Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har som sagt blivit förkyld så det lär bli enbart ridning och promenader närmsta dagarna, ingen tung styrketräning eller löpning. Jaja, fick till tre bra styrkepass denna veckan innan det bröt ut iallafall :)

Igår red och på kvällen/natten dansade jag då jag, maken och min bästis var på dans :D Roligt folk, god mat, galna samtalsämnen och en hel del dans! Riktigt rolig kväll och jag skrattade mest hela tiden :D

Idag ska jag rida och hoppas kompisen kan följa med. Hennes ridhäst har flyttat så hon har bara sin unghäst kvar men som tur är har ju jag två ridhästar :) Kan bli promenad med hunden ikväll också. Är 12 minusgrader här så det blir kyligt!

• Gilla
Reactions: Ray
Det blev minusgrader (ordentligt) här under natten. Jag köpte ett par ridbyxor på rea förra hösten som jag aldrig provade i affären och när jag väl provade dem framåt våren (jag har jättesvårt att klä på mig några helt nya kläder till stallet den här tiden på året när det bara är blött och geggigt) var de fleecefodrade, så jag tänkte ha dem nu om det blev kallt. Vad kom då mer o natt förutom kylan, jo, mensen.... :grin: Ännu mindre än att gegga ner nya kläder vill jag bloda ner dem, så det fick bli de vanliga byxorna och det var kallt! :arghh:

Dessutom hamnade jag och ponny mitt i en jakt av något slag, hon hade en sån dag när hon är rädd för sin egen skugga och allt var kallt och hemskt. Nåväl, en timme var vi ute och sen tömkörde vi lilleman typ 30 minuter (han valde själv att fortsätta rundan!) och han väger upp storas tråkiga humör idag. :love:

Fortsätter väl bomba sönder den arma tråden. Har haft en riktigt aktiv dag idag. Förutom stallet på morgonen/förmiddagen så laddade jag hem appen som @nickan1 tipsade om, och den var helt klart värd att ladda ner! Körde först ett benpass (eftersom jag känner att det är benen som får jobba mest i ridningen på min nuvarande häst jämfört med de hästar jag suttit på tidigare, och för att det ben som varit av inte alls är där det borde), och tänkte lite kaxigt efter att det här var väl inget, jag kör ett armpass också. Jag var s.l.u.t som artist efter det armpasset, kan vi säga. :p

Nu har jag kidnappat mormors monsterdammsugare eftersom måndagsexemplarsgranen från helvetet slaktade min, och har äntligen fått huset dammsuget. Granuslingen har fått lämna huset, och det känns fräscht.

Jag ska på yoga för första gången imorgon. Har varit på klangmeditation på ett ställe i stan ett par gånger, och nu hade de tre gratis prova-på-pass så jag tänkte prova på yoga. Skulle vara lugn yoga, kallades yoga somatics och en annan kallades yoga nida. Någon som har erfarenhet av dessa typerna?

Är sjukskriven för depression sedan två månader tillbaka och försöker hitta något som får mig att må bättre, så tänkte testa om yoga kan hjälpa mig. Ska även börja simma igen då jag trivdes med det under höstterminen.
Försöker helt enkelt hitta träningsformer som ger energi. Någon som har tips på det?

Har häst så rider och grejar på en massa med honom också, och det får mig att må bra i stunden, men verkar inte vara tillräckligt..

Igår var en dålig dag (mentalt) på gymmet så det blev ett kort och ganska lätt pass. Idag kände jag likadant men började med att springa i 40 minuter och då släppte det mesta. Det där med löpband är ju ganska fantastiskt ändå, älskar att man kan leka med olika tempon på ett kontrollerat sätt. Idag sprang jag på 10 km/h vilket är det jag orkar hålla, men jag gick upp en stund på 12 km/h och det var så roligt att jag nästan skrattade. Jag orkar inte hålla det någon längre sträcka men jag ska lägga in lite intervaller med det bara för att det är kul.

Efter springturen blev det benpress, och idag gick jag upp till 90 kg vilket kändes jättebra och lagom tugnt. Sedan vet jag inte vad några mer maskiner heter men det blev lite mer ben och armar, och fler andra kroppsdelar såklart. Vi var där i lite mer än två timmar så vi hann göra en del :D Imorgon kan inte mitt sällskap så vi får se om det blir vilodag eller om jag vågar mig dit själv och springer lite.

Är på semester uppe hos släkten och idag följde jag med svågern till det lilla brandstationsgymmet. Fick justera vikterna lite efter vad som fanns (saknades tex 2,5-kilosvikter som jag använder en del), men jag justerade uppåt så jag räknar ändå in passet i Madcow-programmet. :)

Det blev (utöver uppvärmning) 5 reps på vardera 40, 50, 60 kg och sen två set á 5 reps på 70 kg, sen bänk med 4 reps på 50 kg (tangerat PB) som mest och sen skivstångsrodd med 5 reps på 42,5 kg som tyngst. Avslutade med lite raka marklyft.

Planen är att köra ett pass tisdag och torsdag också, så får jag till en normal styrketräningsvecka trots att jag inte är hemma. Mina normala promenader stryker dock lite på foten, dels pga vädret och dels för att det är lite stora avstånd för att transportgå. Men men, att jag får till styrketräningen är gott så!

Detta måste ju vara en av de aktivaste trådarna på buke... Hinner inte med juh!

Idag 60 skogsprommenad varav en kvart löpning.
Imorgon måste jag ta mitt styrkeprogram igen. Träningsvärken har lagt sig fort så jag får kanske på med lite vikt... 7 kg bebis kanske...

Kanske får kolla in armpasset då @Kiwifrukt om jag vill ha en rejäl utmaning. Har hittills bara kört helkroppsprogram på 30-dagarsutmaningen. Kul att du gillade appen iallafall, tycker stretchprogrammet är jätteskönt.

Jag hade ett långt samtal med #Carl idag efter två uppvärmningsset marklyft. Vi kom överens om att jag inte kommer att träna på ett tag eftersom jag var dum nog att tro att jag kunde köra den övningen utan att smälla av ryggen. Det kunde jag inte, och kan nu inte ens stå eller gå utan får ligga i soffan.

Så himla dumt, för jag vet ju att det är en usel övning för mig med mina fysiska problem. Men jag skulle bara testa ett par reps... :banghead::banghead::banghead:

Har haft uppehåll i styrketräningen för att jag födde barn och så vidare, så det här var bara mitt andra pass sen jag kom tillbaka :turd:

Brukar cykla minst två mil om dan hemma i vardagsrummet också men inte ens det kan jag göra nu :wtf:
Usch vad trist! Min rygg klarar inte heller av marklyft riktigt tyvärr, så jag vet allt för väl hur det känns. Hoppas att du repar dig snart!!

Jag ska på yoga för första gången imorgon. Har varit på klangmeditation på ett ställe i stan ett par gånger, och nu hade de tre gratis prova-på-pass så jag tänkte prova på yoga. Skulle vara lugn yoga, kallades yoga somatics och en annan kallades yoga nida. Någon som har erfarenhet av dessa typerna?

Är sjukskriven för depression sedan två månader tillbaka och försöker hitta något som får mig att må bättre, så tänkte testa om yoga kan hjälpa mig. Ska även börja simma igen då jag trivdes med det under höstterminen.
Försöker helt enkelt hitta träningsformer som ger energi. Någon som har tips på det?

Har häst så rider och grejar på en massa med honom också, och det får mig att må bra i stunden, men verkar inte vara tillräckligt..
Ingen erfarenhet tyvärr, men rent generellt skulle jag väl säga att all träning ger energi på ett eller annat sätt :p Men just simning och yoga kan i alla fall jag tycka är sådär skönt meditativt, det ger en lugn energi liksom, så jag tycker att det låter som att det skulle kunna vara jättebra komplement! Klättring tycker jag också om av den anledningen, men det är ju lite besvärligare att få ihop rent logistiskt kanske...

Jag är peppad på en ny vecka och slänger in en veckoplan för att höja motivationen ännu ett snäpp :)

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad, kettlebell-pass på gymmet
Onsdag: 6 km transportpromenad, styrketräning med fokus överkropp.
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Fredag: 6 km transportpromenad, benpass.
Lördag: Vila.
Söndag: Vila.

Utöver detta är målet för veckan att bli bättre på att få in mycket frukt och grönt i vardagen igen. Jag kom av mig alldeles över jul & nyår, och känner att jag behöver ta tag i det igen. Och så ska jag försöka sluta falla för frestelser sådär framåt kl 15 varje dag... :cautious: Har lagat fyra olika sorters maträtter och fryst in i 16 matlådor idag, så jag kommer i alla fall att ha vettiga luncher att ta med mig till jobbet vilket förhoppningsvis innebär att jag inte får riktigt samma sug på eftermiddagen.

Jag håller med @Sleepan i det hon skriver :)

Visst finns det ett tävlingsmoment i crossfit, men helt ärligt, jag känner att det framför allt handlar om att tävla mot sig själv. Att själv bli starkare/snabbare/effektivare eller kunna "skala" mindre. "Att skala" är att göra övningarna lättare än originalet, och det är en av grejerna som gör att man kan träna tillsammans trots att man är på olika nivåer. Det är till exempel väldigt få tjejer i min box som kan göra pull-ups utan hjälp. Då kan man alltså skala detta till att vara pullups med gummiband, eller hoppa från en låda. Liknande förenklingar finns för de flesta övningar och ja, folk skalar allt möjligt hela tiden och det är liksom inga konstigheter.
Stämningen även i "min" box är helt fantastisk, de allra flesta är helt normala människor som kör på sin nivå och man peppar varandra och det är så jäkla kul!! Och jag har aldrig känt mig så vältränad och stark som jag har gjort det senaste året, vad jag kan minnas. Jag har definitivt aldrig pressat mig själv så hårt vid träning som jag har gjort det senaste året :D Och återigen, det är så himla kul!! :love: :love:

Testa! :bump: :banana: :bump: :banana:

Det är ju det här som gör att jag är sugen på att prova, att få pressa sig själv och förhoppningsvis se spännande resultat.

Alltså, ja och nej, typ.
I min box (och troligtvis alla andra också) är stämningen helt fantastisk. Man hejar, pushar och hjälper varandra och passen var så himla roliga!

Dock är jag en person som kan se ner ganska mycket på mig själv ibland, och kunde därför tycka att de work outs där man skulle bli klar så snabbt som möjligt var ganska jobbiga. Jag tyckte det var jobbigt att "vara sämst" och komma sist. Men jag vet ju att ingen annan såg det så, att jag var sämst, utan att det bara satt i mitt huvud.

Jag rekommenderar att prova, ge det en chans! Jag saknar det och hoppas att jag kommer börja igen i framtiden!

Och det är precis det här (det fetade) som gör att jag tvekar. Är det en sådant pass och jag inte är mentalt på topp, så skulle jag troligtvis gå därifrån med en tråkig känsla i magen och ett stort hinder att komma över för att gå tillbaka.

Jag är tveksam av precis samma anledning som du, samtidigt som jag blir lite smått avundsjuk när jag läser @Trollunge s lyriska inlägg efter sina pass :p Men så har även jag (likt @Sleepan) lätt att klanka ner på mig själv, så det här med att tävla är inte alltid en bra idé för mig - även om det bara är med mig själv. Jag måste till exempel vara på rätt sorts humör för att gå på gruppträning, för att det inte ska bli en enda lång timme då jag bara tittar på alla andra och känner mig dålig när jag inte är snabbast/starkast.

Jag vet att det inte är någon annan som tänker på vad jag gör, och jag vet det inte alls är en sådan stämning i t.ex. en crossfit-box, men jag har helt enkelt inte den mentala styrkan att hantera mina egna negativa tankar när jag är på det humöret. Tror jag. Det + hur mycket dyrare det är än "vanlig" träning + hur pass långt bort min närmsta crossfit-box ligger utgör rätt stora hinder för att jag faktiskt ska ta mig för att testa på riktigt.

Men en dag ska jag prova! Ska bara jobba lite mer på min självkänsla och mitt självförtroende först...

Kan vi inte prova tillsammans! :up: Vi går dit och är fantastiskt awesome båda två! :D

Jag förstår precis dina tankar och att ha/sakna den mentala styrkan att hantera det. Och då blir ju inte träningssituationen rolig även om själva träningen är fantastisk. Och så vill jag inte ha det... funderar helt enkelt lite till. Det bästa (tror jag) vore att hitta en kompis som jag känner mig trygg med och gå dit tillsammans...

Usch vad trist! Min rygg klarar inte heller av marklyft riktigt tyvärr, så jag vet allt för väl hur det känns. Hoppas att du repar dig snart!!

Ingen erfarenhet tyvärr, men rent generellt skulle jag väl säga att all träning ger energi på ett eller annat sätt :p Men just simning och yoga kan i alla fall jag tycka är sådär skönt meditativt, det ger en lugn energi liksom, så jag tycker att det låter som att det skulle kunna vara jättebra komplement! Klättring tycker jag också om av den anledningen, men det är ju lite besvärligare att få ihop rent logistiskt kanske...
Problemet är väl lite att det är svårt för mig att ta mig samman till att göra något, så behöver en nog just något som ger en lugn energi. Simning har en tydlig motivation, jag får sitta i bastun ett tag efteråt och bara slappna av. Yogans motivation är nog det meditativa i det, jag slappnar av för en stund och vården verkar anse att jag behöver just avslappning.
Höll på en hel del med qigong och tai chi under tonåren upp till tidiga 20-årsåldern och har funderat på att återuppta det. Kanske gör det om inte yogan passar mig. :)

Klättring känner jag mig alldeles för klumpig för, tror jag behöver bli lite mer fit i kroppen och huvudet för att det ska gå. Men kanske efter det inträffat. :)

Kanske får kolla in armpasset då @Kiwifrukt om jag vill ha en rejäl utmaning. Har hittills bara kört helkroppsprogram på 30-dagarsutmaningen. Kul att du gillade appen iallafall, tycker stretchprogrammet är jätteskönt.

Jag har jättesvårt för armhävningar, så har du inte problem med det tycker nog inte du att det var lika jobbigt. Men för mig är armhävningar döden. :p

Sammanfattning av första veckan på 2018:
Måndag - vila.
Tisdag - 70 minuter promenad med ponny. Fem kilometer promenad utanför stallet.
Onsdag - en timme promenad med ponny.
Torsdag - en timme ridning, 20 minuter shettispromenad och ett corepass.
Fredag - vila.
Lördag - en timme ridning, 20 minuter tömkörning med shettisen.
Söndag - en timme ridning, 30 minuter tömkörning med shettisen, ett ben- och armpass.

Måndagen, nyårsdagen, tänker jag faktiskt räkna bort. Även om nyår firades lugnt så blir den kvällen mycket senare än jag är van vid, så trött blir jag i alla fall. Medryttarna skulle haft den lille både måndag och onsdag och det blev inte så, så med tanke på att jag faktiskt planerat veckan utifrån det så är jag nöjd med hur jag räddade upp det. Och jag fick till tre grejer utanför stallet. :up:

Kompisen kunde inte följa med och rida igår så jag red båda hästarna själv istället, ca en halvtimme per häst och vi fick till två bra pass innan det blev alltför mörkt. Hunden sprang med båda ggr så hon fick bra motion hon också :D Efter det veckohandlade vi och köpte med pizza hem innan barnen skulle lägga sig. Sen hjälptes vi åt med att göra klart djuren ute och gick och la oss kollade på ett avsnitt av en serie vi följer. Släckte ljuset och somnade innan kl 22 och det behövdes :p Vi kom hem halv 3 igår natt och la oss strax efter kl 3 plus att jag känner mig lite sliten av förkylningen. Tanken var en promenad igår kväll också men jag orkade inte.

Idag ska jag rida på lunchen och eventuellt promenera ikväll om jag orkar annars blir det soffan. Vill ta det så lugn det går så jag blir av med förkylningen snabbt och kan träna igen.

Sammanfattar förra veckan med tre bra styrkepass, fem ridpass och en hög med promenader. Bra vecka innan jag åkte på förkylningen natt till lördag.

Planen denna veckan:
Mån: Ridning, ev promenad
Tis: Ridning, ev promenad
Ons: Ridning, ev promenad
Tors: Morgonpromenad + ev lätt styrkepass hemma
Fre: Morgonpromenad (middag med vår största leverantör på kvällen så inget gym som det brukar bli)
Lör: Ridning + promenad
Sön: Ridning + gym

@Praeterea - ge crossfiten en chans. Den där tanken jag hade ibland, att jag var dålig som låg sist, den var ju inte sann. Det var ju bara min jävla vinnarskalle som blev sur och fick sig en törn. När någon annan låg sist tyckte jag ju inte att den personen var dålig, utan grym som kämpade. Det är en fantastiskt rolig träningsform och ett bra sätt att lära känna folk. Ett helt annat sätt att träna än att gå på ett vanligt grupppass. Ge det en chans :)

Såå förra veckan skulle jag ju komma igång igen efter jul och nyår men det blev bara ett pass i boxen och sen ett gäng promenader (och massa latmaskande :angel: ) fre-lör-sön. Helt ok det med men nu så! Startade veckan med måndagswoden 8:30 ryck + chipper!

A. 15-20 minuter för att hitta dagens 1RM ryck/snatch.
Jag är fortfarande supernoob på ryck (sjukt svår övning imo!) så byggde inte upp till mer än 25 kg. Men det är väldigt kul!

B.
For time:
40 kb-svingar
20 kb-utfall, alternerande ben
20 pull-ups
30 kb-svingar
16 kb-utfall, alternerande ben
16 pull-ups
20 kb-svingar
10 kb-utfall, alternerande ben
10 pull-ups

Körde med 16 kg kb och alla svingar och utfall obrutna, pust :p Pull-upsen gjorde jag ungefär hälften kippade och hälften på låda. Jag gör så att när jag inte klarar mer än 3 stycken kippade obrutet går jag över till lådan istället. Låda är alltså att man hoppar upp och håller emot ner. Tycker de ger riktigt bra kontakt :up:
Riktigt jobbigt för flåset på slutet men det är skönt psykiskt när reps-antalet går nedåt :D

Angående det här med att känna sig dålig för att man eventuellt är sist kvar, en annan aspekt av det är att det är inte alls säkert att det är den som är "sämst" som det tar längst tid för. Hade jag till exempel valt att köra alla pull-ups kippade idag hade jag ju antagligen varit klar sist, men det är ju på grund av att många andra istället använder låda eller gummiband vilket gör att det går lite snabbare. Ibland är det ju den starkaste av alla som blir klar sist för att de gör riktiga handstand pushups genom hela woden istället för den lättare varianten alla andra kör.
Säger som @Sleepan, @Praeterea, våga testa om du är sugen! Tycker du inte om det är det ju inte värre än att du inte fortsätter :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 825
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 193
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 030
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 707
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka