Träning,motion och sysselsättning

Sv: Träning,motion och sysselsättning

Det jag gör med min valp(liten blandras) snart 6 månader är mest lek och bus men även lite träning som sitt, ligg och inkallning. Annars är vi ute vid halv 6 och kissar (20 min) sedan några kissrastningar under dagen. En längre promenad på em/kväll 45 min-1h då vi busar och tränar lite. Sedan är det någon kissrastning på kvällen. Inne så vilar vi mest eller lite tanke nötter typ godis i toarulle eller i en aktiveringsboll. Han busar en del med katterna.
 
Sv: Träning,motion och sysselsättning

Just nu har jag lite dåligt samvete för att vi inte åker iväg och tränar något, men annars så är det väl ungefär:

Vardagar är det två långpromenader på 1-2 timmar, några kortare kisspromenader. Då får hon gå lös/springa i högsnö/i backar osv.
Helger brukar hon följa med när dem plockar svamp (eller ja, innan snön kom) och andra utflykter förutom promenaderna.
Några dagar i veckan springer jag med henne.

Varje dag så är hon ute på tomten så ofta hon vill, och så leker/tränar vi med henne. Jag tränar lite lydnad, agility och spår på egen hand nu. Självklart blir det lite tänka-själv-lekar där vi gömmer godis och sånt också.

Kan tillägga att jag har en aktiv Släthårig foxterrier på 5år.
 
Sv: Träning,motion och sysselsättning

Här brukar det bli 3-4 promenader fördelat på ca 3 timmar (alltid minst en promenad på minst 1 timme). Dagar när jag är ledig så blir det ofta den längre tiden ute, även om allt inte är promenader då utan träning istället.

Träning (för tävling) blir det flera gånger i veckan, främst lydnad men även freestyle. (Det är det vi tränar just nu, vi ska köra appellen i spår i vår så då blir det sån träning också)

De dagar jag jobbar länge (en gång i veckan) så blir det en vilo/tråkdag för hunden, om hon inte är hemma hos mina föräldrar istället (om de är lediga).

Promenader med mig är i stort sett alltid utan koppel, så då rör hon sig rätt så mycket oavsett vilket tempo jag själv har.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning,motion och sysselsättning

Är det "lek" som är psykisk motion?

För annars är det ju överhängande fysisk motion du ägnar dig åt ;)

Haha, neä:angel:, skrev bara inte ner träningarna utan bara det fysiska:p Tränar Lucky 1-5 ggr om dagen i lydnad, freestyle, tricks, spår, apportering, agility, treiball m.m.
 
Sv: Träning,motion och sysselsättning

Mina hundars vardag varierar väldigt beroende på vad jag har att göra under dagen. Har två rottishannar och bor på gård på landet.

Inomhus vill jag att mina hundar skall vila och vara så lite aktiva som möjligt så med undantag för en och annan gosstund, matning och kloklipp eller liknande så gör vi ingenting inomhus.

Våra veckor ser just nu ut som följande(med vissa variationer hit och dit såklart.):

Mån, Ons, Tors: (Jag är i skolan)
5:30 Med i stallet medan jag släpper ut hästarna30min + 30 min promenad.
Lunch: Lång skogssväng med husse
Em: Någon aktivitet typ lydnadsträning samt promenad.
Kväll: Hundarna följer med ned till stallet och släpper in samt kvällsmatar hästarna. (15-30min)

Tis+Fre: (Jag är hemma men har en del jobb att sköta hemifrån. )
8:00 Ut på minst 45min promenad i skogen
Lunch Med i stallet och på gården + Någon aktivitet typ uppletande, lydnad eller kortare spår.(sammanlagd tid 2-4h)
Kväll:Med i stallet ca:15-30min


Helg: Helgerna är väldigt olika beroende på vad jag skall göra. Vissa helgdagar blir det bara långa promenader andra åker vi iväg till ridhuset och tränar lydnad eller åker ut i skogen och spårar. Vissa dagar är jag bortrest och då är hundarna mest på tomten med undantag för ett par skogspromenader.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 060
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 808
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 634
Senast: Sesca
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp