Träna utan att någonsin tävla och i så fall vad?

Bukefalos 30 år!

Nu tycker säkert några att jag inte borde ta mig ton iom de problem jag haft (och har... men det blir sakta bättre) med min hund, men han har verkligen gett mig en crash course i att tänka utanför boxen.

Jag skaffade labbe delvis för att få en bra allround-sporthund, men individen jag fick har visat sig vara mer intresserad av att vara sällskapshund. Visst kan han tänka sig att vara med och jobba en stund men det är absolut inte vad som är viktigast för att göra honom nöjd, utan det är allt det där vardagliga, att bara vara med och upptäcka världen.

En tur genom byn där vi kanske stöter på några människor - med eller utan egna hundar - för att komma ut i skogen där varenda millimeter ska nosas på och jag sticker iväg ett par vändor för att hunden ska leta rätt på mig, så är han rätt slut sen. För mig känns det som "ingenting" men ja, hunden håller uppenbarligen inte med och jag får anpassa mig efter det. Jag fastnar lätt i tänket att vi borde göra mer och träna mer inrutat, men man ska inte underskatta hur mycket hundens hjärna får jobba med att sortera intryck.

Av det lilla som kan liknas vid regelrätt träning så kör vi mest tricks just nu. Går att utveckla nästan hur som helst. :) Samt lite vardags- och rallylydnad men det bakas mest in i promenaderna. Nåt personspår då och då, viltspår sysslar vi inte med för jag orkar inte greja med klövar och blod. Och så nosework som nog kommer att bli vår huvudgren, för där går det i stort sett felfritt.

Oavsett vad vi gör så är det alltid bara vi två för jag kan inte med att ha andra som tittar på oss. Då blir jag stressad, hunden plockar upp det och blir mer fokuserad på att lugna mig istället för andra uppgifter. Även om vi skulle komma över den tröskeln så har jag svårt för all väntetid som lätt blir när man tränar i grupp.

Men absolut får du träna på BK utan att ha tävlingsambitioner. Det finns lika många olika anledningar att träna där som det finns ekipage. Vill du testa så kör, tycker du att det är astråkigt så kan ni alltid gå tillbaka till hur det varit tidigare.

Kort sagt, så länge hunden är nöjd och sover gott på kvällarna så tycker jag att det är bra så. Så länge man har roligt ihop och hunden får det den behöver så spelar inget annat nån roll.

Vill man träna en sport tillsammans med andra är det ofrånkomligt att ens egen hund får vänta mycket i bil - men man lär sig otroligt mycket att att se andra träna hund. Skulle säga att man nästan lär sig mer än när man kör sin egen, eftersom man enklare ser saker och kan ta in information när man inte fokuserar på sin egen hund.

Man måste såklart inte ha intresse för detta, men skulle säga att bruksgrenarna går bort då (om man inte spårar ensam) samt att nig blir svårt att träna med andra om man vill ha ute sin egen hund hela tiden.

Är hunden nöjd och du inte vill hålla på med någon sport behövs det ju inte. Ni kan ju köra lite spår eller parkour tex om ni vill bygga relation tillsammans och bara ha kul!

Om man bör träna och hur mkt beror väl på hund.
Jag har liten sällskapsras som hänger med mig större delen av dygnet. Vi är ute i skogen, de är med i stallet, runt gården etc. Och så gör vi lite trick, spår, nosework på egen hand. Det är de fullt nöjda med.
Jag har aldrig gått en hundkurs i mitt liv. Trots att jag haft hundar över 35 år. 😅
Jag jobbar förvisso som tränare inom häst och kan väl överföra iaf lite kunskap om inlärning, drifter etc. Och har en enkel ras med mkt will to please.
Jag har tränat extremt mycket inom häst-biten. Men inte tävlat sen jag var liten. Tänker att det måste väl funka lika fint med hund. Vill man träna så gör man väl det. Vill man tävla så gör man det. Vill man inte så är väl det inget konstigt.

Jag har aldrig någonsin varit intresserad av att tävla och har lite svårt att hitta motivation i träningen, eller framförallt någon ”sport” som jag tycker är rolig.

Jag har en dvärgpudel som är med på det mesta och tycker allting är roligt, så länge hon får vara med mig.

Hittills har vi gått valpkurs. Den var rolig och lärorik.

Prövade Nosework vilket jag personligen tyckte var urtrist. Hunden skulle sitta i en bur hela tiden, utom den korta tiden det var ”arbete med att söka”.

Vi har prövar rallylydnad. Själva lydnadsdelen var väl helt ok. Men att lära sig banan själv medan hunden satt i bilen tyckte jag själv var urtrist.

Agility funderar jag på. Problemet är att jag själv pga skador inte kan springa.

Hoppers funderar jag på att försöka, om det finns någon i närheten som anordnar det.

Personsök hade också varit roligt att pröva på. Min hund älskar allt och alla.

Det vi tycker är absolut mest roligt är att vara ute i skogen och promenera. Hunden är lydig och går alltid lös.

Men, behöver hon mer? Räcker det med långa skogspromenader? Hunden verkar vara glad och nöjd med livet. Hon verkar inte behöva mer träning. Hon visar inga tecken på att vara understimulerad.

Tävlingsbiten vet jag inte behövs. Men hur är det med träning i mer seriös form?

”Behöver” hunden träna på brukshundsklubben (eller liknande), eller ”räcker” det med skogspromenader?

Om vi ska börja träna, vad skulle kunna passa oss?

”Går” det att träna på Brukshundklubben utan att någonsin tävla, eller ens vara intresserad av att tävla?
Har aldrig tävlat med mina hundar och har tränat det mesta på brukshundsklubben för att det är roligt.

Tack för utförligt svar!

Ja, både med nosework och rallylydnad kände jag väl att det hade kunnat vara jätteroligt, om hunden varit med hela tiden.

Just detta att torrgå banan i rallylydnad var ungefär lika inspirerande som en gråmulen novemberdag…

Sök hade varit roligt att pröva, men inte om hunden ska sitta i bur eller bil majoriteten av tiden. Jag tycker överlag inte om att ha hunden i bur eller bil mer än nödvändigt och när jag tränar känns bur/bil synnerligen fel. Jag tränar ju för att vara tillsammans med hunden, inte för att hon ska sitta i bur/bil.
Då ska du inte köra sök. Sök kräver en träningsgrupp där man figgar åt varandra och då alla ska köra sina hundar så tar det många timmar. Din egen hund kanske jobbar 30 min. Få träningsgrupper vill dessutom lägga tid på ekipage som inte vill tävla och vill man inte lägga tid på att figga åt andra, då blir det nog omöjligt att hitta en grupp.

Med det finns ju alltid spår. Spår kan du lägga själv, både på fält och i skog. Enda tiden hunden måste sitta i bilen är när du lägger spåret och eventuell ligg-tid.

Då ska du inte köra sök. Sök kräver en träningsgrupp där man figgar åt varandra och då alla ska köra sina hundar så tar det många timmar. Din egen hund kanske jobbar 30 min. Få träningsgrupper vill dessutom lägga tid på ekipage som inte vill tävla och vill man inte lägga tid på att figga åt andra, då blir det nog omöjligt att hitta en grupp.

Med det finns ju alltid spår. Spår kan du lägga själv, både på fält och i skog. Enda tiden hunden måste sitta i bilen är när du lägger spåret och eventuell ligg-tid.
Fast det går ju utmärkt att köra sök med mycket mindre allvar. Jag och min bror agerade ofta figgar åt mormor när hon hade schäfer och det var jättekul för alla inblandade. Likaså har jag använt min egen familj och vänner när jag tränat hemma.
Det går även träffa likasinnade på BK och bilda en egen liten grupp om man inte har folk i närheten som vill ställa upp. Jag tycker sök är skitkul och lätt att liksom belöna upp hos hunden!

Alltså jag är sån som tycker att jag inte tränar något. Jag går knappt kurser och är halvintresserad. Tävling är jag inte alls intresserad av men att ha en hund som mår bra fysiskt, psykiskt och fungerar i de flesta situationer den ”behöver” vill jag ha 🙂

Så att möta hundar, vara lös, respektera vilt, komma när jag ropar, kunna sitt/ligg, gå fint/fot mm tränas ute i skogen.
Sen vill jag vara rolig att vara runt så jag hittar på saker jag märker hunden tycker är kul!
Gömmer godis, ”tappar” min vante.
Igår gömde jag min hårsnodd o satte 30cm upp i en buske. Gick en bit o sen skicka hunden blint på den. Han visste inte vad han leta efter men hitta den fort 😁

Mycket motion + mental träning räcker långt. Har lite spel hemma med eller så gömmer jag godis i paket han får förstöra.
Lite klurigheter 🙂

• Gilla
Reactions: Sel
Majoriteten av de som kursar på bk gör det inte för att tävla är min uppfattning. Är din hund nöjd med vardagen finns inget behov heller såvida du själv inte vill.

Samtliga av mina hundar har varit nöjda med livet som aktiva familjehundar som fått hänga med överallt och lättare träning. Fram tills jag skaffade min workaholic till corgi för ca 9 år sen, på grund av henne började jag kursa och även tävla. När jag ändå la så mycket träningstid på henne så kunde jag lika gärna tävla och det var positivt såtillvida att jag var tvungen att träna med kriterier och inte slarva för hon behövde verkligen jobba strukturerat. Efter henne kändes steget att skaffa border collies inte stort och handen på hjärtat tränar jag betydligt mindre med de tre hundar jag har hemma idag än vad jag gjorde med henne 😅.

Som instruktör så tvingar jag ingen att lägga sin hund i bilen men föreslår det för att hundarna ska få "vila" lite. Många hundar (inte alla) blir trötta av både kursmiljön och av att göra nya saker och kan ta till sig träningen bättre om de får vila en stund i bilen. Det svåra med att träna ekipage är att både förare och hundar är nybörjare och mycket som blir fel är för att förarna inte kan visa tydligt, inte är konsekventa och belönar med dålig timing. Nu instruerar jag i agility och där är det mycket krav på kroppskännedom, koordination och belöningskriterier på förare för att hundarna ska förstå och kunna hitta glädjen i sporten. Man vinner väldigt mycket på att se på andra ekipage och på att "torr-träna" (träna in rörelser utan hunden tills de sitter) för att få en bra progression. Dock är detta tråkigt och det syns i regel väldigt stor skillnad på ekipage där förare tränar mycket för sin egen glädjes skull och ekipage som tränar kortare mer riktade pass på hundarnas engagemang och fokus även om det såklart även skiljer mellan individer. Så även om det känns onödigt med pauserna så ger det i regel hundarna gott att få vila huvudet en stund.

Jag tycker om att tävla och har en hund som älskar att tävla och visa upp sig. Men jag har också en hund som inte tycker om tävling och hon slipper såklart.

Däremot älskar hon att träna, och hon behöver verkligen få använda både huvud, nos och kropp för att må bra. Hade hon varit nöjd med mindre hade jag kanske inte tränat lika mycket med henne, då jag tycker det är svårt att hålla motivationen uppe och verkligen utveckla träningen när jag inte har en tävling att träna mot. Men det är ju mitt problem och ska såklart inte gå ut över henne. Så nu tränar vi på som om hon skulle tävla, med skillnaden att jag inte är lika noga med uthållighet utan belöning, vilket hon är nöjd med.

Vi tränar både rallylydnad, lydnad, nosework, freestyle, drag, uppletande, trickträning och fys-övningar. (Har tränat specialsök, men nw har ersatt det.) Det viktigaste är att hundarna tycker det är kul, att det bygger självförtroende och att det stärker vår relation.

Fast det går ju utmärkt att köra sök med mycket mindre allvar. Jag och min bror agerade ofta figgar åt mormor när hon hade schäfer och det var jättekul för alla inblandade. Likaså har jag använt min egen familj och vänner när jag tränat hemma.
Det går även träffa likasinnade på BK och bilda en egen liten grupp om man inte har folk i närheten som vill ställa upp. Jag tycker sök är skitkul och lätt att liksom belöna upp hos hunden!
Även om man hittar likasinnade på BK så måste man ändå ha hunden liggande i bilen medan man figgar andras hundar. Jag tror få skulle ställa upp på att någon bara kommer och kör sin hund och sedan åker hem.

Jag tänkte också slå ett slag för spårträning, både viltspår och bruksspår. Men även för det man idag har gett namnet hundparkour, vilket är lydnad/agility i skog och stad - överallt finns saker som kan används som olika övningar. Det gäller bara att ha lite fantasi och att ge olika moment sina egna komandon :up:
Hitta inspiration i böcker och på nätet.

Vill man träna en sport tillsammans med andra är det ofrånkomligt att ens egen hund får vänta mycket i bil - men man lär sig otroligt mycket att att se andra träna hund. Skulle säga att man nästan lär sig mer än när man kör sin egen, eftersom man enklare ser saker och kan ta in information när man inte fokuserar på sin egen hund.

Man måste såklart inte ha intresse för detta, men skulle säga att bruksgrenarna går bort då (om man inte spårar ensam) samt att nig blir svårt att träna med andra om man vill ha ute sin egen hund hela tiden.

Är hunden nöjd och du inte vill hålla på med någon sport behövs det ju inte. Ni kan ju köra lite spår eller parkour tex om ni vill bygga relation tillsammans och bara ha kul!
Ja jag tänker att detta är skillnaden mellan att vilja utveckla sig som ekipage och att bara aktivera hunden. Är det senare prio 1 finns det ju massor med kurser att gå hos privata aktörer som ju lever på just detta. Och det är kanske bra när man är helt ny, ångrar man sig och vill träna i grupp kan man kanske bidra med nya insikter som man inte har när man är helt grön.

Även om man hittar likasinnade på BK så måste man ändå ha hunden liggande i bilen medan man figgar andras hundar. Jag tror få skulle ställa upp på att någon bara kommer och kör sin hund och sedan åker hem.
Givetvis måste man turas om, jag menade mer att dels kan man göra det i mindre grupper och dels kan man göra det mindre formellt och mötas upp lite här och där när man väl skapat kontakter. Jag kanske kan ställa upp utan hund en dag om en bekant vill köra och då gör någon annan det en annan dag till exempel.
Jag brukade lägga viltspår åt flera hundar om jag ändå var ute en dag när jag slutade tidigt (vi hade gott om mark att lägga på) och så fick alla gå. Lite så. :)

Givetvis måste man turas om, jag menade mer att dels kan man göra det i mindre grupper och dels kan man göra det mindre formellt och mötas upp lite här och där när man väl skapat kontakter. Jag kanske kan ställa upp utan hund en dag om en bekant vill köra och då gör någon annan det en annan dag till exempel.
Jag brukade lägga viltspår åt flera hundar om jag ändå var ute en dag när jag slutade tidigt (vi hade gott om mark att lägga på) och så fick alla gå. Lite så. :)
Jag tränar även utanför träningsgrupper men i olika konstellationer men då gäller det att minst en har bra koll och oavsett blir det mycket burtid.

Mitt undantag är när min son figgar men då blir det ju enbart detaljträning utanför söket. Minimum är 3 (med erfarna förare) eller 4 med minst en erfaren förare.

Liknande trådar

• För kallt för att träna?
  • Löpning/cykel med hund....
  • Kontroll över larmande
  • Misstänkt Diskbråck, Eftervårdstips

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat