tråkiga hagar?

angående ridskolehästarna, så himla bra!! på ridskolan där jag bor så rider dom hästarna tills dom går sönder och behöver avlivas. nästan ingen häst säljs.. många av ridskolehästarna har gått på ridskolan i 10+ år. alla har varit halta nån gång och de flesta har dåliga sadlar. under de senaste 10 åren har dom tagit bort ca 15 hästar:(
Vet du? Det där tror jag är skitsnack. Betvivlar starkt att någon ridskola tänker så. Vet du hur lång tid det tar att skola in en ny ridskolehäst i verksamheten? Det tar år innan den är fullt fungerande på samtliga nivåer. Ridskolorna är väldigt rädda om sina guldklimpar. Att man inte SÄLJER en ridskolehäst betyder inte att man behåller den tills den går sönder. Bra ridskolor låter sina hästar gå i pension någonstans där man kan fortsätta att ha koll på att de har det bra. De säljer dem inte, utan fortsätter att själva äga dem, för att de vill kunna ta tillbaka dem om de märker att de inte har det tillräckligt bra. Jag är så innerligt trött på gamla fördomar om ridskolor. Ridskolehästar har kunnig personal omkring sig. De har ett stort värde för verksamheten, vilket gör att de tas om hand på allra bästa sätt. Ridskolor har dessutom hur många ögon på sig som helst - de kan inte vanvårda sina hästar! Hur många privathästar som vanvårdas är det tyvärr ingen som vet eller ser. Förutom alla stackare som man med jämna mellanrum ser att de tas omhand av myndigheter. Så nej - lägg ner tugget om "stackars ridskolehästar".
 
Jag tänker att @Twihard uttryckte det rätt sunt . ”Kunna noppa” efter gräs /ha en hage där den kan utöva naturligt beteende.

Jag tycker inte några hästar behöver gå ”på bete” i sak alls. Så just sommarmånaderna i sak är ju inte grejen.
Men om hästarna står i hagar där noll finns att göra vintertid så självklart vill man ju ändå erbjuda möjlighet till mer naturlig stimuli när det är möjligt utöver det.
Om det är en hage med bara lite ”ogräs”, väldigt mager gräshage eller en mager skogshage med typ stampat jordgolv med det finns sly/bark osv, så är ju det uppfyllt och man kan fodra hästen med grovfoder som vanligt utöver det.

Personligen tycker jag det är väldigt mycket sundare för hästarnas del att erbjuda sånt än att tex ha munkorg på dem för att de egentligen går på för mycket mat än vad som är lämpligt för dem. Bättre att istället välja en lämpligare hage.

Rent allmänt så skulle nog många hästar vara betydligt friskare med mindre fetma och relaterade sjukdomar, om inte så många ägare släppte dem i rena beteshagar vår/sommarmånaderna tänker jag .

Ja och jag ser inte det är skillnad på behov av födosök utifrån årstid. En häst i en vinterhage med en halv meter snö har ju samma behov av att leta mat, noppa och gnaga som en häst i en grushage på sommaren. Att just kunna äta gräs är ju inte det avgörande, utan just att kunna söka föda. Bestånde av grässtrån, sly, bark, halm eller vad det nu må vara. Det går ju inte strunta i födosöksbeteendet på vintern och anse det avgörande på sommaren. Och det behöver inte vara just gräs de ska söka och hitta.

Jag förstår inte varför det är viktigt de just kan äta gräs - och varför det enbart då är viktigt på sommaren. Så tror vi är ganska överens?
 
Ja och jag ser inte det är skillnad på behov av födosök utifrån årstid. En häst i en vinterhage med en halv meter snö har ju samma behov av att leta mat, noppa och gnaga som en häst i en grushage på sommaren. Att just kunna äta gräs är ju inte det avgörande, utan just att kunna söka föda. Bestånde av grässtrån, sly, bark, halm eller vad det nu må vara. Det går ju inte strunta i födosöksbeteendet på vintern och anse det avgörande på sommaren. Och det behöver inte vara just gräs de ska söka och hitta.

Jag förstår inte varför det är viktigt de just kan äta gräs - och varför det enbart då är viktigt på sommaren. Så tror vi är ganska överens?

Ja vi är ganska överrens. Jag tolkade nog dock inte inlägget du svarade på som att det stred för att det var jätteviktigt just på sommaren osv, i sak.

Fö som jag reflekterade så är det betydligt mindre sunt att ha munkorg på hästarna för att ”lösa” faktumet att de egentligen går i en olämplig hage.
 
Senast ändrad:
Jag funderar rätt mycket på detta, dels för jag tycker det är intressant med berikning, men också för att jag har en ras som lätt blir överviktig.
Under vintern så vill jag kunna erbjuda mer mark än vad mina hästar har nu, både för att skydda marken, men även erbjuda ett mer utlopp för att söka föda och få dem att röra på sig.
Nu på våren så har jag dragit ner höet till en tredjedel. Marken som verkade vara för lite i vintras har gräs som växer snabbare än mina hästar hinner med, nu vid detta optimala vädret, regn och sol om vartannat.
I vissa länder har det blivit väldigt populärt med "paddock paradise" och tror att man behöver kanske inte använda hela konceptet, men att fler borde ta inspiration där ifrån!
 
Ja vi är ganska överrens. Jag tolkade nog dock inte inlägget du svarade på som att det stred för att det var jätteviktigt just på sommaren osv, i sak.

Fö som jag reflekterade så är det betydligt mindre sunt att ha munkorg på hästarna för att ”lösa” faktumet att de egentligen går i en olämplig hage.

Just munkorg tror jag vi ser olika på i viss mån. Jag ser inte att munkorg är en bra lösning för att släppa en lättfödd på regelrätt bete. Däremot om munkorg kan göra att hästen kan gå på sparsamt med gräs utan att bli tjock, istället för att tex stå på mindre grusad yta så tycker jag munkorgen är ett bra val del av dygn.

T ex som när jag hade ponnyerna. De gick på kortklippt (med gräsklippare, golfgreen) gräs med munkorg och fick silage. De fick I sig enstaka strån med munkorgen men kunde just födosöka och ha större hage. Eller nuvarande som kunde gå på gräs del av dag utan att bli för rund. Ingen häst jag haft som blivit för tjock av bete har dock kunnat gå på normalt bete med munkorg. Så mycket begränsar den inte. Men när även sparsamt med gräs blir för mkt utan.

I år får vi se hur det blir. Nytt ställe så återstår att se. Min förhoppning är att det inte ska komma upp mer än sporadiskt med gräs så det ska fungera som förströelse men inte behövas munkorg. Annars blir alt endera munkorg eller minska hagen ännu mindre. Då hon tyvärr kommer stå hela sommaren vore det fint kunna behålla hagstorleken dock.
 
Jag funderar rätt mycket på detta, dels för jag tycker det är intressant med berikning, men också för att jag har en ras som lätt blir överviktig.
Under vintern så vill jag kunna erbjuda mer mark än vad mina hästar har nu, både för att skydda marken, men även erbjuda ett mer utlopp för att söka föda och få dem att röra på sig.
Nu på våren så har jag dragit ner höet till en tredjedel. Marken som verkade vara för lite i vintras har gräs som växer snabbare än mina hästar hinner med, nu vid detta optimala vädret, regn och sol om vartannat.
I vissa länder har det blivit väldigt populärt med "paddock paradise" och tror att man behöver kanske inte använda hela konceptet, men att fler borde ta inspiration där ifrån!

Ja och att ta sådana enkla saker som att placera mat och vatten i olika delar av hagen, och sprida ut maten, är ju enkelt att bara ta rakt av. Har man lämplig sly etc i hagen är det ganska effektivt hänga tussar av hö i buskage osv. I platt hage blir det naturligtvis svårare dock men vatten och mat i olika ändar går ju där med.
 
Ja och att ta sådana enkla saker som att placera mat och vatten i olika delar av hagen, och sprida ut maten, är ju enkelt att bara ta rakt av. Har man lämplig sly etc i hagen är det ganska effektivt hänga tussar av hö i buskage osv. I platt hage blir det naturligtvis svårare dock men vatten och mat i olika ändar går ju där med.
Vi har en häst som inte får springa. I somras gjorde vi större hage och gångar som gör att han får större yta med möjlighet att röra sig, spridde ut höet för att hålla honom sysselsatt.
Funkade super! Nu under vinter har han en mindre hage med liten gång, men större än vad han har kunnat ha innan.
 
Just munkorg tror jag vi ser olika på i viss mån. Jag ser inte att munkorg är en bra lösning för att släppa en lättfödd på regelrätt bete. Däremot om munkorg kan göra att hästen kan gå på sparsamt med gräs utan att bli tjock, istället för att tex stå på mindre grusad yta så tycker jag munkorgen är ett bra val del av dygn.

T ex som när jag hade ponnyerna. De gick på kortklippt (med gräsklippare, golfgreen) gräs med munkorg och fick silage. De fick I sig enstaka strån med munkorgen men kunde just födosöka och ha större hage. Eller nuvarande som kunde gå på gräs del av dag utan att bli för rund. Ingen häst jag haft som blivit för tjock av bete har dock kunnat gå på normalt bete med munkorg. Så mycket begränsar den inte. Men när även sparsamt med gräs blir för mkt utan.

I år får vi se hur det blir. Nytt ställe så återstår att se. Min förhoppning är att det inte ska komma upp mer än sporadiskt med gräs så det ska fungera som förströelse men inte behövas munkorg. Annars blir alt endera munkorg eller minska hagen ännu mindre. Då hon tyvärr kommer stå hela sommaren vore det fint kunna behålla hagstorleken dock.

Jag ser inget likhetstecken mellan munkorg pga gräs eller liten grusad yta som alternativ mot varandra.
Jag tycker i det senare fallet att man då bör skaffa en betydligt lämpligare hage/möjlighet helt enkelt jmf med munkorg som lösning. Så ja - vi tycker helt olika ang den frågan. De allra flesta som tar till munkorg har sina hästar helt enkelt på för mycket gräs .
 
Jag ser inget likhetstecken mellan munkorg pga gräs eller liten grusad yta som alternativ mot varandra.
Jag tycker i det senare fallet att man då bör skaffa en betydligt lämpligare hage/möjlighet helt enkelt jmf med munkorg som lösning. Så ja - vi tycker helt olika ang den frågan. De allra flesta som tar till munkorg har sina hästar helt enkelt på för mycket gräs .

Om hästen klarar så mycket gräs att det funkar. Absolut. Jag tog det lite som självskriven att det var när det inte fungerar eller är möjligt som jag ser munkorgen som ett bra alt om hästen då kan slippa liten grushage. Finns ett fungerande alt med mindre gräs som hästen inte blir för tjock på är det ju givetvis bättre. Men för vissa är även magert begränsat bete för mkt tex, andra är inackorderade osv.

Dock vet jag som sagt ingen lättfödd som klarar normalt bete med munkorg och de jag vet som använder munkorg gör det när även sparsamt/magert/begränsat blir för mycket och för att minska det. När alt är grus Elle sjukhage. Då är jag för munkorgen.
 
Om hästen klarar så mycket gräs att det funkar. Absolut. Jag tog det lite som självskriven att det var när det inte fungerar eller är möjligt som jag ser munkorgen som ett bra alt om hästen då kan slippa liten grushage. Finns ett fungerande alt med mindre gräs som hästen inte blir för tjock på är det ju givetvis bättre. Men för vissa är även magert begränsat bete för mkt tex, andra är inackorderade osv.

Dock vet jag som sagt ingen lättfödd som klarar normalt bete med munkorg och de jag vet som använder munkorg gör det när även sparsamt/magert/begränsat blir för mycket och för att minska det. När alt är grus Elle sjukhage. Då är jag för munkorgen.
Min lättfödda fick gå på stort bete med kompis på dagarna, med munkorg. "Platt, tråkig jordhage" på nätterna med en hötuss. Gissa vem som blev glad när man kom med munkorgen? :D

Det var alternativen jag hade och ponnyn verkade absolut vara nöjd! Jag har ingen tillgång till magert bete.
 
Jag har mindre, platta hagar, som mina hästar gick själv i.
Anledningen till storleken: 1. min stora häst busade så mycket i hagen och jag ville kontrollera det hela lite med begränsad storlek så hon inte fick upp farten. 2. Jag äger lite mark och ville spara det lilla jag har till en vettig sommarhage. (Maj-oktober)
Platt hage: tja, marken var helt enkelt platt.
3: ensamma. Foderbehov ponny: typ 8kg/dygn. Stora: ingen aning, alltid stått på fri tillgång. Dom bor på lösdrift, så ingen möjlighet att "fodra mer inne"

Men alltså, jag vet inte om jag vill kalla det djurplågeri faktiskt? Eller "förvaring".

Lösdrift, med hus, möjlighet att umgås över hagen, släppte ihop dom flera gånger i veckan mellan ponnyns fodring för att dom skulle få leka och umgås på bra underlag (ridbanan). Absolut inte optimal hästhållning, men hyfsat utifrån förutsättningarna tycker jag ändå.

Har du haft dem på lösdrift i små hagar en och en?
 
Om hästen klarar så mycket gräs att det funkar. Absolut. Jag tog det lite som självskriven att det var när det inte fungerar eller är möjligt som jag ser munkorgen som ett bra alt om hästen då kan slippa liten grushage. Finns ett fungerande alt med mindre gräs som hästen inte blir för tjock på är det ju givetvis bättre. Men för vissa är även magert begränsat bete för mkt tex, andra är inackorderade osv.

Dock vet jag som sagt ingen lättfödd som klarar normalt bete med munkorg och de jag vet som använder munkorg gör det när även sparsamt/magert/begränsat blir för mycket och för att minska det. När alt är grus Elle sjukhage. Då är jag för munkorgen.

Fast jag skrev inte att alternativet skulle vara en grushage.
Ha hästen i en skogshage eller ha den i en hage med bara lite ogräs att plocka med . Eller en nedbetad hage andra hästar betat ned /mindre gräshage som inte blir tillväxt i hela tiden, osv osv.

Jag har aldrig upplevt att ponnyer och hästar ändå blir för feta /får foderrelaterade problem osv, om man planerar det noga på det sättet .
 
Fast jag skrev inte att alternativet skulle vara en grushage.
Ha hästen i en skogshage eller ha den i en hage med bara lite ogräs att plocka med . Eller en nedbetad hage andra hästar betat ned /mindre gräshage som inte blir tillväxt i hela tiden, osv osv.

Jag har aldrig upplevt att ponnyer och hästar ändå blir för feta /får foderrelaterade problem osv, om man planerar det noga på det sättet .

Fast det finns hästar som inte ens klarar det utan att gå upp. De med IR tex kan vara så känsliga. Det var de jag avsåg.

Min fröken har några strån i 30x50 gräshage att plocka med. Det räcker för att vikten ska öka. Fortsätter den öka trots att hösilage dragits ner kommer hon få munkorg. (Eftersom det inte finns grushage att tillgå). Men förhoppningsvis bara reaktion på det första sockerrika gräset.

Här är förra årets försök. Blev för mkt gräs för hullet. Skogshage, mest ogräs.
Screenshot_20190514_183431.jpg
 
@Alexandra_W fast om den har IR etc så har den ju en foderrelaterad sjukdom redan. Då blir läget givetvis ett annat.
Även om jag hellre då valt att ha hästen i en skogshage med träd och sly hellre än munkorg i det fallet.

Sett SÅ mycket skit rentutsagt, ang munkorg där ägarna smäller på dem lättvindigt ”för hästen får inte bli för fet men samtidigt ska den gå i samma hagar som alla andra”. (Då är hästen i regel dessutom för fet redan innan.)

Sen kommer jag där framåt kvällen för att ta in hästarna och då går nån krake med munkorgen helt åt helvete över tänderna/nosen, skav osv, och är så stressad att den knappt vet var den ska ta vägen. Då vet ingen om hästen gått så sen 10 timmar tillbaka efter att den precis släpptes ut på morgonen. 😞
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W fast om den har IR etc så har den ju en foderrelaterad sjukdom redan. Då blir läget givetvis ett annat.
Även om jag hellre då valt att ha hästen i en skogshage med träd och sly hellre än munkorg i det fallet.

Sett SÅ mycket skit rentutsagt, ang munkorg där ägarna smäller på dem lättvindigt ”för hästen får inte bli för fet men samtidigt ska den gå i samma hagar som alla andra”. (Då är hästen i regel dessutom för fet redan innan.)

Sen kommer jag där framåt kvällen för att ta in hästarna och då går nån krake med munkorgen helt åt helvete över tänderna/nosen, skav osv, och är så stressad att den knappt vet var den ska ta vägen. Då vet ingen om hästen gått så sen 10 timmar tillbaka efter att den precis släpptes ut på morgonen. 😞

Den har inte IR om man ska tro prov. Men beter sig som en sådan när det handlar om gräs. Men det sparsamma nedbetsde osv kan bli för mkt för många ponnyer med, helt IR fria.

Dock det du beskriver om munkorg är verkligen inte okej någonstans oavsett häst och anledning. Då har människans bekvämlighet fått gå före! :(

Målet med min är ju att hon ska kunna vara utan munkorg. Men om sparsamt, klent gräs på sandmark och 50x30 m blir för mkt är alt minska hagen eller munkorg. Finns tyvärr ingen skogshage (eller grushage) i stallet. Saker var lättare när man hade eget...
 
@Alexandra_W alltså jag har som sagt haft och känt sååå många ponnyer och hästar under åren och det är som sagt typ aldrig man får foderrelaterade sjukdomar/fetma etc om man från början har rätt bedömning var hästen bör gå/hur fodras osv.

Men ja - det blir fel deluxe för en del hästar tyvärr , där ägarna inte riktigt förstår/har rätt perspektiv - ”hästar ska gå på bete sommartid för att få vara hästar” osv.

Men jag förstår problemet om du står inackorderad med dåliga alternativ .

Jag hade också kunnat tänka mig munkorg i något extremfall på någon enstaka individ - om jag bodde hemma på gården och hade möjlighet att hela tiden kolla av hästen osv .
 
Seriöst så 6 hästar på 25x10 meter är absurt trångt. Jag hoppas TS skrivit fel ang måtten, annars är det ju ekvivalent med en frimärkshage där man dessutom trängt in 6 (!) individer . Helt otroligt om måtten som angetts är korrekta, att hästarna inte blivit stressade eller skadade.

JAG har mina i en jättestor skogshage på lösdrift. det blev missförstånd
 
Min tjej går själv i en kuperad hade på ca 0,2 ha. Jag hade självklart velat ha en större hage till henne och ett sällskap som fungerade, men vi har inga passande hästar i stallet. Min tjej blir väldigt lätt mobbad, hon har ett gäng skador som jag inte vill att hon ska slå upp om hon blir jagad och hon kan inte gå på fri tillgång som de andra stona gör (vi har 2 betäckande valacker i stallet - dom får hon inte heller gå med).

Det finns inte så mycket mer jag kan göra för henne, att flytta och hitta ett stall med lång utevistelse och möjlighet för henne att gå med viss snäll kompis tror jag är svårt. Hon verkar oavsett nöjd i sin hage, ligger och sover, ser andra hästar och bryr sig inte nämnvärt om de andra hästarna.

Det är inte alltid så lätt att göra vad som är bäst för hästen. Om min fick bestämma skulle hon få fri tillgång, bli tjock och få fång. Så jag bestämmer över hennes mat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Funderarn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 265
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp