Bukefalos 28 år!

Träningstips till fet fjording?

misspomfrey

Trådstartare
Jag har börjat rida en fjording som inte blivit så mycket riden på sistone, så jag vill ha tips på olika övningar jag kan använda mig av. Hon är inte speciellt utbildad och just nu rider jag henne bara i skritt och trav. Hon har dålig kondis och efter några varv i trav är hon trött. Nu pågår det älgjakt och jag är därför låst i paddocken och kan inte rida ut - jag är helt enkelt rädd att hon ska tröttna på att lunka omkring i paddocken och vill därför ha tips på vad vi kan hitta på för en lärorik - rolig träning.
 
Sv: Träningstips till fet fjording?

tömköra över bommar och mellan koner kanske?

Att använda lite redskap brukar hästarna tycka är lite roligt, det behöver inte vara hinder att hoppa över utan man kan lägga bommar i olika formationer på marken att ta sig över på olika sätt. Ställa ut tunnor att göra volter mellan.

Sök på "western trail" på youtube så får du många tips :)


Sedan är det väl så att älgjakten håller ju inte på efter skymning och jag gissar att du kan ringa till kommunen också och fråga vilket jaktlag som har de markerna kring dig och i så fall få nummer till någon där och ringa och fråga när dom tänkt sig vara ute. Dom flesta är jäkligt skjutglada första veckan och sedan mest på helgerna och till sist enbart när månen står i formation med saturnus ringar ungefär ;)

Det jag menar är att jägarna blir lika glada att föra konversation med hästägare som vise versa, så behöver man inte störa varandra.


Om du kan tänka dig rida i mörker med pannlampa så är ju raska skritturer väldigt bra för att banta pållar :) Och såklart kolla över foderstaten nu när det börjar bli okej för vettig fodring igen :)
 
Sv: Träningstips till fet fjording?

Tack för tipsen! Jag har ju inte tömkört förut men jag tror ena kvinnan som äger hästen har gjort det med henne förut så det kan jag ju faktiskt kolla om jag kan få lära mig (jag har ingen koll på hur avancerat det är).

Bommar hade jag häromdagen och det gick helt ok - kan tänka mig att det är bra träning på denna häst med tanke på hennes ovilja att lyfta på fötterna.

Jo jag tänkte på att jag ville rida ut så att man kan skritta längre sträckor. Inne i paddocken vill hon knappt skritta - i alla fall inte efter att man ridit en stund och hon blivit lite trött (eller uttråkad? eller kanske både och) - då vill hon nästan bara traska runt på jätteliten volt i hopp om att jag ska ställa upp henne och sitta av.

Jag funderar också på hur man på bästa sätt tränar upp hennes mest stela sida - det är nämligen så att åt ena hållet går det att ställa henne i nacken hur lätt som helst och andra sidan är det nästan omöjligt och istället för att böja nacken gör hon bara en mindre volt och ignorerar innerskänkeln totalt. Jag kanske ska börja stretcha med hjälp av morot...

Jag kanske får ta och kontakta dem där jägarna på ett eller annat sätt - den tanken hade faktiskt inte ens slagit mig. Sen måste jag bara hitta någon som visar mig ridvägarna (står i ett nytt stall). :)
 
Sv: Träningstips till fet fjording?

Omväxling, har kommit på för att hålla gnistan uppe när min häst är ur kondition är att göra många trav/galopp-fattningar och inte springa så långt varje gång, taggar min häst och hon vill hålla på längre då än om vi galopperar några varv, då blir hon trött och vill gå hem..... Även rida i 8-or åt lite olika håll och storlekar på volterna bättrar på smidigheten.

Lycka till
 
Sv: Träningstips till fet fjording?

Och kom ihåg att använda reflexväst när du rider ut, även när det är ljust, pga jakterna som pågår!! ;)

Håller med de som svarat ovan, min häst (21-årigt avelssto) fick superkondition av att bara gå ut och gå långa promenader hela vintern, nästan lite för bra kondition...;)
Variera på ridbanan och variera vad du gör med henne om du har möjlighet; tömkör, longera, longera med cavaletti, ha henne lös och springa på banan (under kontrollerade omständigheter), kanske t.o.m löshoppa henne, gå ut och gå med henne, rid på åkern (efter att ha bett om lov) klättra i skogen (gå lite bort från ev. stigar och över stock och sten så hon får lyfta på benen och se var hon går), upp och ner för backar, bygg små hinder i terrängen som hon kan kliva över, rid barbacka osv. :)

Om du inte har tömkört förut, lönar det sig att gå på kurser eller ta hjälp av en kunnig person i början. Det finns även en massa tömkörningsfilmer och böcker att se och läsa. :) ska själv börja tömköra min häst bara vår ridbana skulle torka upp lite, har sett på filmer, läst böcker och kommer att ta hjälp av min tränare. Skulle också gå på kurser, men tyvärr ordnas det väldigt lite kurser i området där jag bor...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 990
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 303
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 623
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp