Bukefalos 28 år!

Träning på lös valp

Sv: Träning på lös valp

Men det som stör mig är det faktum att de inte är så pass mycket hundägare att de kan försöka förstå att jag inte vill dem illa. Jag vill endast träna mig hund. Han springer mot dem för att han vill hälsa och är glad men har ALDRIG kommit ända fram utan tittat lite på avstånd. Om deras hundar inte skällt så hade han troligtvis inte sprungit dit men deras skällande är en "inbjudan" för honom att gå dit och leka. Det enda jag vill är att få en fin, snäll och framför allt lydig hund.. De personer som verkligen träna sina hundar borde få en "eloge" för det av andra hund ägare ,dom som kanske anser att deras hundar ändå är "så små" att de inte behöver träning eller de som anser att de inte "har tid". Faktum;
*Zippo har aldrig varit framme vid dem
*deras hundar skäller på Zippo inte tvärtom (ska inte han bli rädd för dem eftersom han är "stor". Jag respekterar det faktum att de inte lärt sina hundar att vara tysta men de respekterar inte det faktum att jag tränar min hund så att han inte ska skrämma andra.
*Zippo är en snäll hund som inte vill dem illa och de vet dom
 
Sv: Träning på lös valp

Själv blir jag INTE glad när andra använder mina hundar som träningsobjekt. Jag tycker att det är nog så irriterande med en hund som kommer framrusande och ställer sig 5 meter ifrån oss. Min ena hund har blivit pårusad så många gånger så hon tycker att det är urjobbigt. Att den inte kommer fram spelar ingen roll, det är grymt irriterande ändå.
 
Sv: Träning på lös valp

men vad gör din hund om en annan kommer fram kopplad 2-3 meter då??

Min leonberger var sån att när han var kopplad kunde han göra värsta utfallen, men när han gick lös brydde han sig inte.....klart det är irriterande om en hund man inte känner till kommer framrusande och man inte vet att den kommer att stanna, men i detta fallet så känner ju hundägarna till varandra...och att vara sååå rädda om sina hundar så skall dom väl inte gå ut övht då?? typ....eller se till att avfolka innan dom kommer...
 
Sv: Träning på lös valp

Ja, fast Du kan ju inte träna på folk och deras hundar som inte gett sin tillåtelse!?

De kanske tränar sina hundar också, på att inte skälla på andra, men att din hund faktiskt förstör genom att springa fram och stanna 15 m framför dem. De hundarna klara uppenbarligen inte av det avståndet ännu.

Dessa hundar kanske inte alls förstår att han är en snäll hund. Är man rädd så är man.

Och är dessa hundar rädda och skäller så bör ju din hund uppfatta detta som att han inte borde springa dit. Gör han inte det så måste han lära sig att respektera andra hundar.

Fortsätt du att träna, men ha en långlina på honom. Då kan du hindra honom från att ens springa fram och stanna 15 m ifrån. Det är tycker jag illa nog. Han ska stoppas innan han springer iväg. Men det handlar om träning och träning. Så det är bara till att hålla ut. :) Lycka till!
 
Sv: Träning på lös valp

Ja, men om dessa hundägare känner till varandra anser jag det väldigt respektlöst av J30 att inte hålla sin hund från dessa om hon vet att de inte uppskattar att hennes hund rusar emot.

Vem vet bakgrunden till att de är så rädda för att större hundar kommer fram? De har rätt i att en liten hund är väldigt känslig. Mina hundar fick inte leka med små i början, då de leker väldigt mkt med tassarna. En tass på en litens rygg kan innbära avlivning. Nu har mina lärt sig ta det lugnt med små hundar och det går alldeles utmärkt att träffa både dvärgtax och chihuahuor. De vet att tassarna inte får användas vid lek.
 
Sv: Träning på lös valp

ser jag att det kommer hundar så tar jag honom alltid till mig och håller honom tills jag har frågat om det är ok om han får hälsa och leka annars kopplar jag honom och så går vi därifrån... Jag låter ju självklart inte honom att springa mot andra hundar så jag kan träna honom.... Men innan jag ens hunnit se att dessa hundar kommit ut så har de börjat skälla och Zippo hört det och är halvvägs på väg för att hälsa då jag upptäcker allt.. Han kommer tillbaka till mig och jag kopplar honom eller kallar med honom därifrån.. Jag tror inte att jag äger hela gräsmattan och gör som jag vill.. Jag har hänsyn till andra om jag hinner se att de är på väg.
 
Sv: Träning på lös valp

GaurdianAngel skrev:
Nu har mina lärt sig ta det lugnt med små hundar och det går alldeles utmärkt att träffa både dvärgtax och chihuahuor. De vet att tassarna inte får användas vid lek.

Han lekte med en dvärjpinscher för ca 3 veckor sedan och det gick jätte bra, han har även lekt med min kompis 9 veckors rottisvalp.. det fick oxå jätte bra.. Vilket jag berättade för de andra ägarna. Jag bryr mig inte om Zippo får leka med dessa hundar eller inte.. de behöver inte skrika och gorma för att Zippo går på samma gräsplan som dem anser jag :confused:
 
Sv: Träning på lös valp

J3O skrev:
Han lekte med en dvärjpinscher för ca 3 veckor sedan och det gick jätte bra, han har även lekt med min kompis 9 veckors rottisvalp.. det fick oxå jätte bra.. Vilket jag berättade för de andra ägarna. Jag bryr mig inte om Zippo får leka med dessa hundar eller inte.. de behöver inte skrika och gorma för att Zippo går på samma gräsplan som dem anser jag :confused:

Du har en poäng. Vissa människor stressar upp sig i onödan över såna här saker. Det är ju inte helt ok att deras hundar tokskäller heller anser jag och ni måste ju få vistas på samma ställe så länge alla har kontroll på sina hundar.
 
Sv: Träning på lös valp

Fast även om din hund leker jättebra med andra små hundar så är kanske inte dessa intresserade i alla fall. En olycka händer ju väldigt lätt och dessa har kanske tillräckligt många små andra hundkompisar så de anser sig inte behöva ha fler lekkompisar till sina och speciellt inte en av större modell.

Men det du skriver låter ju bra. Att du inte låter honom springa fram till andra för "tränings" skull. Men varför inte lära honom skvallerträning, så slipper Du leta hundar innan han upptäcker dem?

Det är toppenbra träningsmetod! :)
 
Sv: Träning på lös valp

Om de kommer rusande mot oss så fryser hon och ställer sig med ragg och svans rakt upp, sen hälsar hon på dem.

Om de passerar oss på sidan så varierar det hur hon reagrera. Antingen inget alls, eller så blir hon förbannad.

Skulle någon komma med kopplad hund för att avsiktligt hälsa på oss så ber jag dem att backa.
 
Sv: Träning på lös valp

Jag tycker folk är fruktansvärt INTOLERANTA när jag läser vad som har skrivits. Vi har någonsorts nojja för framspringande hundar och det är inte konstigt att våra hundar är så hispiga vid hundmöten. Om folk slappnade av lite och vore lite mer toleranta så tror jag att våra hundar skulle slappna av mer...
 
Sv: Träning på lös valp

Då ska du läsa tråden om hur man gör när hundarna kommer fram. Det är skrika och gapa och slå efter hundarna. Jag blir heller inte förvånad att folk får problem. Deras hundar måste ju verkligen tro att alla hundar är livsfarliga.

Men för den skull så uppskattar jag iaf inte att folk offrar mina hundar som träningsobjekt bara för att det passar dem. Här om dagen så var det en kvinna som tappade sin hund och jag sa inget om det. Hundarna hälsade och sen gick vi åt olika håll. Shit happens. Men när man för 4:e gången blir överkörd av en RR efter en trafikerad väg så är man inte så jäkla glad nått mer. Då tycker jag att han kan träna på någon annan.
 
Sv: Träning på lös valp

Nej, visst är det jobbigt när det är samma hund alltid kommer rusande, både den och matte/husse borde lära sig men jag försöker verkligen inte att bry mig. Jag orkar inte slösa energi.

Fast jag vet att det inte heller ibland räcker att resonera som jag, för jag fick skäll ändå häromdagen. Mina hundar gick lösa, jag ser att det är ett gäng gäss som går precis på stigen så bestämmer mig för att koppla dom. Samtidigt kommer det en snubbe med sin hund lös från en annan stig. Hans hund lyder inte när han ropar så han går och kopplar den. När jag passerar frågar han om mina hundar är farliga för att jag kopplar dom...Jag svarar Ja, de är jättefarliga med glimten ögat. Han blir vrålförbannad och börjar att gapa och skrika. Suck..det är bara att gå och låtsas som inget när man möter sådana människor.
 
Sv: Träning på lös valp

*ha ha* Hur man är gör så gör man ju fel ;)

Jag skäller hellre på ägarna än på hunden och det är ju också för att inte göra situationen så spänd för mina hundar! På klubben så kan vi komma överens i träningsgruppen hur vi hanterar andras hundar om de kommer rusande.

Fresten Geezer lycka till med din "lillkille"! Spännande! Det är väl en pärla du fått tag på!!
 
Sv: Träning på lös valp

Mina hundar har aldrig haft problem med några andra hundar, och det trots att jag aldrig tillåtit att andra hundar får springa fram.

De får ingen konstig inställning till andra hundar för det. Det är egentligen ganska onaturligt att hälsa på en massa hundar hit och dit.

Men har man aldrig haft en hundaggressiv hund (sambons tidigare var det) så tycker man kanske inte att det är så jobbigt med att andras hundar springer fram till höger och vänster. Att hela tiden hålla koll på både sin egen OCH andras är jobbigt. Med kommentarer som att: Min är snäll, hon ska bara hälsa! eller Är det en tik? Va bra, då släpper jag fram min! och innan man hinner säga nej, de får inte hälsa så sitter hunden i ett fast grepp och ägaren är helt vansinnig. :smirk:

Jag anser att många hundar är fruktansvärt dåliga på hundspråk idag och det pågrund av sina ägare, som "tar över snacket". Hade hundarna varit bättre på språk, hade de inte kommit framrusande överhuvudtaget. Vet inte hur många hundar som tar sikte och rusar exakt rakt fram och stannar inte förrän de har kontakt. Dödssynd i hundvärlden. :crazy: Men vanligt, tyvärr.
 
Sv: Träning på lös valp

Du tar med Dig något som Din hund uppskattar enormt som belöning på promenad.

Jag har skvallertränat mina hundar på vilt bla. Då när jag ser att min hund känner doft på rådjur så berömmer jag i massor och ger en belöning. Sedan går vi vidare tills nästa gång hunden känner doften, får upp ett spår eller ser rådjur. Då belönar jag henne igen. Visar hur glad jag är och ger världens jättebelöning.

Snart har jag en hund som istället för att kanske börja jaga rådjuret, springer till mig för att "skvallra" och säga att Matte matte, jag såg/kände doften av ett rådjur där framme och nu vill jag ha en belöning!

Då slipper Du kalla in hunden varje gång eller bli tvungen att gå kopplad i områden där det är tätt med rådjur. Hunden har ett jobb, när den är ute och det är att tala om när ni får rådjursmöte.

Denna skvallerträning kan man lära in på vilt, hundar, människor, cyklar ja allt man vill. Har man en hund som är rädd för joggare, kan man lära in det för det.

Det är jättebra aktivering för hunden och man kan själv koppla av på de härliga skogspromenaderna.
 
Sv: Träning på lös valp

MEn en hund ser ju inte skillnad på en kopplad hund 2 meter bort och en okopplad hund 15 m bort?? :smirk: OCh jag förstår att hunden KAN göra ngt om den inte är kopplad men hon säger ju att hunden stannar och att den inte är aggresiv mot andra hundar.
 
Sv: Träning på lös valp

Svarar Du på mina inlägg? I så fall, vad menar du? :smirk:
 
Sv: Träning på lös valp

underbart. Tackar för en sund inställning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 540
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 434
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp