Bukefalos 28 år!

Trampdynor som spricker

Sorelli

Trådstartare
Hej alla kloka!

Som rubriken lyder så har min hund problem med torra trampdynor som spricker.
Jag har provat flera olika salvor (även matolja), allt från billiga till dyra men har inte hittat någon som verkar funka. Det var när hösten kom och det va blött och lerigt ute som dom blev torra och började spricka. På sommaren är det inga problem.
Känns som om jag provat allt och kan inte komma på något annat att prova. Jag är inte så insatt, men finns det något tillskott eller olja man kan ge för tassarna? Han får laxolja i maten varje dag men det har inte gjort någon skillnad för tassarna. Han har inga problem i övrigt, utan bara trampdynorna under höst/vinter.
Igår gjorde jag en liten "spa behandling" för tassarna(läste det tipset på buke för länge sedan). Ljummet vatten med grönsåpa som han fick stå i sen dränkte jag in trampdynorna med helosan och på med plastpåsar som fick sitta på ca 10min så helosanen skulle sjunka in ordentligt. Det funkar ganska bra, dom blir mjuka och lena men om det ska hålla i sig så måste man göra det varje dag nästan.
Han verkar inte påverkad av tassarna just nu, ont eller så. Men det kommer han ju säkert få om dom fortsätter o spricka.

Tänkte kolla om det finns någon där ute som har tips/råd (eller kan någon mirakelkur:angel:) för torra tassar.

Mvh
 
Sv: Trampdynor som spricker

Olja i maten. Då behandlar du samtidigt innefrån :)

Ja det är väl det bästa. Har du tips på någon olja? :)
Jag har gett honom Brit Care Salmon Oil, Han har fått den oljan ganska länge nu men jag har inte märkt att det har blivit bättre utav den.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Tack så mycket för tipset! :laugh:
Har ett apotek väldigt nära mig så jag tar nog en tur dit direkt och kikar. ;)
 
Sv: Trampdynor som spricker

Min hund har haft stora problem med sina dynor, dom har vart stenhårda och då spruckit. Vi fick fila dynorna för att få bort det hårda lagret för att komma ner till normal dyna. Vi har oxå testat allt att smörja med och olja i maten men gav ingen större effekt.

Det jag tyckte gav bäst effekt var faktiskt grönsåpan, men jag smörjde inget efteråt.

Han hade så onte i fötterna att han var kraftigt halt.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Bara gör ett avtryck så jag hittar tillbaka. tycker det här med tassproblem av olika slag är något som man tampas med lite då och då utan att någonsin ha en riktigt bra lösning.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Vad äter hunden för mat?

Min hund hade enorma problem med tassarna förut. Hon fick LÄTT sprickor m.m. i trampdynorna, skrapade upp dem och de läkte knappt och så fick hon svamp mellan trampdynorna på hösten och våren. Då åt hon Magnussons foder, men efter bytet till Standardt försvann problemen helt.

Jag tror mycket på att hudproblem, tassproblem osv oftast kommer från att maten hunden får inte är perfekt för just den hunden. Med ett foderbyte kan man ofta få ordning på sådant.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Hunden har för lite fett i maten, ge laxolja eller byt foder. Vad äter den idag?
 
Sv: Trampdynor som spricker

Vad äter hunden för mat?

Min hund hade enorma problem med tassarna förut. Hon fick LÄTT sprickor m.m. i trampdynorna, skrapade upp dem och de läkte knappt och så fick hon svamp mellan trampdynorna på hösten och våren. Då åt hon Magnussons foder, men efter bytet till Standardt försvann problemen helt.

Jag tror mycket på att hudproblem, tassproblem osv oftast kommer från att maten hunden får inte är perfekt för just den hunden. Med ett foderbyte kan man ofta få ordning på sådant.

Hunden har för lite fett i maten, ge laxolja eller byt foder. Vad äter den idag?

Han äter Brit Premium lamm & ris. Han har ätit det fodret i ca 7V nu och funkar väldigt bra på det. Har äntligen hittat ett torrfoder som funkar för honom (känslig mage), har provat en heldel olika foder.
Hans torra tassar började innan han började äta Brit Premium. Det började i samma veva som det blev blött & lerigt ute. Han har fått Brit Care Salmon Oil under en längre tid. Han är fin i pälsen/huden/klorna och övrigt. Bara tassarna som är torra & spricker.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Jag har tagit Nivea kräm på min hunds trampdynor när de inte velat bli mjuka endast av tassalvan. Det har gått jättebra! Tog även lite i öran (bara på själva insidan av örat, inte I örat) när hunden hade öroninflammation och det var inte alls lika rött ca 3 timmar senare. Så jag hade testat Nivea kräm, min hund har inte problem med torra trampdynor eller så men jag använder ändå dagligen 4Ess tassalva och Nivea kräm då och då.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Människor kan ju äta silicea från hälsokosten för hår/hud/naglar ...kanske nåt för en hund ?
 
Sv: Trampdynor som spricker

Jag brukar smörja med vaselin då och då utan att mina hundar har problem. Speciellt när det är kallt, snöigt och saltat brukar jag smörja. Jag har alltid hört att det ska vara viktigt att det man smörjer tassar med ska vara vattenfritt. Vaselin, försvarets hudsalva och konsistensfett är det jag är helt säker på är vattenfritt. Finns kanske andra sorter också.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Jag ger kronch laxolja, funkar superbra! Bytte ett tag till Standardts men genast började hon tappa päls på nosen och få sämre klokvalitet. Det kan vara stor skillnad på om oljan fungerar över huvud taget, Standardts är nämligen bättre på pappret än vad kronch är, men det förstod inte min hunds kropp ;).
 
Sv: Trampdynor som spricker

Jag tror att den största skurken är vägsaltet i kombination med torr luft inomhus (som det gärna blir när det är kallt ute och man drar på elementen, vilket resulterar i att fukt avdunstar från trampdynorna). Har man lätt för att bli torr och sprucken så är det rena rama döden. Jag är själv väldigt känslig för torr luft vintertid och blir lätt torr och sprucken i huden, framförallt om händerna. Jag kan även se att hundarna blir torrare om trampdynorna i samma veva.

Eftersom du redan ger laxolja så skulle jag fortsätta med grönsåpabadet en gång i veckan och sedan vara noga med att torka bort vägsaltet från tassarna varje gång hunden har varit ute. Någon form av luftfuktare inomhus kan göra susen.

Det kan vara bra att smörja med någon fuktgivande salva som helosan också. Men det bör vägas mot att trampdynorna inte får bli för mjuka eftersom de då får sämre skydd mot det hårda och vassa väggruset.
 
Sv: Trampdynor som spricker

Människor kan ju äta silicea från hälsokosten för hår/hud/naglar ...kanske nåt för en hund ?
Ja det kanske funkar för hund också, jag har ingen koll. Ska googla lite på det och se om det kommer upp nåt. ;)

Jag tror att den största skurken är vägsaltet i kombination med torr luft inomhus (som det gärna blir när det är kallt ute och man drar på elementen, vilket resulterar i att fukt avdunstar från trampdynorna). Har man lätt för att bli torr och sprucken så är det rena rama döden. Jag är själv väldigt känslig för torr luft vintertid och blir lätt torr och sprucken i huden, framförallt om händerna. Jag kan även se att hundarna blir torrare om trampdynorna i samma veva.

Eftersom du redan ger laxolja så skulle jag fortsätta med grönsåpabadet en gång i veckan och sedan vara noga med att torka bort vägsaltet från tassarna varje gång hunden har varit ute. Någon form av luftfuktare inomhus kan göra susen.

Det kan vara bra att smörja med någon fuktgivande salva som helosan också. Men det bör vägas mot att trampdynorna inte får bli för mjuka eftersom de då får sämre skydd mot det hårda och vassa väggruset.

Ja, vägsaltet är nog en stora bov i det hela. När dom började sanda & salta ute så försökte jag undvika att hunden gick precis där så gott det gick. Men tillslut så är det ju överallt.
Jag fortsätter med såpan och håller tassarna rena från salt. Ska även se efter den där Oljan som Fiffi1 tipsade om.
Hoppas det blir bättre annars får vi väl ta en tur till vet och se om det kanske kan bero på något annat.

Tack för tips & råd!

Mvh
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Nu är jag i desperat behov av en lösning på våra tassproblem. Det känns som om jag provat allt och min unga dåre har ALLTID något...
2
Svar
26
· Visningar
12 048
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp