Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningen har gått lite på halvfart sista tiden. Jag har gått till gymmet som jag ska men det har varit lite halvhjärtat, det har känts som jag haft något i kroppen och jag har inte mått så bra. Igår kändes det bättre och jag kunde köra ett mer ordentligt benpass, träningsvärk idag :up:

Vi har också lyckats få en fiende ( :confused:) på gymmet efter att ha blivit utskällda av en gubbe som menar att det är förbjudet att prata på gymmet (i normal, låg samtalston) eftersom gymmet är till för att slappna av och lyssna på musik. Nu står han och stirrar argt varje gång vi är på gymmet samtidigt :meh:
Men vilken idiot! "Vågar" du så hade jag bara pratat på ännu mer (men fortfarande i normal ton alltså) framför den människan, för sådär har han definitivt ingen rätt att bete sig! Är det inte musik igång i högtalarna ändå? Har svårt att tänka mig ett gym som är så tyst att lite vanligt prat kan störa!
 
Sista dagen jag och ungarna är ensamma hemma, på måndag har även maken semester :) Ungarna vill rida och bada idag och så får det bli! Ska sadla unghästen och shettisen och ta med dom ut en tur så det blir promenad för min del. Jag ska även träna själv. Bänkpress och något mer sen några backintervaller ute på åkern här hemma får det bli :)
 
Men vilken idiot! "Vågar" du så hade jag bara pratat på ännu mer (men fortfarande i normal ton alltså) framför den människan, för sådär har han definitivt ingen rätt att bete sig! Är det inte musik igång i högtalarna ändå? Har svårt att tänka mig ett gym som är så tyst att lite vanligt prat kan störa!

Vi sa det till honom, att vi kommer fortsätta prata eftersom det inte alls är förbjudet. Det roliga är att det enda vi någonsin sett den här gubben göra är att gå runt på gymmet och prata med folk :meh: Det är musik igång i högtalarna och det är överlag inget tyst gym skulle jag säga, mycket vikter som slängs i golvet, folk som ger ifrån sig krigsljud osv. Ingenting som stör mig liksom :D står man inte precis bredvid oss är det omöjligt att höra att vi pratar, eftersom det är så mycket ljud runtomkring att vi måste vara precis bredvid varandra för att höra vad den andra säger :grin:
 
Har med skräckblandad förtjusning anmält mig till eftermiddagens crossfit-pass. Det ser ut att vara ett riktigt grispass med massor av löpning och burpees, men det blir nog roligt det också! Eller nått... :nailbiting:
Ja jösses, "grispass" var en underdrift... Ett av mitt livs jobbigaste träningspass tror jag, mycket p.g.a de rådande 25 kvava graderna utan tillstymmelse till vind. När burpees over bar (alltså burpee-jämfotahopp över skivstång-burpee...) framstår som en riktigt attraktiv övning vet man att det är illa :laugh:

800 m löpning samt lite teknikjobb med skivstängerna som uppvärmning, följt av:

6 repklättringar
12 frivändningar
18 burpees over bar

Ovanstående gjordes i grupper av 3 där person 1+2 hjälptes åt medan person 3 var ute och sprang 400 m. När person 3 kom tillbaka fortsatte den jobba igenom övningarna tillsammans med person 2, medan person 1 var ute och sprang. Och så fortsatte det så...

Det var alltså fullt ös medvetslös, i princip utan vila, i 25 minuter. Jag fick bryta upp löpningen lite och ta några gåpauser för att inte dö av håll + värmeslag + syrebrist, och det var en sjukt tungt pass både fysiskt och mentalt. Men jag överlevde! Nu blir det chips, dipp och soffläge resten av kvällen.
 
Ja jösses, "grispass" var en underdrift... Ett av mitt livs jobbigaste träningspass tror jag, mycket p.g.a de rådande 25 kvava graderna utan tillstymmelse till vind. När burpees over bar (alltså burpee-jämfotahopp över skivstång-burpee...) framstår som en riktigt attraktiv övning vet man att det är illa :laugh:

800 m löpning samt lite teknikjobb med skivstängerna som uppvärmning, följt av:

6 repklättringar
12 frivändningar
18 burpees over bar

Ovanstående gjordes i grupper av 3 där person 1+2 hjälptes åt medan person 3 var ute och sprang 400 m. När person 3 kom tillbaka fortsatte den jobba igenom övningarna tillsammans med person 2, medan person 1 var ute och sprang. Och så fortsatte det så...

Det var alltså fullt ös medvetslös, i princip utan vila, i 25 minuter. Jag fick bryta upp löpningen lite och ta några gåpauser för att inte dö av håll + värmeslag + syrebrist, och det var en sjukt tungt pass både fysiskt och mentalt. Men jag överlevde! Nu blir det chips, dipp och soffläge resten av kvällen.

Låter riktigt jobbigt alltså! Men skönt efteråt 😄 burpees alltså, undrar om dom någonsin kommer kännas lätta?!
 
Bihålorna har blivit bättre men hade en jäkla migrän hela dagen igår, så de planerade två gympassen den här veckan blev 0. Har haft träningsinducerad migrän tidigare så även om jag hade kunnat gå idag så pallade jag inte den risken.

Har i alla fall promenerat dugligt antal steg och det blev några simtag och lite vattentramp igår när vi var iväg och badade på kvällen för att fira min semester. Det får duga!

Får se om jag lyckas hålla gång med stegen åtminstone de närmsta dagarna innan jag åker till USA. Annars känner jag faktiskt ingen panik över att det blir paus tills jag är tillbaka hemma och kan börja på gymmet igen.

Ska kanske på ridläger i augusti som har fokus på att komma igång med träning också, så både med ridning och annat!
 
Har varit tuffa pass 3 dagar i rad nu! Blev inte lättare direkt när valkarna i ena handen gick sönder på onsdagens pass :angel:
Det kändes tydligt idag när vi skulle hänga i riggen, fick ingen ordning på greppet alls!

På onsdagen körde vi i team av 2,
24-21-18-15-12-9-6-3 med
Squat clean, toes to ring, boxjump!

Torsdag var det styrka
21 TGU höger arm
50 swingar
21 overheadsquat vänster arm
50 svingar
21 overheadsquat höger arm
50 svingar
21 TGU vänster arm
Man skulle gå så tungt man klarade, riktigt jobbigt var det :wtf:

Idag var det fredagsfys, en salig blandning av allt, det var jobbigt :D
 
Blev som sagt promenad bär barnen red igår. Första gången jag tar med båda ut själv, maken brukar ju alltid vara med, men det fick jättebra :)

Efter lunch gick jag ner till gymmet. Bänkpress, triceps, raka marklyft och 15 min intervaller på bandet (1 min gå snabbt och 1 min springa snabbt osv osv). Väldigt tacksam över vårt svala källargym och löpbandet när det är 30 grader varmt ute!

Nu ska jag ut och rida båda islandshästarna och ikväll blir det promenad till och från bygdens årliga grillfest.
 
Idag har det inte varit varmt, utan det har varit HETT. Har varit utomhus mellan elva och åtta och är helt stekt i skallen. Tack och lov för svärföräldrarnas pool; sjutton kubik av ren lycka. Har knappt lyft ett finger idag, förutom de obligatoriska 5*15 kettlebellsvingarna som alltid genomförs när jag är hos svärföräldrarna (och inte redan tränat). Känns rätt gött att 75 svingar med 24 kg knappt känns jobbigt länge. Måste utöka nu!

Imorgon förmiddag blir det gym, då stänger jag träningsveckan som gått helt enligt plan: tre styrkepass och två konditionspass. :up:
 
Jättevarmt här också, SMHI har utfärdat varning för höga temperaturer :crazy: Jag orkar verkligen inte röra mig utomhus så det blir inte alls så aktivt som jag hade velat, lugna promenader försöker jag dock få till. Ska försöka genomföra ett pass i mitt lilla "gym", där är det svalt! (stall med murade väggar så kylan hålls kvar)

Verkligen olika hur man är med värme dock, jag blir halvt utslagen medan andra springer intervallpass :p
 
Känslan när jag begav mig till gymmet idag var ungefär "Aja, jag far dit och så får vi se vad det blir.". Kände mig trött, sliten och liksom svag i kroppen. Det är dövarmt idag också, så jag hann bli svettig bara på den två kilometer långa cykelturen till gymmet, och väl inne på gymmet fortsatte svetten att rinna. Men jag körde på, tänkte att kroppen ska få en chans att värma upp innan jag gav upp. Nu, efteråt, är jag väldigt glad att jag inte stannade hemma, för jag dängde till med volym-PB i mark med 6 * 4 på 100 kg och i militärpress med 4 * 4 på 35 kg.

Tekniken började fallera litegrann i sista seten marklyft, men jag tog det lugnt och lyckades krångla upp stången utan att tappa tekniken helt och hållet. Sista setet i filmen:

 
Hett som bara den här också! Vi badar allihop i barnens pool för att svalka oss :D Ska åka och köpa en större nu faktiskt.

Red båda hästarna igår och så snickrade vi i värmen, det var nästan olidligt! Blev promenad till och från grillfesten också på totalt 4 km.

Idag ska båda hästarna ridas igen, vi ska snickra och så hoppas jag hinna springa en tur men snickrandet får gå först faktiskt så det beror lite på vad klockan blir.
 
Usch, jag lider med er och resten av Sverige! Tycker också att det är jobbigt när det kryper närmare 30 (åtminstone när man behöver göra något annat än att ligga vid en pool och dricka kalla drycker), så jag förstår att det är kämpigt!

På mitt håll håller sig temperaturen runt alldeles lagom 20-23 grader ungefär, och idag fick vi dessutom det första ordentliga regnet på två månader. Helt underbart! Jag önskar att det förflyttar sig till Sverige sedan!

Dagens träning för mig blev ridning, av två hästar till och med! Dressyrpass på medryttarhästen följt av en barbackatur på en liten treårig B-ponny som just blivit inriden. Mysigt att rida barbacka, men jösses vad liten han kändes jämfört med storhästen :laugh:

Med detta summerar jag träningsveckan med två ordentliga ridpass och två vanliga träningspass. Det är jag nöjd med! Veckan som kommer blir enligt följande:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad, crossfit
Onsdag: 3 km transportpromenad, ridning
Torsdag: 6 km transportpromenad, crossfit
Fredag: 6 km transportpromenad, vila
Lördag: Vila
Söndag: Ridning
 
Jag är SÅ tacksam att jag har varit ledig i helgen, har glidit runt i underkläder och inte öppnat dörren ens. Definitivt inte tränat. Imorn är det dags för polyester/ull-uniform igen :arghh:
Nästa veckas mål är att göra yoga en gång och gå till gymmet en gång - valfri aktivitet men dit ska jag.
 
Kanske ska rapportera att det blev ett träningspass i det svala stallet/gymmet :up: Lugnt och fint men skönt att använda kroppen lite. Rodd med kettlebell, lätta bänkpress och lite annat.

Glömde förresten berätta om helgens träningsvärk, orsakad av långtur på liten islandshäst :D:love: Var på möhippa och vi red ut ett stort gäng. Fick låna en superpigg liten dam som var lätt att sätta i tölt men svårare att bromsa :angel: Jag som inte ridit på ett halvår fick sån där fin träningsvärk i ljumskar/insida lår och vid sittbenen :D
 
Det blev en joggingtur i förmiddags, tyvärr inte tidigt nog och jag var rödlila i ansiktet av värme och svett när jag kom tillbaka. Om inte annat så fungerade det som en vettig påminnelse om att jag behöver komma ut vid typ 7 och inte 10 om jag vill ha en trevlig tur.

Under veckan så fick jag in tre joggingturer och mitt ben med lite benhinnetendenser har hållit ihop bra, blev även två svängar förbi gymmet för lite styrketräning vilka båda kändes riktigt bra.
 
Var visst ett tag sen jag skrev :o
Håller igång med cyklingen iaf. Har skaffat mig en egen efter att ha testat igenom sambons, och utökat utrustningen lite av både träningskläder och tillbehör :p
Mammaträningen är över för terminen (och tveksamt om jag kan fortsätta till hösten). Har hållt igång rätt bra hemma på egen hand 1-2 gånger i veckan i alla fall. Men just den här veckan har både mat och träning strukit lite på foten bortsett från 12 km cykel idag och lite magstyrka efteråt. Nu har sambon semester så då ska det cyklas 2ggr/v har jag tänkt! Den 23e åker vi till fjällen. Bli vandring och jag siktar också på att klättra klättervägg för första gången sen gymnasiet typ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 348
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 764
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp