Trafikträna hästen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 402
S

Sweet

Hur gör ni när ni ska vänja era hästar vid trafik?

Jag har en unghäst som inte är van vid trafik och som kan bli rädd för stillastående bilar och traktorer. :crazy:

Hur ska jag gå tillväga om jag inte har möjligheten att rida tillsammans med en lugn trafiksäker häst?

Du kan börja att träna hästen med en stillastående bil. Gå runt den och nosa å se att det inte är något farligt. Ge en liten godbit kanske. Sedan träna med en bil som står stilla men som är igång. Gå runt bilen och vänj den vid ljudet. Fast är hästen väldigt rädd så kanske man bara ska nöja sig med att gå förbi bilen några meter ifrån och stå och titta på den en bit ifrån. Nästa gång kanske man kan gå lite närmare osv. steg för steg. Be sedan någon som kan köra bara sakta en liten bit och att hästen först får se och sedan kanske man kan leda förbi hästen. Ta det bara lugnt och försiktigt. Så har jag tränat mitt sto som inte är trafiksäker men hon är egentligen inte så rädd för bilarna det har bara blivit som en vana att springa/galoppera några steg när det kommer en bil och det har varit väldigt svårt att bryta mönstret. Slår flyktinstinkten på så är det svårt att få kontakt med dem men en sak som brukar funka ganska bra är om man har en liten morotsbit i fickan och just när man möter bilen får hästen en godis bara för att då blir godisen intressantare. Men jag är egentligen ingen som är så mycket för att ge godis.
/Kajsa

Jag tror inte man har "Trafiksäkrat" en häst om man ställer den intill en hage.
Hade en i stallet som gick i en hage precis intill en hårt trafikerad väg och hon var ändå trafikrädd. :crazy:

Det har du rätt i. När hon står i hagen så kan man "busköra" förbi och tuta utan att hon bryr sig. :)

rida mycket i trafik är ju bra. led henne där, hon vänjer sig till slut.

det hjälper inte att gulligulla sig fram till det, gör det bara, om och om igen :)

det viktiga är också att DU inte tänker på trafiken när det ska tränas.

om du tänker "oj nu kommer det en bil undra om hon reagerar" så känner ju hästen av det.

om du helt och hållet inte bryr dig om trafiken, blir det lättare för hästen att förstå att dom inte är farliga!

Får väl börja med att leda henne på trafikerad väg först ett par gånger. Ge mycket godis när det kommer bilar så kommer hon att älska bilar sen! ;)

hehe, älska bilar! :D

Tycker nog att du ska börja där bilar kör lite saktare och inte är för många, kan ju hända nåt.
Vet bara här ute, här tror alla att hästen är van och kör i 110 förbi. :(

Ja, huga!! :crazy: En del är ju fan inte kloka! Vissa är ju smarta nog att tuta också så att vi vet att dom kommer! Som om vi inte redan visste det!! :mad:

Inte fan kör man i 90 förbi en älg som går på vägen!

Nä precis.
Vi i stallet satt faktis in en "Dagens ros" till alla bilförare här ute så dom kunde ta åt sig och sen köra LITE saktare,
men nej då.
Man kan vinka till en, men FAN inte sakta farten. :mad:

morotsbitar var precis det som botade min ponnys bilrädsla!

Så fort jag hörde att en bil var på väg stack jag ner handen i fickan efter en morotsbit som hon fick antingen när bilen körde förbi eller direkt efteråt. Efter två veckor eller så älskade Mindy alla bilar, och allra särskilt lastbilar! :D

Det får både hästen och ryttaren att tänka på något annat, för visst kan man som ryttare bli lite nervös över passerande bilar om man sitter på en trafikrädd häst!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 204
Senast: Piaff
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
517
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
461
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka