Trakehner?

Sv: Trakehner?

Kolla i dagens nyutkomna nummer av Ridsport så ser ni vilken enorm utveckling trakehnern har genomgått rent exteriört om man jämför med denna hingst! Detsamma gäller både ridbarhet och gångarter. Men man ska inte glömma att trakehnerhästarna står högt i blod, dvs de har hög andel fullblod. Det gör att det generellt är pigga, alerta (men kloka) hästar.
Avelsextra hade också en artikel för ett par år sedan om "den svenska trakehnerfobin" där det bl a konstaterade att vi var ett av få avelsförbund som inte har en inhemsk trakehnerhingst i avel.
 
Sv: Trakehner?

Ute idag? Bra, då ska jag gå på "kiorra" (hur katten man nu stavar det.. tjorra? haha.. annars heter det ju kiosk, hm) nu då
 
Sv: Trakehner?

Ska kolla när jag kommer hem :)

Vill bara påpeka att jag själv inte har några fördomar mot trakhenare! Som sagt så är mitt sto kvartstrakhenare, även om då hennes morfar född 1969 var en stadig herre trots att han var 50% engelskt fullblod.
 
Sv: Trakehner?

Sorry, prenumerarar du inte får du den inte idag, Ridsport kommer bara till prenumeranterna på fredagar, övriga får vänta till veckan därpå.
 
Sv: Trakehner?

Jo tack, jag märkte det :mad: sikken besvikelse!

Ingen ridsport hade såklart kommit, ska börja pren nu ;)
 
Sv: Trakehner?

Hon är jättefin. Tyvärr så har hon någon gammal skada och får inte ridas så hon har varit avelssto i nästan 10 år. Hon är e. Caprimond ue. Präfectus.

Präfectus är en fullblodhingst som använts mycket i trak.aveln. Bland annat är han morfar till Bonfire, Ankys alltså, och han vann ju ett par OS-guld, lag och ind.
 
Sv: Trakehner?

Först och främst vill jag hålla med om att Trakehnare är snälla, har själv ett Trakehner sto på 9 år och hon älskar att bli skött:) Jag kan också hålla med om att Trakehnare är känsliga, de kräver en väldig lätt hand, jag tycker att mitt Trakehner sto är helt underbar:rofl:

Sen till saken..

..Det skulle vara intressant att veta era Trakehnerhästars stamtavlor, för att se om våra hästar är kanske släkt:confused: Det vore coolt.. OBS! Om du vet vad hon/han har för brännmärke nummer, skriv gärna det också

Min häst:

Chamonix "Nixi"

Brännmärkenummer: 65

e: Caprimond
u: Haute Couture
ee:Karon
eu: Capri VI
ue: Marduc
uu: Hella XI

Kan fortsätta nästan hur långt som helst, En gång lagade jag till 7 stycken u efter varandra, det var intressant

:love:
 
Sv: Trakehner?

Även Immer som ju var flitigt använd i halvblodsavlen hade väldigt mycket trakehner.
Jag har två underbara gamla ( den ena född -92 och den andra -83)halvblodsherrar i stallet som båda har mkt trakehner i stammen. Båda är supertrevliga allroundhästar. Ganska lätta i typen, vackra huvuden och med stor personlighet! Båda två är trygga och lätthanterliga så att korsa in trakehner tycker jag låter som en bra idé!
 
Sv: Trakehner?

Jag har en trakhenerkorsning: Schwadroneur-Cortez-Pontus. Det jag kan säga om min är: ingen leksakshäst, snarare varg i lammkläder ;) Herre min skapare, har fleeeeeera gånger fått rådet att rida henne 2 ggr/dag så hon ska lugna ner sig. Haha, hon älskar att jobba! Oavsett vad så ger hon allt om det så bara är att ta sig runt en 3 km runda i skritt. 100 % annars vet hon inte hur hon ska göra. Nu är hon dräktig å har förändrats helt. Ett tag, när hon var innen i en period där hon klara sig på ett 60 min pass om dagen utan att vända ut å in på hagen, hade jag en period där jag bara SKULLE betäcka med Kostolany!! Men sen gick det över ;) Andra är ju Connery som ska ge väldigt fina å högbenta (blev väl årets trakhener oxå häromdagen?), sen den där fälttävlanshästen som jag alltid glömmer namnet på som verkar få helt galet fina avkommor (Oj va jag hjälpte dig där..).

Men seriöst är min dam den klokaste häst jag någonsin träffat, tom mer än min gamla ponny! Hon har en så otrolig kroppskontroll! Hon rör sig som om hon gick på moln, vansinnigt vacker att se på (har blivit kallad arab och hingst fler gånger än jag vill minnas), snäll i ridningen på det sättet att gör du rätt gör hon rätt men tar inga dumma ideer från mig, då ber hon mig vänligt men bestämt att hålla tyst eller kliva av. Hoppar som en katt, får alltid utskällningar av hoppfolk för att jag rider dressyr på henne å av dressyrfolk för att hon hoppas :D

Å till Minnuli:
E: Schwadroenur
EE: Arogno
EU: Schalbenburg

å Karon är ju efter Arogno :)
 
Sv: Trakehner?

Hej :)
Jag undrar om någon vet om det finns eller har funnits några thrakehnare som är framgångsrika i hoppning?

I årets hingstkatalog från Trakehner Verband finns det 21 hingstar med placeringar i svår hoppning.
Abdullah finns fortfarande på fryst. Han har 2 olympiska medaljer.
Han har 2 söner som tävlas i svår hoppning Alaskatraum och Schneesturm, de finns bara på fryst.
En populär hingst är Hirtentanz som även är godkänd i Holsteiner Verband.
Den Trakehnerhingst som tjänade mest pengar 2011 var hopphingsten Der Dürer som tävlas av Michael Jung (OS och VM-guld i fälttävlan med Sam). Den hingsten finns bara på fryst.

Ska själv åka ner till Neumünster fredag-lördag och se årets Trakehner körung, på fredagen är det löshoppning :banana:
 
Sv: Trakehner?

Nyss hemkommen från Tyskland kan jag berätta att bästa hopphingst blev faktiskt en svart Polsk Trakehner som heter Avatar. Såldes på auktionen för 37.000 euro till Joop van Uytert, Holland och Paul Schockemöhle !
Flera av de andra godkända hingstarna hoppade mycket bra,detta gäller dock inte för segerhingsten som istället hade mycket fina gångarter, bra exteriör och en annorlunda färg. Han är en stickelhårig fux och redan 1.71 vid 2½ års ålder..
http://www.trakehner-verband.de/termine/hm/2012/impressionen/so2.jpg
http://www.trakehner-verband.de/termine/hm/2012/impressionen/so3.jpg
Segerhingsten Donauruf såldes för 300.000 euro.
 
Jag har ridit en trakhener. Han är stor (säkert 175 cm) och inte så nätt och smäcker utan lite grövre men inte grov. Hur snäll som helst men lite harig av sig och blir lätt skrämd av saker. Underbar att rida!
 
Gammal tråd men det är som att läsa en beskrivning av mitt sto! Hon är e Blue Hors Hertug så de är hyfsat nära släkt.
Spännande och roligt att läsa i vilket fall ❤️

Sv: Trakehner?

Jag har en trakhenerkorsning: Schwadroneur-Cortez-Pontus. Det jag kan säga om min är: ingen leksakshäst, snarare varg i lammkläder ;) Herre min skapare, har fleeeeeera gånger fått rådet att rida henne 2 ggr/dag så hon ska lugna ner sig. Haha, hon älskar att jobba! Oavsett vad så ger hon allt om det så bara är att ta sig runt en 3 km runda i skritt. 100 % annars vet hon inte hur hon ska göra. Nu är hon dräktig å har förändrats helt. Ett tag, när hon var innen i en period där hon klara sig på ett 60 min pass om dagen utan att vända ut å in på hagen, hade jag en period där jag bara SKULLE betäcka med Kostolany!! Men sen gick det över ;) Andra är ju Connery som ska ge väldigt fina å högbenta (blev väl årets trakhener oxå häromdagen?), sen den där fälttävlanshästen som jag alltid glömmer namnet på som verkar få helt galet fina avkommor (Oj va jag hjälpte dig där..).

Men seriöst är min dam den klokaste häst jag någonsin träffat, tom mer än min gamla ponny! Hon har en så otrolig kroppskontroll! Hon rör sig som om hon gick på moln, vansinnigt vacker att se på (har blivit kallad arab och hingst fler gånger än jag vill minnas), snäll i ridningen på det sättet att gör du rätt gör hon rätt men tar inga dumma ideer från mig, då ber hon mig vänligt men bestämt att hålla tyst eller kliva av. Hoppar som en katt, får alltid utskällningar av hoppfolk för att jag rider dressyr på henne å av dressyrfolk för att hon hoppas :D

Å till Minnuli:
E: Schwadroenur
EE: Arogno
EU: Schalbenburg

å Karon är ju efter Arogno :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Senast: Fetaost
·
Avel Jag har aldrig avlat men länge velat göra det. Nu har jag äntligen köpt ett sto som jag så småningom tänker betäcka. "Så småningom" är...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: kopparberg
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 008
Senast: Lilahnee
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 669
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp