Träning, Övningar, Muskelbyggande Öv.

FailGirl

Trådstartare
Hej!
Pga skada som gjort att mitt sto har tappat nästan alla muskler( obs, Hon är friskförklarad) så vill jag gärna nu ha övningar som bygger upp musklerna igen, även stärker frambenen och bakbenen/Knäna och såklart ryggen. Kommer hålla mig till Skritt och trav tills dom gångarterna sitter ordentligt, Har tillgång till hindermaterial men bara vissa dagar under veckan, Har även tillgång till ridhus/utebana. Men inte till skog. :/ Har även svårt för riktig hoppning pga flygit av så pass många gånger att jag blivit hopprädd, Men bommar går utmärkt . Tipsa gärna om många övningar! :) / Ida
 
Övningar:

1A/ Klättra i backe - bra för svaga hästarVärm upp hästen ordentligt. Skritta upp för en backe tio gånger i vanlig skritt. Vila sedan i skritt på icke lutande underlag. Ta sedan backen tio gånger till, men i samlad skritt. Vila. Ta backen tio gånger till i vanlig skritt och lägg in halter. Avsluta med samlad skritt och halt uppför tio gånger. Öka intervallen om hästen tycker att det är lätt.

Övningen är bra även för mycket svaga hästar som gärna går på bogarna, men då med färre repetitioner än vad som står ovan.
1B/ Power walk - skonsam gympa- Det här är en otroligt enkel övning som ger bättre resultat än man kan ana. Den funkar på alla hästar i alla discipliner.
Du ska rida i skritt med framåtbjudning ("power walk") på halvlånga tyglar. Gå längs fyrkanten. Vänd rätt upp och se till att skritten är energisk och att hästen söker sig framåt-nedåt. Rid mot en punkt och känn att hästen kliver på ordentligt. Hästen ska gå i balans.
När du kommer ut på fyrkantsspåret - kom ut i olika varv varje gång - gör du något annat beroende på hästen. Du kan där skritta på lång tygel, komma fram i trav eller fatta galopp.
Upprepa power walken tio gånger, gör sedan något annat en liten stund. Upprepa tio gånger till, och så vidare, tills du tagit medellinjen fyra gånger tio stycken vänd rätt upp = 40 gånger. Om hästen inte går rakt utan faller åt ena hållet stöttar du upp med andra sidans tygel.
-I all rakriktning ska du rätta hästen framåt och leda in framdelen efter bakdelen. Annars börjar hästen vingla.

1C/ Fattningar - bättre i båda varvenBörja med att analysera hur liksidig hästen är. När du bestämt dig för vilket som är det svaga varvet, börja med fattningar i det. Gör tio fattningar, du behöver inte rida många språng i galopp. Gör sedan tio i det starka (vila mellan intervallerna). Avsluta med tio i det svaga. Målet är att få höger och vänster galoppfattningar lika.
 
Övningar:
1A/ Klättra i backe - bra för svaga hästarVärm upp hästen ordentligt. Skritta upp för en backe tio gånger i vanlig skritt. Vila sedan i skritt på icke lutande underlag. Ta sedan backen tio gånger till, men i samlad skritt. Vila. Ta backen tio gånger till i vanlig skritt och lägg in halter. Avsluta med samlad skritt och halt uppför tio gånger. Öka intervallen om hästen tycker att det är lätt.
Övningen är bra även för mycket svaga hästar som gärna går på bogarna, men då med färre repetitioner än vad som står ovan.
1B/ Power walk - skonsam gympa- Det här är en otroligt enkel övning som ger bättre resultat än man kan ana. Den funkar på alla hästar i alla discipliner.
Du ska rida i skritt med framåtbjudning ("power walk") på halvlånga tyglar. Gå längs fyrkanten. Vänd rätt upp och se till att skritten är energisk och att hästen söker sig framåt-nedåt. Rid mot en punkt och känn att hästen kliver på ordentligt. Hästen ska gå i balans.
När du kommer ut på fyrkantsspåret - kom ut i olika varv varje gång - gör du något annat beroende på hästen. Du kan där skritta på lång tygel, komma fram i trav eller fatta galopp.
Upprepa power walken tio gånger, gör sedan något annat en liten stund. Upprepa tio gånger till, och så vidare, tills du tagit medellinjen fyra gånger tio stycken vänd rätt upp = 40 gånger. Om hästen inte går rakt utan faller åt ena hållet stöttar du upp med andra sidans tygel.
I all rakriktning ska du rätta hästen framåt och leda in framdelen efter bakdelen. Annars börjar hästen vingla.

1C/ Fattningar - bättre i båda varvenBörja med att analysera hur liksidig hästen är. När du bestämt dig för vilket som är det svaga varvet, börja med fattningar i det. Gör tio fattningar, du behöver inte rida många språng i galopp. Gör sedan tio i det starka (vila mellan intervallerna). Avsluta med tio i det svaga. Målet är att få höger och vänster galoppfattningar lika.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
797
Ridning Jag har fått en shire-häst som medryttarhäst och ägaren erkände rakt av att hon red mest för hon tycker det är mysigt (inget fel med det...
Svar
4
· Visningar
1 287
Senast: Snö
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 439
Senast: fio
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 439
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp