Träning, hur börjar man?

Finns det fria vikter på gymmet eller är det bara maskiner? Finns roddmaskin?
Vill tipsa om starting strenght-schema och komplettera med annat du vill göra övriga dagar. Tex simning, rodd, crosstrainer, pass, dans. Tycker du det är tråkigt att bara promenera så skaffa Pokemon Go, då kan du sysselsätta dig i timmar och samtidigt vara ute och röra på dig :D
 
En annan fragestallning.
Hur gor folk med dushning? :o Om jag simmar i poolen vill jag ju duscha och tvatta haret. Men jag vill inte borja tvatta haret varje dag, och med tanke pa hur svettig jag blir i gymmet. Blir man inte typ.. acklig i harbotten? :D
Jag tränar också, varje dag i stort sett - simmar, springer eller cyklar. Jag gör så, att jag bara sköljer håret i duschen, bara vatten alltså, för att få bort svetten. Sen sätter jag i balsam. Inget schampo alltså. Funkar jättebra och torkar inte ut :-) Tvättar med schampo gör jag kanske 2 ggr i veckan. Det hade nog räckt med 1.
 
Äsch, det var kanske dumt av mig att rekommendera något som jag inte har personlig erfarenhet av och som jag vet så lite om. Tyvärr blir det ju ofta ett sådant fokus på sådana där mainstream program, det är jättesynd tycker jag! Samtidigt känns det som att allt fler i branschen börjar våga stå emot det där och förespråka ett mer sunt synsätt, men det lär väl ta ett tag innan några större förändringar kan ses :down:

Nej inte dumt alls! Det ar val som med all marknadsforing, de later jattebra men sedan kanske inte sanningen ar sadan. Sen var ju reviewsen ett par ar gamla sa de kanske har andrats?

@Poisonous
Det finns zumba-pass, Just dance och Yoga with Adriene på youtube som jag kör då och då. Eftersom du är överrörlig så vet jag inte om du har restriktioner för yoga?

Sedan är jag sucker för inspirerande quotes för fitness, oftast är där nån hurtig människa i bakgrunden.

Provade yoga for nagat ar sedan och det var ingen hit for min rygg tyvarr. haha.

Nu har jag inte läst hela den långa tråden. Men - simma!!! Inom simningen är det en klar fördel att ha hull. Man får bättre vattenläge och simmar snabbare. Simmar du bröstsim? Isåfall - gå en crawlkurs. Alla crawlkurser är inte bra, och nu vet jag ju inte var du bor, men kan du hitta en Total Immersion så bara hugg den, utan att tveka. Sen är the sky´s the limit, helt enkelt. Rätt vad det är har du en våtdräkt och simmar i havet. Känner dig amazing! Innan du vet ordet av är du en triathlet! Inom triathlon är taket skyhögt. Jag lovar. Alla är lika välkomna helt oavsett och jag ser, till och med inom Ironman, värstingdistansen, startande som har 50 kilos övervikt och mer men som tar sig igenom tack vare pannben. Har man inte pannben så kan det utvecklas. Inoim triathlon finns givetvis kortare distanser att börja med. Där folk cyklar damcykel med korg, typ. De som kommer i mål sist för flest applåder och älskas mest!
Vad du än väljer, så kör!!!

Ja jag simmar brostsim, jag kan crawla ocksa men foredrar brostsim. Havet vettetusan, blivit sa sjukt frusen pa senaste tiden :D

Tvätta utan schampo, använd endast vatten och gnugga lite försiktigt, det är allt som behövs :D

Får du i dig ordentli mat? Det är också jättebra för motivationen, finns många bra recept där ute men rekomenerar heidi sommers på YT. Hon är verkligen inspirerande:up:

Jag forsoker ata tre ganger per dag. Frukost - Havregrynsgrot, lunch och sedan middag. Ibland sallad, ibland kyckling, ibland fisk osv. tyvarr ar jag en sucker for graddiga saser. Haha

Jag kan rekommendera ett bra sätt att komma igång med att springa som funkade för mig.
På gymmet, på treadmillen - intervaller. Jag började med fem minuter gå, fem minuter jogg, fem minuter gå... tre av varje. Men man kan ju göra som man vill där.
Man kan successivt öka tempot, och gradvis dra ner på antalet gå-minuter och öka antalet spring-minuter. Rätt vad det är (eller ja, efter ett antal veckor eller månader) så kan man springa i 30 minuter utan att stanna!
Jag tycker att det var mycket lättare på detta sättet, för man är alltid bara ett par minuter från nästa ”vila”

Det kanns som att jag ar lite for tung for att springa fortfarande. Det blir sadan galen belastning pa knan och leder eftersom jag ar overrorlig ocksa.
 
Synd, de ska finnas i London.

Prova Zombies run då? En halvtimma berättelse och man har egen musik. Om man vill kan man ha zombievarning på och då jogga när de varnar och gå igen när faran är över. Man får stuff och får bygga en stad. (Alltså man ska jogga och sedan springa men de registrerar relativ fartökning) rundan kommer upp med hur långt man kom på hemsidan.
Har du en ny telefon? Pokémon? Ägg kläcks om man går.

Jo jag ska prova ladda ner zombies run men blir nog inte tal om att springa an :D Pokemon spelade jag forut men ar inget fan direkt.

Härligt att du kommit igång med träningen!
För att få ut mer av gymmet så rekommenderar jag att investera i några PT-timmar så denne kan dels visa hur maskinerna ska användas och sedan lägga upp ett träningsprogram till dig. För denne kan du även berätta att du är överrörlig så att du får övningar som stabiliserar.

Något som gav mig en riktig boost var när jag tog upp karateträningen igen - det är bara såååå kul!! Och man får "alltiett" med styrka, kondition, koordinering, mentalt och smidighet

Ja det kanns jatteharligt att va igang igen! Ska hora om PT hjalp imorgon nar jag ska till gymmet for mitt forsta zumbapass (om det blir av)

Finns det fria vikter på gymmet eller är det bara maskiner? Finns roddmaskin?
Vill tipsa om starting strenght-schema och komplettera med annat du vill göra övriga dagar. Tex simning, rodd, crosstrainer, pass, dans. Tycker du det är tråkigt att bara promenera så skaffa Pokemon Go, då kan du sysselsätta dig i timmar och samtidigt vara ute och röra på dig :D

Det finns fria vikter och roddmaskin. Fria vikter kanns laskigt da jag inte har nagan koll alls och rodd ar ocksa tvivelaktigt for jag maste gora nagat fel for jag far alltid ont i ryggen efterat.
 
Uppdatering; tog och simmade imorse. Provade med glasogon sa jag kunde ligga under vattenytan och det gjorde helt sjukt stor skillnad. Sa tack! Hade med mig mp3n ocksa och helt plotsligt hade jag simmat 1h. Hade bara tankt simma 30min :D

Imorn ska det vara dags for zumba, OM det blir av. Men jag hoppas det! Annars ska jag hora mig for om PT hjalp sa att jag kan fa hjalp med nagan slags struktur.
 
Jo jag ska prova ladda ner zombies run men blir nog inte tal om att springa an :D Pokemon spelade jag forut men ar inget fan direkt.



Ja det kanns jatteharligt att va igang igen! Ska hora om PT hjalp imorgon nar jag ska till gymmet for mitt forsta zumbapass (om det blir av)



Det finns fria vikter och roddmaskin. Fria vikter kanns laskigt da jag inte har nagan koll alls och rodd ar ocksa tvivelaktigt for jag maste gora nagat fel for jag far alltid ont i ryggen efterat.
Nej jag började verkligen inte att springa. Eller jag sprang, gick, sprang, gick och hade bara som mål att ta mig så långt jag kunde på en halvtimma. I höstas sprang jag hela :) Det var kul och ett nytt sätt att jogga, jag har alltid typ tvingat mig att jogga 2,5 km och sedan tänkt att jag utökar sträckan därifrån. Att flytta på mig en halvtimma och sedan säga jippiii när jag hann längre på den tiden var roligare.

(Har tillfälligt vinteruppehåll. :D)
 
Senast ändrad:
Nej jag började verkligen inte att springa. Eller jag sprang, gick, sprang, gick och hade bara som mål att ta mig så långt jag kunde på en halvtimma. I höstas sprang jag hela :) Det var kul och ett nytt sätt att jogga, jag har alltid typ tvingat mig att jogga 2,5 km och sedan tänkt att jag utökar sträckan därifrån. Att flytta på mig en halvtimma och sedan säga jippiii när jag hann längre på den tiden var roligare.

(Har tillfälligt vinteruppehåll. :D)

Ja alltsa.. Jag har ingen kondis alls. Jag orkar inte ens springa 5min, pa allvar! Det ar liksom sa mycket som ror pa sig :o sa att bara halla sig uppratt medans jag smaspringer ar en challenge i sig. Haha sa javla tragiskt :angel:
 
Hamnade på aerobics istället för zumban. Mycket riktigt, grymt tränade tjejer i yogatights som kunde alla övningar och dessutom i en spegelsal. Jag vill bara gråta
 
Hamnade på aerobics istället för zumban. Mycket riktigt, grymt tränade tjejer i yogatights som kunde alla övningar och dessutom i en spegelsal. Jag vill bara gråta
Begripligt, jag avskydde aerobics länge (och gillar det fortfarande inte).
Ett par korridorare som älskade det kom dock med ett bra tips som gör saken bättre om man nu måste gå av någon orsak. Och jag lovar det blir bättre med det här obehagliga knepet. Knepet är att ställa sig mitt framför den käcka instruktören, i rad två, inte i rad 1.

Då kommer du att se klart vad hon gör, när hon plötsligt står och hoppas att ni kommer ihåg själva så följer du dem framför. Och det stora plusset! när de plötsligt vänder hela salen åt andra hållet och åt tredje och åt fjärde då står du längst bak och i mitten, men bredvid folk som kan alla rörelserna. Står man längst bak, eller ute på kanten som jag brukade göra så ser man ingenting, fick inte rörelserna klart för sig och sedan står man först! med näsan i väggen och alla bakom sig när det vänder. :wtf:

Jag kör det på Yoga också. Det är obehagligt att vara nära instruktören men klart värt det när man faktiskt ser vad de gör.

Speglar i den storleken brukar dessutom aldrig återge människor korrekt, man blir alltid lite tjockare eller smalare eller får jättestor ända eller blir hopklämd vid knäna. Så det är hemskt men jag brukar försöka tänka att det säkert är alldeles extra osmickrande speglar vid just mig! (Hörde en väninna säga att hennes tonårsson inte gillade speglarna på ena friskis hos oss för de gjorde honom smalare :D han kallade det tjejspeglarna, han föredrog dem på andra stället som breddade ut honom :laugh: de som gör att jag försöker blunda.)

(En annan sak med aerobics, de verkar köra samma pass en hel termin och börja "enklare" och bygga på allteftersom. Så de som kan är inte galet smarta, de har bara hängt på passet väldigt länge.)
 
Senast ändrad:
Lite bakgrundsinfo.
Alltid varit överviktig. Var som mest aktiv när jag red, red då 5 dagar i veckan som mest. Har alltid hatat att träna, tycker promenader är dötråkigt.
Har jobbat inom fast food sedan 3år tillbaka och i princip levt på burgare och fried chicken.
Är 171cm lång och väger 115kg ca.

Problematik: diskbråck lågt i ländryggen, ledvärk ala reumatism och varenda ligament i min kropp är för lång, överrörlig till tusen.
Är också borderline personlighet.

Nu sa jag upp mig från jobbet för två veckor sedan pga. Diverse olika anledningar men jag blev väldigt snabbt uttråkad av att bara vara hemma så jag drog på gymmet och jag simmade. Bästa jag gjort på länge, det var sååå skönt!
Nu idag är 4e dagen men jag har redan slut på.. inte motivation men fantasi? Vad gör man egentligen? Nu kombinerar jag gym och simning för att simning verkar vara skonsammare. Dock får jag ont i ryggen av att simma, vet inte om det har att göra med att man svankar när man simmar bröstsim?

Utöver det här jag gjort 10-20 min på crosstrainern varje gång. För att få upp pulsen, och jag blir svettig!!! Haha.

Tänkte gå idag, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra? Jag har redan helt slut på fantasi.
Hur gör man egentligen? Var hittar man inspiration? Hur gör man "rätt"?

Gå ut och gå. Hitta nåt som roar dig medan du är ute och går. Ljudbok, Pokemon Go eller träningsapp med uppsatta mål. Antal steg per dag eller kompis eller vad som nu gör att du tycker att det blir roligare. Skaffa ett par bra skor så du itne sliter på knän och fötter i onödan.

Jag tycker att Pokemon Go är en rolig grej att göra när jag är ute och går. Blir lätt att jag går en extra lång runda för att jag vill uppnå nåt i spelet (kläcka det där 10 km ägget eller ta några extra Pokestops).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp