Träning, hur börjar man?

En annan fragestallning.
Hur gor folk med dushning? :o Om jag simmar i poolen vill jag ju duscha och tvatta haret. Men jag vill inte borja tvatta haret varje dag, och med tanke pa hur svettig jag blir i gymmet. Blir man inte typ.. acklig i harbotten? :D
 
Last lite reviews om "pure losers" nu och dom ar visserligen ett eller ett par ar gamla men de later inte positivt alls. =( Det star att dom inte kor med "banned foods" osv. men det verkar anda vara nagat dom kor med. Och jag tror att om jag maste borja vaga mat och rakna kalorier att det kommer bli for mycket for mig. Just nu ar det tillrackligt att stalla om till att faktiskt ata mat oht.
Under tva ar har jag atit en gang om dagen, och da har det varit en burgare och strips. typ. Och extrema mangder lask och godis.
Gick for 6manader sedan over fran cola till pepsi max. och jag har klarat mig bra utan de extrema mangderna godis som jag atit. Nu har det bara varit 3.5 dagar hitills men anda.
 
Svarar bada.
Fast samtidigt vill jag ju ta vara pa den motivation jag har? Till exempel idag, jag vill ga dit, jag vet bara inte vad jag ska gora dar. Jag maste vanta tills efter klockan 4, da jag har ett paket som ska levereras mellan 3-4 idag. Sa jag hinner inte dit innan nu for jag maste ata nagan typ av lunch forst.
Sa jag vill dit, jag vet bara inte vad jag ska gora nar jag kommer dit, det ar det jag tycker ar svart. Hitta "program" eller ovningar som funkar for mig.

T.ex korde jag ben igar. 10min cross, 5min trapp, jagarstallning mot vaggen 3x10sek. och sedan en variation av ben-maskingerna. Jag var helt slut och benen skakade, men jag har ingen traningsvark idag, sa det kanns som att jag gjorde nagat fel?

Man får inte alltid träningsvärk, och det är inget kvitto på att man tränat bättre heller. Med tanke på att du bär på lite vikt hela dagarna så är det också sannolikt att du redan har rätt starka ben! Men gissningsvis kommer den kväll ;) Min brukar komma sent på kvällen eller över natten mot dag två efter träning.
 
En annan fragestallning.
Hur gor folk med dushning? :o Om jag simmar i poolen vill jag ju duscha och tvatta haret. Men jag vill inte borja tvatta haret varje dag, och med tanke pa hur svettig jag blir i gymmet. Blir man inte typ.. acklig i harbotten? :D

Jag tvättar håret efter varje gång. Jag vet, det suger. Men man kan inte få båda här - både fräscht hår utan att duscha och att träna ofta.

Ett tips om du inte vill tvätta varje gång efter gym är att bara föna bort svetten och sen ta i lite torrschampo. Jag gör det ibland om jag vet att jag ändå ska träna dagen efter igen. Jag skulle prioritera att tvätta efter simningen om jag var du.
 
Man får inte alltid träningsvärk, och det är inget kvitto på att man tränat bättre heller. Med tanke på att du bär på lite vikt hela dagarna så är det också sannolikt att du redan har rätt starka ben! Men gissningsvis kommer den kväll ;) Min brukar komma sent på kvällen eller över natten mot dag två efter träning.
Ja, jag har redan starka ben. Jag maxar bada benmaskinerna dar man pressar ihop laren och pressar isar dom. 60kg. Men det kanns anda som att nagat borde komma, haha. Speciellt eftersom jag var sa skakis.

Jag tvättar håret efter varje gång. Jag vet, det suger. Men man kan inte få båda här - både fräscht hår utan att duscha och att träna ofta.

Ett tips om du inte vill tvätta varje gång efter gym är att bara föna bort svetten och sen ta i lite torrschampo. Jag gör det ibland om jag vet att jag ändå ska träna dagen efter igen. Jag skulle prioritera att tvätta efter simningen om jag var du.

Haha jo de kanske ar sa, att man inte kan fa allt.
Jag har redan valdigt torr harbotten sa klor hjalper inte direkt. Men som det ar nu har jag kort bade gym och sen simning som ett satt att varva ner och stracka ut.
 
Last lite reviews om "pure losers" nu och dom ar visserligen ett eller ett par ar gamla men de later inte positivt alls. =( Det star att dom inte kor med "banned foods" osv. men det verkar anda vara nagat dom kor med. Och jag tror att om jag maste borja vaga mat och rakna kalorier att det kommer bli for mycket for mig. Just nu ar det tillrackligt att stalla om till att faktiskt ata mat oht.
Under tva ar har jag atit en gang om dagen, och da har det varit en burgare och strips. typ. Och extrema mangder lask och godis.
Gick for 6manader sedan over fran cola till pepsi max. och jag har klarat mig bra utan de extrema mangderna godis som jag atit. Nu har det bara varit 3.5 dagar hitills men anda.
Äsch, det var kanske dumt av mig att rekommendera något som jag inte har personlig erfarenhet av och som jag vet så lite om. Tyvärr blir det ju ofta ett sådant fokus på sådana där mainstream program, det är jättesynd tycker jag! Samtidigt känns det som att allt fler i branschen börjar våga stå emot det där och förespråka ett mer sunt synsätt, men det lär väl ta ett tag innan några större förändringar kan ses :down:
 
@Poisonous
Det finns zumba-pass, Just dance och Yoga with Adriene på youtube som jag kör då och då. Eftersom du är överrörlig så vet jag inte om du har restriktioner för yoga?

Sedan är jag sucker för inspirerande quotes för fitness, oftast är där nån hurtig människa i bakgrunden.
 
Jag vet allt för väl hur det är att tappa bort vem man är och vad man brukade tycka om.
Men kan du minnas några saker du brukat trivas med att göra? Någon typ av tv/radioprogram du gärna lyssnar på, någon inriktning på böcker och tidningar? Eller något du tycker verkar kul eller spännande men "för svårt", "inte för dig" etc?

För att ge konkreta tips på vad jag gillar så är det ridning, dans, simning och klättring. Promenader är helt okej vardagsmotion, och springa är okej när jag är i hyfsad form. Annat jag tycker verkar kul är cheerleading, konståkning och gymnastik.
Nu har jag inte läst hela den långa tråden. Men - simma!!! Inom simningen är det en klar fördel att ha hull. Man får bättre vattenläge och simmar snabbare. Simmar du bröstsim? Isåfall - gå en crawlkurs. Alla crawlkurser är inte bra, och nu vet jag ju inte var du bor, men kan du hitta en Total Immersion så bara hugg den, utan att tveka. Sen är the sky´s the limit, helt enkelt. Rätt vad det är har du en våtdräkt och simmar i havet. Känner dig amazing! Innan du vet ordet av är du en triathlet! Inom triathlon är taket skyhögt. Jag lovar. Alla är lika välkomna helt oavsett och jag ser, till och med inom Ironman, värstingdistansen, startande som har 50 kilos övervikt och mer men som tar sig igenom tack vare pannben. Har man inte pannben så kan det utvecklas. Inoim triathlon finns givetvis kortare distanser att börja med. Där folk cyklar damcykel med korg, typ. De som kommer i mål sist för flest applåder och älskas mest!
Vad du än väljer, så kör!!!
 
En annan fragestallning.
Hur gor folk med dushning? :o Om jag simmar i poolen vill jag ju duscha och tvatta haret. Men jag vill inte borja tvatta haret varje dag, och med tanke pa hur svettig jag blir i gymmet. Blir man inte typ.. acklig i harbotten? :D
Tvätta utan schampo, använd endast vatten och gnugga lite försiktigt, det är allt som behövs :D

Får du i dig ordentli mat? Det är också jättebra för motivationen, finns många bra recept där ute men rekomenerar heidi sommers på YT. Hon är verkligen inspirerande:up:
 
Jag kan rekommendera ett bra sätt att komma igång med att springa som funkade för mig.
På gymmet, på treadmillen - intervaller. Jag började med fem minuter gå, fem minuter jogg, fem minuter gå... tre av varje. Men man kan ju göra som man vill där.
Man kan successivt öka tempot, och gradvis dra ner på antalet gå-minuter och öka antalet spring-minuter. Rätt vad det är (eller ja, efter ett antal veckor eller månader) så kan man springa i 30 minuter utan att stanna!
Jag tycker att det var mycket lättare på detta sättet, för man är alltid bara ett par minuter från nästa ”vila”
 
Jag har redan musik, poddar, ljudbocker. Men det ar inget som hjalper mig direkt. Jag hatar promenader och tycker det ar meningslost. Dessutom ett bostadsomrade som ar helt asfalterat utan mojlighet till skogspromenader gor att jag far benhinneinflammation pa en gang.



Det finns grupptraning. Men mycket ar extremt. typ; Total body conditioning, HIIT, Circuits, Extreme interval fitness och spinning.
Dom gor zumba ibland men verkar inte vara tillrackligt med manniskor som bokar for att de ska bli av =( Annars alskar jag zumba!



Bor i wales so finns inget friskis och svettis har tyvarr. Bara mer extrema pass.



Har inte provat med glasogon. Har nog aldrig provat det medan jag brostsimmat. Jo, jag kanner av de i nacke och axlar haha, och jag tar tag i kanten och satter fotterna mot vaggen for att stretcha ut ryggen igen. Tack for tipset!



Har alltid ljudbocker, poddar, tung pepp musik. Men de hjalper inte, jag hatar att det inte har nagan mening. Du gar, for att komma tillbaka dar du borjade? Jag vet inte om det har nagan underliggande mental mening for mig, haha. Jag bara hatar det.



Har tyvarr inte tillgang till det har i Wales.



Hunden i huset gar inte promenader. Hon har nog aldrig varit utanfor huset ens en gang. Forutom bakgarden. Egen hund for den anledningen ar inte aktuellt. Och musik/ljudbocker osv hjalper inte.


Tack for alla svar horrni, jag menar inte alls att lata negativ. Det kanns som om jag kort fast redan, haha. Och forlat for de mixade spraket. Nar jag skriver pa datorn har jag engelskt keyboard och pa telefonen kan hag andra till svenska.
Synd, de ska finnas i London.

Prova Zombies run då? En halvtimma berättelse och man har egen musik. Om man vill kan man ha zombievarning på och då jogga när de varnar och gå igen när faran är över. Man får stuff och får bygga en stad. (Alltså man ska jogga och sedan springa men de registrerar relativ fartökning) rundan kommer upp med hur långt man kom på hemsidan.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om jag har nagan direkt motivation. Jag vill ga ner i vikt. Jag vill ma battre. For just nu ar jag acklad av mig sjalv, jag vill kunna handla klader utan att tanka pa hur de ser ut pa mig istallet for modellen. Och jag vet att det inte ar en hallbar motivation, for det ska komma fran insidan, selflove, bodypositive och allt det dar. Att man alltid kommer ha komplex over nagat. Men det senaste aret, jag gick till affaren haromdagen och insag att det var 2.5manader sedan jag gick dit senast. Har inte lagat mat hemma pa nastan 3manader. Sa fort jag varit ledig har jag legat hemma for att jag varit for trott for nagat annat, for ledsen. Pa gransen till att ha blivit utbrand, och det skramde skiten ur mig. Sa jag vill ma bra igen.



Ja, gud ja. Jag kan ga om det ar med ett syfte "Nu ska jag ga till affaren" eller jag maste ga fran ena sidan av stan, till den andra for en specific affar jag vill ha nagat fran. Men att ga, utan mal, for att ga? nej, de funkar inte alls.
Haha ja, ambitios ar minst sagt jag. Gick in pa gymmet den 2a januari. Slutade ata obscena mangder godis, lagade mat, at frukost, lunch, middag, kopte morotter, gurka, sallad, lagade mat 3ganger samma dag, varit till gymmet 3dagar i rad nu. Men vill samtidigt ta min vilodag pa lordag eftersom jag ska traffa en gammal arbetskamrat och vet att de kommer bli sent.
Har du en ny telefon? Pokémon? Ägg kläcks om man går.
 
En annan fragestallning.
Hur gor folk med dushning? :o Om jag simmar i poolen vill jag ju duscha och tvatta haret. Men jag vill inte borja tvatta haret varje dag, och med tanke pa hur svettig jag blir i gymmet. Blir man inte typ.. acklig i harbotten? :D
Vatten sköljer ur svett. (Men inte klor väl)
 
@Poisonous
Det finns zumba-pass, Just dance och Yoga with Adriene på youtube som jag kör då och då. Eftersom du är överrörlig så vet jag inte om du har restriktioner för yoga?

Sedan är jag sucker för inspirerande quotes för fitness, oftast är där nån hurtig människa i bakgrunden.
Gillar också Adrieneyoga.
 
@Badger Hon är grym!

@Poisonous Simmar du hade jag köpt ett milt schampo på apoteket, fråga om hjälp!
Är det bara svett så brukar jag göra en inbakad fläta så ser det inte lika fett ut. Men har jag schwetats jättemycket så är det lika bra att duscha. Annars går jag runt och oroar mig för att håret ser jättefettigt ut!
 
Ja, jag har redan starka ben. Jag maxar bada benmaskinerna dar man pressar ihop laren och pressar isar dom. 60kg. Men det kanns anda som att nagat borde komma, haha. Speciellt eftersom jag var sa skakis.



Haha jo de kanske ar sa, att man inte kan fa allt.
Jag har redan valdigt torr harbotten sa klor hjalper inte direkt. Men som det ar nu har jag kort bade gym och sen simning som ett satt att varva ner och stracka ut.
Badmössa på under simningen?
 
Härligt att du kommit igång med träningen!
För att få ut mer av gymmet så rekommenderar jag att investera i några PT-timmar så denne kan dels visa hur maskinerna ska användas och sedan lägga upp ett träningsprogram till dig. För denne kan du även berätta att du är överrörlig så att du får övningar som stabiliserar.

Något som gav mig en riktig boost var när jag tog upp karateträningen igen - det är bara såååå kul!! Och man får "alltiett" med styrka, kondition, koordinering, mentalt och smidighet
 
Jag har redan musik, poddar, ljudbocker. Men det ar inget som hjalper mig direkt. Jag hatar promenader och tycker det ar meningslost. Dessutom ett bostadsomrade som ar helt asfalterat utan mojlighet till skogspromenader gor att jag far benhinneinflammation pa en gang.



Det finns grupptraning. Men mycket ar extremt. typ; Total body conditioning, HIIT, Circuits, Extreme interval fitness och spinning.
Dom gor zumba ibland men verkar inte vara tillrackligt med manniskor som bokar for att de ska bli av =( Annars alskar jag zumba!



Bor i wales so finns inget friskis och svettis har tyvarr. Bara mer extrema pass.



Har inte provat med glasogon. Har nog aldrig provat det medan jag brostsimmat. Jo, jag kanner av de i nacke och axlar haha, och jag tar tag i kanten och satter fotterna mot vaggen for att stretcha ut ryggen igen. Tack for tipset!



Har alltid ljudbocker, poddar, tung pepp musik. Men de hjalper inte, jag hatar att det inte har nagan mening. Du gar, for att komma tillbaka dar du borjade? Jag vet inte om det har nagan underliggande mental mening for mig, haha. Jag bara hatar det.



Har tyvarr inte tillgang till det har i Wales.



Hunden i huset gar inte promenader. Hon har nog aldrig varit utanfor huset ens en gang. Forutom bakgarden. Egen hund for den anledningen ar inte aktuellt. Och musik/ljudbocker osv hjalper inte.


Tack for alla svar horrni, jag menar inte alls att lata negativ. Det kanns som om jag kort fast redan, haha. Och forlat for de mixade spraket. Nar jag skriver pa datorn har jag engelskt keyboard och pa telefonen kan hag andra till svenska.
När det gäller promenader så gillar jag inte heller att gå utan mening, så antingen så skaffar man sig en mening (typ gör ett ärende eller så) eller så är meningen att lyssna på en pod eller en ljudbok.

Sen vill jag rekommendera cykling! Det är väldigt skonsamt för kroppen, plus att det är, tycker jag, betydligt roligare än att gå eller springa. Så ut och cykla en halvtimme eller timme när vädret tillåtet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp