Bukefalos 28 år!

Träns i transporten?

Sv: Träns i transporten?

Hemma lastar jag i lädergrimma, sen när vi kommer fram till ridhuset eller vart vi ska så tränsar jag i transporten och sätter lädergrimman över tränset när jag lastar ur, sadlar osv och tar av grimman.
När jag har ridit färdigt tar jag på grimman över tränset och sadlar av o lägger på täcke osv och lastar med lädergrimma över tränset när hästen är på släpet så tar jag av tränset igen.
 
Sv: Träns i transporten?

*kl*

Intressant att "vanliga" ridhästar inte kan lastas utan träns

Jag har ALDRIG sett någon lösspringande häst på de tävlingar jag varit på men så håller jag inte på med engelsk ridning;)

Varför skulle inte andra kunna träna på att ha en lugn häst som utan risk kan "byta" om på tävlingsplatsen?

Ser även mycket sällan (aldrig?) svårlastade hästar inom "min" disciplin:angel:
 
Sv: Träns i transporten?

LOL ... nu ar ju 'stockhorses' avlade for att ha huvudet med sig och inte vara sa 'flighty' som fullblod och vissa av halvbloden ar.
 
Sv: Träns i transporten?

Jag vet ingen "vanlig" häst som inte kan lastas utan träns, vet du ? Anser du att du uppträder med maximalt säkerhetstänk när du står med en häst på främmande plats med 100 tals andra främmande hästar omkring dig och tar av grimman så att du inte har en enda möjlighet att hålla kvar din häst om något skulle inträffa under precis den minut du inte har någonting på hästen ? Nej det är levande djur vi håller på med det finns inte en enda människa i denna värld som kan 110% garantera att en annan levande varelse någonsin inte blir skrämd, överraskad eller något oförutsätt händer, varför skall du då riskera att någon annan drabbas av ditt slarv med säkerheten. Så jäkla svårt är det inte att ha maximalt säkerhetstänk och se till att sudda bort en så enkel risk som kan drabba andra, eller du kan kanske inte tränsa dina hästar i transporten, kanske dags att träna på det i så fall.

Varför ens ifrågasätta säkerhetsdetaljer och nedvärdera de som använder sunt förnuft och inte slår sig på bröstet och tror att de är gud fader som i alla lägen alltid har hundra procent kontroll över andra levande individer. Nej kom ner på jorden och inse att det handlar inte om vem som kan hantera sin häst eller inte det handlar om vem som tar ansvar och ser till att allt sker så säkert som möjligt. Tvärtom skulle jag säga de som inte anser att andras säkerhet är viktig borde skämmas.
 
Sv: Träns i transporten?

som hastflicka sager, olika i olika lander, jag kor med trans under grimma om jag skall ivag direkt nar jag har komit fram till mitt mal, normalt om jag transporterar hast fran stalle till stalle, grimma..
men igen beroende pa, hast har varit sadlad transad med grimma over och sen ar det bara att ta ur hasten ur trailer, binda up och gora vad man kan. vilket jag ocksa tycker ar vansinnigt. har fatt montera pa ringar utanfor sa jag kan binda upp mina pallar har.. de har naturligtvis vatten och ho framfor sig... fick forklaringen att det inte finns sa mkt utrymme pa tavlingsplatser i sverige sa man kan ha nog rum att ha hastar vid sin trailer. utan darfor far stalla in dem.. skulle aldrig vaga ha en trailer utan bil framfor och stalla in hasten, tank om det ar nedforsbacke....
jag har aven i sverige kort med sadel pa hasten och trans och sen grimma over, nar det har varit tid for ridhuset. det finns inget stalle man kan sadla och inte staller jag mig i en trang trailer och forsoker sadla.. det ar olycka om ngt.. tur jag inte tavlar lol..
och naturligtvis bnider man ju aldrig hasten i tyglar om de har det i trailer, det maste ju vara grimma over eller hur??
 
Sv: Träns i transporten?

?? Varför skulle du sätta in hästen i en trailer utan bil framför ? Naturligtvis kopplas inte bil och transport ifrån varandra. Tränsar gör man enkelt i släpet de behöver inte åka med träns för att de skall ha det på sig när man lastar ur. Sadlar gör man ju oftast utanför medans man håller i hästen samtidigt gäller att ha sadeln framme på en sadelbock om man är ensam för att komma åt bil eller sadelkammare framtill på transporten med häst med sig kan man för det mesta glömma på en tävlingsplats oftast bara gångavstånd för en människa mellan transporterna på de flesta parkeringar.
 
Sv: Träns i transporten?

På tävling sätter jag på tränset i transporten innan man lastar ur. Tycker det känns tryggt att man ska ha träns på vid tävlingsplatsen.
Det finns många hästar som inte är fullt kontrollerbara med bara grimma.

När jag ska på träning och åker en kort bit så tränsar och sadlar jag hemma, sen täcke och grimma över.
Åker jag längre sadlar och tränsar jag på plats.
 
Sv: Träns i transporten?

Jag vet ingen "vanlig" häst som inte kan lastas utan träns, vet du ? Anser du att du uppträder med maximalt säkerhetstänk när du står med en häst på främmande plats med 100 tals andra främmande hästar omkring dig och tar av grimman så att du inte har en enda möjlighet att hålla kvar din häst om något skulle inträffa under precis den minut du inte har någonting på hästen ? Nej det är levande djur vi håller på med det finns inte en enda människa i denna värld som kan 110% garantera att en annan levande varelse någonsin inte blir skrämd, överraskad eller något oförutsätt händer, varför skall du då riskera att någon annan drabbas av ditt slarv med säkerheten. Så jäkla svårt är det inte att ha maximalt säkerhetstänk och se till att sudda bort en så enkel risk som kan drabba andra, eller du kan kanske inte tränsa dina hästar i transporten, kanske dags att träna på det i så fall.

Varför ens ifrågasätta säkerhetsdetaljer och nedvärdera de som använder sunt förnuft och inte slår sig på bröstet och tror att de är gud fader som i alla lägen alltid har hundra procent kontroll över andra levande individer. Nej kom ner på jorden och inse att det handlar inte om vem som kan hantera sin häst eller inte det handlar om vem som tar ansvar och ser till att allt sker så säkert som möjligt. Tvärtom skulle jag säga de som inte anser att andras säkerhet är viktig borde skämmas.

Tror detta beror på vilken diciplin man håller på med och vilken kultur man kommer ifrån. Är man van med att alla tränsas i transporten så blir det en självklarthet. Medan jag som håller på med islandshästar inte tänkt tanken då jag aldrig gjort det eller sett någon annan göra så på tävlingsplats.
 
Sv: Träns i transporten?

Jag var inte medveten om att hastarna star inne i vagnen i Sverige. Har, som moholmsarabs sager, knyter man dem pa utsidan i grimma ... med ho och vatten framfor dem forstass. I stora delar av det har landet ar det for varmt att ha en hast i en transport pa dagen da temperaturerna i en stillastaende trailer blir mer som en bastu.

De enda hastar har som transporteras med trans och sadel ar western och da framfor allt de som faktiskt arbetar med hastarna. De har tyglar med "snaps" sa de tar bara av tyglarna, satter grimman over transet och lastar.
Jag har sett en los hast pa en dressyr/hopp tavling pa de 5-6 ar jag tavlat i "Engelsk ridning" ... och den hasten var min:o Han fangades in medetsamma och allt var frid och frojd, och jag larde mig att aldrig lita pa att nagon annan haller ordning pa min hast sa medan han levde betalade jag for stallplats nar jag var ute och tavlade da han inte var palitlig att knyta fast i nagonting.
 
Sv: Träns i transporten?

Håller helt med!

Barnet tävlar oftast i en gren där det inte krävs träns på tävlingsplatsen. Men vi är "drillade" i säkerhetstänket från gröntkort-kurser mm och det skulle aldrig falla mig in att leda i grimma på tävlingsplats.

Har t o m sett barn leda hingst i grimma... tyvärr vill ledningen inte ha fler regler....

Olyckor händer ibland och hästar kommer lösa på tävlingsplatser, då är det skönt att ha sin häst tränsad. Var förr (70-talet) ibland på premieringar och utställningar, även där kom hästar lösa ibland eller vägrade gå in i transporter. Ett gäng stadiga hingstar som strulade och ston därtill... Och då var det hästkarlar, inte barn, som hanterade hästarna.

Hemma lastar vi normalt med grimma, byter i transporten före urlastning. Struliga ponnyer har ibland tränsats eller försetts med stigbett hemma också - och jo, det hjälper. Hjälm är förstås obligatoriskt vid all lastning.
 
Sv: Träns i transporten?

Jag lastar aldrig i eller ur med träns. Repgrimma när hon ska in (med lädergrimma under för att bindas upp i transporten, naturligtvis) och endast lädergrimman när hon ska ut.

På lokal tävling har jag träns på för syns skull när jag lastar ur: Jag sätter grimman över tränset och lastar ändå med grimskaftet, s.a.s, skulle aldrig i livet falla mig in att hålla i tyglarna.
När hon ska in igen är jag så fräck att jag skiter i tränsregeln, jag tränsar av utanför transporten och tar på grimman + repgrimman över.
 
Sv: Träns i transporten?

jag lastar hemma i grimma + kedja, lastar ur med bara träns, lastar igen med grimma+ kedja ovanpå tränset, lastar ut med bara grimma hemma.

vill inte lasta i bara träns då jag inte vill riskera att dra hästen i munnen + behöver längre grimmskaft för att kontrollera hästen när jag skickar in henne.

lättlastade hästar lastar jag med bara träns innan vi åker hem.
 
Sv: Träns i transporten?

jag lastar i och ur på tävling med grimma över tränset just för att jag alltid lastar ensam och inte vill att hon ska fastna ffa på vägen ut. Min häst behöver absolut inte träns för att hanteras på tävlingsplats men jag tycker det är bra att regeln finns.
 
Sv: Träns i transporten?

Lastar, åker, lastar ur och "vistas borta" i grimma och grimskaft, ibland med repgrimma över om hästen är lite svårlastad eller stojig. Men helst inte... ;)

Tävlar inte.
 
Sv: Träns i transporten?

När de flesta lastar ur med grimma för att sätta på tränset utanför så tar de flesta inte av grimman helt utan trycker ner den över nacken så du har grimman runt halsen, då har du ju grimma & grimskaft på hästen om det skulle vara att den plötsligt skulle fara runt.
 
Sv: Träns i transporten?

Jag har aldrig träns på i transporten, möjligtvis tränsar jag i transporten när man väl är framme, men jag vågar inte åka med det på, risken för skador är för stor. Han kan knappt ha skydd på i transport, står som ett ljus naken (uppbunden givetvis) men sätter man på skydd så lever han rövare. Jag tränsar och sadlar alltid när jag kommit fram.
 
Sv: Träns i transporten?

och tisdag hamtade jag pallar franbete.. hingsten satte jag pa grimman och longerlina som var lindad ett varv runt bommen, just som drag hjalp. sa stod jag pa sidan och sa till honom att ga in och det gjorde han.

sen var det odjuret. 25 ar gammal envis rund fjordis.. som vet battre.. han kranglade och betedde sig och till och med for ivag ut pa jarnvags sparet med longerlina efter sig.. tack och lov hade taget just passerat.. dock stannade han och kom tillbaka. och dumma mig hade glomt bort att med trans pa lyder han battre.. sa det akte pa, over repgrimman och sa borjade vi igen. runt bommen och sa gick vi in.. och dar fick han sta med transet pa tills vi kom hem.. saklart satt han fast i repgrimman och inte i trans..
enda anledningen for detta ar just att han ar ett odjur (men ett mkt sott sadant lol). de andra 3 ar grimma som galler.. och som hastflicka sager, nar jag jobade hastarna var desadlade och transade med tyglar avsnappta, och pa sadeln. i bland stod de losa i trailer (stock variant) ibland med repgrimma och fastbundna.
och alltid blev de bundna utanfor trailern.. som gulle sager, bara gangavstand mellan trailers, tja da far val folk inte parkera sa nara varandra i fortsattningen.. och med att trailer aker ivag.. jag har sett truck ga ur vaxel och rulla ivag.. inte vackert alls..med karra bakom. tack och lov varken hast i eller utanfor trailer..
varfor hingstar inte kan uppfora sig och ga i grimma vet jag inte.. de ar ju ocksa hastar och skall veta hut de med.. nog skulle jag dock ha trans ba min o vi var i publik, for min sakerhet forst och framst.. precis som jag skulle ha rod rosett for hast som sparkas.. varning till andra.. men en hingst som inte kan vara i narheten av ston utan att ga knasig, kanske behover lara sig flera "manners".....
 
Sv: Träns i transporten?

*kl*

Hemma lastar jag alltid i grimma, och lastar ur i grimma när jag kommer hem. På bortaplan lastar jag o lastar av, så gott som alltid i träns. Varför? För att jag alltid måste göra det när jag tävlar, och för att jag inte ska råka glömma mig nån gång så är det smidigt att alltid göra likadant. När jag åker iväg så är det ju oftast för att träna eller tävla, och då ska jag ju ändå ha träns på hästen och då kan jag lika gärna tränsa i transporten så är det gjort. Likaväl som jag lika gärna kan lasta i träns istället för att först byta till grimma och sen lasta.

Om jag däremot inte ska rida eller bara ska lämna hästen på typ bete eller nåt, så lastar jag ur i grimma.

Ingen av mina hästar skulle jag nånsin låta åka med varken träns, sadel eller annan utrustning (undantaget ibland benskydd och igår satt pulsmätaren också kvar), jag har aldrig förstått poängen med det, kanske för att jag har snälla hästar som inte stökar när de kommer ut, men det känns ändå inte som om det hade varit värt risken mot vad som kan hända med så väl häst som utrustning i transporten om det vill sig illa.
 
Sv: Träns i transporten?

Blir alltid lite irriterad på folk som leder sina hästar med en lös grimma och långa grimskaft hos tex vet! :crazy:

Varför? Så gör jag alltid! Avslappnad människa =avslappnad häst.
Har jag med en ny ouppfostrad häst tar jag med kedjan eller slänger grimskaftet över nosen.
I övrigt är mina hästar väluppfostrade nog att lyda mig, och i de situationer de nu inte är det (min nuvarande gick ex inte att spruta första gångerna) så skulle inte bettet hjälpa ett dugg, snarare tvärtom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 205
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
536
Senast: misswilma
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Loma
·
  • Artikel
Hästnyheter I onsdags kväll bjöds det in till clinic där Eamon Hickey visade upp sitt system för att träna hästar. Först ut var ett treårigt sto som...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp