Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det med bacillerna @zassoo ?
Jag har varit smällförkyld hela veckan men idag har jag promenerat hela 20 min utan att hosta ihjäl mig samt ätit mat som inte uteslutande bestod av snabba kolhydrater. :up: Heja mig.

Tackar som frågar :D Jodå, de håller på att skrämmas iväg så sakteliga. Nu mest lite snor och hosta kvar, jag är mycket mycket piggare men tar det fortsatt lugnt hela helgen.

Skönt att du också verkar krya på dig! :)

Gymmet i förmiddags, fjärde passet denna vecka - bra där!

Huvudfokus var marklyft, så efter lite uppvärmning (KB-svingar och raka marklyft) så var det bara att dyka på det. Toppsetet skulle vara 5 * 105 kg, men kroppen sa bara "Pfft" åt den planen. Till kroppens försvar så är jag mitt i mensen och sov lite halvknackigt inatt. Lyckades ändå kräma ur fem repetitioner, men fördelat 2+1+1+1. Fjärde repetitionen kändes riktigt bra, så jag filmade den femte som förstås såg ut som skit. :D

Avslutade med lite militärpress, 4*5 på 30 kg, vilket kändes lätt (vilket också var tanken).

Nästa vecka är planen att ha fokus knäböj och bänk på tisdag, olympiska lyft på torsdag och sedan lätta knäböj och tunga marklyft igen på fredag. Känner hur jag mer och mer trillar ifrån mitt MadCow-program, vilket känns trist eftersom jag nästan är i mål men progressionen börjar dra ifrån mig även i mark och rodd. Så nu hänger jag bara med i knäböj och resten måste jag ändå modifiera, så jag freestylar... :p

Aktiv dag idag. Dagens pass i utmaningen var en kort variant, så jag körde den och direkt efter det där corepasset. Hade egentligen tänkt köra det i torsdags när det var vilodag i appen, men på grund av halsen fick jag ju tidigarelägga vilan till onsdag och ville inte köra något alls då. Nu i eftermiddag har pappa och jag varit ute och gått i en timme ungefär. Om bara snön försvann så pass att jag kan börja komma ut med hästarna snart hade jag varit mer än nöjd. :p

Sammanfattar även veckan som gått.
Måndag - utmaningen.
Tisdag - utmaningen, fem kilometer promenad.
Onsdag - fem kilometer promenad.
Torsdag - utmaningen, fem kilometer promenad.
Fredag - utmaningen.
Lördag - utmaningen.
Söndag - utmaningen, core och en timme promenad.

Som sagt är det de hästrelaterade aktiviteterna som fattas just nu. Men annars är jag mer än nöjd med hur veckan blev, särskilt eftersom jag inte känt mig helt hundra vissa dagar och jobbat en del.

Gud vad mysigt det låter! Även om jag är i stallet varje dag så har jag sån sinnessjuk abstinens just nu, jag har inte ridit en enda gång i februari. Inte en enda gång. Så galet trött på den här vintern så det finns inte, ser med andra ord extremt mycket fram emot ett annat ord du skrev här, nämligen vårsol.
Jag förstår att det är drygt! De har haft jättemycket problem med snö och is i "mitt" stall också, och med tanke på att folk inte ens har vinterdäck här så har det knappt gått att ta sig dit (och än mindre rida) emellanåt! Stallägaren har fått ställa bilen och promenera de sista km några gånger. Jag har ju tur i det att jag bara är medhjälpare och således kan åka ut när det funkar bara, men jag har fått ställa in några gånger på grund av vädret. Sen är hästen jag rider på en sådan som inte blir överdrivet påverkad av vila, utan han funkar även när han inte kan ridas jätteregelbundet liksom, vilket ju underlättar.

Jag är fortfarande alldeles hög på endorfiner efter gårdagens stalltur :love: Idag har det städats, städats, städats i flera timmar här hemma. Vi får besök dubbelt upp i veckan - först kommer en av mina bästa vänner från Sverige, och sedan kommer föräldrarna. Bra anledning att storstäda, med andra ord!

Med tanke på den besökstäta veckan lär det bli lite si och så med träningen (för att inte tala om kosten :angel:), men jag har länge vetat att det skulle bli så med både denna och förra veckan så det känns rätt lugnt. Istället för att försöka klämma in regelrätt träning där den egentligen inte får plats kommer jag att satsa på mina promenader till och från jobbet (6 km per dag) samt lite snabbträning här och där när det får plats. Lite armhävningar här, lite plankan där, och så vidare. Sedan ordentlig träning igen på söndag när föräldrarna har åkt hem! :)

Efter 13 dagar med konditionsträning vilade jag i går.
När jag vaknade i morse kände jag mig lite förkyld men testade att köra och mu har jag cyklat 24.7 km med bra känsla.

Jag förstår att det är drygt! De har haft jättemycket problem med snö och is i "mitt" stall också, och med tanke på att folk inte ens har vinterdäck här så har det knappt gått att ta sig dit (och än mindre rida) emellanåt! Stallägaren har fått ställa bilen och promenera de sista km några gånger. Jag har ju tur i det att jag bara är medhjälpare och således kan åka ut när det funkar bara, men jag har fått ställa in några gånger på grund av vädret. Sen är hästen jag rider på en sådan som inte blir överdrivet påverkad av vila, utan han funkar även när han inte kan ridas jätteregelbundet liksom, vilket ju underlättar.

Uh, låter ännu jobbigare med att folk inte har vinterdäck. :eek: Annars låter det som att det är lite samma förutsättningar, det blir ju inte SNÖ här som längre norrut, utan puder mest som snabbt förvandlas till isskorpa. Och den här omgången är det svårt att bli av med eftersom det fryser om nätterna och hela tiden kommer mer.

Min fixar ju inte vila speciellt bra, och det börjar märkas. Det här otäcka underlaget gör ju inte heller det direkt lämpligt att springa runt i hagen. :nailbiting:

Hoppar in i tråden!
Bestämde mig i januari för att försöka gå ner ett par kilo och börja träna. Kilona sitter kvar tyvärr men kommit igång med träningen i alla fall ;)
Kör jogging (oftast ca 6-8 km) blandat med crosstrainer och lättare gymträning. Fick ihop fyra pass förra veckan och hoppas kunna träna minst tre pass varje vecka framöver.

Inte tränat sen förra onsdagen då jag inte är helt pigg än. Dryg influensa där hosta och snorigheter hänger kvar på oss alla fyra fortfarande :meh:
Promenader blir det i alla fall och ridning. I lördag red jag båda hästarna och det är sån lycka de dagarna jag gör det :love: Dubbel lycka inom ett par timmar liksom :love:

Vi fortsätter med köket denna veckan också och hoppas inte ungarna drar hem magsjukan nu när dom börjat dagis igen... :nailbiting:

Nu är det 5 veckor kvar till min 30-års dag och skulle vara kul att växla upp fram till dess. Denna vecka er ut såhär:

Måndag: Core - gym med fokus på mage och rygg
Tisdag: Pass - ett crossfit-liknande pass som mitt gym har
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Vila
Lördag: Pass - ett som gymmet har med fokus på mage och rumpa
Söndag: Överkopp - bröst och armar

Ska bli kul att växla upp :banana:

Hoppas ni slipper mer sjuka nu @FengurLaugar! Här går en riktigt seg influensa nu, min kollega i butiken var hemma i över en och en halv vecka (medelålders utan småbarn, och vars barn är för unga för att ha egna barn, så det är inte fråga om att bli attackerad av dagisbaciller där).

Hoppas ni slipper mer sjuka nu @FengurLaugar! Här går en riktigt seg influensa nu, min kollega i butiken var hemma i över en och en halv vecka (medelålders utan småbarn, och vars barn är för unga för att ha egna barn, så det är inte fråga om att bli attackerad av dagisbaciller där).

Det här tror jag inte var dagisbaciller heller faktiskt. Till och med maken blev liggandes som aldrig blir sjuk! Han piggnade till först efter 1,5 vecka. Riktigt dryg skit!

Nu behöver jag råd från er lite mer erfarna. Jag har ju kört den här 30 dagars-utmaningen med appen nu. Valde att köra ett av de medelhårda alternativen, och i början kändes det lite för "lätt" men nu är det verkligen kräksvarning på passen. Kan ge ett exempel på dagens pass så ni ser vart jag ligger:
70 krysshopp
40 knäböj
40 situps med utsträckta armar bakåt
40 utfall
40 omvända situps
30 armhävningar mot typ ett bord
40 situps med korsade armar
40 utfall
40 enbensknäböj åt höger och 40 åt vänster, de är alltså två punkter
70 skipping (typ springa på stället med höga knän)
30 armhävningar (står på knä, men eftersom jag inte kan det så gör jag dem på tå)
65 sekunder sidoplankan åt vänster
40 knäböj
40 situps med utsträckta armar bakåt
40 utfall med knähopp åt höger + vänster (40 på varje ben)
65 sekunder sidoplankan åt höger

Nu är det sista dagen imorgon. De flesta passen ser ut ungefär så nu på slutet, med lite variation i övningarna. Allt är inte alltid med. Och jag vet inte hur jag ska gå vidare sen? Appen har ett medelsvårt program till och två svåra, och jag funderar på att längre fram i vår köra 30 dagar till med ett av de svåra, men vill inte göra det direkt nu efter. Förutom de här programmen har de ett helkroppspass, ett pass inriktat ben, ett rumpa, ett armar och ett mage. Ungefär 12 övningar på varje, och man kan ju alltid köra dem två varv om man vill.

Jag kommer inte köra programmet för mage från appen, utan fortsätta med Tassens corepass, i appen är det bara en jäkla massa varianter på situps och tycker det där corepasset har mer varierande övningar (är inget jättefan av situps överhuvudtaget). Men jag funderar på hur man ska göra för att inte tappa det här nu när jag faktiskt hållit igång det? Köra core en gång i veckan, en gång var på ben, armar och rumpa och så kanske en gång i veckan helkroppspasset? Eller helt enkelt ta några av de pass här på slutet och köra igen? Nu har det ju i princip varit pass varje dag, så att gå till att kanske göra nått en gång i veckan känns samtidigt lite? Utöver detta hoppas jag ju givetvis på att kunna sätta igång hästarna igen snart, och just nu är pappa inne i en motivationstopp där han vill promenera om kvällarna (men han är som ett aprilväder, om två veckor kan han ha tröttnat). Förstår om ingen orkade igenom den här romanen, men jag blev lite ställd idag när jag insåg att programmet är slut imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 810
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 191
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 707
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur