Bukefalos 28 år!

Träns "old school"?

Elwan

Trådstartare
Är det något märke som marknadsför träns med pannband (alt. även nosgrimma) med mässingsclincher sådär som det såg ut på 80-talet?
 
Sv: Träns "old school"?

Såg de ut på något speciellt sätt då?
Annars finns det massor träns med clinchers.
 
Sv: Träns "old school"?

Just de nitar jag tänker på (rundade framtill och tätt placerade) är väl jättevanliga idag?
 
Sv: Träns "old school"?

Du menar sådana fyrkantiga med "topp", inte rundade eller ?

Jag har ett omärkt sådant remontträns original från 80 talet :love:
 
Sv: Träns "old school"?

Vi har ett från Treadstone, köpte även till nosgrimman med dekoration. Men det har några år på nacken nu.
 
Sv: Träns "old school"?

Är det något märke som marknadsför träns med pannband (alt. även nosgrimma) med mässingsclincher sådär som det såg ut på 80-talet?

Vad är det du menar för speciellt för 80 talet ? Har ju i alla tider funnits olika varianter på clincherna även på 80 talet så vilken speciell typ tänker du på ?
Clincher överhuvudtaget har ju blivit en tidlösdesign och finns i alla de välkända märkena som "standardsortiment". Samt även att köpa lösa som pannband från i stort sett alla pannbandstillverkare.

Clincher på nosgrimman är inte lika vanligt, vanligare på pullarnosgrimmor än achen vilket jag gissar är för att det inte är gdk att tävla dressyr med annat än nosgrimma utan dekor.
Jag kör clincher i stort sett genomgående på alla hästar, finns inget fulare är släta träns enbart i läder samtidigt är jag definitivt ingen bling människa så kristaller och sådant går bort. Så det blir clincher eller andra typer av tex metallkedjor o dyl och eftersom clincher är vanligast så är ju majoriteten sådana. De vanliga nosgrimmor jag har med clincher är just Treadstone (som för övrigt finns i deras sortiment fortfarande) samt ett som jag inte kommer på märket nu samt några märkeslösa äldre. Tror Equipe också har ett med clincher på nosgrimman. I pullargrimma är det lättare där har jag bla HL, TdT samt även några från Hööks.
 
Sv: Träns "old school"?

Jag tänker på rundade klincher, både pannband och nosgrimma och så vanliga sidpstycken -inga hakar eller sånt. Hööks har väl något liknande, men kälremmen sitter i en liten ägla, pch deras käkremmar brukar dessutom vara för långa. Att jag skriver just 80-tal är väl för att jag red på ridskola då pch alla träns såg ut så..!
 
Sv: Träns "old school"?

Så här ser Treadstones ut de bruna har mässingsfärgad klinker och de svarta sliverfärgad.
tresdstone_99194529.jpg


Är det den typen av klinker du menar ?
 
Sv: Träns "old school"?

Japp, det är det vi har. Fast vårt är då brunt med mässing. Möjligen är det väl mindre pluppar än 80-talsoriginalet.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 121
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 210
Tjatter Hittade detta på annat ställe, och tänkte att kanske är här några som gillar att fila vidare. Detta kommer nog mest från några med små...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: Lycan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 050
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp