Trakehner?

Sv: Trakehner?

Läser sista stycket i Aftonbladets rasguide:

"Själv var jag skötare åt en trakehnare i sex år och om någonting skall sägas om den hästen så var det busig och stark. Han älskade att leka och han kunde ta "tungviktare" på ryggen som andra halvblod inte orkade ta. Han var lika bra i dressyr, hoppning som terräng och en mycket snäll nybörjarhäst. Dock kunde hans steg varit bättre och han var väldigt stel speciellt i vänster sida."

Att han var stel i vänster sida och att han hade dåligt steg, har det ngt generellt med rasen att göra. Jag undrar annars varför sådant skrivs i en rasbeskrivning.. det får mig att misstänka att det är synonymt med rasen.. :confused: :confused:

Eller är det bara dåligt omdöme av skribenten? :angel:
 
Sv: Trakehner?

Det låter som dåligt omdöme av skribenten :mad:

Däremot vet jag flera framstående ryttare som hävdar att trakhenare generellt inte är samarbetsvilliga. Har bl a en artikel i en gammal Hästen där Jana Wannius uttalar sig om hur han undviker rasen.

Mitt stos morfar är polsk trakhenare :)
 
Sv: Trakehner?

jag får väl hoppas att stoet nedärver sin samarbetsvilja i stället.. för den är det inget fel på! :)
 
Sv: Trakehner?

Görel skrev:
Det låter som dåligt omdöme av skribenten :mad:

Däremot vet jag flera framstående ryttare som hävdar att trakhenare generellt inte är samarbetsvilliga. Har bl a en artikel i en gammal Hästen där Jana Wannius uttalar sig om hur han undviker rasen.

Mitt stos morfar är polsk trakhenare :)

Det där har jag också hört men de erfarenheter jag har av rasen är helt annan. Min häst är extremt samarbetsvillig när han väl kommer i jobb. Jag upplever honom mer som okoncentrerad.
 
Sv: Trakehner?

*lånar knapp*

Samarbetsvilja kan väl även ha med uppfödning/uppfostran att göra? Plus att det avlas väl mer på bättre temperament nuförtiden, eller?
 
Sv: Trakehner?

malinsky skrev:
"Själv var jag skötare åt en trakehnare i sex år och om någonting skall sägas om den hästen så var det busig och stark. Han älskade att leka och han kunde ta "tungviktare" på ryggen som andra halvblod inte orkade ta. Han var lika bra i dressyr, hoppning som terräng och en mycket snäll nybörjarhäst. Dock kunde hans steg varit bättre och han var väldigt stel speciellt i vänster sida."

Det låter inte som en rasbeskrivning :smirk: . Oavsett vad det är för ras. Kan man ha ett exempel på EN häst och generalisera detta exempel till hela rasen? Herregud.

Har ridit runt 30 trakehnare, dock inte i riktigt långa perioder. Inte heller är jag duktig ryttare, vilket kanske spelar roll i sammanhanget. Den egenskapen som tydligt märktes hos ca 28 av 30 stycken var just hästarnas samarbetsvilja. Men visst gäller det att hitta de rätta knappar för att samarbetet ska funka, hästar är ju inga maskiner!

Mina kompisar från hemlandet inte heller klagar på sina trakehnares psyke...Nåväl, det är bara att konstatera att det finns en variation på hästarnas exteriör och lynne (vilket djupsinnigt resonemang det blev ;) :D )
 
Sv: Trakehner?

Nej, nu trodde jag ju inte det.. (om det var riktat till mig) men tycker att det var ganska oproffsigt skrivet. Kanske någon annan som läser tror att det är rastypiskt?? :crazy:
 
Sv: Trakehner?

By the way: Kul att läsa att du har bra erfarenheter av rasen!! Det ska bli spännande om det blir ngn betäckning och föl också för den delen... :banana:
 
Sv: Trakehner?

malinsky skrev:
Nej, nu trodde jag ju inte det.. (om det var riktat till mig) men tycker att det var ganska oproffsigt skrivet. Kanske någon annan som läser tror att det är rastypiskt?? :crazy:

:eek: Nej nej, inte till dig! Det var bara en reaktion på Aftonbladet skribentens text ju. Tyckte det framgick tydligt av ditt förra inlägg att du tyckte det var märkligt skrivet ;)
 
Sv: Trakehner?

malinsky skrev:
By the way: Kul att läsa att du har bra erfarenheter av rasen!! Det ska bli spännande om det blir ngn betäckning och föl också för den delen... :banana:

Vet inte om 30 stycken kan räknas som bra erfarenhet...Kanske? Önskar att jag kunde rida bättre så min uppfattning om trakehnare (ja andra raser också ;)) var mer nyanserad.

Ah, jag väntar med spänning vilken hingst du bestämmer dig för stoet! Du kanske vill berätta sedan (om betäckningen blir aktuell vill säga) hur det gick och vilken hingst det blev? Vore kul! :)
 
Sv: Trakehner?

malinsky skrev:
By the way: Kul att läsa att du har bra erfarenheter av rasen!!

Öhh, förlåt...Läste för snabbt och svarade ännu fortare...
Menar du att jag har POSITIVA erfarenheten, och rätta svaret är JA :D
 
Sv: Trakehner?

Ja, det är väl JW:s "fel" att vi missade att använda trakehner i vår avel och därmed inte hängt med på att producera den nya, ädla, lätta och internationella typen av häst. Det har många sagt. Han är rasens mest kända svenska motståndare och tyvärr har han inte hängt med i rasens utveckling alls. :mad:
 
Sv: Trakehner?

Ja, det är bedrövligt helt enkelt. Svensk dressyravel har verkligen mycket att ta igen. Tänk om vi hade fått in riktigt bra dressyrblod under 80/90 talen. Titta på Danmark- deras dressyravel har ju stort inslag av trakehner och det har ju gått rätt skapligt för dem. :smirk:
 
Sv: Trakehner?

Jag har ett trakehnersto efter Buddenbrock, en helt underbar häst. Hon är bara 5 år och har haft 2 föl (alltså inte fortfarande väldigt mycket unghäst ridmässigt). Hon är väldigt känslig och alert men samtidigt väldigt "klok", börjar tex inte dumma sig för småsaker vid uteridning.
När man är i Falsterbo och kollar på dressyr pratar man ju alltid om power och grace. Mitt sto har Grace....
 
Sv: Trakehner?

Jfrelin Bilder finns [URL=http://community.webshots.com/user/jfrelin skrev:


Fiiiin mamma.. extriört har jag ingen aning.. men hon ser vänlig ut, intagande på ngt vis.
 
Sv: Trakehner?

Om du vill se min hästs morfar så är han här :)

6-1-4.jpg


Columbus DH 216, polsk trakhenare e Hermes xx u Columba III e Hunnenkönig
 
Sv: Trakehner?

Görel skrev:
Däremot vet jag flera framstående ryttare som hävdar att trakhenare generellt inte är samarbetsvilliga. Har bl a en artikel i en gammal Hästen där Jana Wannius uttalar sig om hur han undviker rasen.
Har också hört samma sak från rutinerade, erfarna ryttare... Men det är en del år tillbaka i tiden. De kanske är bättre nu?
 
Sv: Trakehner?

Artikeln i Hästen var från början av 80-talet, och handlade bl a om hur Jana försökte få hingsten Elfenspuk samarbetsvillig. Det var i det sammanhanget han uttalade sig negativt om rasens samarbetsförmåga.

Kan inte påstå att jag har erfarenhet av rena trakhenare i dagsläget, och kan därför inte uttala mig :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 303
Senast: Fetaost
·
Avel Jag har aldrig avlat men länge velat göra det. Nu har jag äntligen köpt ett sto som jag så småningom tänker betäcka. "Så småningom" är...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: kopparberg
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 670
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp