Bukefalos 28 år!

Träningstips för 3-åring

K

kitty

Hur mycket rider ni era tre-åringar? Hur lägger man upp träningen för dom? Hur många dar i veckan ska man motionera dom?
 
Sv: Träningstips för 3-åring

Kika gärna in i 06.a tråden så får du massor med svar, samt att alla vi som har 06.or följer varandra.

Jag satsar på 3års med min herre, rids max 4 dagar i veckan, efter att gasen och bromsen fungerar i paddocken, samt skänkel kontakten finns är de bara ut som gäller. Sen beror de också mkt hur mkt dom växer periodvis etc.

lcyak till och kom gärna till den tråden.
 
Sv: Träningstips för 3-åring

Hej hej, jag har en ponny som nyss är inriden, visserligen 4 år nu.
Hon hålls igång 5 dagar. Jag rider henne 4 dagar och går ut med henne en dag, ett bra system är motion 2dagar, ledig 1 dag osv.

ridningen varierar, skog, paddock, vägar. Hon ska lyssna på mig och ha framåtbjudning
 
Sv: Träningstips för 3-åring

Jag har ridigt min 3 åring max tre dagar i veckan, sen har jag gått promenader för hand, kört lite kortare pass med fokus på ledarskap, lösgalopperat henne i hagen, löshoppat, övat visning vid hand och så har hon totalvila bara gå i hagen minst två dagar i veckan.
 
Sv: Träningstips för 3-åring

Hur länge rider du din 3-åring per pass?
 
Sv: Träningstips för 3-åring

Jag rider min treåring 1-2 ggr i veckan och så körs hon 1-2 ggr i veckan, inga särskilda schema alltså utan hon går när tid finns och hon känns motiverad, hon ska tycka det är kul det är viktigast. Oftast blir det 2-3 dagar i veckan, men aldrig mer än fyra.

Körs gör hon alltid ut, ca 45 minuter. Rider gör jag antingen i hagen (20-30 min) eller ut, ca 45 minuter. Två ggr har hon varit med hos min tränare för att komma ut och se världen, då har hon orkat 30 minuter sen har vi slutat för hon varit mentalt jättetrött, fysiskt orkar hon mer men vi tar det lugnt.
 
Sv: Träningstips för 3-åring

Hur länge jag rider beror lite på...

Jag rider mest ut i skog och mark och längs våra fina vägar.
Då blir det mellan 20 och 60 minuter. (60 minuter om det är långa skrittpromenader i skogen.) Normalt 40-45 minuter inkl. 10 minuter skritt i början och slutet. Sen blandat halt, skritt, trav, galopp och lite sidförande skänkel (byta sida på vägen ett par gånger)

Rider jag i paddocken så blir det kanske 20 minuter där sen avslutar jag med en skogspromenad på ca 15-20 minuter. Det är mest ett par varv i trav i bägge varven och sen galopp i bägge varven sen är jag nöjd.

Jag vill inte tråka ut henne där, bättre kort och koncist med bra bjudning. Traggla på bana lär hon få göra i sin som tid i alla fall.

Det här är ju min första egna unghäst och jag går på magkännsla och råd utifrån. Boken "Unghästar : från fölstadiet upp till fem år, hantering, inridning och träningsfysiologi" av Charlie Lindberg och Ingrid Andersson är bra att ha också tycker jag.:idea:
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 047
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 087
Senast: Habina
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 806
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Simskola?
  • "Minisemester" med tonåringar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Tungband
  • Olika sätt i olika länder

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp