brukar.
Hur fungerar det med cykling för din del?
Jag har också problem med lederna (pga fibromyalgi) När det jäklas för mkt så kör jag cykling istället för att int ebelasta lederna med för mkt stötar.
 
Hur fungerar det med cykling för din del?
Jag har också problem med lederna (pga fibromyalgi) När det jäklas för mkt så kör jag cykling istället för att int ebelasta lederna med för mkt stötar.
Cykling är som allt annat för mig, det fungerar till viss del 🙄😅
Just cykling är det knäna som kan bli lite less på mig så tror inte det funkar när de redan är less.

Normalt fungerar ändå jogg/pw intervaller ganska bra. Knäna gillar pw och höfterna gillar jogg men just en sådan inflammation jag hade i höfterna förrförra veckan är mer än normalt, så illa har det inte varit på 6 månader så troligen har jag gått och avlastat höfterna /felbelastat knäna då vilket man får skit för sedan 🙈
 
Gav mig ut på 7,5k löpning med hunden och maken hängde med på cykel med barnen i cykelvagnen. Gick som satan rent ut sagt eftersom hunden drog så jag fick snällt pinna på å då loggade inte klockan!!! Va fan!! Nu har det ju inte hänt?! :mad:



:rofl:
 
Svaga händer, vad kan man göra? Jag märker mitt grepp har blivit mycket sämre senaste året (kanske längre?). Jag fick ont i armbågarna och jag upplever att händerna blev sämre i samband med det. Finns det något sätt att träna ”locköppnargrepp” mm?

Har däremot verkligen kommit igång med Yoga nu, hittat en del utan alltför mycket på armarna och kan nu köra så jag blir svettig! Mycket skoj!!
 
Svaga händer, vad kan man göra? Jag märker mitt grepp har blivit mycket sämre senaste året (kanske längre?). Jag fick ont i armbågarna och jag upplever att händerna blev sämre i samband med det. Finns det något sätt att träna ”locköppnargrepp” mm?

Har däremot verkligen kommit igång med Yoga nu, hittat en del utan alltför mycket på armarna och kan nu köra så jag blir svettig! Mycket skoj!!
Hur mår dina skuldror/axlar och nacke? Jag blir klen i händerna när jag inte rörlighetstränat.
 
Hur mår dina skuldror/axlar och nacke? Jag blir klen i händerna när jag inte rörlighetstränat.
Tränar dem för styrka ett par dagar i veckan enl schema från naprapat samt stretchar dem ca 6 dagar i veckan pga armbågsproblemen.

Var är det för övningar du gör? Jag har bla där jag håller i ett band och drar bandet bakom huvudet parallellt med axlarna, sedan gör jag där jag drar ena handen bakåt med bandet bakom nacken också och stretchar ut framsidan bröst samt triceps, ner på sidan på den sidan som är framåt. Om du över huvud tagen hänger med i beskrivningen :angel:O_o
 
Tränar dem för styrka ett par dagar i veckan enl schema från naprapat samt stretchar dem ca 6 dagar i veckan pga armbågsproblemen.

Var är det för övningar du gör? Jag har bla där jag håller i ett band och drar bandet bakom huvudet parallellt med axlarna, sedan gör jag där jag drar ena handen bakåt med bandet bakom nacken också och stretchar ut framsidan bröst samt triceps, ner på sidan på den sidan som är framåt. Om du över huvud tagen hänger med i beskrivningen :angel:O_o
När jag blir stel kör jag "fustra" Använder ett kvastskaft som jag håller med händerna typ 1,5dm ifrån höften upp över huvudet med raka armar och ner bakom ryggen mot rumpan. En övning börjar jag framfälld med armarna "hängande" med pinnen, drar upp armarna till höfthöjd rakt ut sen reser jag upp överkroppen och armarna hänger med rakt upp i luften över huvudet. Vet inte om du förstår vad jag menar :rofl:
 
När jag blir stel kör jag "fustra" Använder ett kvastskaft som jag håller med händerna typ 1,5dm ifrån höften upp över huvudet med raka armar och ner bakom ryggen mot rumpan. En övning börjar jag framfälld med armarna "hängande" med pinnen, drar upp armarna till höfthöjd rakt ut sen reser jag upp överkroppen och armarna hänger med rakt upp i luften över huvudet. Vet inte om du förstår vad jag menar :rofl:
Tror jag hänger med och det är liknande jag gör den första sas fast med ett skaft och inte band. Ska prova! Tack!

(provade precis, och ja det är samma! ska testa med skaft!)
 
Tror jag hänger med och det är liknande jag gör den första sas fast med ett skaft och inte band. Ska prova! Tack!

(provade precis, och ja det är samma! ska testa med skaft!)
Jag tycker man får en bättre effekt med pinne eftersom den är stel, ett band sviktar och då kommer man inte åt lika lätt.
 
Jag måste hoppa in i den här tråden igen, efter ett uppehåll på många år, annars har jag ingen att berätta om mina träningspass till 😅.
Är fortfarande endorfinhög efter dagens tre timmar vattengympa (fast jag skuttar omkring på bassängkanten och är passledaren, helt galen är jag inte).

Mitt årsmål är dock att klara att göra tre chins i följd, vilket det går sådär med just nu. Lägger alldeles för lite tid på styrketräning, och framförallt av överkroppen. Så om jag skriver det här kanske jag får skämmas lite och tar tag i det i tid :D
 
Gymmet idag, gick sådär. Gick precis tom på energi efter 35-40min och avslutade då med att bara varva ner med gång på löpband. Svintrött, sov taskigt natten till idag och åt lite klen frukost och bommade få med mej nåt att äta inför träningen och hann inte köpa heller så förutsättningarna va ju rätt bajs ifrån början till slut.
Sängen tidigt i alla fall, imorgon blir det troligtvis vila och promenad.
 
Jag måste hoppa in i den här tråden igen, efter ett uppehåll på många år, annars har jag ingen att berätta om mina träningspass till 😅.
Är fortfarande endorfinhög efter dagens tre timmar vattengympa (fast jag skuttar omkring på bassängkanten och är passledaren, helt galen är jag inte).

Mitt årsmål är dock att klara att göra tre chins i följd, vilket det går sådär med just nu. Lägger alldeles för lite tid på styrketräning, och framförallt av överkroppen. Så om jag skriver det här kanske jag får skämmas lite och tar tag i det i tid :D
Jaa vad kul om du kommer tillbaka, minns dig så väl från Beach-tiden! :love:
 
Jag är åter från semestern, som för övrigt blev precis lika träningsfri som jag förutspått :D Lite motion i form av runt 10 000 steg per dag blev det, och även en extremt svettig vandringstur i 28 graders värme, men det fick räcka så.

Idag knatade jag iväg till crossfit trots att kroppen ville hem och äta choklad i sängen efter en kämpig dag då det mesta krånglade. Verkar vara en typisk krångel-vecka det här så jag är nöjd med att ha tagit mig dit! Passet var ett sådant där som såg hyfsat lätt ut men kändes fruktansvärt, och lika bra var väl det. Hade jag vetat hur jobbigt det skulle vara så hade nog den där säng & choklad-idén hade vunnit istället :angel:

Vi joggade 400 meter, körde lite stretch och teknikträning av övningarna som uppvärmning. Sedan en 20 minuters AMRAP:

  • 15 kcal konditionsmaskin (jag valde cykel och är väldigt nöjd med det såhär i efterhand, rodd och ski erg hade varit så mycket värre eftersom resten av passet tog rejält på överkroppen)
  • 10 dips i ringar (jag gjorde mina med stöd av tårna, det var få som klarade hela dips)
  • 10 Turkish get-ups med hantel
  • 10 drag till hakan
Målet var att hinna med fyra rundor och det gjorde jag med hela 4 sekunder till godo :D Det var framförallt Turkish get-ups som jag brände ut mig på, jag har inte gjort dem så mycket förut och var inte beredd på vilken tung helkroppsövning det är. Skalade ner vikten och körde med en lätt 3 kg-hantel sista rundan för att orka bli klar i tid.

Jag kände mig lite yr både före, under och efter passet men hoppas att det bara beror på lite halvdant matintag samt mycket stress i kroppen. Har fyllt på med rejält med mat nu ikväll och tar ett extra mellis före läggdags! Imorgon planerar jag att gå en promenad på 4-5 km men annars blir det vila. Sen crossfit på fredag igen och i helgen ska jag rida! :)
 
Jag måste säga att jag känner mig så stolt över mig själv idag. Jag hade den där känslan i kroppen av att 'nä, nu måste jag dansa', och visst dansade jag, men jag höll mig långt inom gränserna för vad kroppen klarar av. Hela tiden fokus på teknik, känna av med smärta, inte pusha på och pusha på. Det är en större prestation för mig än alla träningspass där jag slutat halvdöd jag någonsin gjort.
 
Jag är åter från semestern, som för övrigt blev precis lika träningsfri som jag förutspått :D Lite motion i form av runt 10 000 steg per dag blev det, och även en extremt svettig vandringstur i 28 graders värme, men det fick räcka så.

Idag knatade jag iväg till crossfit trots att kroppen ville hem och äta choklad i sängen efter en kämpig dag då det mesta krånglade. Verkar vara en typisk krångel-vecka det här så jag är nöjd med att ha tagit mig dit! Passet var ett sådant där som såg hyfsat lätt ut men kändes fruktansvärt, och lika bra var väl det. Hade jag vetat hur jobbigt det skulle vara så hade nog den där säng & choklad-idén hade vunnit istället :angel:

Vi joggade 400 meter, körde lite stretch och teknikträning av övningarna som uppvärmning. Sedan en 20 minuters AMRAP:

  • 15 kcal konditionsmaskin (jag valde cykel och är väldigt nöjd med det såhär i efterhand, rodd och ski erg hade varit så mycket värre eftersom resten av passet tog rejält på överkroppen)
  • 10 dips i ringar (jag gjorde mina med stöd av tårna, det var få som klarade hela dips)
  • 10 Turkish get-ups med hantel
  • 10 drag till hakan
Målet var att hinna med fyra rundor och det gjorde jag med hela 4 sekunder till godo :D Det var framförallt Turkish get-ups som jag brände ut mig på, jag har inte gjort dem så mycket förut och var inte beredd på vilken tung helkroppsövning det är. Skalade ner vikten och körde med en lätt 3 kg-hantel sista rundan för att orka bli klar i tid.

Jag kände mig lite yr både före, under och efter passet men hoppas att det bara beror på lite halvdant matintag samt mycket stress i kroppen. Har fyllt på med rejält med mat nu ikväll och tar ett extra mellis före läggdags! Imorgon planerar jag att gå en promenad på 4-5 km men annars blir det vila. Sen crossfit på fredag igen och i helgen ska jag rida! :)
Jag avskyr TGU, har aldrig fått till tekniken. Bra jobbat att hinna under 20 min! 💪
 
Jag avskyr TGU, har aldrig fått till tekniken. Bra jobbat att hinna under 20 min! 💪
Inte jag heller, men igår insåg jag att det nog beror på att coachen som lärt mig dem innan varit lite för petig. Missförstå mig rätt, det är naturligtvis viktigt att ha rätt teknik för att undvika felbelastning m.m, men han som lärt mig innan har liksom brutit ner allt i så många olika små steg att jag haft svårt att få ihop någon helhet av det. Igår fick jag möjligheten att hitta ett "flow" på ett helt annat sätt, utan att stanna upp varannan sekund, och det hjälpte mig verkligen att få ordning på det. Fick bara kritik för min teknik en gång, vilket var lätt korrigerat (satte ner handen bakom mig istället för bredvid mig på vägen ner), så jag tror att jag fått till dem till slut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
409
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
920
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 296
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp