Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bara kört två löppass denna veckan. Ett i tisdags med löpargruppen. Mitt värsta hittills! Herregud, det var röd puls från början till slut (typ) och så sjukt jobbigt! Det var ett sådant där pass som jag aldrig skulle ha slutfört på egen hand. Men det går ju inte att ge upp när alla andra kämpar på allt vad det går.

Sen körde jag ett ljudfilspass idag (coachning i lurarna) på löpbandet som var ett sk överraskningspass, dvs jag visste inte på förhand vad det skulle innehålla. Visade sig vara ganska likt tisdagens pass dvs en massa snabba intervaller blandat med styrkeövningar med hög puls. Så jäkla jobbigt! Men väldigt nöjd över hastigheten som jag kunde hålla på de olika intervallerna.

Imorgon säger schemat långpass på 1,5 h. Vi får väl se hur det blir med det.
 
Blev joggingrunda idag, samma som sist i skogen. Kändes lättare men jag pratade i tfn så jag sprang väldigt sakta. Men det blev iaf gjort, det är huvudsaken. Jag får helt enkelt strunta i kilometertid och istället tänka avstånd, tror jag. Spec när man tydligen inte ens ska syssla så mkt med kardio med min sjukdom, men tyvärr är det den enda träningen jag roas av och som hunden kan delta i.
 
Blev joggingrunda idag, samma som sist i skogen. Kändes lättare men jag pratade i tfn så jag sprang väldigt sakta. Men det blev iaf gjort, det är huvudsaken. Jag får helt enkelt strunta i kilometertid och istället tänka avstånd, tror jag. Spec när man tydligen inte ens ska syssla så mkt med kardio med min sjukdom, men tyvärr är det den enda träningen jag roas av och som hunden kan delta i.
Den bästa träningen är ju den som blir av, så huvudsaken är ju att det ska vara roligt imo. Oavsett sjukdom och så vidare. En får jobba med de förutsättningar en har och det tycker jag du gör bra:up:
 
Blev joggingrunda idag, samma som sist i skogen. Kändes lättare men jag pratade i tfn så jag sprang väldigt sakta. Men det blev iaf gjort, det är huvudsaken. Jag får helt enkelt strunta i kilometertid och istället tänka avstånd, tror jag. Spec när man tydligen inte ens ska syssla så mkt med kardio med min sjukdom, men tyvärr är det den enda träningen jag roas av och som hunden kan delta i.
Högre fart är ju heller inte lika med bättre resultat av träningen. Det kan snarare vara tvärtom. Variation är ett bättre ledord. Det kan vara variation under just det passet eller variation mellan olika pass. Jag tycker också att du verkar lösa det bra utifrån de förutsättningar du har!
 
Högre fart är ju heller inte lika med bättre resultat av träningen. Det kan snarare vara tvärtom. Variation är ett bättre ledord. Det kan vara variation under just det passet eller variation mellan olika pass. Jag tycker också att du verkar lösa det bra utifrån de förutsättningar du har!

Nä man ska väl helst köra intervaller för resultatet, men jag mäktar inte med det. Ffa inte mentalt :o Hamnar ju dessutom i perioder då jag knappt kan lyfta benen och ta mig framåt, då får jag nöja mig med en lunk och hålla den.
Jag tror att mest handlar det om prestationshetsen. Jag känner mig dålig om jag inte kan springa fort. Vad det då spelar för roll, när jag ändå inte ska tävla... det sitter bara i huvet.
 
Nä man ska väl helst köra intervaller för resultatet, men jag mäktar inte med det. Ffa inte mentalt :o Hamnar ju dessutom i perioder då jag knappt kan lyfta benen och ta mig framåt, då får jag nöja mig med en lunk och hålla den.
Jag tror att mest handlar det om prestationshetsen. Jag känner mig dålig om jag inte kan springa fort. Vad det då spelar för roll, när jag ändå inte ska tävla... det sitter bara i huvet.
Intervaller är väl bra om man vill förbättra sin snabbhet men jag tänkte mer på bäst träningsresultat i förhållande till nedlagd träning. Och då är det ju variationen som verkar göra mest nytta. Kroppen vänjer sig snabbt och man får bättre resultat om man gör lite variation. Det kan ju vara att tex ena gången fokusera mer på längd och nästa gång en kortare men snabbare runda. Eller att lägga in några korta fartökningar under ett annars långsamt pass osv. Det märks att du är väldigt van vid att fokusera på hastighet och att det är det enda som räknas. Det var därför som jag vill påminna om att forskningen visar att du blir bättre tränad av att göra lite varierat istället för att försöka springa det snabbaste/bästa man förmår på varje träningspass.
 
Intervaller är väl bra om man vill förbättra sin snabbhet men jag tänkte mer på bäst träningsresultat i förhållande till nedlagd träning. Och då är det ju variationen som verkar göra mest nytta. Kroppen vänjer sig snabbt och man får bättre resultat om man gör lite variation. Det kan ju vara att tex ena gången fokusera mer på längd och nästa gång en kortare men snabbare runda. Eller att lägga in några korta fartökningar under ett annars långsamt pass osv. Det märks att du är väldigt van vid att fokusera på hastighet och att det är det enda som räknas. Det var därför som jag vill påminna om att forskningen visar att du blir bättre tränad av att göra lite varierat istället för att försöka springa det snabbaste/bästa man förmår på varje träningspass.

Skönt, det tar bort lite av stressen för mig :p Det är ungefär så jag ändå gjort, de perioder jag kunnat hålla i träningen. Ett långpass i sakta mak och så nåt kortare, kanske inte jättesnabbt heller men känslan har varit att det varit tyngre även om kilometertid varit likvärdig de längre passen. Kanske för att jag stressar och blir mer trött. Vem vet.
I dagsläget tränar jag bara för att bli av med alla kilon jag dragit på mig sedan våren, men det verkar lönlöst. Jag har inte gått upp nämnvärt under min träningsfria tid heller, så det handlar nog mer om ämnesomsättning än om motion och kost. Faktiskt. Både en tröst och inte, Men frustrationen är hög när läkarna vägrar höja min medicin trots att all info jag hittar om min symptombild samt provsvar tyder på undermedicinering. Det är också den stora orsaken till att jag tappade tränngen nu i en period, känslan av att det spelar ingen roll. Jag är trött och tjock i perioder oavsett hur jag gör, allt som styr är i vilket skov min sköldkörtel är i.
 
Jag fick trots allt till ett långpass. Men inte i skogen som planerat. För när jag vaknade var det full storm ute. Och inte lugnade det sig heller. Så jag hade ingen lust alls att ge mig ut. Jag tycker det är så motigt att springa i motvind. Jag bor ju på landet med mest åkrar runt omkring så jag springer nästan alltid i blåst. Så när det är extra mkt så lackar jag helt enkelt ur. Så det fick bli ett löpbandspass! Jag hade faktiskt inte trott att jag skulle kunna springa ett långpass på löpband (pga leda) men jag lyckades ändå springa 1,5 h (på sekunden 😅). Så jag är nöjd med dagen och nöjd med veckan!
 
Jag fick trots allt till ett långpass. Men inte i skogen som planerat. För när jag vaknade var det full storm ute. Och inte lugnade det sig heller. Så jag hade ingen lust alls att ge mig ut. Jag tycker det är så motigt att springa i motvind. Jag bor ju på landet med mest åkrar runt omkring så jag springer nästan alltid i blåst. Så när det är extra mkt så lackar jag helt enkelt ur. Så det fick bli ett löpbandspass! Jag hade faktiskt inte trott att jag skulle kunna springa ett långpass på löpband (pga leda) men jag lyckades ändå springa 1,5 h (på sekunden 😅). Så jag är nöjd med dagen och nöjd med veckan!
Bra jobbat! Min hjärna ruttnar efter ca 20min på löpband så jag är djupt imponerad!
Idag hade det dock varit fantastiskt skönt med löpband för det blåser som skam här också. Och öppna fält halva rundan..
 
Bra jobbat! Min hjärna ruttnar efter ca 20min på löpband så jag är djupt imponerad!
Idag hade det dock varit fantastiskt skönt med löpband för det blåser som skam här också. Och öppna fält halva rundan..
Ja, det är verkligen übertråkigt att springa i monotont tempo på löpband (intervaller tycker jag däremot är roligt). Men det hjälpte mkt att jag fått upp en tv på väggen framför så att jag kunde kolla en serie samtidigt.
 
Ja, det är verkligen übertråkigt att springa i monotont tempo på löpband (intervaller tycker jag däremot är roligt). Men det hjälpte mkt att jag fått upp en tv på väggen framför så att jag kunde kolla en serie samtidigt.

Känner samma med motionscykeln på jobbet. När jag jobbar helg cyklar jag 2 mil per dag, men gör det till teven, annars blir det olidligt :angel:
 
Har inte tränat på länge nu , har bara varit lite less på kroppen just nu varit lite småskadad som har satt käpar i hjulen.

Men tanken är att börja med de imorgon igen
 
Onsdagens lunchjogg gick uruselt. Har ju nästan alltid inflammation i någon led men veckan innan hade det varit överjävligt i båda höfterna. Försökte verkligen att ändå inte felbelasta men kände i onsdags när jag började springa att jag ändå gjort just det veckan innan.

Kände av både knän och ena fotleden. Eftersom jag tyvärr är envis som en åsna så fortsatte jag springa iaf :banghead: med resultatet att inre ledbandet i bägge knäna gav mig långfingret och höger fotled gick på semester. :cautious:

Har inte gjort ett skvatt sedan dess utan mest linkat runt här hemma med tejpade knän och fotledsortos och bannat mig själv och min dumhet.

Nu börjar det dock kännas mycket bättre och genast satte jag upp planen att springa mån, ons och fredag i veckan. Ja ni hör ju, jag är lite smått korkad 🙄

Nu tror jag att jag lyckats övertyga mig själv att istället köra styrka mån /tis och prova jogga först på onsdag. Men vi får se om jag lyckas hålla mig till den här lite klokare planen eller om jag gör som jag brukar.
 
Jag är helt slut efter en riktigt körig helg med massa ideellt arbete och totalt 16,5 h sömn på 3 dygn, så dagens crossfit kanske blir avbokad till förmån för vila…

Den här veckan ser ut såhär:
Måndag: crossfit eller vila
Tisdag: ridning
Onsdag: crossfit och ridning
Torsdag: ridning
Fredag: crossfit eller vila
Lördag + söndag: vila
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
409
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
914
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp