Träna på framåtbjudning

Bukefalos 30 år!

Jag gör det med min islandshäst. Har dock inte händerna på båda sidor halsen, utan yttertygeln ligger över halsen och jag håller även den på samma sida halsen som jag går. Men på en mindre häst blir det ju mer naturligt, tänker jag, att hålla händerna på varsin sida halsen.

Vet dock inte om detta hjälper er så mycket med just framåtbjudningen - jag brukar träna såhär för att hjälpa min häst med formen och mer specifikt att lyfta ryggen när vi jobbar i skritt och tölt. Men för detta är det en bra och rolig övning!

Gick ändå igång på övningen eftersom barnen som rider honom inte kan rida honom i form så för att bygga muskler och hjälpa honom med formen vore det ju en jättebra grej! Men det lär inte hjälpa med framåtbjudningen nej.

Jag och barnen har fått förmånen att ta hand om en ponny på deltid. Det är den mest bedårande och snällaste lilla b-ponny vi träffat! Står som ett ljus när barnen borstar och pysslar och går tryggt bakom mig när vi rider ut. När jag springer så springer han och det värsta han gör är att ta ned huvudet för äta gräs på ridturen.

Nu till ”problemet”, han saknar helt framåtbjudning på ridbanan och det är så himla trist. Vi skulle så gärna vilja rida lite även där, träna på att svänga, träna på de olika ridvägarna och träna på att galoppera.

Vi vill egentligen gärna fortsätta med ponnyn men då barnen (och jag) gärna varierar uteritterna med lite träning på ridbanan så undrar jag om det ”är värt det”? Går det att träna upp framåtbjudningen? Han är typ 7-8 år så ingen ponny som gått flera år på ridbanan. Ute i skogen är han heller ingen racer men där går han i alla fall mer framåt. Jag själv gillar hästar med egen motor så jag hade blivit tokig 😄 Men nu är det ju två barn mellan 6-8 år som ska rida och då är ju en segare häst helt klart att föredra men just det där att han nästintill stannar på ridbanan undrar jag om det går att träna bort?
När min dotter var yngre så brukade jag ”hoppträna” ponnyn på lina i ridhuset. Ponnyn tyckte att det var super roligt och där kom framåtbjudningen naturligt fram. Ställde fram bommar, hinder och studs och longera ponnyn. Sen började jag låta dottern rida barbacka (jisses vilken sist hon fick) på lina för att bibehålla framåtbjudningen. Hade en barbackagjord, så hon koncentrera sig på sitsträning och jag skötte styrning och fart. Det var ett vinnande koncept för oss :)

Gick ändå igång på övningen eftersom barnen som rider honom inte kan rida honom i form så för att bygga muskler och hjälpa honom med formen vore det ju en jättebra grej! Men det lär inte hjälpa med framåtbjudningen nej.
Kan vara så att det faktiskt hjälper med framåtbjudningen med. Det hjälper ju hästen att hitta balansen och en häst som är balanserad tycker i vissa fall att det är betydligt trevligare att gå framåt. Andra stressar fram och balansen får dem att sakta av/bli mindre heta, då de inte behöver hastigheten för att kompensera för avsaknad av balans :)

När min dotter var yngre så brukade jag ”hoppträna” ponnyn på lina i ridhuset. Ponnyn tyckte att det var super roligt och där kom framåtbjudningen naturligt fram. Ställde fram bommar, hinder och studs och longera ponnyn. Sen började jag låta dottern rida barbacka (jisses vilken sist hon fick) på lina för att bibehålla framåtbjudningen. Hade en barbackagjord, så hon koncentrera sig på sitsträning och jag skötte styrning och fart. Det var ett vinnande koncept för oss :)

Tanken har slagit mig att longera med barnen på, men behöver nog få till longeringen något bättre först. Bra tips med barbackagjord! Jag tänkte voltigegjord först men en barbackagjord har man kanske lite mer användning av vid andra tillfällen också.

Liknande trådar

• Rädd
  • stark på uteritt med andra hästar
  • Träning, råd
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026