Bukefalos 28 år!

Träns i transporten?

JossanW

Trådstartare
Hej

Brukar ni ha träns på era hästar när ni lastar in/ur transporten?
Har ni tränset på hela tiden eller byter ni till grimma i transporten?
Hur gör ni???

:eek:
 
Sv: Träns i transporten?

Jag har aldrig träns på i transporten!

Nu kräver iofs min gren inte träns vid lastning men efter vad jag förstått är regeln även på väg att tas bort inom andra grenar eftersom skaderisken är så hög. Fastnar hästen så finns ju risken att den sliter sönder munnen, kan heller inte se någon fördel med att ha träns.
En riktigt hanterad och fostrad häst klarar man av att ha i grimma!
 
Sv: Träns i transporten?

Jag har alltid lägergrimma.
Har aldrig använt träns vid lastning. -men nu kräver inte min tävlingsgren det (håller på med islandshästar).
Tycker det är vansinne att ha träns på i transport. Skulle det hända något är det riktigt synd om hästens mun /: sen blir det inte lättare att lasta en häst bara för att den har träns på heller..

Om jag hade varit tvungen att på tävlingsplats lasta i och ur med träns hade jag tränat av/på i transporten innan ur/i lastning och låtit hästen annars stå med enbart lädergrimma.
 
Sv: Träns i transporten?

Om jag hade varit tvungen att på tävlingsplats lasta i och ur med träns hade jag tränat av/på i transporten innan ur/i lastning och låtit hästen annars stå med enbart lädergrimma.
Det är också så "man" gör. Jag har aldrig någonsin sett någon som INTE plockar av tränset och byter till grimma när hästen är lastad på tävlingsplatsen.

Men frågan är hur många lösa hästar man skulle råka ut för på tävlingsplatserna om folk fick börja byta från grimma till träns utanför transporten... Det är ju inte att ha grimma som är riskmomentet, utan den lilla stunden då man byter.
 
Sv: Träns i transporten?

Alltid träns vid i/urlastning på tävlingsplats är reglerat i tr för alla "vanliga" tävlingsgrenar och jag hoppas verkligen det aldrig kommer att ändras, jag har varit med före de reglerna kom och de är befogade för det finns gott om idioter som ställer sig och plockar av grimman och tränsar på en rörig tävlingsplats med följden att det var väldigt gott om lösa hästar ofta helt utan grimma som stökade runt på parkeringsplatserna och ut i omgivande trafik, inget drömscenario om man själv hade hingst ute på samma ställe. Så länge folk inte använder sunt förnuft så behöver saker regleras i reglementet.

Ingen vettig människa använder väl en transport där detaljer gör det möjligt för en häst att fastna då kan de ju lika gärna fastna med grimman och få panik, nej transporten skall givetvis inte innehålla sådana detaljer. Sen drar för övrigt inte en häst sönder munnen för att den skulle fastna vid en urlastning heller för fastnar den när den backar så ligger trycket i nacken precis som om den fastnar med en grimma och bettet dras framåt ut ur munnen.

Åker gör hästarna i grimma de tränsas alltså av och på i transporten vilket är det enda vettiga stället att göra det på ur säkerhetssynpunkt om man inte har uppstallning vill säga på tävlingsplatsen.
 
Sv: Träns i transporten?

Jag byter i transporten. Men lastar alltid i grimma, på tävlingsplatsen trär jag grimman över tränset och tar sedan av tränset när hästen är inne i transporten.

Känns dumt att ta av grimman och tränsa utanför transporten om hästen skulle komma lös, när det är så lätt att göra det i transporten.

Regeln kom ju till av en anledning och jag tycker det är bra att inte humle och dumle får hantera sina hästar i bara grimma.
 
Sv: Träns i transporten?

Min häst lastas i/ur och åker i grimma. Hon hanteras i grimma hela tiden förutom när hon rids/tävlas. Jag skulle aldrig åka med en häst någonstans om den inte kan uppföra sig. För mig är det grundläggande uppfostran att hästen respekterar mig och inte får för sig att bråka eller sticka vilket min häst aldrig skulle göra.
Nu är min av en ras som möjligen kan anses som "lugn" (quarter), men ändå.
På de tävlingar jag är har jag aldrig varit med om att hästar springer runt lösa eller att de "beter" sig knäppt överhuvudtaget. Och det gäller även hingstar.

På lägre nivå, där hästarna kanske inte är några vana resenärer, så kan jag se ett behov av att man tränsar hästen innan urlastning exempelvis för att undvika farliga situationer.
Jag tror också att det är viktigt att människan/människorna runt hästen har samma rutiner varje gång det ska åkas någonstans. Det ger en tryggare häst. :)
 
Sv: Träns i transporten?

Ska jag köra 5 minuter till ridhuset kan jag likaväl tränsa och sadla innan jag lastar, sedan grimma och täcke över. Annars tränsar jag i släpen, sätter på grimman över och lastar ut med bådeoch på - så som man ju borde göra.
 
Sv: Träns i transporten?

Min häst lastas i/ur och åker i grimma. Hon hanteras i grimma hela tiden förutom när hon rids/tävlas. Jag skulle aldrig åka med en häst någonstans om den inte kan uppföra sig. För mig är det grundläggande uppfostran att hästen respekterar mig och inte får för sig att bråka eller sticka vilket min häst aldrig skulle göra.
Nu är min av en ras som möjligen kan anses som "lugn" (quarter), men ändå.
På de tävlingar jag är har jag aldrig varit med om att hästar springer runt lösa eller att de "beter" sig knäppt överhuvudtaget. Och det gäller även hingstar.

Du har säkert koll på din häst, en åk ut på en reginal hopptävling och se alla som vimsar runt där med sina hästar. Då förstår man fort varför regeln finns.
 
Sv: Träns i transporten?

åker vi till vet. så är det bara grimma.
till tävling tränsar jag av/på i släpet på platsen.
till träning (10-15 min resa oftast) har jag både sadel och träns på på vägen dit men tar av allt på vägen hem.
 
Sv: Träns i transporten?

Alltid träns vid i/urlastning på tävlingsplats är reglerat i tr för alla "vanliga" tävlingsgrenar och jag hoppas verkligen det aldrig kommer att ändras, jag har varit med före de reglerna kom och de är befogade för det finns gott om idioter som ställer sig och plockar av grimman och tränsar på en rörig tävlingsplats med följden att det var väldigt gott om lösa hästar ofta helt utan grimma som stökade runt på parkeringsplatserna och ut i omgivande trafik, inget drömscenario om man själv hade hingst ute på samma ställe. Så länge folk inte använder sunt förnuft så behöver saker regleras i reglementet.

Jag onskar verkligen att det hade varit inskrivet transtvang i TR har ocksa. Ar sjukt trott pa losspringande hastar pa tavlingsplatser. Har ar det dessutom tillatet att satta fast hasten i ett snore i ogla pa transportens utsida. Sen kan ni ju rakna ut att inte en hast stannar dar den ska om det borjar bli stokigt. :crazy:
 
Sv: Träns i transporten?

Om jag ska tex på träning så lastar jag med lädergrimma och kedjegrimskaft, när jag är framme tränsar jag i transporten och lastar ur. Sedan lastar jag igen med tränset och bryter sen till grimma i transporten!
Brukar även ha hästen sadlad med täcke och skydd på väg till träningen (kortare körsträcka) men ska jag längre så sadlar jag när jag är framme! :)
 
Sv: Träns i transporten?

Min donna blir ganska het när man åker bort (mycket hästar, vill gärna visa upp sig ;)) så därför har jag träns UNDER grimma när vi åker! :) Då sitter hon fast i grimman under färden och jag kan lätt lasta av henne i tränset! :laugh:
(Bara själva huvudlaget, givetvis inga tyglar, ibland bara nackrem med bett tom)

Men detta gör jag bara om vi ska till vet som ligger några minuter bort eller innan jag fick ridhuset på plats.
Helt enkelt när jag vet att vi ska lasta av och sen "köra igång" så att säga!

Skall jag åka längre och det inte är "bråttom" alt att hon skall ridas/visas först om nån timme så åker hon endast i grimma.


Tycker att det tillhör hyffs att leda med bett på annan plats/bland mycket hästar!
Blir alltid lite irriterad på folk som leder sina hästar med en lös grimma och långa grimskaft hos tex vet! :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Träns i transporten?

Interessant hur olika det ar. I det har landet ar det bara 'cowboys' som lastar hastar med trans och sadlar (ja ... jag har ocksa gjort det en eller tva ganger trots att jag inte ar en 'cowgirl' men vill man vara med om allt sa far man gjora som alla andra:p) nar man kor ut och lastar ur medan det ar morkt sa man inte ser att sadla och transa pa plats. Alla andra discipliner anser det jattefarligt och skriker i hogan sky om hur farligt det ar ... men det ar arbetande hastar och man lastar ur i morker i mitten av ingenstans for att sa fort gryningen kommer fosa kor.

Pa tavlingar har forvantas man lasta ur i grimma och halla koll pa hasten sa den inte ar los. Jag har nog inte sett mer an en los hast pa alla tavlingar jag varit och den var snabbt infangad igen.
 
Sv: Träns i transporten?

Lastar normalt i och ur med lädergrimma, byter till o från träns utanför transporten. Ifråga om våra hästar, och de flesta hästar jag ser på de westerntävlingar och -clinics vi besöker, ser jag inget stort problem med det - men det varierar förstås från häst till häst och miljö till miljö.
 
Sv: Träns i transporten?

Aldrig.

Tränsar i släpet om jag har hjälp att lasta ut (då går jag med hästen ut). Jag har inte kört så mycket själv ännu (mer än ej tävling, då tränsar jag utanför), men jag tycker det verkar lite läskigt att lasta ur med träns om man bara står bakom. Får väl testa lite.

Ang lastning så hatar jag att ha träns så fort något krånglar, jag vill hålla i ett långt grimskaft som sitter under hakan. Är hästen inte uppfostrad till att ha det så tror jag lastningen mer beror på uppfostran och det kan man ju lösa på annat sätt.
 
Sv: Träns i transporten?

Träns hos vet? Det har jag aldrig sett typ :o

Åker alltid i grimma till vet, och stör mig betydligt mer på de som ser ut att behöva använda kraft i vad de nu håller i för att ha kontroll på sin häst, oavsett VAD de har på hästen. Jag och min häst brukar titta förundrat på när andra röjer runt :p

Dessutom åker vi typ bara till vet för att kolla tänder, där inne får hästen ändå grimman runt halsen typ direkt.
 
Sv: Träns i transporten?

Du har säkert koll på din häst, en åk ut på en reginal hopptävling och se alla som vimsar runt där med sina hästar. Då förstår man fort varför regeln finns.

Ja, verkligen :crazy:

Det är dock rätt störigt om man vill byta träns mellan dressyr o hoppning på en fälttävlan, eller om det är en lång dag (vilket fälttävlan ju nästan alltid blir) och man vill gå ut och beta hästen lite.

Jag förstår regeln men hade gärna sluppit den för egen del.
 
Sv: Träns i transporten?

Jag lastar i och ur i grimma. Har inga problem att byta från grimma till träns/träns till grimma utanför transporten. Skulle andra regler gälla (ibland tränar vi ju på vanliga ridskolor etc) så byter jag inne i transporten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
527
Senast: misswilma
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Loma
·
  • Artikel
Hästnyheter I onsdags kväll bjöds det in till clinic där Eamon Hickey visade upp sitt system för att träna hästar. Först ut var ett treårigt sto som...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp