Träna skvättig/nervös häst

Bukefalos 30 år!

Tossa90

Trådstartare
Mitt sto har alltid var en skvättig/ nervös häst, oavsett om hon stått på lösdrift elr box, riden 5dgr/vecka elr stått i hagen.
Hon är främst skvättig när de kmr till ljud och kan kasta sig/bli rädd om det händer saker när hon inte är beredd. tex om man råkar prassla med höpåsen, elr om hon slår i bommen med hoven/ skvätter sand på staketet så de låter/ trampar på nåt som låter/ man drar upp dragkedjan på jackan. ja vet inte hur många gånger jag har ramlat av elr nöstan blivit påsprungen av henne när hon blivi rädd. :/

jag har tidigare år försökt jobba lite med presenning, prassat med påsar på olika sätt mm, dragit påsar på å runtom kroppen. men tkr inte att de har hjälpt.
pga tunn plånbok är det tyvärr inte möjligt att ta hjälp av tränare. :/

Behöver tips på hur jag kan jobba med damen.
Alla tips är välkomna.❣️

Om plånboken är för tunn för god hästhållning så är den för tunn för att ha häst. Bra foder, tränare, och veterinär måste man ha råd med.

Med beteenden behöver man alltid börja längst ner i behovstrappan:

Får hon tillräckligt med grovfoder och ättid (för henne som individ)?
Får hon i sig nog med magnesium (det är ett enkelt tillskott att prova, du märker snabb effekt om hon hade brist)
Får hon i sig nog med protein per måltid (för lite ökar hungerkänslor, analysera höet)
Trivs hon där hon står? Känner hon sig trygg i stallet, i hagen? Kan hon slappna av och sova ordentligt både inne och ute? Har hon hagkompisar som hon putsar på och blir putsad av?

Har hon ont någonstans? En ordentlig genomgång av veterinär är bäst om du inte är väldigt kunnig själv.

Sen när allt det fysiska är kontrollerat och fixat så är det dags att ta hjälp av tränare, för bådas skull. Du behöver lära dig att bli hennes trygga punkt, tränaren ska träna dig, för din hästs skull. Så hon slipper vara rädd hela tiden.

Mitt sto har alltid var en skvättig/ nervös häst, oavsett om hon stått på lösdrift elr box, riden 5dgr/vecka elr stått i hagen.
Hon är främst skvättig när de kmr till ljud och kan kasta sig/bli rädd om det händer saker när hon inte är beredd. tex om man råkar prassla med höpåsen, elr om hon slår i bommen med hoven/ skvätter sand på staketet så de låter/ trampar på nåt som låter/ man drar upp dragkedjan på jackan. ja vet inte hur många gånger jag har ramlat av elr nöstan blivit påsprungen av henne när hon blivi rädd. :/

jag har tidigare år försökt jobba lite med presenning, prassat med påsar på olika sätt mm, dragit påsar på å runtom kroppen. men tkr inte att de har hjälpt.

Alla tips är välkomna.❣️
Jag tänker att en trygg omgivning med trygg flock och trygg människa leder också till en trygg häst. Att hästen är vaken och allert är ju ofta dock ett personlighetsdrag och det kan du inte träna bort och som i mitt tycke inte alltid är negativt. Men det låter mer som en väldigt stressad häst som inte vet vart hon har dig riktigt.

Hur rider du när du rider? Tränar ni någonting? Får hästen ur sig överskottsenergin på rätt sätt? Är framförallt du lugn och trygg? För om du inte jobbar med dig själv och kontakten med hästen så kommer ni inte komma någonstans riktigt, att träna med påsar och miljöträning och allt det där är inte vad det handlar om riktigt. Hon kan inte bli trygg med dig om du inte visar att du är trygg att vara med.

Sen se över såklart foder och allt sådant, får hon kanske fel foder som gör henne hoppig och stressad?

Alla tips är välkomna.❣️
Jag har en skvättig häst som dessutom är mycket bakskygg. Med honom fungerar det bäst att utsätta honom för saker. Ju mer han råkar ut för ju stabilare blir han. Givetvis ska man inte skrämma dem, en rädd häst har en mycket låg förmåga att lära sig saker.
Jag tränade soptunna en gång genom att gå fram till den och bad honom komma. Han kom fram och nosade. När han var lugn med själva tunnan så lyfte jag lite på locket och lät den "gapa" mer och mer och låta mer och mer. Så här har jag tränat med massor av olika saker. Visst stundtals får jag vara lite bestämd med att 'nu går vi ett steg närmare'.
Jag har alltid också tränat mina hästar i att det är okej att reagera men sen tittar man innan man agerar. Motsvarande för oss är ifall vi blir skrämda av att någon hoppar fram från bakom en dörr så hoppar vi till men s n tittar vi på vad som hänt innan vi springer ut ur huset.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka