Träningstips och råd!

Dolly

Trådstartare
Hej! Har nyligen köpt en ridtravare som aldrig startat på travet men som travtränats lite som ung. Men i minst 6 år har hon varit enbart ridhäst. Är 11 år nu. Kan skänkelvikning och bakdelsvändning(i skritt). Dock har hon inte blivit riden så mycket senaste tiden och jag har bara ridit på henne 4 ggr inkl. provridningen. Då enbart på våran vall.
Men nu är det så att när man ska trava så börjar hon galoppera med frambenen och trava med bakbenen. Oftast lyckas jag få henne att börja trava men då slängtravar hon bara. Det längsta som jag travat "lugnt" med henne är väl ca 10-20 meter. På provridningen var hon mycket lugnare i traven men jag travade inte så mycket då.(Provred en slinga i skogen). När jag ska galoppera på henne galopperar hon fort och enbart med frambenen och travar fort med bakbenen.
Har också problem med att hon rycker med huvudet när jag rider. Hon är en väldigt känslig och "stressig" häst när man rider men snäll och lugn annars.

Jag skulle gärna vilja att hon, någon gång, fick rena och lugna gångarter och att hon går i form. Men jag har inte bråttom :P

Är det någon som har något tips mottages dessa tacksamt!
 
Sv: Träningstips och råd!

Börja träna lite på marken kanske? Kanske blir lättare att få en lugnare trav om du tömkör henne?

Bara gissningar från min sida, har själv haft en ridtravare men har aldrig haft problem med att hon inte har rena gångarter.
 
Sv: Träningstips och råd!

Bra att du inte har bråttom och att du vet vad det är du vill uppnå på sikt!

Kanske är det miljöombytet som gör att hon verkar mer stressig och har mer bråttom nu än när du provred?

Hursomhelst - jag skulle lugna ner traven genom att uteslutande rida i skritt i början. När hon börjat varva ner i skritten och inte tänker så mycket på att springa och trava längre så kan du börja be om trav - också bryter du av direkt efter bara något enstaka travsteg (innan hon fått upp farten) och stannar, berömmer/belönar och står lugnt stilla en stund. På så vis lär du henne att ridning inte är detsamma som stress, spring och full fart och du lägger en bra grund att bygga vidare på.

Medan du skrittar kan du träna precision, att svara för lätta och mjuka hjälper, gå över bommar, göra svängar, öppnor, slutor och bakdelsvändningar (som stärker hästens bärkraft) etc.

Lycka till och grattis till nya pållen!;)
 
Sv: Träningstips och råd!

Tack för tipsen bägge två, ska testa dessa! Funderar faktiskt på att tömköra henne imorgon, ska bara se om russets sele passar :/ har även märkt att hon är brunstig så det gör ju inte saken bättre :P
 
Sv: Träningstips och råd!

Måste bara säga att jag tyckte detta var ett väldigt bra tips :idea:
Gjorde precis detta med min pålla när hon blev alldeles för stark och bara ville rusa på stubbåkern, funkade jättebra. Skrittade bara och gjorde då och då halt och stannade, när hon började lyssna i skritten provade jag trava några meter och saktade sedan av, funkade kanon! Hon förstod vad jag ville då :)

Fick hålla på ett tag innan hon lugnade sig i skritten men hon förstod ju till slut :)
 
Sv: Träningstips och råd!

Testade detta och det funkade :) Hon var mycket lugnare! Så tack för tipset!

Nu har jag dock märkt att hon gärna passar :/ Speciellt efter att man galopperar... så galoppen får vänta ett par månader.

Hon travar dessutom lugnt i skogen :D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 710
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 807
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp