tråkiga hagar?

Det blir ju lite magstarkt att kalla det för "djurplågeri" eller "förvaring". Det känns dessutom som att man ser ner på de med sämre förutsättningar stallmässigt. Många har inte möjlghet att ha häst på annat sätt än i platta, mindre hagar. Bor du t ex i Sthlm så är dte liksom ofta så det ser ut här. Eller menar ni att man inte ska ha häst då?

Självklart ska man väl inte ta på sig ansvaret för något djur om man inte kan ge dem drägliga levnadsvillkor? Det är väl ingen rättighet att köpa ett annat liv hur som haver?

I tråden har det ju hittills inte definierats exakta förhållanden så vad en själv väljer att tycka är "djurplågeri" och "förvaring" kan ju diskuteras, om det är intressant. Men det verkar det ju inte som.
 
Kan man inte erbjuda hästen ett drägligt liv så borde man inte ha häst, nej.
Samma som med andra djur.

Vem bestämmer vad som är ett drägligt liv? Du?

Men ska man tänka så så är ju hästar egentligen inte heller gjorda för att ridas på så då borde ju alla som vill göra just det inte ha häst. Dessutom borde ju all form av trav- och galopptävlingar, hoppning och dressyr förbjudas för det är inte naturligt för hästen.

:cool:
 
Självklart ska man väl inte ta på sig ansvaret för något djur om man inte kan ge dem drägliga levnadsvillkor? Det är väl ingen rättighet att köpa ett annat liv hur som haver?

I tråden har det ju hittills inte definierats exakta förhållanden så vad en själv väljer att tycka är "djurplågeri" och "förvaring" kan ju diskuteras, om det är intressant. Men det verkar det ju inte som.

Men menar du verkligen att det är "att inte ge hästen ett drägligt liv" om man har dem i mindre, platta hagar? Då pratar jag inte små sjukrutor utan en hage där hästen faktist kan röra sig naturligt i alla gångarter men som ändå är att klassa som "liten"?
 
Varför då? Utifrån att vi som sagt enligt dig själv inklusive inte pratar om att någon skulle komma på att släppa ihop i frimärkshagar ?

Var finns alla dessa hästar som är så svåra att matcha med sällskap i hagen ?
För att vissa är väldigt på, antingen lekfulla eller väldigt dryga. Eller så funkar de enbart med väldigt tuffa/mjuka individer. Dvs, de funkar väldigt bra med vissa men inte med andra - det är ju inte riktigt rimligt att flytta runt mellan stall för att kanske hitta dessa kompisarna.

Allmänt:
Vi ska inte hålla hingstar alls då eller? De är ju svåra att ha ihop med andra många gånger.
 
Vem bestämmer vad som är ett drägligt liv? Du?

Men ska man tänka så så är ju hästar egentligen inte heller gjorda för att ridas på så då borde ju alla som vill göra just det inte ha häst. Dessutom borde ju all form av trav- och galopptävlingar, hoppning och dressyr förbjudas för det är inte naturligt för hästen.

:cool:

Argumentet att det inte går/bör att använda hästen/djuret för arbete/ridning etc är ju dock en sak. Många i sådana här diskussioner drar in just det . Men i all djurskydds/djurhållning rekommendationsmässigt och även till stor del lagmässigt så är den springande punkten att man utöver just själva användandet av djuret, behöver tillgodose dess övriga grundläggande basala behov. Där, i hästars fall handlar det om att i första hand basalt, erbjuda ytor och utevistelse som möjliggör fri rörelse samt umgänge med andra hästar.

Hagar behöver inte vara flera hektar, vara kuperade osv. Men möjlighet att röra sig, ströva, plocka efter mat, samt ha umgänge med andra hästar är basala behov alla bör eftersträva .
 
För att vissa är väldigt på, antingen lekfulla eller väldigt dryga. Eller så funkar de enbart med väldigt tuffa/mjuka individer. Dvs, de funkar väldigt bra med vissa men inte med andra - det är ju inte riktigt rimligt att flytta runt mellan stall för att kanske hitta dessa kompisarna.

Känner inte igen alls att det du beskriver skulle vara ett frekvent vanligt problem.
 
Men menar du verkligen att det är "att inte ge hästen ett drägligt liv" om man har dem i mindre, platta hagar? Då pratar jag inte små sjukrutor utan en hage där hästen faktist kan röra sig naturligt i alla gångarter men som ändå är att klassa som "liten"?

Är hagen förutom ditt "klassa som liten" helt grusad/omöjlig för hästen att utöva sitt födosöksbehov i samt att hästen går ensam så anser jag (jag svarar för mina personliga åsikter i denna tråd såklart, tyvärr har vi ju ingen lagstiftning knappt gällande hästens naturliga behov som art) inte att man ger hästen ett drägligt liv om detta är vad hästen har att tillgå större delen av året. Att ströva och att söka föda är behov hästen har precis som att röra sig i sina naturliga gångarter.

Hagar behöver inte vara flera hektar, vara kuperade osv. Men möjlighet att röra sig, ströva, plocka efter mat, samt ha umgänge med andra hästar är basala behov alla bör eftersträva .

Ja precis!
 
Argumentet att det inte går/bör att använda hästen/djuret för arbete/ridning etc är ju dock en sak. Många i sådana här diskussioner drar in just det . Men i all djurskydds/djurhållning rekommendationsmässigt och även till stor del lagmässigt så är den springande punkten att man utöver just själva användandet av djuret, behöver tillgodose dess övriga grundläggande basala behov. Där, i hästars fall handlar det om att i första hand basalt, erbjuda ytor och utevistelse som möjliggör fri rörelse samt umgänge med andra hästar.

Hagar behöver inte vara flera hektar, vara kuperade osv. Men möjlighet att röra sig, ströva, plocka efter mat, samt ha umgänge med andra hästar är basala behov alla bör eftersträva .

Fast folk här inne klassade ju mindre, platta hara som "djurplågeri" och "förvaring" och spände samtidigt hängslena om att deras hästar minsann hade flera hektar att röra sig på. Det är ju jättebra men alla har inte de förutsättningarna.

I övrigt håller jag med dig och då kan vi ju också konstatera att anläggningar som t ex Hovstallet och K1 inte har något existensberättgigande, eller hur?
 
Fast folk här inne klassade ju mindre, platta hara som "djurplågeri" och "förvaring" och spände samtidigt hängslena om att deras hästar minsann hade flera hektar att röra sig på. Det är ju jättebra men alla har inte de förutsättningarna.

I övrigt håller jag med dig och då kan vi ju också konstatera att anläggningar som t ex Hovstallet och K1 inte har något existensberättgigande, eller hur?

Men snälla. Det är väl bara jag som använt ordet djurplågeri och jag svarade på TS första inlägg där det nämndes även paddockliknande (för mig sällan så stort eller med sådan mark att hästen kan utöva sitt födosöksbehov i någon naturlig mån) samt även om hästar gick ensamma. Jag svarade förtydligande att jag tyckte det var djurplågeri för ett strövande flockdjur med födosöksbehov.

Det verkar som att du bara vill ha saker till att vara rätt eller fel och är det automatiskt då fel att dela sin (måhända starka men åtm motiverade) åsikt i en diskussionstråd där TS frågat om åsikter?
 
Och ja, jag tycker tex Flyinge föregår med gott exempel med sin lösdrift för skolhästarna. Men det väger inte upp hur de verkar hålla flertalet andra hästar i småhagarna på framsidan. Och jag funderar alltid på var Jönssons hästar går i hage. Och ser ju alla hästar i trädgården på "gårdarna" ikring.

Men eftersom jag inte vet hur det faktiskt ser ut mer än vad som syns när jag kör förbi 2 gånger/dag typ alla tider på dygnet så nöjer jag mig med att konstatera att just det som syns inte ger bra reklam.
 
Fast folk här inne klassade ju mindre, platta hara som "djurplågeri" och "förvaring" och spände samtidigt hängslena om att deras hästar minsann hade flera hektar att röra sig på. Det är ju jättebra men alla har inte de förutsättningarna.

I övrigt håller jag med dig och då kan vi ju också konstatera att anläggningar som t ex Hovstallet och K1 inte har något existensberättgigande, eller hur?

Vet inte vad du vill ha sagt ?

Jag har som sagt kommenterat ditt argument att ”det är också onaturligt att hästar rids” etc, med kommenterandet om att utöver det bör basala behov eftersträvas för djuren rekommendations och även lagmässigt .
 
Senast ändrad:
Jag har mindre, platta hagar, som mina hästar gick själv i.
Anledningen till storleken: 1. min stora häst busade så mycket i hagen och jag ville kontrollera det hela lite med begränsad storlek så hon inte fick upp farten. 2. Jag äger lite mark och ville spara det lilla jag har till en vettig sommarhage. (Maj-oktober)
Platt hage: tja, marken var helt enkelt platt.
3: ensamma. Foderbehov ponny: typ 8kg/dygn. Stora: ingen aning, alltid stått på fri tillgång. Dom bor på lösdrift, så ingen möjlighet att "fodra mer inne"

Men alltså, jag vet inte om jag vill kalla det djurplågeri faktiskt? Eller "förvaring".

Lösdrift, med hus, möjlighet att umgås över hagen, släppte ihop dom flera gånger i veckan mellan ponnyns fodring för att dom skulle få leka och umgås på bra underlag (ridbanan). Absolut inte optimal hästhållning, men hyfsat utifrån förutsättningarna tycker jag ändå.
 
Fast folk här inne klassade ju mindre, platta hara som "djurplågeri" och "förvaring" och spände samtidigt hängslena om att deras hästar minsann hade flera hektar att röra sig på. Det är ju jättebra men alla har inte de förutsättningarna.

I övrigt håller jag med dig och då kan vi ju också konstatera att anläggningar som t ex Hovstallet och K1 inte har något existensberättgigande, eller hur?
Jag har häst i Stockholm på 6 hektar så det går visst. Stona går i en mindre hage, 2 hektar, och tjockisarna i en annan mindre hage på kanske 2 hektar.

Många stall här som har pyttehagar har det inte på grund av ont om mark eller dylikt utan helt enkelt för att ägarna inte vill ha sällskap till sin häst för att det är "farligt".

Då blir gårdens 10 hektar uppdelat på 25 rutor istället och vips så har man inte gjort vad man kunnat för sin hästs välbefinnande.

Min pålle har inte haft en hagskada sedan han släpptes i den stora hagen men hade det ibland i förra stallet där hästarna var frustrerade på grund av för lite utevistelse.
 
Jag är tydligen en djurplågare som förvarar min häst... Turligt nog verkar min häst inte hålla med.

Hon går ensam i en platt hage av paddockstorlek. Kan röra sig fritt i alla gångarter, har kompisar på andra sidan stängslet. Hästen är inte så svår att matcha med andra hästar och har gått både på lösdrift, I storflock och I extremt kuperade hagar.

Hästen är också lättfödd, klarar inte fri tillgång, klarar inte bete samt kan vara jäkligt vass mot andra hästar vid begränsad mat.

Jag har medvetet sökt efter ett stall där hon fick egen hage. Eftersom då kan jag styra hennes mat och se till att hon inte blir fet. Jag tycker det är mycket mindre djurplågeri än låta henne bli fet. Sällskapsmässigt har hon aldrig verkar bry sig om kompisen är i hagen intill eller i samma hage

Sen är det jättetråkigt folk rakt av anser det är djurplågeri och förvaring, men jag hoppas det utgår från en syn på en häst där allt funkar lika bra med sällskap och mer foder och där det finns likvärdiga kuperade alternativ att välja på och inte är så fanatiskt kategoriskt som det låter.
 
Rent krasst tror jag inte att det finns hästhållning som entydigt kommer att avfärdas som ovärdig eller undermålig. Det finns alltid något exempel på hästar som har det en liten aning sämre, jag tror att acceptansen i praktiken är i det närmaste gränslös.

En hästägare i min närhet har nyligen fått nog och flyttat från en region där det allmänt ansågs både acceptabelt och normalt att hagar var 10-15 m2 och att det räckte med någon timmas hagvistelse per dag. Förutsättningarna var sådana där, att det inte gick att hålla häst på annat sätt. Och häst måste man ju få hålla.
 
Jag skulle inte välja ett stall där hästarna går en och en i små fyrkanter. Det känns lite föt mycket förvaring även för min del.

Platt är det överallt här, bor man på slätten hör det liksom till 😅
Min häst går själv på under de månader de inte går på bete. Jag skulle gärna ha honom med sällskap men det har inte fungerat så bra.
Under sommarmånaderna när det går i betydligt större hagar fungerar han bra med de andra hästarna.
 
Det är ju inte att föredra men för vissa hästar kan det vara drägligt. Om det går att ordna sällskap gör ju det saken betydligt bättre.

Platt hage har ju bara med naturens utseende att göra så det är inget problem. Hellre grusat än lerigt så gärna grusad hage iaf på vinterhalvåret.

Vissa hästar är svårare än andra att hitta bra sällskap till. Vi har tex en i stallet nu som sparkat hagkompisarna upprepat med flera skador som följd, bland annat en fraktur. Vem vill låta sin häst vara sällskap till den liksom? Där förstår jag absolut att den får gå själv.

Vi har också några som drar av sig skor precis hela tiden i stora hagen och fullständigt sliter sönder hovarna. Där förstår jag också att man flyttar ut hästen till egen hage.

Självklart är det bästa om man kan komponera ihop så alla får fungerande sällskap men ibland är det svårt.

Paddockstorlek på hagen antar jag betyder som en normalstor ridbana? Det är ju inte så litet. Annat om hagarna är i typ sjukhagestorlek.
 
Min häst går ensam eftersom det inte finns någon lämplig häst att para ihop henne med. Hade gärna sett att hon haft sällskap, men det är inte möjligt med det hästmaterial som finns på gården för tillfället.

Hon är en sådan häst som är svår att ha med andra, för att hon viker sig väldigt lätt, vilket slutar med att hon blir jagad. Massor. Minsta lilla sak som andra hästar gör, tex ruska på huvudet eller vifta bort en fluga med svansen resulterar i att min häst kastar sig iväg för att undvika den andra hästen. I det läget tycker jag inte att det a schysst att ha henne med någon prompt för att hon skall ha sällskap (hon har sällskap på två sidor över staket). Utan tänker vänta tills det finns en häst (eller två) som hon eventuellt kan tänkas fungera ihop med.
 
Jag har häst i Stockholm på 6 hektar så det går visst. Stona går i en mindre hage, 2 hektar, och tjockisarna i en annan mindre hage på kanske 2 hektar.

Många stall här som har pyttehagar har det inte på grund av ont om mark eller dylikt utan helt enkelt för att ägarna inte vill ha sällskap till sin häst för att det är "farligt".

Då blir gårdens 10 hektar uppdelat på 25 rutor istället och vips så har man inte gjort vad man kunnat för sin hästs välbefinnande.

Min pålle har inte haft en hagskada sedan han släpptes i den stora hagen men hade det ibland i förra stallet där hästarna var frustrerade på grund av för lite utevistelse.

Ja, det är ju klart det finns ställen med stora hagar men ju närmare innerstan du kommer, desto färre blir ju de ställena. Jo, jag skulle nog tro att man i de fallen har små hagar för att det helt enkelt inte finns mer mark. Har du inte sett hur fastigheter nära sthlm med 1-2 h mark annonseras ut som "hästgårdar"?

Sen kan jag ju någonstans förstå att har man köpt en häst för en halv miljon så vill man inte riskera att den blir sparkad av en annan häst i hagen.
 
hur ser ni på att hästar går i paddockliknande hagar? vissa utan någon anna häst pga ”skaderisk” för att de leker med varandra. helt platt hage förutom höhäck och ens det.
EDIT
hagarnas storlek är ca 25*10. jag själv har just nu 6 hästar i min ”flock” och det är blandat valacker och ston. varken personlighet eller ålder har spelat någon roll utan vi har bara släppt ihop den nya med resten och det har alltid funkat super så köper inte riktigt att många hästar är svåra att ha med andra. såklart att vissa som inte alls har någon social kompetens inte funkar med andra hästar men det kan inte vara så många
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Funderarn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 532
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 472
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp