Träning, hur börjar man?

Haha utan att bli for deprimerande och att ga in pa en lang bakgrundshistoria som stracker sig ar tillbaka. Jag vet inte langre vem jag ar eller vad jag tycker om. Jag har tappat allt med mig sjalv som jag brukade vara. Sa jag har egentligen bara ett intresse, pcgaming. Haha vilket inte direkt hjalper. Jag har provat allt mojligt vad galler musik och ljudbocker. Dock maste jag kika in zombieappen, hahaha.



Haha men gud va sjukt, de maste jag kolla in. Om inte annat sa gar de kanske att kombinera med crosstrainern. Vill inte borja springa pa asfalt med min vikt, da tigger jag om att ge upp, haha.

Jag vet allt för väl hur det är att tappa bort vem man är och vad man brukade tycka om.
Men kan du minnas några saker du brukat trivas med att göra? Någon typ av tv/radioprogram du gärna lyssnar på, någon inriktning på böcker och tidningar? Eller något du tycker verkar kul eller spännande men "för svårt", "inte för dig" etc?

För att ge konkreta tips på vad jag gillar så är det ridning, dans, simning och klättring. Promenader är helt okej vardagsmotion, och springa är okej när jag är i hyfsad form. Annat jag tycker verkar kul är cheerleading, konståkning och gymnastik.
 
Kanske du kan hitta någon att träna tillsammans med? Kanske någon som också vill hålla på med crosstrainer och liknande så att ni kan prata under tiden ni tränar?

Jag cyklar mycket, och de cykelrundor jag tar tillsammans med vänner, de känns inte ens som träning. Det är mer att vi umgås och råkar sitta på cyklar samtidigt. Senast igår blev cykelturen ungefär en halvtimme längre än planerat eftersom vi var tvungna att ta en liiiten sväng till för att hinna prata klart innan vi skiljdes åt :D

Jag har inga vanner. Haha det later sa sjukt men de har jag verkligen inte. Jag drog med mig min sambo tva dagar for han var ledig men nu ar han tillbaka pa jobbet och det ar ett ganska fysiskt jobb sa han kommer inte kunna folja med pa manga av mina pass.
Jag saknar att cykla men har inte kopt nagan cykel har. Dels ar dom svindyra och dels hade jag bara kunnat anvanda den for att cykla en svang for motion och sen stalla in den i uthuset, cykla till stan eller sadana saker ar uteslutet for allt blir stulet oavsett las.
 
Jag tror man måste fundera ut vad som motiverar en.
Vissa motiveras av att sätta upp mål tex orka gå en viss sträcka eller vara med i ett lopp.
Andra motiveras av att lyssna på musik etc.
För mig handlar det om att göra något som jag tycker är kul dvs jag har tränat mkt på gym etc tidigare men blir numera uttråkad om jag gör det för ofta. För mig måste jag göra det jag tycker är kul och göra olika saker. Tex gillar jag promenera om det också är en aktivitet tex titta på fåglar men bara promenera är tråkigt. Dansa och göra rörelser är kul men inte att springa. Åka skridskor låter tråkigt men jag har sett att de har konståkning för vuxna nybörjare- det låter kul. ja.. du förstår hur jag menar.

Så fundera kring vad som motiverar dig och anpassa förutsättningarna efter det.
 
Jag hatar promenader och tycker det ar meningslost.

Enda sättet för mig att "bara gå" är om jag har ett syfte. Att rasta en hund går inte, men att transportgå till en affär längre bort för att handla eller liknande fungerar hyfsat.

I övrigt, det är lätt att vara väldigt ambitiös i början och gå all in med träning varje dag, men kom ihåg att återhämtning är minst (om än inte mer) lika viktigt. Du skrev att du gillade Zumba, youtube har en massa danspass och liknande - det brukar jag köra hemma! Älskar att dansa men är urkass på att förstå och koordinera, men i vardagsrummet kan jag skutta bäst jag vill :D
 
Jag vet allt för väl hur det är att tappa bort vem man är och vad man brukade tycka om.
Men kan du minnas några saker du brukat trivas med att göra? Någon typ av tv/radioprogram du gärna lyssnar på, någon inriktning på böcker och tidningar? Eller något du tycker verkar kul eller spännande men "för svårt", "inte för dig" etc?

För att ge konkreta tips på vad jag gillar så är det ridning, dans, simning och klättring. Promenader är helt okej vardagsmotion, och springa är okej när jag är i hyfsad form. Annat jag tycker verkar kul är cheerleading, konståkning och gymnastik.

Ridning och musik har varit min grej. Ridning har fungerar inte da jag inte.. vet inte hur jag ska forklara men ridskolan i stan har bara en hage. Dar hastarna far turas om att ga. Stora fina uteboxar men langt ifran tillracklig utevistelse i mina ogon sa det ar inget jag vill stotta.
Musik - dans. Zumba, alskade jag nar jag bodde hemma i sverige men mitt gym verkar fa svart att fa tillrackligt med folk till klasserna vilket ar jattesynd!
Dom har dansaerobics ocksa, men det ar samma dar, de verkar bli installda.
 
Mycket vill ha mer, är mitt bästa råd hur märkligt det än låter. Med det menar jag att man bygger upp en lust med tiden om man tränar regelbundet. Många som börjar träna tycker att det är jobbigt, eller tråkigt, i början och slutar därför efter några veckor. Men när konditionen, styrkan och rutinen kommer ikapp så kommer också lusten för många. Vilar man för många dagar då så börjar det krypa i kroppen och du kommer längta efter att få röra på dig. Det är samma sak med kost. En sallad smakar ingenting första gången du äter den men den hundronde salladen längtar man efter så det vattnas i munnen. Ja, för att dra ett parallellt spår då. Jag lovar, det kommer bli både enklare och roligare med tiden. Tills dess?

1. Gör saker som känns så roliga som möjligt och var inte rädd för att passa på att testa lite olika aktiviteter nu när du precis börjat.
2. Diciplin, är tyvärr en liten del av träningen även för oss tränings-junkies. Känns det motigt ibland så försök tänka på antingen det långsiktiga målet, eller bara hur skönt det kommer bli att lägga sig raklång i bastun efter passet :p
 
Jo, jag vet. Men man vill ju som gora ratt och jag har ett "duktig flicka" komplex och vill alltid gora allting ratt och allting pa en gang. Och fran att alltid varit overviktig sa folk dommer en. Och att kliva in pa ett grupp-pass dar man omges av manniskor som ar "fit" det kanns som att folk kommer titta pa en alla bitch-fran-high-school-med-hojda-ogonbryn och va typ "Tror hon att hon ska klara av det har?" speciellt nar man blir hogrod i ansiktet och svettig efter 20min crosstrainer. med en puls pa 180. Literally.
Och jag vet att de kanske inte ar sa, att folk ar sa fokuserade pa sig sjalva, men de ar anda pinsamt.

Vilken tråkig och jobbig känsla att ha! Tror verkligen ingen tänker så men känslan är ju superjobbig oavsett. Förstår din känsla och vill inte vara dryg men det är verkligen så att alla fokuserar på sig själv och om de inte gör det utan tittar snett på andra som är och tränar är de dumma i huvudet. Det hjälper kanske inte dig så mycket men ja.
 
Jag tror man måste fundera ut vad som motiverar en.
Vissa motiveras av att sätta upp mål tex orka gå en viss sträcka eller vara med i ett lopp.
Andra motiveras av att lyssna på musik etc.
För mig handlar det om att göra något som jag tycker är kul dvs jag har tränat mkt på gym etc tidigare men blir numera uttråkad om jag gör det för ofta. För mig måste jag göra det jag tycker är kul och göra olika saker. Tex gillar jag promenera om det också är en aktivitet tex titta på fåglar men bara promenera är tråkigt. Dansa och göra rörelser är kul men inte att springa. Åka skridskor låter tråkigt men jag har sett att de har konståkning för vuxna nybörjare- det låter kul. ja.. du förstår hur jag menar.

Så fundera kring vad som motiverar dig och anpassa förutsättningarna efter det.

Jag vet inte om jag har nagan direkt motivation. Jag vill ga ner i vikt. Jag vill ma battre. For just nu ar jag acklad av mig sjalv, jag vill kunna handla klader utan att tanka pa hur de ser ut pa mig istallet for modellen. Och jag vet att det inte ar en hallbar motivation, for det ska komma fran insidan, selflove, bodypositive och allt det dar. Att man alltid kommer ha komplex over nagat. Men det senaste aret, jag gick till affaren haromdagen och insag att det var 2.5manader sedan jag gick dit senast. Har inte lagat mat hemma pa nastan 3manader. Sa fort jag varit ledig har jag legat hemma for att jag varit for trott for nagat annat, for ledsen. Pa gransen till att ha blivit utbrand, och det skramde skiten ur mig. Sa jag vill ma bra igen.

Enda sättet för mig att "bara gå" är om jag har ett syfte. Att rasta en hund går inte, men att transportgå till en affär längre bort eller liknande fungerar hyfsat.

I övrigt, det är lätt att vara väldigt ambitiös i början och gå all in med träning varje dag, men kom ihåg att återhämtning är minst (om än inte mer) lika viktigt. Du skrev att du gillade Zumba, youtube har en massa danspass och liknande - det brukar jag köra hemma! Älskar att dansa men är urkass på att förstå och koordinera, men i vardagsrummet kan jag skutta bäst jag vill :D

Ja, gud ja. Jag kan ga om det ar med ett syfte "Nu ska jag ga till affaren" eller jag maste ga fran ena sidan av stan, till den andra for en specific affar jag vill ha nagat fran. Men att ga, utan mal, for att ga? nej, de funkar inte alls.
Haha ja, ambitios ar minst sagt jag. Gick in pa gymmet den 2a januari. Slutade ata obscena mangder godis, lagade mat, at frukost, lunch, middag, kopte morotter, gurka, sallad, lagade mat 3ganger samma dag, varit till gymmet 3dagar i rad nu. Men vill samtidigt ta min vilodag pa lordag eftersom jag ska traffa en gammal arbetskamrat och vet att de kommer bli sent.
 
Mycket vill ha mer, är mitt bästa råd hur märkligt det än låter. Med det menar jag att man bygger upp en lust med tiden om man tränar regelbundet. Många som börjar träna tycker att det är jobbigt, eller tråkigt, i början och slutar därför efter några veckor. Men när konditionen, styrkan och rutinen kommer ikapp så kommer också lusten för många. Vilar man för många dagar då så börjar det krypa i kroppen och du kommer längta efter att få röra på dig. Det är samma sak med kost. En sallad smakar ingenting första gången du äter den men den hundronde salladen längtar man efter så det vattnas i munnen. Ja, för att dra ett parallellt spår då. Jag lovar, det kommer bli både enklare och roligare med tiden. Tills dess?

1. Gör saker som känns så roliga som möjligt och var inte rädd för att passa på att testa lite olika aktiviteter nu när du precis börjat.
2. Diciplin, är tyvärr en liten del av träningen även för oss tränings-junkies. Känns det motigt ibland så försök tänka på antingen det långsiktiga målet, eller bara hur skönt det kommer bli att lägga sig raklång i bastun efter passet :p

Glömde 3. Pressa dig inte för hårt. Ingen behöver träna varje dag, eller ens flera gånger i veckan. Särskilt inte när man är otränad. Håll det på den nivå som känns lustfylld och ta inte så hårt på om det blir ett litet uppehåll ibland!
 
Enda sättet för mig att "bara gå" är om jag har ett syfte. Att rasta en hund går inte, men att transportgå till en affär längre bort för att handla eller liknande fungerar hyfsat.

Jag är likadan! Kan inte bara gå ut och promenera helt planlöst, tråkigare finns inte oavsett pod eller musik. Att promenera med ett mål, typ skolan, affären jobbet etc funkar däremot toppen. Min hjärna behöver lite mål och mening.
 
Ridning och musik har varit min grej. Ridning har fungerar inte da jag inte.. vet inte hur jag ska forklara men ridskolan i stan har bara en hage. Dar hastarna far turas om att ga. Stora fina uteboxar men langt ifran tillracklig utevistelse i mina ogon sa det ar inget jag vill stotta.
Musik - dans. Zumba, alskade jag nar jag bodde hemma i sverige men mitt gym verkar fa svart att fa tillrackligt med folk till klasserna vilket ar jattesynd!
Dom har dansaerobics ocksa, men det ar samma dar, de verkar bli installda.
Bor du i en större stad? Annars kanske du kan bli medryttare någonstans?
 
Jo, jag vet. Men man vill ju som gora ratt och jag har ett "duktig flicka" komplex och vill alltid gora allting ratt och allting pa en gang. Och fran att alltid varit overviktig sa folk dommer en. Och att kliva in pa ett grupp-pass dar man omges av manniskor som ar "fit" det kanns som att folk kommer titta pa en alla bitch-fran-high-school-med-hojda-ogonbryn och va typ "Tror hon att hon ska klara av det har?" speciellt nar man blir hogrod i ansiktet och svettig efter 20min crosstrainer. med en puls pa 180. Literally.
Och jag vet att de kanske inte ar sa, att folk ar sa fokuserade pa sig sjalva, men de ar anda pinsamt.

Alla är så självfokuserade när de tränar att ingen bryr sig om varandra :p Jag lovar! "Kul med nytt folk!" brukar jag tänka som mest nu när mitt gym är fullsmockad av nybörjare.
 
Mycket vill ha mer, är mitt bästa råd hur märkligt det än låter. Med det menar jag att man bygger upp en lust med tiden om man tränar regelbundet. Många som börjar träna tycker att det är jobbigt, eller tråkigt, i början och slutar därför efter några veckor. Men när konditionen, styrkan och rutinen kommer ikapp så kommer också lusten för många. Vilar man för många dagar då så börjar det krypa i kroppen och du kommer längta efter att få röra på dig. Det är samma sak med kost. En sallad smakar ingenting första gången du äter den men den hundronde salladen längtar man efter så det vattnas i munnen. Ja, för att dra ett parallellt spår då. Jag lovar, det kommer bli både enklare och roligare med tiden. Tills dess?

1. Gör saker som känns så roliga som möjligt och var inte rädd för att passa på att testa lite olika aktiviteter nu när du precis börjat.
2. Diciplin, är tyvärr en liten del av träningen även för oss tränings-junkies. Känns det motigt ibland så försök tänka på antingen det långsiktiga målet, eller bara hur skönt det kommer bli att lägga sig raklång i bastun efter passet :p

Jag saknar en bastu har, hade varit bra for aterhamtning. Vi hade en IR-bastu i min gamla hemby men har har dom inte ens en vanlig bastu. Haha.
Jo, alla ganger jag slutat ar det for att jag inte ser resultat tillrackligt snabbt. Jag har varit nyttig tre dagar nu!!! Varfor ar jag inte smal an!?!? :D

Vilken tråkig och jobbig känsla att ha! Tror verkligen ingen tänker så men känslan är ju superjobbig oavsett. Förstår din känsla och vill inte vara dryg men det är verkligen så att alla fokuserar på sig själv och om de inte gör det utan tittar snett på andra som är och tränar är de dumma i huvudet. Det hjälper kanske inte dig så mycket men ja.

Det ar skitjobbigt. Och jag har jobbat mycket med valdigt unga manniskor, framforallt killar. Sa nar en snygg tjej gar forbi ar det alltid "ohmygod she's so fit. Damn" osv. och tillslut satter det sig i skallen. Man ar liksom inte vardig.
Haha nej jag vet att allt inte ar om mig, men tanken pa att ga in som en val bland alla dessa "fit:a" tjejer skrammer skiten ur mig.
 
Jag vet inte om jag har nagan direkt motivation. Jag vill ga ner i vikt. Jag vill ma battre. For just nu ar jag acklad av mig sjalv, jag vill kunna handla klader utan att tanka pa hur de ser ut pa mig istallet for modellen. Och jag vet att det inte ar en hallbar motivation, for det ska komma fran insidan, selflove, bodypositive och allt det dar. Att man alltid kommer ha komplex over nagat. Men det senaste aret, jag gick till affaren haromdagen och insag att det var 2.5manader sedan jag gick dit senast. Har inte lagat mat hemma pa nastan 3manader. Sa fort jag varit ledig har jag legat hemma for att jag varit for trott for nagat annat, for ledsen. Pa gransen till att ha blivit utbrand, och det skramde skiten ur mig. Sa jag vill ma bra igen.
.
Då tror jag det handlar om vad du tycker är kul att göra. Hitta glädje i rörelse.
Samt att jag tror du inte får gå för hårt ut. Är du på gymmet varje dag kommer du tröttna efter en vecka. Istället ska du längta!
 
Bor I wales huvudstad Cardiff. Sa det ar en asfaltsdjungel, haha. Bra bussar osv. Men samma dar, hasthallningen overlag har ar inte samma. Traffade en tjej som hade en hast jag kunde rida lite pa, dock var det dels en valdigt liten hast, med varldens svank sa inget jag vill satta mina 115kg pa. och dels gick dom i an hage upp till hasorna med lera, hosilage direkt i leran, tussiga och.. nej. Hasthallningen ar inte samma :(
 
Såg att du gillade zumba etc. Tills du hittar sånt att gå på kan du ju få lite inspiration på nätet. Finns klasser i zumba etc att hitta där. Visst det är inte lika kul att vara själv..Men bara för att komma in i det så länge..
 
Har du något Pure Gym i närheten @Poisonous? De har något program som de kallar Pure Loser som riktar sig till folk som vill gå ner i vikt och få en bättre förståelse för hur det funkar med träning och kost, och det ska tydligen vara väldigt bra. Tror det kostar £20 för 6 veckor eller något i den stilen. Jag har aldrig testat det själv, men folk pratar väldigt varmt om det. Det kan ju vara ett bra sätt att träffa folk i samma situation och få lite inspiration tänker jag?

Tillägg: Annars kunde det ju vara en idé att kanske försöka hitta ett dansställe som erbjuder zumba och liknande, och köra det istället för gymmet? Där lär de ju inte ställa in pass p.g.a för få deltagare i alla fall.
 
Glömde 3. Pressa dig inte för hårt. Ingen behöver träna varje dag, eller ens flera gånger i veckan. Särskilt inte när man är otränad. Håll det på den nivå som känns lustfylld och ta inte så hårt på om det blir ett litet uppehåll ibland!

Då tror jag det handlar om vad du tycker är kul att göra. Hitta glädje i rörelse.
Samt att jag tror du inte får gå för hårt ut. Är du på gymmet varje dag kommer du tröttna efter en vecka. Istället ska du längta!

Svarar bada.
Fast samtidigt vill jag ju ta vara pa den motivation jag har? Till exempel idag, jag vill ga dit, jag vet bara inte vad jag ska gora dar. Jag maste vanta tills efter klockan 4, da jag har ett paket som ska levereras mellan 3-4 idag. Sa jag hinner inte dit innan nu for jag maste ata nagan typ av lunch forst.
Sa jag vill dit, jag vet bara inte vad jag ska gora nar jag kommer dit, det ar det jag tycker ar svart. Hitta "program" eller ovningar som funkar for mig.

T.ex korde jag ben igar. 10min cross, 5min trapp, jagarstallning mot vaggen 3x10sek. och sedan en variation av ben-maskingerna. Jag var helt slut och benen skakade, men jag har ingen traningsvark idag, sa det kanns som att jag gjorde nagat fel?
 
Har du något Pure Gym i närheten @Poisonous? De har något program som de kallar Pure Loser som riktar sig till folk som vill gå ner i vikt och få en bättre förståelse för hur det funkar med träning och kost, och det ska tydligen vara väldigt bra. Tror det kostar £20 för 6 veckor eller något i den stilen. Jag har aldrig testat det själv, men folk pratar väldigt varmt om det. Det kan ju vara ett bra sätt att träffa folk i samma situation och få lite inspiration tänker jag?

Det finns tva stycken. Ett inne i stan och ett vid min gamla arbetsplats, ironiskt nog. haha.
Det ska jag absolut kolla in, aven om de blir ett hassel med tva gym och sedan aka in till stan for att trana. (tar typ 30min med buss) Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp