Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Lindon

Trådstartare
Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till typen och har varit väldigt reserverad och sur mot mig i hanteringen. De första dagarna lade hon öronen bakåt då man var i hagen med henne, sprang undan då man kom nära, hotade..:crazy: det gick inte att röra hennes hö (eller henne heller för den delen) utan hot/sparkar. Jag har försökt vara bestämd, "tvingat" mig på henne, haft henne i stallsgången, gosat, rört henne överallt, borstat..fast hon haft öronen bakåt å ibland nafsat i luften så har jag aldrig slagit henne. tror nämligen att det är ett problem hon har haft med någon ägare. Det har räckt med att morra åt henne.

Nu går det bättre att hantera henne, visst hon är ingen gullehäst man gosar med men hon bits iallafall inte. Samt jag rör i hennes mat utan att hon visar destu mer är lite missnöje. Då till ridningen. Vi har promenerat först för att hon skulle få lära känna omgivningen. Förra veckan red jag första gången. En kompis kom med (gåendes) och visade en kort skogsrunda på ca. 20 min. Förra lördagen red jag den själv. Hon kändes väldigt osäker och ville hela tiden titta bakom sig mot stallet. Men det gick bra iaf.

I måndas tog vi samma runda, samt en runt byn då vi travade mycket. Hon blev svettig och allt gick bra. Hon reagerade inte speciellt då det kom bilar, utan tittade bara bak sig. Nu igår och idag var det skymt innan jag kom hem från jobbet så jag tänkte att vi tar en promenad. Det samma by varvet. Igår plötsligt var hästen rädd för bilar :confused: Jag testade idag igen...det kom en bil bakom oss, hästen börjar trampa på stället och när bilden är några meter från oss rycker hon och hoppar framför mej rakt mot bilen! den tvärnitar och gör en enorm svängom. :crazy: Det skulle ha kunna vara det sista hon gjorde!!

Jag veeet att hästen är bombsäker i terräng för hon som ägde henne var ut själv med henne och red. Även hennes barn var ut själv och red (som var mindre är 12 år) Det hela handlar naturligtvis om ledarskap, det fattar jag. Jag har ingen lust att rida henne i terrängen för tänkt om hon får samma ide då jag rider (trots att det gick bra sist). Jag ska rida på en inhängnad åker brevid stallet nu. Misstänker att hon har tråkigt också eftersom hon blev mycket motionerad vid förra ägaren.

Försöker göra små ledarskapsövningar varje dag. Hon måste vänta innan hon går in i stallet, får inte gå före mej..hon backar när man säger backa och knäpper med fingrarna framför bogen. Men jag vet att hon inte ser mej som nån ledare eftersom hon ibland försöker buffa till mej eller klia sig på mig.. Tycker inte att jag ska behöva använda våld utan brukar ryta till och hoppa mot henne.. Då man sköter henne kan hon försöka nafsa ibland och krafsa med framhoven men slutar om man säger till henne.

VAD ska jag göra?? Blir hon osäker med mej och därför blir rädd, eller har hon kommit på det för att skrämmas och inte alls blir rädd? försöker hon ta över ledarrollen? Jag har ju bara haft henne en kort tid så vi litar inte på varandra, men hur ska jag bygga upp det förtroendet? vill inte precis ta promenader om hon ska hoppa ut framför varje bil hon ser.. usch känns som jag bara vill slippa hästen, inte alls roligt. :cry: Har haft en häst förr som jag inte (heller) klarade av så jag vet att mycket har att göra med att jag är för mesig.Vet det. Blir skraj då hästar håller på så...speciellt hoppar framför bilar. Hon är ju ett kallblod så hon är ju stark som attan..

Å andra sidan, vet jag att hon går att hantera och rida för det har jag ändå gjort innan jag köpte henne. Så lite jävlar annamma har jag i mig.
 
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Att hästen plötsligt blir rädd och reagerar starkt för saker den inte brukar bry sej om brukar ju ha med överskottsenergi att göra, iallafall är de så med min häst, har han stått så hoppar han för mindre löjliga saker ibland som han annars inte ens blinkar åt.

Det kan ju ha med energin plus att hästen testar, testa att rida bort överskottsenergin på åkern kanske och sen skritta ut och se hur de funkar. Funkar inte de så lär känna hästen på åkern istället för ute i trafiken o terrängen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Ja, tänkte göra det. Vill ju att hon ska börja lita på mig och jag på henne. Men jag blev ju främst så förvånad då hon började med såna saker - eftersom jag liksom alltid har haft det för mig att hon ÄR bombsäker.

Läste just en annan tråd om en "bombsäker" häst som blev förändrad...känner igen mig där. Men då är jag inte så rädd att jag skulle skaka eller så, men klart att hästen känner minsta lilla spänning.
 
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Det du har skrivit skulle lika gärna kunna ha varit jag som skrev! Skrämmande likt!!
Finns det nån chans att man kan få kontakt med dig????
 
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Det skulle lika gärna ha kunnat vare jag som skrivit det du har skrivit! Skrämmande likt!
Finns det möjlighet att man kan få kontakt med dig???
 
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Nu vart det nåt knas här.....Ursäkta upprepningarna!! =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Jag bor i finland...så om du tänkte att vi kunde ta hjälp av varandra blir det lite långt :p

Jag blir så sur på mig själv, det gick ju så bra hittills att rida. Visste att hon inte reagerar på nåt så jag har inte direkt spännt mej. Annars blir jag lätt nervös. Men då hästskrället plötsligt reagerar då man e ute å går!! då börjar mina hjärnspöken fantisera ihop allt möjligt....som säkert inte ens skulle hända. Nu vågar jag knappt skritta ut skogsrundan....:(

Min kompis i stallet ska fara ut med henne imorgon och trava och galoppera av henne så har hon inte för mycket energi iaf då jag ska rida på tisdag! hon har aldrig ridit henne så få se om hon reagerar med henne då....
 
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Jag tycker att du överanalyserar lite. Jag tycker att vi ibland glömmer vilken enorm omställning det är för en häst att komma till en ny ägare, nytt ställe, nya ridrundor, nya hästar mm mm. De är på helspänn och tycker de måste ha koll på allt.
Jag köpte också en "helsäker" häst för 3 månader sedan och hon är fortfarande lite fjollig när vi är ute ensamma ibland, hon tycker inte om en av våra rundor helt enkelt, speciellt inte när det är halvmörkt ute. Man får leva på det som funkar och låta det som är svårare ta lite mer tid.

Fortsätt vara lugn och trygg och visa vart skåpet ska stå och bygg eran relation. Tre veckor är ingen tid.
 
Sv: Trafiksäker häst - plötsligt "rädd".. låångt

Jo du har nog rätt... jag borde ta det lugnt, men jag är lite sån att jag tänker för mycket!:o
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 351
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp