Träna nerhopp i vatten!

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Winx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 954
W

Winx

Hej! Jag och min ponny ska starta p80 i Falkenberg den 23 augusti. Insåg att det antagligen är nerhopp i vatten eller i alla fall ett hinder och där man landar i vatten. Min ponny är fortfarande osäker på att galoppera igenom vatten, det funkar men han bryter gärna av till trav och "vinglar" sig igenom vattenhindret. Skritta o trava ner i vatten inget problem alls.

Men, han är osäker på att hoppa ner i vatten och tyvärr har vi inte tillgång till en terrängbana. Hur kan man träna på detta hemma? hur har ni gjort? tips och förslag mottages gärna!

Sv: Träna nerhopp i vatten!

Har du tillgång till vatten hemmavid? En sjö eller liknande?
För isf är det ju bara att ta med lite vanliga bommar el dyl och träna :)
Kanske ta med någon van häst som får gå före så ni får lite draghjälp.

Annars får du försöka ordna så att ni kan åka till nån terrängbana och träna.

vi har tillgång till sjö och jättevattenpölar, som man kan galoppera igenom. Närmsta terrängbana ligger en bit bort (sämsholm) och vi kom precis hem från terrängläger därifrån. Det konstiga med ponnyn är att han gärna galopperar vatten hemma, men så fort vi kommer bort så tycker han att det är grymt obehagligt. Han är dock väldigt snäll och gör det med endel övertalning.

Låter som att ni behöver träna på många olika vatten då, så han blir trygg även med okända pölar :)

haha ja, vem vet det kanske finns en krokodil i det vattnet.. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 398
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 400
Senast: hovtassfot
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna... 2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: prallan
·
Fälttävlan I söndags stod det terrängträning på Årsta Runsten på schemat. Vi har inte varit iväg på ett tag och innan träningen ångrade jag mig...
Svar
19
· Visningar
7 087
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?