tråkiga hagar?

Min andra häst som är utlånad på foder hade inte allt trivts i egen hage tex, och det hade jag aldrig utsatt honom för. Men de är individer.

Det är en viktig poäng. Sambons häst blir stressad och får magsår av att gå själv i liten hage, han är generellt känslig för förändringar. Honom försöker vi hålla i samma flock, med samma hästar och i en hage där han kan röra sig ordentligt (stort rörelsebehov).

Min blir mer stressad av andra hästar, då blir hon ofta jagad och hon verkar inte alls ha samma rörelsebehov som valacken. Oavsett sällskap är hon farlig att släppa in i hagen om sällskapet står vid grinden - rör dom sig flyr hon i panik. Hon är rätt dålig på att vara häst :-).
 
@Lavinia jag har min häst under liknande förhållanden. Hon blev väldigt mataggressiv strax innan hon fick sin PPID-diagnos för lite mer än 3 år sedan. Jagade sin dåvarande hagkompis så illa så att hon själv gick omkull och höll på att slå ihjäl sig.
Sedan dess har hon fått gå i egen hage. Hagen är ganska stor och kuperad så det finns mycket att pyssla med men inget direkt gräs.
 
Mina hästar går nog i vad folk tycker är tråkiga hagar. De får heller inte gå tillsammans. Vinterhagen är nog 0.5 ha, och den delar jag på mitten. From nu och fram till precis innan tjälen sätter sig får den ena hästen som kan gå på gräs en tillbyggd hage på ytterligare 0.5 ha varpå den andra får nära hela vinterhagen för sig själv. Den ena hästen är en ponny som året runt går på strikt diet och får inte äta gräs pga fång och den andra är ett stort halvblod som har fri tillgång på hö året runt. Hur gärna jag än vill så funkar det inte att ha dom tillsammans men jag gör mitt yttersta att göra det så bra som möjligt för bådas behov. De har dock bra social kontakt över staketet och i stallet då det är öppet över boxväggen så de kliar och pratar med varandra.

Min stora i sin sommarhage bredvid ridskolans privathästar..
30123
 
EDIT
hagarnas storlek är ca 25*10. jag själv har just nu 6 hästar i min ”flock” och det är blandat valacker och ston. varken personlighet eller ålder har spelat någon roll utan vi har bara släppt ihop den nya med resten och det har alltid funkat super så köper inte riktigt att många hästar är svåra att ha med andra. såklart att vissa som inte alls har någon social kompetens inte funkar med andra hästar men det kan inte vara så många
Jag tänkte också så tills min stora häst blev vuxen och kaxig... Han är uppvuxen i flock (på lösdrift) så det är definitivt inte så att han inte är tränad i att umgås med andra hästar. Redan som ung visade han tydligt att han var rätt så dominant och nu som vuxen kan han inte gå med ston eftersom han betäcker och inte gå med valacker som inte är starka nog att sätta honom på plats eftersom han jagar livet ur dem. :down::(

Som tur är har vi även en ponny som är rätt tuff så han klarar oftast att säga ifrån när den store kaxar till sig. Vid ett par tillfällen har han åkt på stryk men de har som tur är gått ganska bra. I och med att ponnyn också är vår så har jag möjlighet att välja att ta risken och låta dem gå tillsammans, oftast kommer de ju bra överens, men hade ponnyn varit någon annans hade jag haft full förståelse för om de inte vågat ha honom ihop med min store.
 
Vår ena shetlandsponny gick i en sån fyrkantig liten gräshage innan vi fick hem honom. Han var tänkt som sällskapshäst åt en större häst, som sedan fick annat sällskap och så blev han liksom över. Så förutom tråkig ensamhage hade han inte heller någon sysselsättning. Dessutom var han smällfet.

Han var så sjuuuukt uttråkad! Extremt rastlös, bufflig, på, allmänt bänglig i all hantering. Och supersocial och sällskapssjuk när han nu äntligen fick en kompis hemma hos oss.

Nu efter ett par år har det där lugnat ner sig, både övervikten och sällskapssjukan. Det går utmärkt att köra iväg med honom själv eller ha honom ensam kvar i hagen om det behövs. Han gillar fortfarande mänskligt sällskap men vi är inte längre den enda källan till nöje och omväxling och då blir det liksom mer lugn och ro.

Uppenbarligen verkar det funka för en hel del hästar och hästägare men jag tänker att det ställer mycket mer krav på resten av miljön, det blir fler behov som måste tillfredsställas i kontakt med människor. Medan stor yta och hästkompisar lyfter en massa jobb från mig som matte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Funderarn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 395
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 189
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp